handdator

Visa fullständig version : tänkte köra igång en liten deff i vår....


mrt4
2003-12-10, 21:19
....så om vi säger att jag förbrukar tex 3000kcal om dagen och jag får i mig kanske 3200kcal då är det lika med bulk. Men om jag då börjar röra på mig lite mer(tex morgonpromenad några gånger i veckan+ något kondispass så kanske jag förbrukar 3500 kcal. Då borde det vara lika med deff dvs jag minskar i kroppsfett, eller?

Nu är det ju ingen stor deff jag pratar om, utan kanske en viktminskning på kanske 3-4kg. Att jag ska börja lågt med morgonpromenaderna och kondispasset och öka stegvis tycker jag verkar vettigt. Men ska jag dra ner på kolhydraterna och dra upp proteinet, eller ska köra som innan?

sista frågan, om jag cycklar kanske 20 minuter på cyckeln efter ett pass, vad brännar jag då, muskler eller fett?

Mvh
\Robin

King Grub
2003-12-10, 21:27
....så om vi säger att jag förbrukar tex 3000kcal om dagen och jag får i mig kanske 3200kcal då är det lika med bulk. Men om jag då börjar röra på mig lite mer(tex morgonpromenad några gånger i veckan+ något kondispass så kanske jag förbrukar 3500 kcal. Då borde det vara lika med deff dvs jag minskar i kroppsfett, eller?

Då kommer du att börja minska i vikt, ja. Kombinerat med styrketräning och bra kost kommer viktminskningen att bestå till största delen av fett.

Nu är det ju ingen stor deff jag pratar om, utan kanske en viktminskning på kanske 3-4kg. Att jag ska börja lågt med morgonpromenaderna och kondispasset och öka stegvis tycker jag verkar vettigt. Men ska jag dra ner på kolhydraterna och dra upp proteinet, eller ska köra som innan?

Om du vill behålla träningsgnistan bör du inte minska på kolhydraterna för mycket, och proteinet ligger du väl redan på en hög och bra nivå, eller? Det viktigaste när du "smådeffar" som du planerar är att du hamnar på energiminus, men ändå får i dig de näringsämnen du behöver.

sista frågan, om jag cycklar kanske 20 minuter på cyckeln efter ett pass, vad brännar jag då, muskler eller fett?

Lite av bägge, men mest kolhydrater, om du cyklar intensivt. Men du bidrar till att förbruka energi, så du hamnar på energiminus totalt under dygnet, och det är det viktigaste, inte att du förbrukar kroppsfett just vid motionstillfället.

mrt4
2003-12-10, 21:37
Du var en jäkel och svara snabbt, tack så mycket!
Efter ditt svar är det inga större oklarheter vad jag kan komma på just nu. Dessutom ser man ju i spegeln åt vilket håll det går.

Har inte tokkoll på kosten men proteinet ligger någonstans runt 2g\kg.

King Grub
2003-12-11, 07:02
Originally posted by mrt4
Har inte tokkoll på kosten men proteinet ligger någonstans runt 2g\kg.

Det räcker säkert att ligga kvar på den nivån även under deff. Om du håller en vettig nivå på fettintaget kan du helt enkelt manipulera energiintaget med kolhydraterna tills du når den nivå du vill och behöver ligga på, eller lägga in konditionspass som förbrukar den nödvändiga energin, så slipper du dra ner mycket på maten alls.

Zaglyon
2003-12-11, 19:55
Originally posted by King Grub
sista frågan, om jag cycklar kanske 20 minuter på cyckeln efter ett pass, vad brännar jag då, muskler eller fett?

Lite av bägge, men mest kolhydrater, om du cyklar intensivt. Men du bidrar till att förbruka energi, så du hamnar på energiminus totalt under dygnet, och det är det viktigaste, inte att du förbrukar kroppsfett just vid motionstillfället. [/B]

har du inte tatt slut på de felsta kolhydraterna under styrke passet? Jag hörde från en PT att det är bra att cykla, gå, använda trappmaskin eller liknande motion direkt efter träning pga att kolhydratnivån är låg och om du då cyklar bränner du fett. Man skulle hålla ett relativt lågt tempo, bara så man flåsade lite. :rolleyes:

King Grub
2003-12-11, 20:02
Originally posted by Zaglyon


har du inte tatt slut på de felsta kolhydraterna under styrke passet? Jag hörde från en PT att det är bra att cykla, gå, använda trappmaskin eller liknande motion direkt efter träning pga att kolhydratnivån är låg och om du då cyklar bränner du fett. Man skulle hålla ett relativt lågt tempo, bara så man flåsade lite. :rolleyes:

När du styrketränar förbrukar du kolhydrater till stor del lokalt; dvs om du tränat bröst är det just bröst/axlar/tricepsmuskulaturens glykogendepåer som gått åt. I låren kommer fortfarande tillräckligt med glykogen att finnas för att man skall kunna göra ett intensivt cardiopass rättvisa.

Kör man lågintensiv cardio är det nog en bättre idé att lägga det passet på morgonen för frukost, eftersom man måste hålla på så pass länge för att förbruka någon vettig mängd energi från kroppsfettsdepåerna, och har man då tränat styrka innan lär man ha hunnit bli redigt katabol innan man är klar.

PS: lyssna aldrig på en PT. :D