handdator

Visa fullständig version : Träna Explosivt?


BoxerKing
2011-06-16, 13:02
Ska man träna med tunga tyngder då? Få antal reps? Eller lättare och många antal?
Jag vill vara så explosiv och stark i musklerna som möjligt men jag vill inte att dom ska bli stora och klumpiga...

Sniggel
2011-06-16, 13:07
För att muskler ska bli klumpiga påstår jag att man måste använda steroider för att nå till den nivån där det faktiskt blir så, och även där behöver man inte bli klumpig.

Klumpighet handlar mer om att man inte är smidighetstränad snarare än att man har stora muskler, eller att man väger för mycket och inte kan röra sig så snabbt pga det. Om man väger mer pga muskulatur så gynnar det smidighet och akrobatik (om man tränar det) eftersom man får en större relativ styrka.

Med det sagt så brukar man vid explosivitetsträning använda vikter som man kan accelerera tillräckligt snabbt och undvika trötthet. Tror att runt 40-50% av 1RM är ett vanligt intervall att träna på. Tex om du klarar 1 repetition på 100 i bänkpress som bäst, kan du träna explosiva reps på 40-50 kg.
Man bör träna få reps eftersom de explosiva fibrerna ej är uthålliga. Kör man för många reps tröttnar de explosiva fibrerna och de mer uthålliga får börja hjälpa till i större grad, vilket leder till en felaktig anpassning. Du märker när detta sker genom att repetitionerna tappar i snabbhet och vikten börjar kännas tyngre.

magnushaggstrom
2011-06-16, 13:26
Jag har hört 70% av 1RM. och man ska aldrig köra till utmattning. Det ska gå fort varje rep, går det långsammare ska man sluta. Så det blir inte så många reps.
Explosivitet är ofta en form topning så träna styrka först så du är stark så har nåt o jobba ifrån.

Mitosis
2011-06-16, 13:29
I denna artikeln så står det om Westside:s tänk om "Dynamic Effort" som de kallar den explosiva delen av deras träning:
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_periodization_bible_part_ii;jsessionid=B88DCEC F22FE47AECDC3D52BF387937C-mcd02.hydra

BoxerKing
2011-06-16, 15:07
Aha tack! Ska göra som någon sa, att bli stark först. Så min plan ser ut såhär:

Nu under sommaren när jag har uppehåll från boxningen så ska jag följa ett schema som bygger styrka.

Sen när boxningen börjar, kommer jag framförallt boxas 3-4ggr i veckan i lägga in ett explosivt gympass en gång i veckan.

Vad tycker ni om det?

C.E.J.
2011-06-16, 15:42
Explosiv och stark, inga bulliga muskler? Träna för tyngdlyftning, ligg på kaloribalans :thumbup: