handdator

Visa fullständig version : Har min flickvän ätstörningar?


Posadosa
2011-06-15, 17:10
Hejsan Forum.
Jag gör denna tråd för att jag behöver få svar, för hon lyssnar inte direkt på mig.


Historian är denna, vi börja träna tillsammans för att gå ner i vikt och få snyggare kroppar.
Det går bra för henne, hon har gått ner en hel del (från 65+kg till 53-54kg)
Hon är runt 160 cm lång.


Nu på senare tid, efter att hon var fast på runt 55-56kg har hon börjat äta så lite som 500 (!!!!) kcal per dag. Det har resulterat att hon droppat ner till 53kg nu.

Jag försöker dock värna om att hon skall äta mer än så, för det kan i längden inte vara hälsosamt att äta såpass lite mat!

Vad jag även försöker säga till henne, (om det nu stämmer) är att jag tror inte hon kommer bli nöjd med sin kropp ifall hon ligger på ett sånt litet näringsintag.
vad gör hennes gymmande för nytta, hon kan väl knappast bygg några muskler med det låga näringsintaget? Vad jag menar med det är att jag tvivlar på att hon kommer få den fasta hårda mage och rumpa som hon vill ha, ifall hon inte tar kosten mer seriöst. Stämmer detta?

Visst måste hon bygga lite muskler undertill för att kroppen ska bli riktigt fast och snygg? Hon vill inte på ngt sätt vara en kvinnlig body builder, men få den där snygga rumpan, med en hård slank mage.

Jag försöker säga detta till henne men hon lyssnar inte på mig och tvivlar på allt jag säger. Hon kan absolut inte tänka sig att äta mer än ett absolut max 800 kcal per dag..




Kan någon ge en liten förklaring på hur en kvinna får en fast, slank snygg kropp? Visst kan det inte bara vara att ligga på ett otroligt lågt kcal underskott, hur skall kroppen då bli fast och snygg?
Försöker hela tiden påpeka att man inte ska blanda ihop pinn-smal kropp med en snygg kropp...


tack på förhand..

Posadosa
2011-06-15, 17:11
Värt att notera är väl också att det ända hon äter är ungefär kvarg, protein shake och ibland lite havre till kvargen. händer väl att det ibland blir 100-200g kyckling men inte så vanligt längre

Lillleif
2011-06-15, 17:15
Säg till henne att hon redan har en snygg kropp till att börja med.

Anton Fräs
2011-06-15, 17:50
Mår hon dåligt? Verkar hon deprimerad? Skulle du säga att hon är besatt av träningen? Har hon ångestproblem och isåfall är ångesten relaterad till mat och träning?

Oavsett om hon har en ätstörning eller inte är 500 kcal/dagen inte alls bra. Hon bör äta mer.

Skinnyfat
2011-06-15, 18:06
Jag har själv varit ganska svårt sjuk i en ätstörning, och det jag kan säga är väl att det är otroligt svårt att avgöra om hon har en ätstörning eller inte över ett forum på internet...

Men jag vet av personlig erfarenhet att med ett så litet intag av energi är det väldigt lätt att fastna och få svåra fysiska OCH mentala problem.
Nu vet jag inte hur länge hon har haft detta beteende men jag skulle rekommendera att du pratar henne ur det i den mån du kan. Om du inte får henne att förstå hur skadligt det faktiskt kan vara för kroppen så rekommenderar jag STARKT att du/ni kontaktar närmaste psykiatrimottagning!

Ju snabbare ett eventuellt insjuknande kan stoppas eller förebyggas desto lättare är det att komma ur det!

Spartansk
2011-06-15, 18:39
Hur länge har hon tänkt äta max 800 kcal per dag?

debbe
2011-06-15, 18:49
800kcal och tränar på det? aj.... går väl ett par hundra kcal till ett lättare träningspass. Inte hälsosamt någonstans! Föregå med gott exempel och laga nytttig och god mat :]

Bwall
2011-06-15, 19:01
Förklara för henne att hon redan ser bra ut, det är en viktig del i det hela.

Big Sleazy
2011-06-15, 19:02
Jag hade nog snarare berättat för henne att jag tyckt att hon börjat bli alldeles för smal och att jag tyckte hon såg bättre ut som lite kraftigare.

Spartansk
2011-06-15, 19:43
Säg till henne att hon redan har en snygg kropp till att börja med.

att jag tyckte hon såg bättre ut som lite kraftigare.

Min erfarenhet är att såna kommentarer brukar ignoreras. :-/

Gurkyngel
2011-06-15, 20:03
Hon lär inte bygga särskilt mycket muskler på det låga intaget, nej. Har för mig att en vuxen människa kräver minst 1200 kcal/dag för att fungera över huvud taget så kroppen och dess organ kommer ta rejält med stryk om detta fortgår under längre tid. Hon kan säga ajöss till hår, naglar och hud av god kvalitet (något som tjejer bryr sig om?). Mensen kan upphöra osv.
Prata med henne och försök få henne att tänka långsiktigt. Säg att du är orolig för hennes hälsa och liv.

midwinterholes
2011-06-15, 20:28
Om hon tycker att hon inte ser fast ut trots den låga vikten kanske det beror på att hon inte har något glykogen i musklerna efter en period på 800 kcal/dag.

Kör pannkaksmaraton efter att ni tränat en dag så kanske hon blir glad åt spegelbilden dagen efter.

Zorban
2011-06-15, 20:48
Bygga muskler på det intaget? Bara hennes basalförbränning är ju runt 1300, lägg på en hyffsad aktivitetsfaktor på det så får vi som Minst runt 1600. Om vi säger att hon har 20% kroppsfett (lär vara ännu mindre) så kan hon max frigöra ~700 kcal från fett. Det blir 900 kcal ren muskelmassa som försvinner per dag => man blir smaltjock och ser inte bra ut hur mkt man än går ner.

Man får väl den kroppen genom att ha en del muskler, och sedan genomföra en kvalitativ viktnedgång som består av fett i första hand.

Eddie Vedder
2011-06-16, 06:30
Ta en titt på Antons frågor och besvara dom. Det som avgör om ett beteende är sjukligt är framför allt känslorna i samband med beteendet.

Men att hon vill fortsätta ner mer och mer oavsett hur smal hon blivit är ju en varningsklocka i alla fall. När folk själva börjar sträva efter en mager kropp som ingen runtomkring tycker ser frisk ut, och som bara ser bra ut i vederbörandes egna ögon, kan man ana oråd.

Zoidy
2011-06-16, 18:00
Tjejer verkar ha enormt lätt för att fastna för såna här grejer och tro att de måste äta ingenting för att gå ner i vikt, samtidigt som de får för sig att de måste väga 40 kg innan de ser bra ut. Vet flera tjejer som tycker/tänker såhär och det brukar i 9 fall av 10 vara helt omöjligt att få dem att förstå att de borde ta hand om sig själva. Väldigt tråkigt att inte kunna göra nåt när folk man känner gör så

Redhaad
2011-06-16, 18:11
Rätt typiskt, att basera kosten på kvarg, kyckling och havre är väl iofs vad jag äter också en hel del men rätt så mycket mer utav de.

som tidigare säger, testa såhär.

Sätt dig ner, se till att hon stannar för att lyssna. Börja med all vetenskaplig fakta , hur mycket kroppen faktiskt behöver för att kunna tappa vikt normalt, metabolismen fungerar inte om kroppen svälter. De bränns inget fett om kroppen inte tillförs energi nog. osv...osv...

Avsluta enkelt med något i stil med:

Du är vacker och underbar som du är nu, jag kommer alltid gilla dig oavsett hur du ser ut men det här är inte nyttigt för dig eller något annant, detta måste väl komma ifrån hjärtat i avslutet så se till att vara förberedd.

Lycka till!

JiZZiE
2011-06-16, 18:24
Visa henne denna tråden, och säg som det är, att du startade upp den därför att du bryr dig om henne.

http://3.bp.blogspot.com/_4CE7RCStLYo/TOVDbCtrQmI/AAAAAAAAAAw/RoellIcrISE/s1600/JNL.jpg

Jennifer Nicole Lee: Tränar hårt och käkar mycket.
(en hel del muskler, men inte äckligt mycket) - i mina ögon opti för en brud.

Big Sleazy
2011-06-16, 18:28
"Mycket" är väldigt olika från person till person. Vad jag anser vara lite mat anser de allra flesta vara väldigt mycket exempelvis.

Tvivlar på att hon äter vad de flesta skulle räkna som mycket för att hålla den formen.

begt
2011-06-19, 20:22
"Mycket" är väldigt olika från person till person. Vad jag anser vara lite mat anser de allra flesta vara väldigt mycket exempelvis.

Tvivlar på att hon äter vad de flesta skulle räkna som mycket för att hålla den formen.

Säg inte det du. Om hon löptränar eller åker skidor (förmodligen inte) mycket t.ex. så kan man se precis ut så där eller vara ännu mer muskulös än så och ändå äta riktigt mycket.

Det handlar väldigt mycket om förbränningen. Ta typ en skidåkare som Northug eller Hellner. De gör säkert av med 7000-8000 kalorier åtminstone varje dag de är i hårdträning. Men de är väldigt deffade av sig... Särskilt Northug har mycket muskler.

Jag själv förbränner ofta över 4000 kalorier de dagar då jag kör ett långpass (väger 68 kg lite drygt)

ddewe
2011-06-20, 02:44
Visa henne denna tråden, och säg som det är, att du startade upp den därför att du bryr dig om henne.

http://3.bp.blogspot.com/_4CE7RCStLYo/TOVDbCtrQmI/AAAAAAAAAAw/RoellIcrISE/s1600/JNL.jpg

Jennifer Nicole Lee: Tränar hårt och käkar mycket.
(en hel del muskler, men inte äckligt mycket) - i mina ögon opti för en brud.

Läste några av hennes diettips, det tipset TS borde tipsa sin tjej om är

"Myth #9
I have to starve myself to look as good as a Fitness Model.

FALSE! With my FM Program you will actually be eating more, and eating more, more often! I will even tell you the foods you MUST EAT in order to LOSE WEIGHT! You will NEVER go hungry on this plan!"

Och nu ska hon inte få för sig att hon bara kan äta mycket om hon följer något slags schema, för att gå ner i vikt är det betydligt mycket bättre att äta 1500kcal än 500kcal, förutsatt att man tränar.