handdator

Visa fullständig version : Life is (not so) good!


Minimjölk
2011-06-16, 11:30
Risk för långt flummigt inlägg om livsituiaion och positivt/negativ tänkande

Är det fler än jag som då och då hamnar i en livssituation där ett antal faktorer i ens närhet ständigt gör sitt bästa för att ställa till förtret för det egna välmåendet.

Min lycka baseras på mitt välmående och mitt välmående baseras i det stora hela på ett antal olika (säkerligen) minst 100 faktorer. Alltifrån hur utvilad jag är till hur jag presterar inom diverse områden och hur saker i min närhet utvecklas. jag skulle förnkla det till att placera dessa faktorer med någon form av stapeldiagram från 1-100% där 100% uppger att det går maxiamlt bra inom just detta område just nu.

Hur som. Som situationen är just nu är egentligen nästan allting som kretsar runt mig själv som person väldigt positivt. Jag är frisk, har en jättebra relation med familj, vänner och snart en längre semester. Jobbet går bra och hushållsekonomin ser bra ut. har köpt in en hel del skojiga och fina prylar som kommer höja min livskvalité. ändå känner jag lite såhär. =/

Detta beroende på ett antal olika externa faktorer som jag själv till mycket liten del kan påverka tynger mig. Dessa faktorer har ingen konkret påverkan på min livssituation men beroende på att jag känner som jag gör påverkar de ju i alla fall mitt sinne.


Den största grejen just nu är Världsekonomin och oron som sprider sig lite varstans. jag sitter tryggt på jobbet mm och är inte orolig för min hushållsekonomi menn jag tycker läget känns olustigt och vad det kan leda till både på kort och lång sikt. Dessutom så påverkas ju de flesta av mina investeringar i alla fall kortsiktigt negativt. jag tror mycket i min frustration gällande detta är att jag vill vara efterklok och istället för att förlora pengar välja om och tjäna pengar på nedgången.

Sedan finns det andra grejor i min närhet, kompisar som inte mår så bra av dioverse anledningar samt en medvetenhet om att det kommer ske tråkigheter framöver som kommer påverka mig.

Det är en sak att vara medveten om detta och leva i nuet vilket jag försöker göra men ibland när jag tänker för mycket börjar jag grubbla över livet.

jag känner mig inte deprimerad men en aning stressad med tanke på att jag har en hel del press på jobb men som sagt, jag visar fina resultat där.

jag vet egentligen inte vart jag vill komma emd detta inlägg, ville nog bara skriva av mig och kanske få lite tips på hur jag skall agera och tänka för att bli bättre till mods. Dessutom känns det jobbigt att behöva sänka sin lycka pga faktorer som inte egentligen är under min kontroll när allting som jag själv har kontroll över för tillfället ligger högt.

jag tror problemet är att jag ibaland förstorar upp småsaker eller mellanstora saker och inte värdesätter de allra viktigaste aspekterna i mitt liv. Ibland när jag leker och busar med barnen så får jag en känsla av att just detta är meningen med livet och alla andra saker runt omkring känns plötsligt oviktiga. Den känslan är ganska skön även om jag i stort faktiskt ägnar en hel del tid åt de andra tankarna.

En sista sak som gnager lite är min begränasade fritid. Jag känner ett behov av att nyttja den optimalt och kan bli frustrerad på mig själv om jag inte nyttjar den optimalt. har jag tex två timamr över en kväll och ser en dålig film kan jag känna att det var onödigt att spendera dessa oerhört viktiga timmar på något sådant meningslöst, bättre att jag <insert bättre aktivitet>.

Jag ser nu när jag skriver detta att mycket verkar handla om självkritik och att jag har ett behov av att bevisa för mig själv att jag gör rätt (enligt mina egna värderingar och måttstockar).

Ursäkta för det långa inlägget men det kasnke kan leda till en diskussion ang. hur man skall tänka mer positivt och verkligen värdesätta de positiva sakerna i ens tillvaro samt trycka ned ev. negativt tänkande.

Sheogorath
2011-06-16, 11:37
Jag vet inte var jag vill komma med det här inlägget heller, men jag talade med min bror om min situation igår och sammanfattade det hela med att "jag får passa på att må bra nu när jag mår så här bra... Livet kommer suga rejält mycket hårdare längre fram."

Min lycka är definitivt missfärgad av en oro för framtiden. Det känns som att jag går på övertid redan. Man kan inte ha det så här fint och stabilt längre stunder i min värld. Shit will hit the fan and hit hard.

Sniggel
2011-06-16, 12:10
Har det dåligt ekonomiskt och hälsomässigt, men är lycklig. Jag har tränat på att se positivt på livet och att leva mer i nuet. Och det ger effekt. Jag har planerat så att min framtid verkar kunna gå bra, och sen släpper jag det och lever i nuet och njuter av min vardag och mina sociala kontakter.

Sånt här går att öva på även om det låter klyschigt. Kanske inte har några konkreta tips på hur man ska gå tillväga annat än att försöka inse att "det man inte kan styra över finns det heller ingen anledning att noja över, nojandet kommer inte att göra det bättre".

lurk
2011-06-16, 12:15
Måste stressa iväg till jobbet så hinner inte sväva ut. Men allt handlar i grund och botten om inställning. Gäller att lura hjärnan innan den lurar dig.

tano
2011-06-16, 12:28
Jag kan känna igen mig lite i det du skriver. Allt är egentligen jättebra och jag trivs med livet. Men jag har vänner som mår dåligt och då blir man själv ledsen för deras skull.
Man får försöka vara det positiva stödet, så jag försöker alltid tänka positivt och ha tillförsikt att saker löser sig på ena eller andra sättet.

Sedan känner igen mig detta med den viktiga fritiden. Kan också få den här känslan av att ha slösat bort tid, därför har jag t.ex. inte någon tv. Tror allt bottnar i att man har höga prestationskrav på sig själv. För höga om man inte kan tillåta sig leva på ett ej perfekt sätt ibland. Så senaste tiden har jag helt sonika tagit mig tid att bara sitta på balkongen i kvällssolen och njuta av att leva. Behöver inte vara så länge, bara en stund att koppla av och filosofera. Det känns helt klart som det ger mervärde till livet.

hejhopp79
2011-06-16, 12:34
Shit is rough, typ.

Minimjölk
2011-06-16, 17:22
Jag försöker tänka optimistiskt och se möjligheter istället för problem. Både på jobb och mot min familj gör jag allt för att vara positiv och höja andra. Detta fungerar lätt när jag själv är nöjd men i perioder när jag själv inte är på topp får jag anstränga mig lite mer. Tycker dock att mitt eget liv höjs av att alla människor i min närhet blir upplyfta av mitt till det yttre synes goda humör. Kan dock ibland ha svårt att vara ärligt glad och optimistiskt när något gått helt åt pipan.

Har dock blivit mycket bättre på att hantera motgångar. Senast igår råkade jag ut för en grejor som jag för ett år sedan legat sömnlös över, nu blev det mer en axelryckning och lite shit happens och en förhoppning om bättring.

Oavsett vad det gäller känns det som jag har lättare för att bli fartblind åt alla möjliga håll nu när jag blivit "vuxen",å gott och ont. Ibland önskar jag att jag insett vidden av vissa specifika händelser istället för att se till helheten och försöka tänka moget.