handdator

Visa fullständig version : Cardio+ SL 5*5?


Razorman82
2011-06-16, 13:14
Då jag nyligen fastnat på 95 kg i böj och 110 i mark, så tänkte ja ge SL 5*5 en chans... Verkar vara ett bra upplägg, men min fundering går till om man kan köra cardio typ löpning eller crosstrainer på vilodagarna... Förstör det upplägget, eller är jag bara nojig?

espeto
2011-06-16, 13:44
jag hade kört!

Även om det kanske inte är "optimalt" för muskeltillväxten och styrkeutvecklingen så mår iaf jag bättre av att dra igång pumpen ordentligt ett par ggr i veckan :thumbup:

Sen får man ju helt enkelt känna efter och kanske inte alltid följa schemat slaviskt.. Är man ordentligt mör i benen är det förmodligen ingen bra idé att lägga på ännu mer i knäböj bara för att det står så på pappret..

lorithas
2011-06-16, 13:54
Håller med ovanstående talare. Du ska naturligtvis vara metodisk i din träning, men lyssna på din kropp och se hur det går om du lägger in lite cardio på vilodagar. Funkar det så funkar det helt enkelt, finns ju inte mycket att förlora på att försöka, men allt att vinna!
Träna hårt!

limenka
2011-06-16, 14:43
Som jag förstått det så gynnas återhämtningen av lätt konditionsträning.

Razorman82
2011-06-16, 15:03
Man tackar! ja då får jag köra på och se hur det går :)

Anders The Peak
2011-06-16, 15:06
Varför inte ut i skog och mark för att få lite naturupplevelser och komma från gymmets mekaniska värld?
När det gäller benutveckling så finns det undersökningar som visar på bra utveckling just för bensmusklerna att kombinera styrketräning med konditionsträning dvs större resultat jämfört med endast styrketräning.

Basics
2011-06-16, 18:16
Varför inte ut i skog och mark för att få lite naturupplevelser och komma från gymmets mekaniska värld?
När det gäller benutveckling så finns det undersökningar som visar på bra utveckling just för bensmusklerna att kombinera styrketräning med konditionsträning dvs större resultat jämfört med endast styrketräning.

Du råkar inte ha någon länk till det? Det skulle vara intressant att läsa:)

Anders The Peak
2011-06-16, 21:17
STYRKETRÄNING FÖR MUSKELHYPERTROFI – ett evidensbaserat perspektiv
Mathias Wernbom, Jesper Augustsson och Roland
Thomeé
Svensk idrottsforskning (http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2007/2_2007/SVIF%20072%20s1-80.pdf)från sida 10 ger bra information för vad som gäller för att få god muskeltillväxt(Hypertrofi). Men som du kan se så handlar muskeltillväxt mycket om genetiska förutsättningar eftersom vissa får extremt små ökningar med andra får extremt bra resultat men de flesta hamnar på hyggliga resultat. Men tillväxten avtar snabbt efter ca 20 veckor är de knappt mätbara därav är det svårt att göra studier på redan tränade individer.

När man ändå håller på att läsa så är den här bra från sida 16 (http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2006/3_2006/SVIF%20063%20web%2064%20sidor.pdf)

Hemi
2011-06-16, 21:23
Varför inte ut i skog och mark för att få lite naturupplevelser och komma från gymmets mekaniska värld?
När det gäller benutveckling så finns det undersökningar som visar på bra utveckling just för bensmusklerna att kombinera styrketräning med konditionsträning dvs större resultat jämfört med endast styrketräning.

Ja det kan ju vara inbillning men nog har jag märkt det. Att kliva upp med packning och på stora stenblock uppför berg är ju som enbensböj efter enbensböj. Nedför blir det utfall efter utfall.