handdator

Visa fullständig version : finns det en övertro på träningssplit


collieweed
2011-06-15, 17:37
jo i vanliga fall så brukar jag dela min träning i underkropp och överkropp, häromdagen tränade jag överkropp fast det blev bara övningar som man brukar kalla för pressövningar som ska vara främst för axlar bröst o triceps (har jag iaf uppfattat det som). Körde lite närmare bestämt bänk, militär o dips. Dagen efter hade jag en sjuk träningsverk i ryggen men inte i axlar eller bröstet. Och då började jag fundera lite på hur det egentligen går att dela kroppen i alla dessa olika varianter som finns kanske det finns en övertro på att bara belasta utvalda delar av kroppen eller?
Kommentarer!

Birkharju
2011-06-15, 18:31
Jag tror många delar upp i en split för att ha koll på exakt vad man tränar. Sen vill man helst vara någolunda symmetrisk så då lämpar det sig bättre med en split där alla muskelgrupper för ungefär lika mycket träning. Det går givetvis att få bra resultat utan en, bör väl tilläggas.

kaer
2011-06-16, 08:47
Många har nog övertro på i princip vadsomhelst de kör just för tillfället. Men till slut handlar det bara om att träna hårt och ha kontinutet i sin träning.

Varje gång man gör justeringar brukar det ju kännas lite extra, men man ska nog inte dra för stora slutsatser av ett träningspass.

z_bumbi
2011-06-16, 08:57
De flesta splitar innebär bara att man tränar vissa delar av kroppen mer än andra under varje pass och då framför allt om man kör större övningar, basövningar eller vad man nu vill kalla dem.

Bänk tränar ryggen men inte lika mycket som rodd.

Militärpress belastar bröstet men inte lika mycket som bänk.

Mark belastar benen men kör man "bara" mark som övning som tar på benen under ett ryggpass så blir det inte lika jobbigt för låren som att köra böj, benpress och stelbenta mark som brukar ske på ett benpass.

Böj och stelbenta mark tar i sin tur på ryggen.

osv

Det innebär också att ett hel- eller halvkroppspass aldrig är så långt borta även om man kör en fyra- eller femsplit då det räcker att skifta några få övningar för att uppnå det ena eller andra.

Pretorian
2011-06-16, 09:07
Jag gillar uppdelningen just för att jag har lättare att fokusera på en del, tex bröst vid ett pass. Nästa dag kanske det är rygg osv. Jag kan inte säga att det ger mig bäst muskelutveckling men rent mentalt tycker jag det är enklare när man fokuserar på en del. Sen blir inte passen så långa vilket passar mig som ofta tränar på lunchen.

Pepz
2011-06-16, 09:08
med tanke på hur många som postar olika träningsscheman för att få feedback så finns det någon slags övertro på att en "bra" träningssplit gör halva jobbet.

z-bumbi skrev det bra

collieweed
2011-06-16, 09:14
Jo jag har ju förstått att som du nämner bänk tar på ryggen och att militär tar på bröstet osv. Isolering av muskler är ju svårt vid sk basövningar. Kanske använder (jag/man) flera muskler än vad man tror vilket då gör olika splitar kanske inte är så bra med tanke på återhämtning osv

Donkey Kong
2011-06-16, 09:18
De flesta splitar innebär bara att man tränar vissa delar av kroppen mer än andra under varje pass och då framför allt om man kör större övningar, basövningar eller vad man nu vill kalla dem.

Bänk tränar ryggen men inte lika mycket som rodd.

Militärpress belastar bröstet men inte lika mycket som bänk.

Mark belastar benen men kör man "bara" mark som övning som tar på benen under ett ryggpass så blir det inte lika jobbigt för låren som att köra böj, benpress och stelbenta mark som brukar ske på ett benpass.

Böj och stelbenta mark tar i sin tur på ryggen.

osv

Det innebär också att ett hel- eller halvkroppspass aldrig är så långt borta även om man kör en fyra- eller femsplit då det räcker att skifta några få övningar för att uppnå det ena eller andra.


Håller med, och även med föregående talare som prisa z-bumbi! :D

Jag tänker liknande om andra kroppsdelar och är därför mindre noga med split. Det enda jag försöker tänka på att att dela ryggen i två ibland, samt att kanske inte köra armar och rygg samtidigt, då armarna blir så trötta redan på ryggövningarna. Å andra sidan, ibland, kan det vara en lagom "uppvärmning" för armarna med rygg. Övre/bakre(tjockleken) rygg tar även på axlar och därför kör jag axlar då oftast den dagen för att förenkla.

Men, kan det vara som så att om man kör maskiner, som isolerar musklerna mer, så kan en mer "exakt" split uppnås?

Och så tror jag att det helt enkelt är riktigt kul att göra träningscheman, det finns liksom inte så mycket annat att "trimma och tuna" i denna träningsform?

z_bumbi
2011-06-16, 09:52
Jo jag har ju förstått att som du nämner bänk tar på ryggen och att militär tar på bröstet osv. Isolering av muskler är ju svårt vid sk basövningar. Kanske använder (jag/man) flera muskler än vad man tror vilket då gör olika splitar kanske inte är så bra med tanke på återhämtning osv

Det finns oftast vissa muskler och leder som mycket väl kan aktiveras ganska kraftigt alla pass i en split och då kan de mycket väl få för mycket träning men om man kör helkroppspass så får samma muskler också ofta stryk varje pass. Det handlar alltså, som jag ser det, mer om att justera totalvolymen och ordningsföljden på passen än att en viss typ av träning automatiskt ökar riskerna. Helkroppspass betyder t ex inte att man måste köra samma övningsval varje pass och om man tänker igenom det ett varv så kan man oftast låta vissa delar av kroppen få det mer eller mindre lindrigt. Ett sätt att tänka är att först splitta upp kroppen och sen fylla på med mindre slitiga övningar för att få ett helkroppspass av det.

Eller för att förenkla. Tänk på vad axlar, ländrygg och armbågar, både leder och muskler runt omkring, utsätts för under varje vecka och under varje enskilt pass för att se hur det kan påverka passen efter. De tre områdena står om man för döma av skadeforumet för 80-90% av alla skador som uppstår vid träning.


Och så tror jag att det helt enkelt är riktigt kul att göra träningscheman, det finns liksom inte så mycket annat att "trimma och tuna" i denna träningsform?

Det är hur kul som helst att fundera på olika upplägg men vad många glömmer är att siffrorna som oftast syns inte säger så mycket då man oftast utelämnar viktiga faktorer som intensitet etc. Sen finns det alltid teknik att trimma men det är mycket svårare att göra via nätet och i en hel del fall också svårt att tro att man själv gör fel så det blir ofta lidande
Om vi tittar på hur en "opti" fördelning av frågorna på ett träningsforum så skulle kanske 20% handla om program inklusive hur man styr sin träning, 5% om kost, 0,5% om tillskott, 40% om teknik och 34,5% om att träffas och träna ihop för att få hjälp och bara för att det är kul.

Twitcher
2011-06-17, 07:26
Jag har helt enkelt två slags pass, ett där jag rör på armarna och ett där jag inte gör det. Överkropp och underkropp om man så vill. Mage och korsrygg hör då till underkroppspasset, fast de belastas ju en del på båda passen. Men de verkar inte må så dåligt av det. Underarmarna riskerar också överträning, men jag har skaffat handledskrokar för att avlasta dem.

Armarna är ju hårt inkopplade i så gott som alla överkroppsövningar, så även om man kan splitta rygg från bröst, så har man ett problem dära.

Jag tränar varje dag av psykologiska skäl, för att eliminera beslutet: "Ska jag träna idag eller inte?" Jag ska träna idag, för idag är en dag och jag tränar alla dagar. Vilodagar kommer då och då när förhinder råkar uppstå. När man tränar så tätt så är det nog extra viktigt med split, och jag tycker att arm/icke-arm fungerar bra.