handdator

Visa fullständig version : 5x5 eller 5/3/1 eller...


Basics
2011-06-15, 16:37
Hej. Jag håller för närvarande på med deff, och jag skulle vilja använda ett simpelt program för att bli stark i basövingarna. Jag har kollat lite på Stronglifts 5x5 och Jim Wendlers 5/3/1. Rent spontant tycker jag det känns som om 5x5 har lite väl aggressiv progression under viktnedgång, men jag har ju bara tränat i ca ett år, så det kanske skulle fungera ändå?

Vilket av dessa program skulle ni rekommendera till mig? Jag ska fortsätta med samma program under vinterhalvårets viktuppgång tänkte jag.

Mitt primära mål är att bli så stark som möjligt, vad tror ni lämpar sig bäst?

Tacksam för svar.

ceejay
2011-06-15, 18:16
kör 5x3-5 reps men kör med lite mindre progression? Du behöver inte följa viktökningarna till punkt och pricka. Men om du en dag känner dig stark som fan, lägg på lite mer vikt.

Basics
2011-06-15, 20:36
Jag får en känsla av att 5x5 är mer för personer som fortfarande kan använda sig av nybörjarökningar.

Tror ni det skulle fungera med en ökning på kanske 5kg/månad i bänken och kanske 10kg i böj och mark? Om det blir för mycket skulle man väl kunna köra 2,5kg den ena månaden och en ökning på 5kg den nästa?

Om ni skulle sätta mig på ett bra program för att bli stark,vilket som helst, vilket skulle ni ta?
Jag är trött på att noja om program...

mikaelj
2011-06-15, 20:54
Hur stark är du just nu i knäböj, marklyft och bänkpress? Maxlyft om du har det, annars t ex 5RM.

Basics
2011-06-15, 21:55
Hur stark är du just nu i knäböj, marklyft och bänkpress? Maxlyft om du har det, annars t ex 5RM.

Bänk-65, Böj 90, mark 100. Kass teknik i alla lyften.

Vad sägs om det här förresten, ganska lagom med progression?

http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm

tntballe
2011-06-15, 21:59
Bänk-65, Böj 90, mark 100. Kass teknik i alla lyften.

Vad sägs om det här förresten, ganska lagom med progression?

http://madcow.wackyhq.com/geocities/5x5_Program/Linear_5x5.htm
Kör på den.

Edith*
Se till att få till tekniken innan du går på tungt.
Postat via en mobil enhet

Basics
2011-06-15, 22:20
Kör på den.

Edith*
Se till att få till tekniken innan du går på tungt.
Postat via en mobil enhet

Tack, jag tycker att det verkar bra för ändamålet, dessutom är jag trött på att noja över program. Jag tror jag får mycket bättre resultat av att köra ett program fullt ut.

Fartman
2011-06-15, 22:57
Hej. Jag håller för närvarande på med deff, och jag skulle vilja använda ett simpelt program för att bli stark i basövingarna. Jag har kollat lite på Stronglifts 5x5 och Jim Wendlers 5/3/1. Rent spontant tycker jag det känns som om 5x5 har lite väl aggressiv progression under viktnedgång, men jag har ju bara tränat i ca ett år, så det kanske skulle fungera ändå?

Vilket av dessa program skulle ni rekommendera till mig? Jag ska fortsätta med samma program under vinterhalvårets viktuppgång tänkte jag.

Mitt primära mål är att bli så stark som möjligt, vad tror ni lämpar sig bäst?

Tacksam för svar.

Varför går du ner i vikt om ditt primära mål är att bli så stark som möjligt?

Honken
2011-06-15, 23:30
Jag får en känsla av att 5x5 är mer för personer som fortfarande kan använda sig av nybörjarökningar.

Bänk-65, Böj 90, mark 100. Kass teknik i alla lyften.

Såvidare du inte väger runt 50kg så skulle jag nog säga att du fortfarande kan "använda dig av nybörjarökningar".

Rippetoe, 5x5, WSB, 5/3/1 osv är alla lika "aggresiva" i progressionen av den enkla anledningen att det fungerar utomordentligt bra.

Lägg på 2.5kg per pass, blir det för tugnt så deloada. Problem solved.

tobnotch
2011-06-15, 23:35
Lägg på 2.5kg per pass, blir det för tugnt så deloada. Problem solved.

Vad menas med att deloada?

Honken
2011-06-15, 23:52
Vad menas med att deloada?

Istället för att lägga på mer vikt nästa pass så tar du av lite för att ge kroppen mer tid att anpassa sig.
Nästa gång du försöker på vikten du failade på så lär det vara betydligt lättare och du kan nu börja öka igen.

'Deload week' är en vecka där man tränar med lätta vikter för att låta kroppen återhämta sig från ett tungt träningsblock eller tävling.

tobnotch
2011-06-16, 00:08
Tack för svaret Honken!

Passar på att låna tråden lite i samband med en 5x5-fråga.
Jag har lagt in chins, dips och mage på varje pass. Sedan har pass A en lättare tricepspressövn. och pass B en lättare bicepscurl.

Tycker det känns så bra att komplettera med dessa övningar, får ett bra pump och känns att man tränat när man väl är klar. Blir bara lite "nojjig" när jag läser överallt att man inte behöver lägga till några övningar utöver 5x5. Eftersom dessa "utökade" övningar är lätta i vikt, är det okej att ha med dem? Ser inte hur de kan göra mer skada än nytta!

tntballe
2011-06-16, 00:18
Du behöver inte men det betyder inte att du inte får. Känns det bra och du gör framsteg så fortsätt med det du gör.
Postat via en mobil enhet

Basics
2011-06-16, 06:37
Jag är antagligen dum, men jag hittar inte vilka startvikter man ska använda i starting strength. Jag har ju boken, ska man börja med tom stång och sedan öka varje pass med 2,5 kg i bänk och böj och 5kg i mark?

Sen fattar jag inte heller hur man lägger upp reps och set. Är det alltid 5 sets across som arbetssätt, allstså konstant vikt i toppsetten, och är det alltid 5 topset, i boken är det ju ett exempel där det inte är så? Och så värmer man upp innan det genom att stegra vikten? Det finns ju ingen bra beskrivning i boken exakt hur man ska göra.

Honken
2011-06-16, 11:08
Tack för svaret Honken!

Passar på att låna tråden lite i samband med en 5x5-fråga.
Jag har lagt in chins, dips och mage på varje pass. Sedan har pass A en lättare tricepspressövn. och pass B en lättare bicepscurl.

Tycker det känns så bra att komplettera med dessa övningar, får ett bra pump och känns att man tränat när man väl är klar. Blir bara lite "nojjig" när jag läser överallt att man inte behöver lägga till några övningar utöver 5x5. Eftersom dessa "utökade" övningar är lätta i vikt, är det okej att ha med dem? Ser inte hur de kan göra mer skada än nytta!

Lite bi/tri gör inte så mycket, men det lär bli jobbigt att köra dips och chins tre gånger i veckan om du ska böja/marka/bänka samtidigt (särskilt när du börjar närma dig tunga vikter).

Honken
2011-06-16, 11:20
Jag är antagligen dum, men jag hittar inte vilka startvikter man ska använda i starting strength. Jag har ju boken, ska man börja med tom stång och sedan öka varje pass med 2,5 kg i bänk och böj och 5kg i mark?

Börja med tom stång och lägg på vikt tills du når en relativt lätt 5a, det blir din startvikt.

Sen fattar jag inte heller hur man lägger upp reps och set. Är det alltid 5 sets across som arbetssätt, allstså konstant vikt i toppsetten, och är det alltid 5 topset, i boken är det ju ett exempel där det inte är så? Och så värmer man upp innan det genom att stegra vikten? Det finns ju ingen bra beskrivning i boken exakt hur man ska göra.

Det står inte 5 top set för SS är 3x5, du blandar ihop med 5x5. Samma vikt alla sets, nästa pass +2.5kg. Uppvärmningen är som vanligt. Börja med tom stång och gör några set för att komma igång, lägg på vikt successivt (3-5 reps) tills du når ditt arbetset.

Määng
2011-06-16, 14:08
Eller så tar du helt enkelt ditt ungefärliga 7RM och drar av 20-25kg på underkroppsövningarna och 10-15 kg på överkropps.

Sen ökar du vikten med typ 2.5-10kg per pass i början beroende på övning och dagsform, efter som när det börjar bli tyngre minskar du höjningen. När det tar stopp två-tre pass så börjar du om.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Basics
2011-06-16, 14:51
Börja med tom stång och lägg på vikt tills du når en relativt lätt 5a, det blir din startvikt.



Det står inte 5 top set för SS är 3x5, du blandar ihop med 5x5. Samma vikt alla sets, nästa pass +2.5kg. Uppvärmningen är som vanligt. Börja med tom stång och gör några set för att komma igång, lägg på vikt successivt (3-5 reps) tills du når ditt arbetset.

Jag hade fått för mig att man skulle köra sina arbetsset med tom stång första veckan och sedan lägga på lite vikt vid varje pass. Hur mycket bör man dra av på stången när man har nått en platå och ska deloada?

Honken
2011-06-16, 21:03
Eller så tar du helt enkelt ditt ungefärliga 7RM och drar av 20-25kg på underkroppsövningarna och 10-15 kg på överkropps.

Onödigt komplicerat för en nybörjare.

Jag hade fått för mig att man skulle köra sina arbetsset med tom stång första veckan och sedan lägga på lite vikt vid varje pass. Hur mycket bör man dra av på stången när man har nått en platå och ska deloada?

Du blandar ihop Mark Rippetoes 3x5 med Stronglifts 5x5. Känns lönt att gå till gymmet för att marklyfta stången 1x5.

Dra av 10% om du inte når 3x5 inom 2-3 pass.

Määng
2011-06-17, 00:35
Onödigt komplicerat för en nybörjare.




Är det mer komplicerat att bara välja en vikt och köra på den än att börja med tom stång och lägga på vikt 8 gånger tills man känner att vikten är "relativt lätt"?
Jag förutsatte att han visste sitt ungefärliga 7RM när jag skrev mitt exempel. Gör han inte det är det nog bättre att följa ditt exempel.

Spartansk
2011-08-12, 22:00
På Madcow, värmer man upp något innan de "officiella" seten?

JessB
2011-08-12, 22:30
På Madcow, värmer man upp något innan de "officiella" seten?

Det gör man som man vill. De stegrande setten fungerar lite som en uppvärmning eftersom stegen är förhållandevis stora (10-15% ökning på varje set). Jag brukade köra ett set med stången som uppvärmning innan respektive övning och tyckte att det fungerade utmärkt.