handdator

Visa fullständig version : Vad räknas som fastande mage?


Pretorian
2011-06-16, 06:53
När man pratar om träning på fastande mage eller om man helst ska ta sin PWO på fastande mage, hur många timmar ska man ha hållit sig borta från mat?

Är det när jag tar min lunchträning och inte ätit på 3-4 timmar eller är det på min morgonträning när jag inte inte ätit på 11-12 timmar?

Anders The Peak
2011-06-16, 07:17
Det beror på måltidens storlek men generellt är magsäcken halvtom på 2-3 timmar och helt tömd 4-5 timmar efter en normal måltid. En tömd magsäck rymmer ca 50 ml slem och vätska och en uttöjd kan vara kring 5 liter.
Svar på din fråga är säkert 2-3 timmar efter måltid.

SirOrigami
2011-06-16, 09:07
Men räcker det med att magsäcken är Tom för att full effekt skall uppnås? Eller skall kroppen vara i "fastande" tillstånd med blod glukos och allt annat vad det innebär.

Eddie Vedder
2011-06-16, 09:12
Men räcker det med att magsäcken är Tom för att full effekt skall uppnås? Eller skall kroppen vara i "fastande" tillstånd med blod glukos och allt annat vad det innebär.

Svårt att säga när Pretorian bara skriver att det är en PWO. Den kan ju innehålla vad som helst och jag vet då inte vilka metaboliter och näringsämnen vars "effekter" uteblir om man inte är fastande.

SirOrigami
2011-06-16, 09:20
Svårt att säga när Pretorian bara skriver att det är en PWO. Den kan ju innehålla vad som helst och jag vet då inte vilka metaboliter och näringsämnen vars "effekter" uteblir om man inte är fastande.

Om vi snackar Vassle då?

Eddie Vedder
2011-06-16, 09:23
Om vi snackar Vassle då?

Förmodligen är det så att niuvåerna av EAA, främst leucin, i alla fall måste ha sjunkit under viss nivå. För om jag fattat det rätt stimuleras inte MPS extra mycket om serumnivåerna är "mättade".

Men jag ska erkänna att jag inte satt mig in i det här helt ordentligt.

Pretorian
2011-06-16, 09:29
Svårt att säga när Pretorian bara skriver att det är en PWO. Den kan ju innehålla vad som helst och jag vet då inte vilka metaboliter och näringsämnen vars "effekter" uteblir om man inte är fastande.

Det är Hot Blood från Scitec Nutrition som jag tar 30 min innan träningen. Jag tar även EAA direkt innan träningen.

Och jag är inte ute efter att optimera allt till max, det är mer att det oftast pratas om fastande.. (bla av mig) och jag har inte riktigt haft koll på vad man menar då.

Då räknas ju min lunchträning som fastande också.

Tanner
2011-06-16, 10:49
Enligt Oxford Food and Nutrition Dictionary:

Fasting
Going without food. The metabolic fasting state begins some 4 hours after a meal, when the digestion and absorption of food is complete and body reserves of fat and glycogen begin to be mobilized.

mikaelj
2011-06-16, 10:50
Antalet timmar efter en måltid som upptaget är komplett beror helt och hållet på storleken av ett mål. Det går därför inte säga att det är 4 timmar.

Anders The Peak
2011-06-16, 11:00
Enligt Oxford Food and Nutrition Dictionary:

Det var en bra sammanfattning av problemställningen.

Cerberus
2011-06-16, 12:08
ja kommer o tänka på enorma kasein-måltider som man käkar dagen innan. Är man fastande om upptaget av kasein fortfarande sker i tunntarmen? E inte superhaj på magsmältning o hur de funkar exakt.

Bryr mig inte inte rent praktiskt men jag är nyfiket nört.