handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar om kost+träning (beginner)


dappe
2011-06-16, 09:41
Halåj, Anton här. Ny på forumet! Varit intresserad av att styrketräna nu väldigt länge, men aldrig fått tummen ur röven, men nu är ett gymkort införskaffat och ska först dit på söndag då jag aldrig gymmat förr så har bokat instruktör.

I nuläget väger jag 77+- morgonvikt, vägde 85+ för ett år sedan och har endast trappat ner på skräpmat och godis, jag har fortfarande mysfett på magen som jag vill bli av med och målen är att få en snyggare kropp med både bättre hållning och styrka. :naughty:

Längd: 190~

Har kollat runt på forumet i ett x antal månader nu och har fortfarande inte förstått hur man äter "rätt".
Hur gör jag om jag ska bli av med mysfettet på bästa möjliga vis, vet att jag måste äta mer desto mer jag tränar, och hårdare (definition på det?) men är rädd för att magen ska sitta kvar.


Ja, jag vet att jag inte är Einstein så dumma kommentarer behöver ni inte skriva. :smash:

(Bilder kommer snart)

Fredron
2011-06-16, 10:13
Det finns nog inget svar på frågan "Hur äter man rätt?" Det handlar väldigt mycket om vad du har för mål.
Det viktiga är ju självklart att du får i dig mineraler och vitaminer som kroppen behöver, samt fetter och protein, att äta en del kolhydrater är oftast en bra idé också.
Hur fördelningen mellan fett/kolhydrater/protein ska se ut finns det inget rätt svar på, men om du t.ex. ska deffa så bör fokus ligga på protein och om du istället ska bulka så kanske du ska fokusera mer på kolhydrater då du nog får i dig tillräckligt protein utan att behöva tänka så mycket på det.

För att bli av med mysfettet, dina fettreserver så krävs det att du ligger på kaloriunderskott. Då kommer kroppen frigöra energi därifrån och du får mindre kroppsfett.
Att deffa kan du läsa mer om här;
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag är själv 190cm och väger cirka 80kg så jag tror mig ha en aning om hur din kropp torde se ut. Mitt råd till dig är att träna hårt och äta mycket mat nu i början så kommer du nog lägga på dig en hel del muskler. Att försöka bli av med lite mysfett så här i början är nog inte nödvändigt, det kan du fixa innan nästa sommar istället.

dappe
2011-06-16, 10:24
.

Jadå, det är såna här svar jag vill se! Tack för hjälpen på traven, detta är verkligen vad jag behöver! :):)

StarkaUlf
2011-06-16, 11:19
Det finns nog inget svar på frågan "Hur äter man rätt?" Det handlar väldigt mycket om vad du har för mål.
Det viktiga är ju självklart att du får i dig mineraler och vitaminer som kroppen behöver, samt fetter och protein, att äta en del kolhydrater är oftast en bra idé också.
Hur fördelningen mellan fett/kolhydrater/protein ska se ut finns det inget rätt svar på, men om du t.ex. ska deffa så bör fokus ligga på protein och om du istället ska bulka så kanske du ska fokusera mer på kolhydrater då du nog får i dig tillräckligt protein utan att behöva tänka så mycket på det.

För att bli av med mysfettet, dina fettreserver så krävs det att du ligger på kaloriunderskott. Då kommer kroppen frigöra energi därifrån och du får mindre kroppsfett.
Att deffa kan du läsa mer om här;
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag är själv 190cm och väger cirka 80kg så jag tror mig ha en aning om hur din kropp torde se ut. Mitt råd till dig är att träna hårt och äta mycket mat nu i början så kommer du nog lägga på dig en hel del muskler. Att försöka bli av med lite mysfett så här i början är nog inte nödvändigt, det kan du fixa innan nästa sommar istället.

+1

Tror du fick svar på allt där :)
Om jag vore du så skulle jag börja med att ligga på kaloriöverskott ett tag (~500 kcal/dag), för att lägga på dig lite.
För att sedan, som ovanskrivande skrev, deffa till nästa sommar :)