handdator

Visa fullständig version : Ont lite här & där, överträning?


Rstu
2011-06-15, 20:23
Hej hej,
De sista 2 veckorna har jag börjat få lite ont i lederna när jag tränar.

T.ex knäböj känns det lite lite i knät som att de är ansträngt.
Bänkpress känns lite i axlar & armbåge. (speciellt om rörelsen ej är som vanligt, t.ex bredare grepp)
Det är ingen skrikande smärta utan bara obehaglig. Även i vardagen så säger axeln till lite när jag lyfter något framför mig.

sista två veckorna har jag tränat 2,5splittar
onsdag, torsdag.
söndag,måndag.
torsdag fredag.
måndag & idag(onsdag)

Har sänkt kaloriintaget, och ökat protein intaget.


Tidigare har jag utan problem haft något högre frekvens men blir det överträning för att jag ej äter lika mycket?

Antar att det är vila några dagar som gäller, men hör om lite råd först.
För vila är lite trökigt när vikterna viskar ens namn.

Sushipinne
2011-06-15, 22:22
Du kanske tränar fel.

whalle
2011-06-15, 22:40
Har sänkt kaloriintaget, och ökat protein intaget.


Du har inte sänkt intaget av kalorier för mycket då? Äter man för lite blir man givetvis tröttare och mer sliten än om man ligger på balans.

Rstu
2011-06-16, 06:30
Sushipinne, utveckla hur du menar? Har tränat ganska lika det senaste halvåret och ej känt av förrän nu.

Du har inte sänkt intaget av kalorier för mycket då? Äter man för lite blir man givetvis tröttare och mer sliten än om man ligger på balans.

Jo det borde jag kanske ha tänkt på förstås, är ju ganska självklart när man tänker efter. Inte räknat något nu då jag försöker hitta något jag orkar hålla på med i längden.
Mer ägg keso & kvarg har gjort att jag ej känt mig lika hungrig som tidigare, men det är väll kolla över lite mer hur mycket jag får i mig så jag åtminstone ligger i närheten av energibalansen.

Har kört med tanken: "Så länge jag kan lyfta lika mycket som tidigare men minskar kring midjan äter jag tillräckligt" kanske inte är så bra som jag trott.

Tack för ett bra tips

flipp
2011-06-16, 09:59
Jag kanske är helt ute och cyklar här. Men ett kaloriunderskott borde väl inte ge den här typen av symptom? Snarare lägre energi och ork vid passen samt att du överlag känner dig svagare. Smärta i knän, axlar osv borde väl snarare tyda på överträning eller att du använder fel teknik? Kanske har du tappat i stryka och därför (omedvetet) kompenserar med sämre teknik?

simonion
2011-06-16, 10:15
Jag kanske är helt ute och cyklar här. Men ett kaloriunderskott borde väl inte ge den här typen av symptom? Snarare lägre energi och ork vid passen samt att du överlag känner dig svagare. Smärta i knän, axlar osv borde väl snarare tyda på överträning eller att du använder fel teknik? Kanske har du tappat i stryka och därför (omedvetet) kompenserar med sämre teknik?

Kaloriunderskottet kan väl påverka återhämtningen?
Om musklerna inte har samma energi kanske lederna kan ta mer stryk då man inte är lika stabil?
Eller är jag helt ute och cyklar? :Virro

1684_
2011-06-16, 10:30
Lånar tråden ltie...

Jag tävlar ju i tyngdlyftning = mkt ben användning i olika moment. Sen kör jag sten hårt benpass 1 gång i veckan med benböjar, benvcurl, sittandes 90 grader osvosv.... Sen går jag enhel del, speciellt i trappor (bor 3e våning).


IBLAND får jag stickande känsla i framsida lår, när jag tex ska köra benböjar. Varför? övertränad muskel? Överansträngd kanske man ska kalla det?