handdator

Visa fullständig version : Magträning!


gymboy
2011-06-16, 09:47
Tjaa, har en fråga ja vill ha svar på!!

är det bättre att köra magövningar på tom mage? för har hört då att det tar direkt på magen ist, för att maten ska vara ivägn å att säga. liksom kör ja 3st tunga mag övningar varje vecka i 1 månad utan att äta nåtinnan så magen e tom, eller om ja äter redig frukost och kör 3 ggr i vekcna i 1 månad. vilket blir bäst då? för snabbast reultat.?

för har 2 analyser: 1a, man kan ju inte punktförbrännafett, och om du äter ditt kalrointag efter gymmet säg 3000 kalorier, å blir de samma sak om du skulle lägga 500 kalorier innan träningen och äta 2500 efter, då kaloriintaget blir densamma.. men har jag fel?

vill gärna vet, för de verkar logiskt att kör an med tom mage, så bränner de mer så att säga..

Jag tar jack3d så jag blir inte ofukuserad så för den anledningen spelar de ingenroll ifall ja äter innan eller ej. mvh

kettlebellGuden
2011-06-16, 09:49
Vad är det för snabba resultat du är ute efter?

gymboy
2011-06-16, 09:54
spelar ingenroll egentligen om snabba eller starka osv, bara synliga magrutor, så blir dom mer synligare å att säga ifal man inte ätr något innan? vill bara veta de :P ? :P

Lando
2011-06-16, 09:58
Hej!
1. Det "tar" inte mer på magen om du tränar utan mat i magen.
2. Om du inte har tydliga magrutor så beror det på att det är fett i vägen så det enda sättet att få rutor är att minska det som ligger i vägen framför musklerna, dvs deffa/banta eller vad man nu vill kalla det.

kettlebellGuden
2011-06-16, 09:59
spelar ingenroll egentligen om snabba eller starka osv, bara synliga magrutor, så blir dom mer synligare å att säga ifal man inte ätr något innan? vill bara veta de :P ? :P

Maten ligger innanför musklerna så det gör rimligtvis ingen skillnad alls.

Det viktiga för synliga magmuskler är annars låg kroppsfett.

Zorban
2011-06-16, 09:59
Synliga magmuskler beror till absolut störst del på hur mycket fett du har. Visst kan de väl växa något med träning under lång tid, men det är fettet som är det viktiga.

Det är det totala kaloriintaget som påverkan din vikt. Däremot är det vettigt att lägga så mycket av maten som möjligt efter träningen. Men det kommer inte påverka din vikt, däremot kanske fett/muskel-ration lite.

Om du tränar på tom mage bränner du mer fett _under själva träningen_. Det gäller mest konditionsträning eftersom styrketräning knappt förbränner något. Däremot jämnar det ut sig över dygnet, den totala fettförbränningen blir Inte större.

Pttr
2011-06-16, 10:04
. Det gäller mest konditionsträning eftersom styrketräning knappt förbränner något.

Jaha, är det sant, jag trodde att styrketräning brände ganska mycket kcal men så är alltså inte fallet?

kettlebellGuden
2011-06-16, 10:06
Jaha, är det sant, jag trodde att styrketräning brände ganska mycket kcal men så är alltså inte fallet?

Styrketräning är jättebra för fettförbränning om du ser det över hela dygnet. Ta en titt i deffguiden.

Zorban
2011-06-16, 10:07
Jaha, är det sant, jag trodde att styrketräning brände ganska mycket kcal men så är alltså inte fallet?
Inte i jämförelse med konditionsträning. Iofs har du en förhöjd förbränning något dygn efter träningen, men under själva styrketräningen förbränns knappt något.

Jämför liksom hur mycket vikt du förflyttar. Under ett pass kanske du bänkpressar din kroppsvikt 30 gånger eller marklyfter din dubbla kroppsvikt 20-30 gånger. Varje rep flyttar vikten kanske en meter max. Jämför det med att jogga och förflytta din kroppsvikt en halvmil. Mycket stor skillnad!

kettlebellGuden
2011-06-16, 10:12
Inte i jämförelse med konditionsträning. Iofs har du en förhöjd förbränning något dygn efter träningen, men under själva styrketräningen förbränns knappt något.

Jämför liksom hur mycket vikt du förflyttar. Under ett pass kanske du bänkpressar din kroppsvikt 30 gånger eller marklyfter din dubbla kroppsvikt 20-30 gånger. Varje rep flyttar vikten kanske en meter max. Jämför det med att jogga och förflytta din kroppsvikt en halvmil. Mycket stor skillnad!

Det är lite konstig jämförelse. När du joggar så är din kropp t.ex. glad för att effektivisera och lagra energi i senor etc. istället för att kräva maximal muskelansträngning på varje löpsteg.

Men helt klart är konditionsträning great shit för förbränning. Personligen hade jag rekommenderat roddmaskin istället för jogging. Mycket sympatisk aktivering av ryggmuskulatur och allt där med == mer kcal. :thumbup:

Zorban
2011-06-16, 10:17
Det är lite konstig jämförelse. När du joggar så är din kropp t.ex. glad för att effektivisera och lagra energi i senor etc. istället för att kräva maximal muskelansträngning på varje löpsteg.

Men helt klart är konditionsträning great shit för förbränning. Personligen hade jag rekommenderat roddmaskin istället för jogging. Mycket sympatisk aktivering av ryggmuskulatur och allt där med == mer kcal. :thumbup:
Jag syftade först å främst på förbränningen som sker under själva styrketräningen, eftersom det gällde fettförbränning på tom mage. Om man kör hela efterförbränningen på tom mage blir man nog ganska hungrig :)

Sedan är det såklart inte alls samma sak, som du säger, angående hur mycket vikt man förflyttar, men siffrorna för konditionsträning är ändå så enormt mycket större.

kettlebellGuden
2011-06-16, 10:20
Jag syftade först å främst på förbränningen som sker under själva styrketräningen, eftersom det gällde fettförbränning på tom mage. Om man kör hela efterförbränningen på tom mage blir man nog ganska hungrig :)

Sedan är det såklart inte alls samma sak, som du säger, angående hur mycket vikt man förflyttar, men siffrorna för konditionsträning är ändå så enormt mycket större.

Jepp.. helt klart undervärderat det där med konditionsträning. Bara så jävla tråkigt att springa. :cool:

Alla kan nog vara överrens om att bland det absolut sämsta för förbränningssynpunkt är crunches. *spy*

Twitcher
2011-06-17, 07:44
Frågan, som ingen besvarat, löd väl "Är maten i vägen?" i anatomisk bemärkelse.

Jag tror inte att magmusklerna har så mycket med matsmältningsapparaten att göra, men att det nog kan ta emot att böja kroppen om man har mat inuti den. Man böjer ju reflexmässigt kroppen när man vill kräkas. Själv tränar jag alltid på fastande mage, för att de fria aminosyrorna jag tar inför varje pass sägs kräva detta för att komma ut i blodet direkt. Jag dricker heller ingenting under passet. Man klarar en timmes torka även om man är törstig, det är bara psykologiskt. Det är nog en fördel att vara ensam med sin kropp, utan innehåll, på så sätt att man får lite bättre kroppskontakt.

Däremot är magmusklerna intimt kopplade till lungorna, och jag tänker mig hur de kramar dem som en näve och pressar ut den sista gasen ur dem vid full kontraktion under min magträning. En inre självkvävning.

Träna hungrig! :naughty: