handdator

Visa fullständig version : Ätstörning, eller?


312
2011-06-16, 14:43
Hej!

Har hängt på kolo ett bra tag, äntligen registrerade jag mig nu när jag behöver hjälp.

Jag är 19år, väger 77kg och är 188cm lång. Jag har ganska bra med fett runt magen, ryggen och lite i ansiktet som jag vill få bort. Mitt problem är att varje gång jag försöker deffa, så får jag något otroligt sötsug och panikäter en marabou eller liknande.

Jag tänker även ofta på mat, när jag ska deffa. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag har försökt deffa minst 50ggr nu (ja, 50 gånger MINST), och jag har som max klarat 2-3 dagar, och oftast klarar jag bara några TIMMAR, det känns helt sjukt.

Jag vill verkligen få bort flabbet innan jag börjar bygga igen, men det går inte. Har jag någon form av ätstörning? Hungerkänsla i sig är inget problem alls, men jag blir ofta uttråkad, och när jag är uttråkad äter jag. Jag brukar lägga mig på 500-700kcal underskott.

Vanligtvis när jag inte tänker på deff, så äter jag inte sötsaker ofta, eller har något sötsug. MEN, när jag deffar, då jävlar hugger sötsuget in som bara den. Har prövat PF, LCHF, osv osv osv. Brukar även tänka "Äh, behöver inte deffa, drar till kiosken och köper lite godis" efter 4 timmar in på en deff, efter det får jag ångest.

Kan lägga till att jag nästan aldrig äter för att jag är hungrig, jag äter för att jag har tråkigt/är sugen.

(Ja, jag vet att jag inte är överviktig, men jag vill fortfarande få bort fettet, så inget snack om "Ähh bygg bara grabben")

Har jag någon ätstörning? Hur ska jag lösa detta? Tips tack!

Tack på förhand. :)

Eira
2011-06-16, 14:48
Testa ligga på balans istället. Kanske bli lättare för dig att vänjas in i det.

312
2011-06-16, 14:56
Testa ligga på balans istället. Kanske bli lättare för dig att vänjas in i det.

Balans ligger jag alltid på i vanliga fall.

morc
2011-06-16, 14:58
Du har nog för lite att göra på dagarna. Stick till gymmet när du har tid över eller något annat som får dig att glömma maten.

EDIT: Bor du själv så köp aldrig hem något extra som "kan va gott sen".

Reaper123
2011-06-16, 15:18
Mina tips:
- Du äter mest troligt helt fel, deffar man rätt så är man nöjd med x antalet mål man har! (deffa ska inte behöva vara jobbigt/äckligt/tråkigt)
- Sysselsätt dig! Gå en lätt promenad, lägg ett pussel, lös korsord... ja få kroppen att tänka på annat än sötsug!
- Sugen? Ät kvarg/keso smaksatt med vad du nu gillar! Morötter, gurka med kvargdipp? Proteinfluff?
- Unna dig EN dag då du får äta lite extra gott, läs "godis"!

Du har ingen ätstörning utan skulle kalla det brist på disciplin!

Man måste vilja nå till sitt mål för att lyckas, så frågan är... hur pass gärna vill du bli i din livs form? ...

Big Sleazy
2011-06-16, 15:34
Mina tips:
- Du äter mest troligt helt fel, deffar man rätt så är man nöjd med x antalet mål man har! (deffa ska inte behöva vara jobbigt/äckligt/tråkigt)
- Sysselsätt dig! Gå en lätt promenad, lägg ett pussel, lös korsord... ja få kroppen att tänka på annat än sötsug!
- Sugen? Ät kvarg/keso smaksatt med vad du nu gillar! Morötter, gurka med kvargdipp? Proteinfluff?
- Unna dig EN dag då du får äta lite extra gott, läs "godis"!

Du har ingen ätstörning utan skulle kalla det brist på disciplin!

Man måste vilja nå till sitt mål för att lyckas, så frågan är... hur pass gärna vill du bli i din livs form? ...

Just sysselsättningen är ett måste. Jag är i precis samma situation som TS. Det enda som funkat för mig är att helt enkelt utesluta godis osv helt. Funkar inte med en dag där man får unna sig om man har problem med disciplinen. I alla fall inte för mig.

Precis som TS äter jag när jag inte har något att göra, vilket har blivit alldeles för ofta nu under sommaren när man är ledig. Själv försöker jag lösa det genom att försöka hitta ett jobb nu under sommaren. :)

Eira
2011-06-16, 15:56
Balans ligger jag alltid på i vanliga fall.

Då borde du sakta men säkert få en kropp du trivs med sålänge du sköter träningen och vilan. Hellre att det tar längre tid och du trivs än att stressa fram nojjor tänkte jag

312
2011-06-16, 18:52
Mina tips:
- Du äter mest troligt helt fel, deffar man rätt så är man nöjd med x antalet mål man har! (deffa ska inte behöva vara jobbigt/äckligt/tråkigt)
- Sysselsätt dig! Gå en lätt promenad, lägg ett pussel, lös korsord... ja få kroppen att tänka på annat än sötsug!
- Sugen? Ät kvarg/keso smaksatt med vad du nu gillar! Morötter, gurka med kvargdipp? Proteinfluff?
- Unna dig EN dag då du får äta lite extra gott, läs "godis"!

Du har ingen ätstörning utan skulle kalla det brist på disciplin!

Man måste vilja nå till sitt mål för att lyckas, så frågan är... hur pass gärna vill du bli i din livs form? ...

Hur menar du med att jag äter fel?

Tror dock att du har en poäng, men utveckla gärna. :)

Tolkia
2011-06-16, 18:55
Du gör det för jobbigt för dig. För det första har du inte de massor av "fläbb" (bara det faktum att du väljer det ordet säger en del om din kroppsuppfattning) med den vikten på den längden. Det är helt enkelt inte fysiskt möjligt. För det andra, så är vägen till en vältränad kropp varken kort eller snabb. Du försöker ruscha fram den, genom att prova olika extrema kosthållningar, och det enda du lyckas med är att skapa nojor. Beteendet att äta som om man aldrig skulle få göra det igen ses ofta hos folk som just sysslar mycket med att förbjuda olika saker. Sluta besluta dig för att hetsdieta och ät varierad kost i lagom mängd. Lägg mer krut på träningen än på bantningen.

Edit:
Ad ovanstående: Att du förmodligen äter dåligt sammansatt och utesluter en massa saker som du inte behöver utesluta.

1684_
2011-06-16, 19:00
Ta ett starkt sockerfri tuggummi, dra ut på en jogging tur eller nått.
Sysselsätt dig, eller ät en gurka! Men jag fattar annars vad du går igenom :(

312
2011-06-16, 19:25
Du gör det för jobbigt för dig. För det första har du inte de massor av "fläbb" (bara det faktum att du väljer det ordet säger en del om din kroppsuppfattning) med den vikten på den längden. Det är helt enkelt inte fysiskt möjligt. För det andra, så är vägen till en vältränad kropp varken kort eller snabb. Du försöker ruscha fram den, genom att prova olika extrema kosthållningar, och det enda du lyckas med är att skapa nojor. Beteendet att äta som om man aldrig skulle få göra det igen ses ofta hos folk som just sysslar mycket med att förbjuda olika saker. Sluta besluta dig för att hetsdieta och ät varierad kost i lagom mängd. Lägg mer krut på träningen än på bantningen.

Edit:
Ad ovanstående: Att du förmodligen äter dåligt sammansatt och utesluter en massa saker som du inte behöver utesluta.

Tack för ett väldigt bra svar. Ska ta mig en stor tankeställare.

Du har förmodligen helt rätt i allt du skrev.

Ta ett starkt sockerfri tuggummi, dra ut på en jogging tur eller nått.
Sysselsätt dig, eller ät en gurka! Men jag fattar annars vad du går igenom :(

Jo, jag måste nog faktiskt börja sysselsätta mig mer.

Big Sleazy
2011-06-16, 19:27
Vill bara tipsa dig om att det är jobbigast i början. För mig brukar dag 1-3 vara absolut tuffast, sedan släpper det lite mer för varje dag och efter första veckan känns det oftast riktigt bra.

312
2011-06-16, 20:37
Vill bara tipsa dig om att det är jobbigast i början. För mig brukar dag 1-3 vara absolut tuffast, sedan släpper det lite mer för varje dag och efter första veckan känns det oftast riktigt bra.

Oj, precis när jag ger upp/det rinner ut i sanden. *gah!*

Då är det bara att försöka hålla ut, helt enkelt. :) Tack för tipset.

2HE
2011-06-16, 20:57
Jag förstår inte riktigt varför du blir tvungen att abryta när du äter en Marrabou t.ex? Är du verkligen sugen på en choklad, ät det då men skippa något annat med samma kalori. Du kommer även tröttna på chocklad efter ett tag.

Big Sleazy
2011-06-16, 21:05
Jag förstår inte riktigt varför du blir tvungen att abryta när du äter en Marrabou t.ex? Är du verkligen sugen på en choklad, ät det då men skippa något annat med samma kalori. Du kommer även tröttna på chocklad efter ett tag.

Jag tror inte du förstår hur det funkar. Jag fungerar på precis samma sätt. Det går inte för vissa att bara ta en choklad eller en kaka. Och att man skulle tröttna på choklad är skitsnack. Enda gången jag tröttnar på choklad och liknande är när jag undviker det. Då försvinner suget.

312
2011-06-16, 21:51
Jag förstår inte riktigt varför du blir tvungen att abryta när du äter en Marrabou t.ex? Är du verkligen sugen på en choklad, ät det då men skippa något annat med samma kalori. Du kommer även tröttna på chocklad efter ett tag.
Jo, det vore ju enkelt. Tyvärr går det ändå inte, svårt att förklara.

312
2011-06-16, 22:22
Kan lägga till att jag inte direkt är aktiv på dagarna heller, så när jag deffar äter jag 1500kcal per dag. Funderar på om jag kanske bränner lite mer än 2000kcal per dag, inaktivt? Förutom att gå på toaletten, gå till köket, göra mat osv.

Sen de dagar jag är aktiv så lägger jag till aktiviteten. Till e.x. om jag går 2h, så slänger jag på 500kcal till.

Reaper123
2011-06-17, 10:40
Hur menar du med att jag äter fel?

Tror dock att du har en poäng, men utveckla gärna. :)Hur man lägger upp sin kost under en deff är avgörande för utgången!

Om du komponerar den rätt är du "alltid" mätt och sötsug m.m. kommer i bästa fall knappt existera. Nu vet jag inte hur du äter, men min känsla är att du har problem med kolhydraterna i din kost för det brukar allt som oftast orsaka sötsug, då kan tex öka på fettintaget vara bra = dom flesta blir mätta bättre/längre!

Du bör alltså laborerar med fördelningen av dina makros för att må så maximalt bra och känna mättnad och avsaknad av sug, om det innebär att äta kyckling+kvarg eller helt vanlig husmans kan jag inte svara på! Inte heller om PF, 3-mål om dagen eller rent av 7-mål om dagen är bästa lösningen för dig!

Har många teorier med tanke på att jag "bantat" i 2år och snart avslutar min 6-7 mån långa deff så varit med om den del utmaningar... men vill inte våldta din tråd! :D

Ronn
2011-06-17, 11:19
Nu säger jag inte att dina tips är dåliga men tycker att du sätter helt orealistiska förväntningar för honom, bara för att du upplever att du blir "mätt o nöjd" under deff innebär inte att alla blir det oavsett vad man har för makrofördelning. Folk har olika aptit och hormonnivåer. Funkar det för dig så :thumbup:

För många inklusive mig själv är mindset viktigast eftersom jag stundtals KOMMER att vara både sugen och hungrig under deff, dom känslorna kommer jag inte ifrån oavsett vilken fördelning jag har på kosten, kan få samma känslor även på överskott då jag har rätt stor aptit. Är jag förberedd på att hantera dom känslorna så klarar jag deffen.

312
2011-06-17, 11:22
Hur man lägger upp sin kost under en deff är avgörande för utgången!

Om du komponerar den rätt är du "alltid" mätt och sötsug m.m. kommer i bästa fall knappt existera. Nu vet jag inte hur du äter, men min känsla är att du har problem med kolhydraterna i din kost för det brukar allt som oftast orsaka sötsug, då kan tex öka på fettintaget vara bra = dom flesta blir mätta bättre/längre!

Du bör alltså laborerar med fördelningen av dina makros för att må så maximalt bra och känna mättnad och avsaknad av sug, om det innebär att äta kyckling+kvarg eller helt vanlig husmans kan jag inte svara på! Inte heller om PF, 3-mål om dagen eller rent av 7-mål om dagen är bästa lösningen för dig!

Har många teorier med tanke på att jag "bantat" i 2år och snart avslutar min 6-7 mån långa deff så varit med om den del utmaningar... men vill inte våldta din tråd! :D

Tack för svaret!

Jag får helt enkelt testa mig fram lite. Dock är nog ingen högfettsdiet något jag bör ge mig på, eftersom jag äter när jag vill/är sugen, inte när jag är hungrig (förutom om jag är sysselsatt med något annat).

Prövar idag igen. Jag brukar ALLTID hoppa över frukost, eftersom att jag gillar att äta på kvällen, så för att ens kunna göra det med det lilla som 1500kcal så hoppar jag över den.

Kommer med update hur det går. :)

Big Sleazy
2011-06-17, 15:05
Sötsug har inget med hunger och belåtenhetskänslor att göra för mig i alla fall. Kan vara sötsugen även om jag nyss tryckt 1kg kycklingfilé och är proppmätt.

312
2011-06-17, 15:10
Sötsug har inget med hunger och belåtenhetskänslor att göra för mig i alla fall. Kan vara sötsugen även om jag nyss tryckt 1kg kycklingfilé och är proppmätt.

Samma sak för mig. Brukar bli riktigt sötsugen direkt efter middagen, även om jag är proppmätt.

Har ätit en måltid än så länge, som ligger på 400-500kcal. Är faktiskt taggad, och det känns riktigt bra än så länge. :)

312
2011-06-21, 11:58
Tänkte bara uppdatera att deffen går alldeles utmärkt! Inga som helst problem faktiskt.

Kommer med före/efterbilder när jag är klar.
Allt problem släppte faktiskt efter era inlägg. Tack så hemskt mycket!

kallinarn
2011-06-21, 15:07
Härligt att det löste sig, jag har haft samma problem. Nu äter jag efter PF och det går extremt mycket lättare. Dricker cola zero och allra viktigast har jag lagt in i min kaloribudget en kaseinpudding med lite jordnötssmör. Då känns de inte som man ger upp allt för mycket. Lycka till !

312
2011-06-21, 15:33
Härligt att det löste sig, jag har haft samma problem. Nu äter jag efter PF och det går extremt mycket lättare. Dricker cola zero och allra viktigast har jag lagt in i min kaloribudget en kaseinpudding med lite jordnötssmör. Då känns de inte som man ger upp allt för mycket. Lycka till !

PF är riktigt bra, tyvärr så är min dygnsrytm olika nästan varje natt, så det håller aldrig i längden. Brukar dock göra så att jag väntar 2-3h innan jag äter min första måltid, för att kunna äta mer senare. :)

Tack så mycket, detsamma. :thumbup:

312
2012-10-29, 13:04
Tänkte bara uppdatera att deffen går alldeles utmärkt! Inga som helst problem faktiskt.

Allt problem släppte faktiskt efter era inlägg.

Fast nu går det inte längre. Det var ett tag sen jag startade denna tråd, mer än ett år sedan. Nu har jag bulkat upp mig 15kg, till 90kg alltså. Nu ska jag deffa, men har samma problem igen. Så fort jag ätit en måltid blir jag så sötsugen att jag inte vet vart jag ska ta vägen, speciellt så fort jag vet att "Idag börjar deffen". Det bör alltså vara något psykiskt antar jag.

Vet itne riktigt vad jag ska göra. Äter mer godis när jag försöker deffa än på bulk. *screwy* Nyss åt jag en stor portion thaikyckling med ris, och det tar 5min så blir jag sötsugen som bara den.

har läst igenom tipsen i tråden ett par gånger, men det verkar inte hjälpa.

Juxta
2012-10-29, 13:10
Man blir alltid sugen på sött efter thai, så enket är det.

Pretorian
2012-10-29, 13:17
Det låter jobbigt, det där med sötsug direkt efter en måltid. För mig brukar sötsuget komma INNAN måltiden då jag är hungrig. Men äter jag rejält (då menar jag rejält) så brukar det lägga sig.

Hur ser din kost ut en dag?

312
2012-10-29, 13:24
Man blir alltid sugen på sött efter thai, så enket är det.
Det var bara ett exempel. Det är såhär efter nästan varje måltid, när jag ska deffa. Det spelar ingen roll om det är första måltiden, första dagen på deff, jag blir ändå sötsugen. Att bli mer sötsugen efter ett par veckor på deff är förståeligt, men inte efter nån timme. *rolleyes*

Det låter jobbigt, det där med sötsug direkt efter en måltid. För mig brukar sötsuget komma INNAN måltiden då jag är hungrig. Men äter jag rejält (då menar jag rejält) så brukar det lägga sig.

Hur ser din kost ut en dag?

Så är det för mig också ibland, men det går inte över efter måltid. Dock när jag varken tänker på kost eller så, då äter jag knappt aldrig sötsaker. Det är bara direkt när jag kommer in i defftänket som det blir så, jävla mindrape.

Oj, heeeelt olika, det går inte ens att säga. Det kan vara bara nötfärsbifar med potatismos, brunsås och lingonsås till alla måltider, eller väldigt mixat. Tar alltid Omega-3, D-vitamin, kromtabletter (placebo, men ändå) och någon multivitamin.

Kan skriva upp imorgon var jag ätit lite mer exakt. Nu har jag tyvärr inte min matvåg kvar, men jag kan höfta ganska bra. :)

Kan tillägga att jag provat PF också, det går ibland, lol. Har provat att äta en till tio gånger om dagen, det hjälper liksom inte.

Vunnis
2012-10-29, 13:29
Jag tänkte precis samma sak som du kom fram till när jag läste tråden. Du gör en för stor grej utav det. Sen ska man väl visserligen kunna bli sockerberoende också, men då får du väl sluta med det då. sättigång!

vicarious
2012-10-29, 13:34
Jag känner ofta ett litet sötsug efter en måltid. Men då är det väldigt enkelt stillat, räcker med något litet. En chokladbit eller liknande. Bara något som bryter av från det salta man ätit.

StrangeKraem
2012-10-29, 13:36
Jag blir alltid sötsugen efter att jag har ätit, oavsett vad och hur mycket eller om jag ligger i deff/balans/bulk. Däremot så brukar det även försvinna så fort jag tar och dricker något varmt (läs: te) efteråt!
Kanske kan vara värt att testa, i alla fall? Kaffe kanske funkar också för de som gillar't.

Reaper123
2012-10-29, 13:44
Känner helt klart igen mig, skulle troligen ätit ihjäl mig vid det här laget om det inte vore för att jag lärt mig kontrollera suget, kalla det dedikation/disciplin...

Men vill man tillräckligt mycket så kan man, sitter enbart (?) i psyket för jag kan som sagt vara sugen trots att jag ätit upp emot 80% av mina dagliga kalorier på en sittning!

312
2012-10-29, 14:01
Jag tänkte precis samma sak som du kom fram till när jag läste tråden. Du gör en för stor grej utav det. Sen ska man väl visserligen kunna bli sockerberoende också, men då får du väl sluta med det då. sättigång!
Lättare sagt än gjort dock. :( Har väldigt dålig disciplin.

Jag känner ofta ett litet sötsug efter en måltid. Men då är det väldigt enkelt stillat, räcker med något litet. En chokladbit eller liknande. Bara något som bryter av från det salta man ätit.
Jo, det är ju faktiskt så. Problemet är att man köper mer än bara en bit, och smäckar i sig allt. Kan dock lösas ganska enkelt tror jag.

Jag blir alltid sötsugen efter att jag har ätit, oavsett vad och hur mycket eller om jag ligger i deff/balans/bulk. Däremot så brukar det även försvinna så fort jag tar och dricker något varmt (läs: te) efteråt!
Kanske kan vara värt att testa, i alla fall? Kaffe kanske funkar också för de som gillar't.
Det ska jag prova! Tack för tipset. :)

Känner helt klart igen mig, skulle troligen ätit ihjäl mig vid det här laget om det inte vore för att jag lärt mig kontrollera suget, kalla det dedikation/disciplin...

Men vill man tillräckligt mycket så kan man, sitter enbart (?) i psyket för jag kan som sagt vara sugen trots att jag ätit upp emot 80% av mina dagliga kalorier på en sittning!
Precis samma för mig. Jag kan vara så mätt att jag har ont, men sötsaker får det plats med ändå.

Har väldigt dålig disciplin dock. Jag vill verkligen kunna deffa, orka vara fet liksom.

1684_
2012-10-29, 14:16
1. köpt INTE det du INTE vill ska hamna i magen, OAVSTT! Jag vet hur de e, jag har mina laster med....
2. Sysselsätt dig
3. ta EN sak i taget, en måltid i taget. PLANERA.
4, börja tugga svin starka tuggumin eller drick vanligt bubbelvatten
5.... ehh ja de va mina tips.
6. jo föresten, tugga på blomkål/morot/kålrot??!!
7. ät fett

312
2012-10-29, 14:34
1. köpt INTE det du INTE vill ska hamna i magen, OAVSTT! Jag vet hur de e, jag har mina laster med....
2. Sysselsätt dig
3. ta EN sak i taget, en måltid i taget. PLANERA.
4, börja tugga svin starka tuggumin eller drick vanligt bubbelvatten
5.... ehh ja de va mina tips.
6. jo föresten, tugga på blomkål/morot/kålrot??!!
7. ät fett

1. Det håller jag med om, men när jag blir sötsugen så går jag helt enkelt till Statoil som ligger 5 meter ifrån mig och handlar, tyvärr. Eller bakar något, typ kladdkaka haha. Sen är det inte bara jag som köper maten, utan även min sambo. Hon är inte heller särskilt duktig på det där, tur att hon inte alls är i samma behov av att deffa som mig.
2. Hjälper ibland, men oftast inte. Beror dock på vad.
3. Planera gör jag, nästan lite väl mycket ibland.
4. Hatar tuggumin, så äckligt.
5. :D
6. Grönsaker?! Nej tack. :D
7. Det är inge bra tips för mig. Jag äter när jag är sugen, inte när jag är hungrig. Att äta mycket fett då så blir ens kaloriintag lite väl högt. Dock har jag provat det, utan lycka.

Tack ändå, lite matnyttigt var det allt. :)

1684_
2012-10-29, 14:38
Attans ;)

312
2012-10-29, 14:46
Attans ;)

Lyckades slå bort sötsuget jag hade när jag startade tråden i alla fall, haha. Ett par feta lössnus gick åt dock.

Börjar deffa imorgon, så får vi se hur det går. Planerar att bli kvar i Januari typ. :)

1684_
2012-10-29, 14:49
försök bara bita ihop, d e psykiskt iaf

312
2012-10-29, 14:51
försök bara bita ihop, d e psykiskt iaf

Japp. :)

maqan
2012-10-29, 20:58
Det finns ingen gräns mellan psykologi och fysiologi, alla "problem" bottnar någonstans i fysiologin/kroppens biokemi.

Eddie Vedder
2012-10-29, 21:05
Det finns ingen gräns mellan psykologi och fysiologi, alla "problem" bottnar någonstans i fysiologin/kroppens biokemi.

Ja det kan mätas kanske. Men det betyder inte att den kausala kedjan är fysiologi före stimuli.

tjing
2012-10-29, 22:34
Ja det kan mätas kanske. Men det betyder inte att den kausala kedjan är fysiologi före stimuli.

Touché.

Psykologiska faktorer kan påverka fysiologiska och vice versa. Om man inte hårddrar det ytterligare och även räknar in tankar och alla psykologiska teorier till biologin.

Jeml
2012-10-29, 23:24
Har inte läst igenom tråden men:

Klarar du inte att deffa mer än 4timmar har du riktigt jävla illa psyke..

Dessutom fick jag en uppfattning från texten att du kanske inte äter jätte bra mat när du inte deffar, stämmer det??

På din vikt/längd finns enligt mig ingen anledning att gå ned mer. Ät på balans/litet överskott BRA mat. Fettsnålt föredrar jag själv då jag tycker formen håller sig mycket bättre.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bulta
2012-10-30, 00:10
Har inte läst igenom tråden men:

Klarar du inte att deffa mer än 4timmar har du riktigt jävla illa psyke..

Dessutom fick jag en uppfattning från texten att du kanske inte äter jätte bra mat när du inte deffar, stämmer det??

På din vikt/längd finns enligt mig ingen anledning att gå ned mer. Ät på balans/litet överskott BRA mat. Fettsnålt föredrar jag själv då jag tycker formen håller sig mycket bättre.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Orkar du inte läsa igenom tråden innan du uttalar dig så hoppas jag att du åtminstone läst trådnamnet? "Ätstörning" finns med där. Och jag tror att ett upplägg där man börjar oroa sig för att få i sig lite fett från nötfärs och söker svar ifall det funkar att koka bort fettet är en varningssignal.

312 har pratat om sitt problem med sitt godissug och nämner även från start att han testat olika radikala kostupplägg. Kanske är det just där dilemmat ligger. Det behöver inte alltid vara allt eller inget, utan att lite svenskt lagom passar ganska bra för de flesta.

KravMagen
2012-10-30, 09:04
1. Det håller jag med om, men när jag blir sötsugen så går jag helt enkelt till Statoil som ligger 5 meter ifrån mig och handlar, tyvärr. Eller bakar något, typ kladdkaka haha. Sen är det inte bara jag som köper maten, utan även min sambo. Hon är inte heller särskilt duktig på det där, tur att hon inte alls är i samma behov av att deffa som mig.
2. Hjälper ibland, men oftast inte. Beror dock på vad.
3. Planera gör jag, nästan lite väl mycket ibland.
4. Hatar tuggumin, så äckligt.
5. :D
6. Grönsaker?! Nej tack. :D
7. Det är inge bra tips för mig. Jag äter när jag är sugen, inte när jag är hungrig. Att äta mycket fett då så blir ens kaloriintag lite väl högt. Dock har jag provat det, utan lycka.

Tack ändå, lite matnyttigt var det allt. :)


Hmmm. Undrar om du skulle fundera ett varv till och sedan försäka komma på nya svar på förslagen ovan. Om du inte tänker förändras så kommer inget förändras...

Jag har riktiga beroendegener och mitt belöningscentrum i hjärnan jagar kickar hela tiden. Dataspel, socker, nikotin, you name it.

När jag läser dina inlägg verkar du inte riktigt ha bestämt dig? Jag vet att det inte är så enkelt att ändra sitt förhållande till onyttigheter, men det går om man vill.

Folk kan ju tom lägga av med heroin så det är klart du kan sluta med onyttigheter.

Men nej, ätstörning har du inte. Ät grönsaker :smash:

Morty
2012-10-30, 09:38
1) Planera dieten långt i förväg (om 3 månader ska jag deffa, om 10 veckor ska jag deffa, om 6 veckor, 1 månad, etc. Då är du redo när det är dags)
2) Laga matlådor, skriv ett matschema
3) Lågt underskott, mättande mat
4) Planerade snedsteg, "ätardagar"/fria måltider ibland
5) Ökad cardio, låg- och högintensiv, för att öka underskottet utan att minska på maten
6) Byt ut allt proteinpulver mot EAA/BCAA
7) Spendera avsevärd tid på fitpo-bloggar
8) Köp nåt seriöst viktnedgångstillskott som du känner dig bekväm med. Lägger man ytterligare lite pengar på det så vill man ju hålla sig seriös. Man ska vara seriös.
9) Drick te och kaffe fritt
10) FUAAARK, mirin shredding skills brah

abstract
2012-10-30, 10:01
När jag blir sötsugen så går jag helt enkelt till Statoil som ligger 5 meter ifrån mig och handlar, tyvärr. Eller bakar något, typ kladdkaka haha.
4. Hatar tuggumin, så äckligt.
6. Grönsaker?! Nej tack. :D
7. Jag äter när jag är sugen, inte när jag är hungrig.

Du kan fråga efter tips, trix och sätt. De underlättar. Ett tag. De kommer dock inte hjälpa. It´s all in the head. Se på svaren ovan. Det är den här inställningen som folk slutligen underhåller massan i "Biggest Loser" med. De har "sjukdomen" för länge.

Du kan antingen köra vidare på detta till du kvalificerar dig för det programmet, det är inga problem. Det är lätt. Eller så kan du säga stopp redan nu. För förr eller senare handlar det om att säga stopp på egen hand. Enough.

Frågan är när du vill ta detta steget, nu eller om 6 månader när du är ytterligare 12kg till ifrån ditt mål. Be strong man. Du kan vara ett steg närmare redan imorgon, eller ett steg längre ifrån.

Morty
2012-10-30, 10:04
http://i.imgur.com/0Bupn.jpg

312
2012-10-30, 10:10
Haha, fin bild Morty! :D

Tack så mycket för alla svar. Jag återkommer om någon vecka och berättar hur det går!

Kommer gå in här och läsa era svar om och om igen.

abstract
2012-10-30, 10:10
5) Ökad cardio, låg- och högintensiv, för att öka underskottet utan att minska på maten


Just denna är jag tveksam till i det här fallet. Det gör ofta att personer med tveksamma tendenser hamnar i dåliga cirklar. Att fortsätta "belöna" sig för att få mat. Och sedan det omvända, ut och jogga för att kompensera. Personligen brukar jag säga till dessa att dra ner på cardion, och lära sig gå ner i vikt bara genom rätt käk. Tills man lärt sig "reglerna". (Detta gäller givetvis inte styrketräning, men det anser jag inte man kör för att bränna kalorier.)

Men hey, jag är INGEN expert. Och ger bara råd efter folk verkligen tjatat till sig dem för jag blir less och vill tysta;)

Morty
2012-10-30, 11:22
Just denna är jag tveksam till i det här fallet. Det gör ofta att personer med tveksamma tendenser hamnar i dåliga cirklar. Att fortsätta "belöna" sig för att få mat. Och sedan det omvända, ut och jogga för att kompensera. Personligen brukar jag säga till dessa att dra ner på cardion, och lära sig gå ner i vikt bara genom rätt käk. Tills man lärt sig "reglerna". (Detta gäller givetvis inte styrketräning, men det anser jag inte man kör för att bränna kalorier.)

Men hey, jag är INGEN expert. Och ger bara råd efter folk verkligen tjatat till sig dem för jag blir less och vill tysta;)

Jag tycker det är värt pga
- Kan inte äta när man är ute och tränar
- Slipper hungern mer

Det är liksom inte nån tävling i självplågeri.

knekten
2012-10-30, 14:57
+1 Vem vill ha socker efter en rejäl joggingtur?

Glutenkatt
2012-10-30, 16:41
Jag blir mer sötsugen om jag:

1. Inte har salt i maten. (wtf?)
2. Har utvecklat ett sockerberoende, en lite längre period på några veckor där de "har blivit" så att jag ätit efterätt eller fikabröd på jobbet, eller en påse smågodis bara sådär.
Det går att avveckla det begäret, det har jag gjort många gånger.

Its all in your head. För vissa är det svårt att stå emot, för vissa är det svårare.
Det spelar ingen roll. DU avgör om du ska gå ner och köpa nåt sött. Jag försöker inte övertala dig med nåt "tough love"-snack, utan det är bara så det är. Du bestämmer om du vill förstöra din deff med sötsaker. Du bestämmer också om du vill klara din deff genom att låta bli.

FredO
2012-10-30, 16:57
6. Grönsaker?! Nej tack. :D

Kan ju ligga någonting i att det är svårt att deffa om man vägrar grönsaker. Grunden i att hålla sig mätt under deff (i alla fall för mig) är att käka så mycket volym som möjligt för det kaloriintag jag siktar på och då är mycket grönsaker "opti". Fast alla är vi olika..

312
2012-10-30, 17:07
Jag blir mer sötsugen om jag:

1. Inte har salt i maten. (wtf?)
2. Har utvecklat ett sockerberoende, en lite längre period på några veckor där de "har blivit" så att jag ätit efterätt eller fikabröd på jobbet, eller en påse smågodis bara sådär.
Det går att avveckla det begäret, det har jag gjort många gånger.

Its all in your head. För vissa är det svårt att stå emot, för vissa är det svårare.
Det spelar ingen roll. DU avgör om du ska gå ner och köpa nåt sött. Jag försöker inte övertala dig med nåt "tough love"-snack, utan det är bara så det är. Du bestämmer om du vill förstöra din deff med sötsaker. Du bestämmer också om du vill klara din deff genom att låta bli.

1. Så är det för mig också, det blir som att man måste kompensera av allt salt typ. Jag blir alltid sötsugen efter tacos till e.x.

2. Så är det för mig med, nu har det blivit väldigt mycket snask på sistonde (för att jag försökt deffa i en månad. *screwy*)

Du har helt rätt i det du säger.

Kan ju ligga någonting i att det är svårt att deffa om man vägrar grönsaker. Grunden i att hålla sig mätt under deff (i alla fall för mig) är att käka så mycket volym som möjligt för det kaloriintag jag siktar på och då är mycket grönsaker "opti". Fast alla är vi olika..

Nu kommer jag låta som en fyraåring, men jag gillar inte grönsaker. Broccoli verjar ju bra, synd att det smakar extremt vidrigt. Om jag äter tacos/hemmagjorda kycklingkebabrullar så har jag grönsaker, annars äter jag nog aldrig det.


Idag har det gått bra.
06.30: Gick upp
11.00: BCAA/Träning/BCAA
12.30: Lövbiff m gräddsås och pasta
17.00: Lövbiff m gräddsås och pasta

Totalt än så länge: 1400kcal, ~150g protein

Blir lite mer mat senare, dock endast proteinkälla.

Är dock galet sugen på en kexchoklad. :D Men det får de vara nog med.

Måste f.ö. tillägga att det var den godaste maträtten jag gjort på i alla fall ett år. Att något enkelt kan vara så gott.

maqan
2012-10-30, 20:41
Ja det kan mätas kanske. Men det betyder inte att den kausala kedjan är fysiologi före stimuli.

Givetvis inte, men det jag menar är att det är svårt att "tänka bort" en fysiologisk nedsättning/defekt.


Apropå psykologi och fysiologi kopplat till sjukdomsuppkomst såg jag en intressant föreläsning nyligen:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=MuZMSZ1_8o4

Eddie Vedder
2012-10-30, 20:44
Givetvis inte, men det jag menar är att det är svårt att "tänka bort" en fysiologisk nedsättning/defekt.


Apropå psykologi och fysiologi kopplat till sjukdomsuppkomst såg jag en intressant föreläsning nyligen:

Då är jag med. :) Tanken om dualismen mellan kroppen och det mentala dog väl i princip ut med Descartes (lite tillspetsat kanske:D). Jag var osäker på hur jag skulle tolka "bottnar" eftersom det låter lite som att det då handlar om den grundläggande orsaken. Gabor Mate har en del intressanta saker att säga, jag har sett många intervjuer med honom. :)

maqan
2012-10-30, 20:47
Gabor Mate har en del intressanta saker att säga, jag har sett många intervjuer med honom. :)

Ja, verkligen. Han är ny för mig, har du någon länk?

312
2012-10-31, 12:39
Ett annat problem är nog att jag inte har nog med muskelmassa för att deffa, men jag har för mycket fett för att bulka. Kaloribalans är det värsta som finns, inget händer åt något av hållen. Ser precis likadan ut ett år senare, och styrkan ligger på nästan samma.

Har dock försökt få in i min skalle att det är bättre att deffa 2-3 månader och sedan bulka lugnt, och ej grisbulk som jag gjorde först.

Jag har tränat lite mer än ett år nu seriöst med bra kost, har gått upp 15kg (gick upp typ 10kg de första tre månaderna *facepalm*), men jag känner ändå att jag är för liten. Till e.x. så syns det att man har ett par "pecs" nu, men sen när man spänner och trycker med fingret så är det 1-1,5cm fett in till muskeln, så det är ju fettet som gör att det ser bra ut typ.

Samma med armar, gör jag en sidechest så kan armen se stor ut, men hålls den långt ut från kroppen så är den som en lampsladd. Armarna mäter runt 40cm.

Aja, nu blev det bara en massor av babbel. Idag har det gått bra än så länge i alla fall. :)

Coachamig
2012-10-31, 23:31
Ja vart ska man börja, been there done that, dock vägde jag mycket mer. Det där med att man bara timmar in i en deff får ett sjuuukt sötsug och en nästan oemotståndlig känsla av att man måste överäta 500xdagsbehovet har jag kännt många gånger och även dom senaste 2 dagarna då jag precis påbörjat en ny deff.
Det som händer för mig är dock att efter ett tag in på deffen när jag börjar se resultat är att jag börja få en ny känsla som tar över och kickar ut den gamla, man känner sig så jävla nöjd när man vet att man kan köpa godis men man gör det inte för man har bättre självdisciplin än så.
Denna deff har dock påbörjats typ 4 gånger med nåra dagars mellanrum senaste 2 veckorna men nu är den igång på riktigt och håller på fram tills jul.

När det kommer till hungerkänslan så är det bara att tacka gud för att du inte brukar känna den, att du äter för att du är uttråkad är bara en dålig vana som du lätt kan träna bort med lite självdisciplin och vilja. Som andra har sagt, sysselsätt dig istället.

När jag deffar tänker jag på mat säkert 85% av min vakna tid, men vad gör det? finns värre saker att tänka på:D En annan intressant sak jag har märkt är att alla dom där suktande sötsakerna man vill ha knappt är goda efter en nåra månader/veckor lång deff, när man väl äter det igen känns det mer som äh, det var väl inget att sukta efter, dessutom kan jag inte äta dom utan att tänka på kaloriinnehållet, får mer tillfredställning av att äta något deffbakvärk som smakar halvbra men som jag vet innehåller bra med protein och passar in i min kaloribudget.

Mitt bästa defftips för att kunna hålla dig till planen är att börja varje morgon med att planera dagens mat. Kör shapeup appen lr annat program och knappa in vad du ska käka (för mig samma som dagen innan) då vet du när/vad/hur mycket du ska äta och slipper fundera på om du borde äta annat.

312
2012-11-01, 22:12
Ja vart ska man börja, been there done that, dock vägde jag mycket mer. Det där med att man bara timmar in i en deff får ett sjuuukt sötsug och en nästan oemotståndlig känsla av att man måste överäta 500xdagsbehovet har jag kännt många gånger och även dom senaste 2 dagarna då jag precis påbörjat en ny deff.
Det som händer för mig är dock att efter ett tag in på deffen när jag börjar se resultat är att jag börja få en ny känsla som tar över och kickar ut den gamla, man känner sig så jävla nöjd när man vet att man kan köpa godis men man gör det inte för man har bättre självdisciplin än så.
Denna deff har dock påbörjats typ 4 gånger med nåra dagars mellanrum senaste 2 veckorna men nu är den igång på riktigt och håller på fram tills jul.

När det kommer till hungerkänslan så är det bara att tacka gud för att du inte brukar känna den, att du äter för att du är uttråkad är bara en dålig vana som du lätt kan träna bort med lite självdisciplin och vilja. Som andra har sagt, sysselsätt dig istället.

När jag deffar tänker jag på mat säkert 85% av min vakna tid, men vad gör det? finns värre saker att tänka på:D En annan intressant sak jag har märkt är att alla dom där suktande sötsakerna man vill ha knappt är goda efter en nåra månader/veckor lång deff, när man väl äter det igen känns det mer som äh, det var väl inget att sukta efter, dessutom kan jag inte äta dom utan att tänka på kaloriinnehållet, får mer tillfredställning av att äta något deffbakvärk som smakar halvbra men som jag vet innehåller bra med protein och passar in i min kaloribudget.

Mitt bästa defftipsför att kunna hålla dig till planen är att börja varje morgon med att planera dagens mat. Kör shapeup appen lr annat program och knappa in vad du ska käka (för mig samma som dagen innan) då vet du när/vad/hur mycket du ska äta och slipper fundera på om du borde äta annat.

Allt med tjock text stämmer in på mig. :D Ditt defftips brukar jag faktiskt göra. Jag planerar på morgonen vad jag ska äta, men lyckas aldrig hålla det. Sen jag bumpade tråden har jag inte legat på något stort underskott, kanske ~300kcal bara, men bättre än inget. Ökar snart! :)

wilhelmo
2012-11-03, 03:28
Var fast i samma spiral! Min lösning lightläsk! Aspartam kanske inte det bästa men funkar ändå bra i starten för att dämpa sockersuget! :hbang:

KravMagen
2012-11-03, 10:00
Var fast i samma spiral! Min lösning lightläsk! Aspartam kanske inte det bästa men funkar ändå bra i starten för att dämpa sockersuget! :hbang:

Trodde sötningsmedel hade motsatt effekt. Dvs ökar hjärnans sug efter socker?

312
2012-11-03, 10:15
Trodde sötningsmedel hade motsatt effekt. Dvs ökar hjärnans sug efter socker?

Det är olika. Vissa tycker det hjälper, andra inte. Jag tycker att det hjälper, helt klart. :)