handdator

Visa fullständig version : Hormonspiral


Lellan
2011-06-15, 16:07
Jepp, har fått en sån insatt men pga att mensvärken sen insättning 2½ vecka sedan (1a försök till insättning var 3 veckor sedan, gick inte, men försök nr 3 blev m lokalbedövning = win) funderar jag på att ta ut den. Mår även som pms ganska konstant, enstaka dagar det lättar, men överlag mås det skit deluxe.

Eftersom jag har sådan värk ska man kolla om den sitter fel, men sitter den rätt är det upp till mig om den ska vara kvar. Någon gång lär det ju gå över (?)- frågan är om jag pallar. Någon som varit med om att det INTE gått över? Jag tänker ju inte ha det så här liksom, no way.

Från dem jag hört har det blivit bättre, men nu är det som jävligast igen, och detta suger rent ut sagt. Alla märker det på mig också, får kommentarer som "hur är det?" "men jag menade inget illa osv" och jag är ganska falskt glad överlag, behöver sova mkt osv. Har fasen inte skrattat en enda gång sedan insättning, hur knäppt är inte det.. vill inte vara sån här!

Frågor:
- Någon som haft jobbig period efter insättning, som blivit bättre/el inte bättre hur länge man än väntar? Har hört att en vecka jobbigt, sen bra, men nu börjar jag ledsna.. värktabletter hjälper hyfsat, men inte mot måendet.. *cry* Velar så, den kostade 1000 kr och vill ha dess fördelar ju..
- Alternativet kommer bli pessar; inget annat pmedel tycks passa mig. Någon som testat pessar? Bra el anus?

(BM sa att det var upp till mig hur länge jag orkar stå ut tills det går över, men jag tycker det är upp till kolo att ge pepp om det är så att den kan vara så här - och sen gå över och bli som vanligt. ;) )

CrazyJoeDavola
2011-06-15, 16:11
Tror det är vädret, på tok för varmt, gissar på ovetenskaplig grund att det blir bättre till hösten. Allt blir bättre då.

Nodan
2011-06-15, 16:14
Jag har ingen egen erfarenhet av hormonspiral, men tycker absolut att du ska försöka stå ut lite till. Främst för att det borde vara väldigt mycket enklare med spiral än pessar.
Kopparspiral är inget alternativ?

Lellan
2011-06-15, 16:14
Tror det är vädret, på tok för varmt, gissar på ovetenskaplig grund att det blir bättre till hösten. Allt blir bättre då.

Nog för att sommar suger, men idag regnar det och jag tror inte sol orsakar sammandragningar i livmodern.. ;) Men tack ändå! Och håller med, allt blir bättre på hösten.. *cupid*

Lellan
2011-06-15, 16:23
Jag har ingen egen erfarenhet av hormonspiral, men tycker absolut att du ska försöka stå ut lite till. Främst för att det borde vara väldigt mycket enklare med spiral än pessar.
Kopparspiral är inget alternativ?

(den som inte vill läsa om mens kan sluta här.. :P)
Jag fick den pga att min mens fick diagnosen "kaiko".. :) Den kom ca var 3e vecka och varade 10-14 dagar, när jag hade haft den som f*n i 2½ vecka och var helt slut fick jag p-piller som jag testade i 2 månader. Men blev så gråtig av dem. Grät av inget, titt som tätt.. och allt blev lite grått, har varit med om det förr så avskrev ppiller som alternativ för gott (tidigare har jag ätit längre perioder, senast minipiller men blev gravid då). Alternativet till p-piller var gulkroppshormon men då ingick ju inget skydd mot graviditet.

Så hormonspiral rekommenderades för att minska mensen, 20% blir helt utan efter 3 månader (och man har den i i 5 år). Kopparspiral ökar mens o blödning. Men inledande 3 månader kan man få stänkblödningar, jag har dock nu haft blödning varje dag utom 4 sedan 17e maj, inte mkt men iaf 2 3dagars mkt. Vissa är känsliga mot gulkroppshormon och kan bli pms:iga i början (no kidding.. *rolleyes*).

Vill va som vanligt! *gah!* Är senaste året mensen drygat sig, men det är utrett (ultraljud etc) och är ingen tidigt klimakterie el fysiskt "fel". Den är bara elak, typ.

Morrris
2011-06-15, 16:27
P-stav?

Varför skriver jag i en tråd utan att kunna något om ämnet?

Angel
2011-06-15, 16:32
Jag har hormornspiral och har haft det i många många år. Vid senaste bytet så hade jag ont i max två dagar.

Ang humöret så vet jag inte, eftersom jag även lider av annat.

Torwald
2011-06-15, 16:39
Min tjej har en sån, hon är nöjd. Svårt att säga om humöret är dens eller mitt fel :D

Lellan
2011-06-15, 16:44
P-stav?

Varför skriver jag i en tråd utan att kunna något om ämnet?

Jag verkar inte må bra av hormoner, så inget sånt. Hormonspiral ska vara det "mildaste" då gulkropphormonet är tänkt att verka lokalt men jag märker definitivt påverkan, men hoppas det är övergående. Typ, NU! :D

Varför du skriver här, tja för att vara snäll kanske? Kanske även kolo är trött på min pms.. :angel:

Jag har hormornspiral och har haft det i många många år. Vid senaste bytet så hade jag ont i max två dagar.

Ang humöret så vet jag inte, eftersom jag även lider av annat.

Aha, ja de tyckte två veckor lät länge men den ser ut att sitta rätt men de får kolla m ultraljud i värsta fall. Min livmoder ville inte ens mätstickan, bara krampade men det gick som sagt till slut när de lokalbedövade.. Men verkar ha en grinig livmoder, för jag kan tex inte ligga på rygg m raka ben för då sätter den igång som f-n.

Nodan
2011-06-15, 16:47
Jisses vad jobbigt med en sådan mens. Då förstår jag verkligen att kopparspiral inte är ett alternativ.

Så där blir jag oxå av de p-piller jag provat, nästan lite komiskt när precis vad som helst kan få en att börja storgråta; "mjölken är slut.. wuuuääää *cry*" :D
För mig funkar p-ring alldeles utmärkt, ingen påverkan på humöret och mensen har minskat en hel del.

Lellan
2011-06-15, 16:48
Min tjej har en sån, hon är nöjd. Svårt att säga om humöret är dens eller mitt fel :D

Haha.. oki. Men jag tror humöret ska vara en inledande grej, precis som ontet? Eller så är det efterdaningar av ppillren, gick ju direkt från dem till detta.

Jag känner mig iaf inte så "nöjd". Än så länge.. men frågan är hur länge man orkar stå ut tills det vänder.. *velar*

näh men skämt åtsido. finns väll bättre ställen än kolozzeum.com för sånna här frågor :p


Jag vet inte, vet du? Har ju kontakt m kvinnokliniken - men de säger bara att "så där ska du inte ha det, men stå ut liiite till.. annars är det ju upp till dig, du får komma och ta ut den".

Och om man inte vill läsa om hormonspiral så klickar man väl inte på länken, jag har dessutom i text förvarnat att det står om mens, så liksom.. tycker visst jag kan fråga här?

Angel
2011-06-15, 16:52
Lellan, tar du ut den inom en viss tid får du pengarna tillbaka.
Men som sagt, de borde kunna kolla så den sitter rätt iallafall. Som sagt hade jag ont i max 2 dagar. Däremot bölade jag som en ko när de satte in den, tårarna bara sprutade.

Jag har i princip ingen mens alls, någon liten skvätt 1 gång varannan/var tredje månad. Har ej köpt mensskydd på typ 8år eller nått.

MAXX
2011-06-15, 16:58
Jag vet inte, vet du? Har ju kontakt m kvinnokliniken - men de säger bara att "så där ska du inte ha det, men stå ut liiite till.. annars är det ju upp till dig, du får komma och ta ut den".

Och om man inte vill läsa om hormonspiral så klickar man väl inte på länken, jag har dessutom i text förvarnat att det står om mens, så liksom.. tycker visst jag kan fråga här?
näh vet inte varför jag postade. ville väl skoja bara.

familjeliv har garanterat mer kvinnliga medlemmar iaf. :)

Lellan
2011-06-15, 16:58
Lellan, tar du ut den inom en viss tid får du pengarna tillbaka.
Men som sagt, de borde kunna kolla så den sitter rätt iallafall. Som sagt hade jag ont i max 2 dagar. Däremot bölade jag som en ko när de satte in den, tårarna bara sprutade.

Jag har i princip ingen mens alls, någon liten skvätt 1 gång varannan/var tredje månad. Har ej köpt mensskydd på typ 8år eller nått.

Ja, de sa något om att spara kvittot, men det var om det var fel på den om jag förstod rätt? Inte om jag vill bli av med den bara.. (lite kul: när de inte ens fick in teststickan frågade de om jag inte har ngn kompis som vill köpa den.. men det har jag inte.. föreslog blocket.. :P Apoteket tar ju inte emot även fast förpackningen är oöppnad).

1a gången tog det 40 min och de fick inte ens in teststickan, JAG slappnade av men livmodern krampade. Andra tillfället krampade den ännu mer mm - ska inte dra mer här iom ev känsliga personer - men jag envisades iaf att jag ville ha den (och hatade min kropp, skärpning för bövelen..!!), och då testade de med lokalbedövning och fick in den. Jag var ASLYCKLIG! :hbang:

Blir lite avis här, vill ju! Äh, de får kolla m ultraljud så biter jag ihop lite till om den sitter rätt.. hur svårt ska det vara! Vill! *envis*

Lellan
2011-06-15, 17:01
näh vet inte varför jag postade. ville väl skoja bara.

familjeliv har väl garanterat mer kvinnliga medlemmar iaf. :)

Eh, ja böliga kärringar som bara kommer med skräckhistiorier och konspirationsteorier om allt, å sånt verkar det vara.. nej tack! ;)

Såatte, här känns det mer "på riktigt" folk. Tänkar iaf inte regga mig på familjeliv, jösses, no way.. *spy* Trivs bättre här! *cupid*

Angel
2011-06-15, 17:09
Får kolla min förpackning sen..nästan helt säker på att man får tillbaka pengarna...det står i det lilla häftet du vet.

Lellan
2011-06-15, 17:20
Får kolla min förpackning sen..nästan helt säker på att man får tillbaka pengarna...det står i det lilla häftet du vet.

Hade satt fast kvittot där med fästklammer, men mycket riktigt! Inom 1a halvåret. Har lite tid på mig alltså, biter ihop för det vore ju grymt om det blir bra.. har du ingen mensvärk alls någonsin?

Morrris
2011-06-15, 18:10
Jag verkar inte må bra av hormoner, så inget sånt. Hormonspiral ska vara det "mildaste" då gulkropphormonet är tänkt att verka lokalt men jag märker definitivt påverkan, men hoppas det är övergående. Typ, NU! :D

Varför du skriver här, tja för att vara snäll kanske? Kanske även kolo är trött på min pms.. :angel:.

Ok, om inte någon annan form av hormonbehandling är aktuell får du väl helt enkelt ställa upp en tidsram med för och nackdelar. Typ:

Nackdelar (som du upplever nu):

Fördelar (som du åtnjuter senare):

Jämför listan och bestäm en tidsperiod som du kan tänka dig uthärda i nuvarande skick för att kunna uppnå fördelarna. För en dagbok och försök vara uppmärksam på förändringar i tillståndet. Sker en förbättring kan du ju t.ex förlänga testperioden för att se om det blir ytterligare lite bättre.

Tolkia
2011-06-15, 19:10
Vad är det för jävla grin om att det är fel forum att fråga i? Det är ju inte som att inte killars nedre regioner avhandlats från norr till söder, öster till väster. Den som dör av genans inför ämnet kan ju klicka upp brudtråden eller något.

Lellan
2011-06-15, 19:30
Ok, om inte någon annan form av hormonbehandling är aktuell får du väl helt enkelt ställa upp en tidsram med för och nackdelar. Typ:

Nackdelar (som du upplever nu):

Fördelar (som du åtnjuter senare):

Jämför listan och bestäm en tidsperiod som du kan tänka dig uthärda i nuvarande skick för att kunna uppnå fördelarna. För en dagbok och försök vara uppmärksam på förändringar i tillståndet. Sker en förbättring kan du ju t.ex förlänga testperioden för att se om det blir ytterligare lite bättre.

Jo, god tanke - problemet är känslan av att inte stå ut - därför jag var nyfiken på om ngn haft det jävligt - och att det var övergående.. :)

Eftersom det inte "ska" göra såhär ont + vara pms:igt så här länge.. utan typ en vecka. Så vi kom överens om "en vecka till", vilket det gått nu. Och jag står ju typ inte ut, samtidigt så vill jag uthärda.. ifall att det går över. Men liksom, får nog ta det max en vecka i taget, kan inte tänka mig att sätta en gräns typ 3 mån (som det står att man kan ha småblödningar).

Men nu är jag lite pepp av Angels inlägg, så en vecka till! :thumbup: Får jag panik så blir det väl kortare. Lite svårt att förklara för en kille, men det är typ som precis när mensen sätter igång (för mig en dag då jag vill typ ligga med värmedyna och dö i ensamhet) - fast i varierande grad varje dag i ett par veckor nu. Måendet psykiskt kunde jag kanske få ngn antidep medicin emot (även om det känns konstigt att medicinera mot en spiral) men det tar ju tid innan den verkar också.

Vad är det för jävla grin om att det är fel forum att fråga i? Det är ju inte som att inte killars nedre regioner avhandlats från norr till söder, öster till väster. Den som dör av genans inför ämnet kan ju klicka upp brudtråden eller något.

Ja, eller ollontråden där det frossades i hemska sjukdomar man kunde bildgoogla upp.. ;)

Angel
2011-06-15, 22:23
Jag hade först kopparspiral i 4år, då hade jag rätt mycket mensvärk och mens, sen bytte jag till hormon, hade den va 5 år och sen bytte till en ny för ett år sedan (är jag så gammal, hjelp.) Nåja, sen jag skaffade hormonspiralen så har jag inte haft någon mensvärk, ingen mens förrutom lite skvättar. Har helt glömt av hur det är att ha mens, hur jävla jobbigt det var med planerande och grejjer om man skulle iväg och fick mens..! Det existerar liksom inte i min värld längre. Så för mig har det absolut varit positivt.

Lellan
2011-06-16, 13:39
Tack för svar Angel!

Vet inte hur länge jag pallar, har pratat m kvinnokliniken och de sa att absolut max om jag har det så här är 3 månader, då får man konstatera isf att min livmoder inte vill ha ngt i sig helt enkelt och ta ut. Vissa är så. Frågan är väl om jag orkar ha mensvärk + pms hur länge som helst.. får ju ta ut nu om jag vill, lockar - men vill inte. 3 månader är länge, jag brukar ha pms en dag och då stänger jag in mig.. (pms:et beror enl henne inte på hormonet i spiralen utan på att livmodern blir retad konstant och då reagerar som vid mens förutom att det som retar ju ligger kvar, därför går det inte över..).

Så när/om min livmoder fattar att den ska vara där, ska det också ge med sig. Ska iaf kollas så det inte är infektion el sitter fel, kan inte ha tampong för det gör ont (el sex, så jag förstår ju att det är säkert iaf.. ;)). *gah!*

jaaaaag
2011-06-16, 15:04
Varför väljer man en hormonspiral istället för en kopparspiral helt UTAN hormoner och skit? Finns det några fördelar med hormonspiral? Varför valde du hormonspiral Llellan?

mikaelj
2011-06-16, 15:18
Varför väljer man en hormonspiral istället för en kopparspiral helt UTAN hormoner och skit? Finns det några fördelar med hormonspiral? Varför valde du hormonspiral Llellan?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5118828&postcount=5

Lellan
2011-06-16, 15:18
Varför väljer man en hormonspiral istället för en kopparspiral helt UTAN hormoner och skit? Finns det några fördelar med hormonspiral? Varför valde du hormonspiral Llellan?

Spiralen är för att få ordning på mina blödningar (vilket failar rätt grovt nu.. :Virro). Hormonspiral = färre och mindre blödningar, de flesta behöver på sin höjd trosskydd. 20 % får inget alls. Sen att det skyddar mot grav nästan lika bra som sterilisering är ju inget minus direkt..

Kopparspiral ger generellt värre mens tyvärr, så det är inget alternativ öht. Funkar inte hormonspiralen vet jag faktiskt inte vad som återstår att testa, ska fråga läkaren jag träffar i morgon. Har mens mer än jag är utan, no fun.

stridis
2011-06-16, 15:18
JissSå där blir jag oxå av de p-piller jag provat, nästan lite komiskt när precis vad som helst kan få en att börja storgråta; "mjölken är slut.. wuuuääää *cry*" :D


Asjobbigt när brudar är sådär. De får komma med ett bra p-piller för män alltså.

Lellan
2011-06-16, 15:20
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5118828&postcount=5

Va du håller koll då.. :D :thumbup: (vet dock inte om det är så toppen att hela kolo vet om detta, men vafan, börjar bli desperat... En fördel dock med att "förblöda": mitt ûberhbvärde som alltid legat på 160 + är nere på 120.).

Lellan
2011-06-16, 15:25
Jisses vad jobbigt med en sådan mens. Då förstår jag verkligen att kopparspiral inte är ett alternativ.

Så där blir jag oxå av de p-piller jag provat, nästan lite komiskt när precis vad som helst kan få en att börja storgråta; "mjölken är slut.. wuuuääää *cry*" :D
För mig funkar p-ring alldeles utmärkt, ingen påverkan på humöret och mensen har minskat en hel del.

Hade missat ditt inlägg! Jo, alla läkare, bm o gynekologer säger samstämt "så där ska du inte ha det" ang mensen, men med hormoner känner jag så här KAN jag inte ha det.. om det inte är farligt att blöda jämt så får jag väl göra det. Nu när tårarna bubblar upp, håller jag käft, sväljer och ler för jag har läst att man kan lura hjärnan att tro att den är glad genom muskelaktiveringen när man ler... *screwy*

Men p-ring, ska absolut kolla upp! Tack för tips! *cupid*

/leende pms-häxan, hur scary är inte det? :P

Asjobbigt när brudar är sådär. De får komma med ett bra p-piller för män alltså.

Mhm! Är himla glad att jag inte träffar killen på några veckor nu, undviker att prata i telefon också för jag känner verkligen att den här personen inte är jag så han får väl vänta på när "jag" är hemma igen.. *rolleyes*

jaaaaag
2011-06-16, 15:25
Aha ok. Jag har en kopparspiral och jag har nästan aldrig mens men det är säkert individuellt.

Lellan
2011-06-16, 15:31
Aha ok. Jag har en kopparspiral och jag har nästan aldrig mens men det är säkert individuellt.

Mjo, men jag vill inte vara den som inte kan ha ngt i min livmoder typ.. ssk:an sa det idag "vissa livmödrar vill inte ha ngt i sig, man blir väldigt humörpåverkad" vilket var rätt komiskt för jag var typ arg konstant under min graviditet också.. :D

Iaf: JAG vill ha saker i mig så den får fatta det nu. *grr*

mini
2011-06-16, 15:32
Jag tycker generellt att hormonvarianter är läskiga, men detta ska alltså inte påverka humöret egentligen?

jaaaaag
2011-06-16, 15:34
Jag tycker generellt att hormonvarianter är läskiga, men detta ska alltså inte påverka humöret egentligen?

Samma här, därför jag valde koppar, jag är iafl skitnöjd.

Lellan
2011-06-16, 15:42
Jag tycker generellt att hormonvarianter är läskiga, men detta ska alltså inte påverka humöret egentligen?

Nej, precis - gulkroppshormonet verkar lokalt. Dock så reagerar livmodern som när den ska stöta ut "det gamla" vid mens: den hormonutsöndringen.. tills livmodern fattar att sprialen inte är ngt som ska stötas ut. Så det är liksom - om jag fattat det rätt - retningen som får livmodern att krampa, och det gör att min kropp hormonellt reagerar som vid mens. Bara det att inte spiralen stöts ut, och istället för att fatta galoppen fortsätter livmodern envist.. och hormonbalansen blir därefter.

Eftersom jag inte tycks tåla hormoner så bra, känns det ju lite halvt onödigt att testa gulkroppshormon i tablettform för att styra mensen. Vill helst inte ha hormoner alls, men detta ska alltså vara en låg dos som bara påverkar miljön i livmodern - sägs det.

Tycker att min livmoder är trögfattad. *grr27* Det vore ju nice om man på ngt sätt kunde ta reda på om det är övergående el om den är så enveten helt enkelt. Den var inte direkt med på noterna vid insättning, först trodde man att den var för kort/liten/tajt (iom att de inte kunde kolla m mätstickan) men den fick ju plats iaf.

filmjölk
2011-06-16, 17:28
Att ni kvinnor/tjejer vågar använda sånt? Det är hormoner ffs, hur skulle ni reagera om era män/pojkvänner/älskare/bröder/söner/fäder brukade hormoner dag ut och dag in, året runt? Det skulle ni knappast tycka vara ok, men ändå är det ok för er att använda. Det går inte ihop.

Kondom kombinerat med att dra ut innan ger ett lika säkert skydd, och är inte potentiellt hälsovådligt som att bruka hormoner. Dessutom ger det bättre skydd mot könssjukdomar.

/antifeminist

tobe
2011-06-16, 18:22
Att ni kvinnor/tjejer vågar använda sånt? Det är hormoner ffs, hur skulle ni reagera om era män/pojkvänner/älskare/bröder/söner/fäder brukade hormoner dag ut och dag in, året runt? Det skulle ni knappast tycka vara ok, men ändå är det ok för er att använda. Det går inte ihop.

Kondom kombinerat med att dra ut innan ger ett lika säkert skydd, och är inte potentiellt hälsovådligt som att bruka hormoner. Dessutom ger det bättre skydd mot könssjukdomar.

/antifeminist


Det där var en sjukt korkad och obildad kommentar.

P-piller och stavar används inte bara för att förhindra graviditet utan för att även försöka kontrollera mens, något man som pojkvän/sambo/man lär sig att uppskatta väldigt snabbt.

Skaffa en flickvän och testa.

Jompan
2011-06-16, 18:52
Jag kände av hormonspiralen i ungefär 1 månad efter insättning (inte varit gravid). Hade den i ca 1 år, men tyckte att jag ibland kände av den så tog ut den. Fick dock ingen pms av den som jag upplevde det. Kändes dock som mensvärk till och från trots att det inte var den tiden på månaden.

stridis
2011-06-16, 19:29
Kondom kombinerat med att dra ut innan ger ett lika säkert skydd, och är inte potentiellt hälsovådligt som att bruka hormoner. Dessutom ger det bättre skydd mot könssjukdomar.


Nu har några i tråden på annat håll uttryckt sina åsikter om gladpacksknull, så det är inte för dem ett alternativ i längden.

Lellan
2011-06-16, 20:31
Att ni kvinnor/tjejer vågar använda sånt? Det är hormoner ffs, hur skulle ni reagera om era män/pojkvänner/älskare/bröder/söner/fäder brukade hormoner dag ut och dag in, året runt? Det skulle ni knappast tycka vara ok, men ändå är det ok för er att använda. Det går inte ihop.

Kondom kombinerat med att dra ut innan ger ett lika säkert skydd, och är inte potentiellt hälsovådligt som att bruka hormoner. Dessutom ger det bättre skydd mot könssjukdomar.

/antifeminist

Hur tänker du att kondom ska fixa min mens?

Det där var en sjukt korkad och obildad kommentar.

P-piller och stavar används inte bara för att förhindra graviditet utan för att även försöka kontrollera mens, något man som pojkvän/sambo/man lär sig att uppskatta väldigt snabbt.

Skaffa en flickvän och testa.

Kan hålla med om att hormoner inte känns opti faktiskt, och de har ju biverkningar, men som du säger, finns ingen uppsjö alternativ som fixar hela biffen.

Jag kände av hormonspiralen i ungefär 1 månad efter insättning (inte varit gravid). Hade den i ca 1 år, men tyckte att jag ibland kände av den så tog ut den. Fick dock ingen pms av den som jag upplevde det. Kändes dock som mensvärk till och från trots att det inte var den tiden på månaden.

Ok.. jag var nog lite naiv först, iom att jag fött barn tänkte jag att spiralen skulle vara en barnlek men känner ju den vid sex, kan inte använda tampong och säg att värken går över om ngn vecka så vill jag ju inte känna den. Men om pms:en försvinner kan jag nog tänka mig att stå ut ett tag och se om det blir bättre.. hittade du ngn annan "dunderkur"?

Nu har några i tråden på annat håll uttryckt sina åsikter om gladpacksknull, så det är inte för dem ett alternativ i längden.

Precis, känslan är ju inte alls samma. Å andra sidan är den inte det med spiral heller, frågan är väl om jag inte skulle känna p-ring el pessar också, men får väl testa om nu spiralen inte fungar. Dock biter det ju inte på knäpp mens, förr var den normal så känns lite skumt att det ska vara "normalt" att ha det jämt.:MrT:

Nodan
2011-06-16, 20:50
Precis, känslan är ju inte alls samma. Å andra sidan är den inte det med spiral heller, frågan är väl om jag inte skulle känna p-ring el pessar också, men får väl testa om nu spiralen inte fungar. Dock biter det ju inte på knäpp mens, förr var den normal så känns lite skumt att det ska vara "normalt" att ha det jämt.:MrT:

Fördelen med p-ringen är att den kan man ta ut i 3 timmar, om det skulle vara så att den är i vägen under sexet.

Jag borde snart börja få betalt av p-rings tillverkarna för all marknadsföring :D men jag tycker verkligen att det är en fantastiskt bra liten grej!

Lellan
2011-06-16, 21:12
Fördelen med p-ringen är att den kan man ta ut i 3 timmar, om det skulle vara så att den är i vägen under sexet.

Jag borde snart börja få betalt av p-rings tillverkarna för all marknadsföring :D men jag tycker verkligen att det är en fantastiskt bra liten grej!

Känner man inte av den annars då? (kan tillägga att jag känner av tampong väl också, även om man inte "ska" det, har tom bett bm visa och den sitter rätt, men jag tycker den känns, fast gör mig inte så mkt eg). Nu när jag läst om p-ring opti, bra fördelar m mensen också.. :thumbup:

Nodan
2011-06-16, 21:38
Känner man inte av den annars då? (kan tillägga att jag känner av tampong väl också, även om man inte "ska" det, har tom bett bm visa och den sitter rätt, men jag tycker den känns, fast gör mig inte så mkt eg). Nu när jag läst om p-ring opti, bra fördelar m mensen också.. :thumbup:
Jag känner inte av den, är ju mjukare o mycket flexiblare än en tampong :)
Postat via en mobil enhet

Lellan
2011-06-16, 21:49
Jag känner inte av den, är ju mjukare o mycket flexiblare än en tampong :)
Postat via en mobil enhet

Fast man har den ju... där liksom.. men ska absolut testa om jag tar ut spiralen! Tack för tips! :) Den verkar lite bortglömd eller så är det bara jag som missat.

Jompan
2011-06-16, 21:53
Ok.. jag var nog lite naiv först, iom att jag fött barn tänkte jag att spiralen skulle vara en barnlek men känner ju den vid sex, kan inte använda tampong och säg att värken går över om ngn vecka så vill jag ju inte känna den. Men om pms:en försvinner kan jag nog tänka mig att stå ut ett tag och se om det blir bättre.. hittade du ngn annan "dunderkur"?



Upplevde också att jag kände av den vid sex, var orolig för kraftiga stötar :Virro

Dåvarande förhållande tog slut, så kände inte längre nått trängande behov av skydd och levde 2 1/2 års celibat vilket nog får räknas som lite tråkig "dunderkur", funderar på spiral igen dock, då jag inte heller är speciellt förtjust i p-piller, p-stav eller kondom. Nuvarande metod är att köra under så kallade "säkra perioder" har en app på telefon som säger när det är safe :D

Skämt åsido, så i längden lite jobbigt med ångesten dagarna innan mens, så går som sagt i tankarna om att skaffa spiral igen, fast lutar mot koppar-spiralen då.

Jompan
2011-06-16, 21:58
Fast man har den ju... där liksom.. men ska absolut testa om jag tar ut spiralen! Tack för tips! :) Den verkar lite bortglömd eller så är det bara jag som missat.

P-ring har jag också provat, liknar inte på nått sätt tampongkänslan. Enkelt skydd, slipper tänka på den i 3 veckor, anledningen till att jag inte fortsatte med p-ring var att jag blev nojjig över hormoner hit och dit. Upplever att jag blir smått loj och inte lika levnadsglad, inte så att jag blir pms-ig, men bara inte lika glad som vanligt.

stridis
2011-06-17, 10:36
. Nuvarande metod är att köra under så kallade "säkra perioder" har en app på telefon som säger när det är safe :D


Hur är den appen utformad?

Lellan
2011-06-17, 15:39
P-ring har jag också provat, liknar inte på nått sätt tampongkänslan. Enkelt skydd, slipper tänka på den i 3 veckor, anledningen till att jag inte fortsatte med p-ring var att jag blev nojjig över hormoner hit och dit. Upplever att jag blir smått loj och inte lika levnadsglad, inte så att jag blir pms-ig, men bara inte lika glad som vanligt.

Ah.. jag som gillar att vara som vanligt glad.. :/

Iaf: läkaren konstaterade "oj vad den jobbar på" (titt via ultraljud). Jag konstaterade "jo, det känns.. var gärna lite försiktig!" läkaren sa "kvinnor tål mycket" jag tänkte "jag tål f*n ingenting just nu, don´t push it.. :devil:".

Iaf: ontet beror förmodligen på infektion + fick trådarna klippta. Penicillin i tio dagar. Ang blödandet så skulle jag börja oroa mig om det fortfarande var varje dag när det gått ett halvår.. och ang pms:en typ 3 mån, då kan man fundera på om medicin skulle hjälpa (om jag inte vill ta ut den).

Hoppas antibiotikan biter på allt! :thumbup:

dream_theater_
2011-06-17, 15:53
Vad är det för jävla grin om att det är fel forum att fråga i? Det är ju inte som att inte killars nedre regioner avhandlats från norr till söder, öster till väster. Den som dör av genans inför ämnet kan ju klicka upp brudtråden eller något.

:laugh:

Ang. ämnet kan jag inget, men jag hoppas det löser sig för dig Lellan!

Nodan
2011-06-17, 15:59
Hoppas ontet o mensen försvinner och att humöret blir på topp snart!

yeahgrr
2011-06-17, 16:46
hade ett ex som testade med spiral... gick inte alls nåt bra, hon fick så ont så hon vek sig nästan direkt, efter det provade hon p-stav även fast hon var löjligt spruträdd, och för henne funkade det skitbra, påverkade ingen lust, i stort sätt ingen mens alls och minimala pms-problem...

Jompan
2011-06-19, 17:54
Hur är den appen utformad?

Är väl egentligen ingen app för "säkra perioder" som sådan, mer en kalender för menscykeln. Man anger mensens första dag, när man gjort det ett par månader så har den gjort en utträkning på hur menscykeln ser ut, den anger när man troligast kommer ha ägglossning och när man troligast är som mest fertil. Metoden är nog inte direkt failsafe, men man får lite hyffsat koll i alla fall. :)

Lellan
2011-06-20, 06:32
:laugh:

Ang. ämnet kan jag inget, men jag hoppas det löser sig för dig Lellan!

Hoppas ontet o mensen försvinner och att humöret blir på topp snart!

Efter ett par dagar med penicillin gick det onda över, inte blödningsfri men det kvittar absolut! Galet skönt att slippa ontet iaf, gillart! :thumbup: Lätt lätt molvärk bara, nemas problemas.

hade ett ex som testade med spiral... gick inte alls nåt bra, hon fick så ont så hon vek sig nästan direkt, efter det provade hon p-stav även fast hon var löjligt spruträdd, och för henne funkade det skitbra, påverkade ingen lust, i stort sätt ingen mens alls och minimala pms-problem...

Ah, skulle det här visa sig icke-opti finns det fler saker att testa med andra ord.. TACK för alla råd i tråden, hellre brödlös än rådlös, trodde detta var sista anhalten men p-ring, pessar och p-stav är andra anhalter som kan fungera alltså. Bra att veta! :thumbup:

Är väl egentligen ingen app för "säkra perioder" som sådan, mer en kalender för menscykeln. Man anger mensens första dag, när man gjort det ett par månader så har den gjort en utträkning på hur menscykeln ser ut, den anger när man troligast kommer ha ägglossning och när man troligast är som mest fertil. Metoden är nog inte direkt failsafe, men man får lite hyffsat koll i alla fall. :)

Låter som en app för dem som vill bli gravida, dvs pricka in sex när man är som mest förtil, men så länge du är bekväm med graden failsafe så.

Lellan
2011-09-26, 19:50
Update (återigen, för den som vill, vill man inte läsa om mens etc så finns det andra trådar.. ;)). Jag hade velat veta upplevda för o nackdelar så man får ta de som det. En persons upplevelse av ett pmedel helt enkelt.

Kan konstatera att hormonspiral inte är för alla. Har bestämt mig för att plocka ut den, om jag så må förblöda, det får kvitta. Nu har jag fortfarande blödning i princip hela tiden, blödningsfri 4-5 dagar/mån - på kvinnokliniken föreslog de att jag skulle ge det ett halvår (=november) men pallar inte mer. Molvärk kommer och går, har genomgående känt mig gråtmild, lite mindre "go" i mig än normalt, mer asocial. Kan vara annat, men eftersom jag upplever ett samband och inte orkar mer helt enkelt vill jag inte ha den kvar. Återstår att se om det blir "ur askan i elden" blödningsmässigt, den 13:e ryker den iaf!

Vad gäller sex så fick killen 2 prickar av den, men bedyrade att det inte gjorde ont el så fast de var kvar ett par dagar. Min sexlust har aldrig tidigare varit frånvarande, då har jag testat ett par mån antidepp, gått på p-piller något år - men med denna har jag inte ens lust på mig själv. Känns inte vettigt. Absolut - det kan vara annat, men allt är liksom bra med mig så vetekatten.

Känner mig nöjd och glad med beslutet, 1700 kr fattigare (inkl läkarbesök för att konstatera infektion + uttagning) var den inte någon av mina bästa investeringar.. men man vet ju inte förrän man testat! :) Många trivs ju bra med hormonspiral, men allt funkar inte för alla helt enkelt!

bulldozer
2011-09-26, 20:55
Tråkigt lellan.. Vad ska du ta till istället?
Har varit lite grinig på min kopparspiral men när jag läser om hur du haft det så känns det
som man kommer lindrigt undan ändå. Förutom själva isättningen (svimmade) så blöder jag
som en gris när jag har mens,men så blödde jag ju rätt bra innan också.

Nu känner jag att jag kan nog ta det ändå.. :D

Lellan
2011-09-26, 20:59
Tråkigt lellan.. Vad ska du ta till istället?
Har varit lite grinig på min kopparspiral men när jag läser om hur du haft det så känns det
som man kommer lindrigt undan ändå. Förutom själva isättningen (svimmade) så blöder jag
som en gris när jag har mens,men så blödde jag ju rätt bra innan också.

Nu känner jag att jag kan nog ta det ändå.. :D

Ingen aning, återstår att se om jag återgår till att förblöda! :devil: Det var ju syftet med alla hormoner hit och dit, jag tokblödde i månader. Nu blöder jag mindre, men ändå konstant, kan lika gärna blö mer å må bättre doing it.. :D

Vad gäller preventivmedel så gjorde jag slut efter en månad, och har som sagt inte ens lust att roa mig själv numer, än mindre titta åt en kille så det känns som att hormonspiral ur p-medelsaspekt fungerar lite för bra för mig. ;)

Min förhoppning är att jag inte ska förblöda, och att jag ska bli kåt och glad igen. Gött förresten att jag kunde fungera som pepp inför din mens! :P :thumbup:

Visstja: nu läste jag i tråden och blev påmind om pengar tillbaks! Yaaay! Bara att leta på kvittot då!

L2310
2011-09-26, 21:43
Men p-ring, ska absolut kolla upp! Tack för tips! *cupid*


Helt plötsligt tyckte jag inte synd om mig själv längre, som varit på PMS-humör i en endaste dag (som mest troligt beror på kaloriunderskott och inte mens...)

Har inte så stor erfarenhet i ämnet själv då jag varit rätt skonad, men en vän till mig som brukar ha brutal mensvärk och ganska mycket mens kör på p-ring också och det är i princip det enda som funkar för henne. Hon blir ett hormonellt monster på p-piller som jag förstått det. Visst har hon värk fortfarande men inte alls i samma utsträckning.. Med p-ring ska man ju kunna styra över mensen själv också =)

Lycka till!

Alkro
2011-09-26, 22:11
- Alternativet kommer bli pessar; inget annat pmedel tycks passa mig. Någon som testat pessar? Bra el anus?


Bara jag som tyckte detta var lite roligt? :D

Jompan
2011-09-27, 07:35
Ingen aning, återstår att se om jag återgår till att förblöda! :devil: Det var ju syftet med alla hormoner hit och dit, jag tokblödde i månader. Nu blöder jag mindre, men ändå konstant, kan lika gärna blö mer å må bättre doing it.. :D

Vad gäller preventivmedel så gjorde jag slut efter en månad, och har som sagt inte ens lust att roa mig själv numer, än mindre titta åt en kille så det känns som att hormonspiral ur p-medelsaspekt fungerar lite för bra för mig. ;)

Min förhoppning är att jag inte ska förblöda, och att jag ska bli kåt och glad igen. Gött förresten att jag kunde fungera som pepp inför din mens! :P :thumbup:

Visstja: nu läste jag i tråden och blev påmind om pengar tillbaks! Yaaay! Bara att leta på kvittot då!

När jag skulle fixa hormonspiral, så sa barnmorskan att man kunde få pengarna tillbaka om det inte funkade, kollade sen med apotekaren som sålde spiralen till mig och frågade om det stämde det barnmorskan sagt om att man kunde få pengarna tillbaka och då sa hon nej, inga pengar tillbaka. Hoppas du har bättre tur.

Halice
2011-09-27, 16:38
Testa P-ring Lellan!

jag har också testat mycket o inget funkar så bra som den!

Hormonerna fungerar bara "lokalt". Man kan plocka ut den när man ska ha lite mys :em:. Glöm bara inte o sätta in den igen för den skyddande effekten försvinner efter 4 timmar eller nått sånt. Mindre mens, mindre smärtor. Mkt bra :thumbup:

Nackdelarna är att man får vänja musen med att den ska vara där inne... i börjar "trycker" man lätt ut den... eller ja.. det känns iaf som det. Sen är lite mer flytningar ganska vanligt.

Lellan
2011-10-13, 20:50
Helt plötsligt tyckte jag inte synd om mig själv längre, som varit på PMS-humör i en endaste dag (som mest troligt beror på kaloriunderskott och inte mens...)

Har inte så stor erfarenhet i ämnet själv då jag varit rätt skonad, men en vän till mig som brukar ha brutal mensvärk och ganska mycket mens kör på p-ring också och det är i princip det enda som funkar för henne. Hon blir ett hormonellt monster på p-piller som jag förstått det. Visst har hon värk fortfarande men inte alls i samma utsträckning.. Med p-ring ska man ju kunna styra över mensen själv också =)

Lycka till!

Tackar! Allt är relativt, och man kan tycka saker är jobbigt - särskilt när man inte har ngt att jämföra med. Nu vet jag hur det är att ha hormonspiral i 4½ månad och jämfört med mensen jag hade är det ganska många snäpp värre.

Bara jag som tyckte detta var lite roligt? :D

:P

När jag skulle fixa hormonspiral, så sa barnmorskan att man kunde få pengarna tillbaka om det inte funkade, kollade sen med apotekaren som sålde spiralen till mig och frågade om det stämde det barnmorskan sagt om att man kunde få pengarna tillbaka och då sa hon nej, inga pengar tillbaka. Hoppas du har bättre tur.

Barnmorskan förvarnade att jag skulle spara kvittot, så det hade jag gjort. Kvittot visar man upp för bm, och hon skriver i ett formulär från tillverkaren av hormonspiralen, man skriver under med sina uppgifter (även bankkontonr), fäster kvittot på formuläret (jag tog även kopia på kvittot, man vet aldrig) och skickar in. De meddelar inte att de sätter in pengarna, de bara finns där sen (får vi hoppas).

Så det är alltså inte apoteket som betalar tillbaks, utan tillverkaren.. konstigt o synd att du inte fick infon? :/

Testa P-ring Lellan!

jag har också testat mycket o inget funkar så bra som den!

Hormonerna fungerar bara "lokalt". Man kan plocka ut den när man ska ha lite mys :em :. Glöm bara inte o sätta in den igen för den skyddande effekten försvinner efter 4 timmar eller nått sånt. Mindre mens, mindre smärtor. Mkt bra :thumbup:

Nackdelarna är att man får vänja musen med att den ska vara där inne... i börjar "trycker" man lätt ut den... eller ja.. det känns iaf som det. Sen är lite mer flytningar ganska vanligt.

Tack för input! Tog upp P-ring idag..

..när jag äntligen fick ta ut den!! (lång väntetid) The joy!! När jag kom dit så fick jag känslan av att det inte var helt klart att jag skulle få ta ut den vid besöket, så jag började såklaaart storböla. Knappt sovit inatt, rädd att urtagandet skulle vara lika svårt som insättningen.. och så lät det som om vi bara skulle PRATA om det?! *cry*

Men nehedå, jag skulle visst få ta ut den! Då grät jag för det.. *rolleyes* Men tillverkaren vill veta skälet, och jag förklarade ju att det var dels lättheten till tårar, att jag som aldrig blir irriterad blir typ 50% lättare irriterad efter insättning än efter - och jag tycker om min "vanliga" personlighet. Att inte orka lyssna på folk, umgås, inte ha sexlust - sa att det kan ju låta som inbillning men jag har verkligen märkt en tydlig förändring ganska direkt från insättning.

Bm var jättebra, hon sa att det inte är konstigt alls - även om den är lokalverkande är vi olika känsliga - och det finns vetenskapligt bevisat att en del får det som jag. Man har upptäckt samband mellan att man börjar med hormonspiral och ssri-preparat tex - men - har man stora plågsamma menstruationer så kan det ju vara värt att testa. Man behöver ju inte tillhöra gruppen som är känslig.

Men det gör jag. P-piller, minpiller, lokala hormoner - nej ALDRIG mer. Att blöda och ha ont ser jag nästan fram emot i jämförelse, kommer nog kunna hantera det lättare eftersom jag vet alternativet. BM sa även att hormoner ju styr stor del av kvinnors liv, och vem vill gå runt och känna sig olika grad av pms:ig konstant.. nä, EN dag var 3e månad som jag hade förut (men täta blödningar) passar mig UTMÄRKT. :P

Tog upp p-ring, men även det är lokalt verksamt hormon och jag behöver inte skydda mig mot graviditet så den hoppar vi. Kunde inte hjälpa lyckotårar att trilla längs kinderna på den lyckliga promenaden hem i fina hösten, detta är kanske inbillning: ikväll har det känns som om en dammig irriterande glaskupa lyfts bort. Var så glad att jag hemma upptäckte att jag inte ens satt på mig skärpet, utan gått runt med en lädersvans hela vägen hem.. :laugh:

Jättehärligt för dem som hormonspiral fungerar för - dvs majoriteten icke att förglömma! Men den som inte "tål" den har en "syster" i mig iaf.

Lellan
2014-04-09, 22:02
Bestämde mig trots allt att testa P-ring, nuvaring, och är nyfiken på om ngn annan provat?

Snart gått 3 veckor så jag ska ta ut den. Vet inte om jag märkt av den så mkt, är vår i luften o brukar bli tröttare o lite lägre stämningsläge då men är inte som ngn "grå ridå" över tillvaron, el PMS-känsla, vilket jag upplevt m andra hormonpreparat.

Om ngn använder nuvaring, tar ni ut den något vid sex el känns den av killen (el dig) på något obehagligt sätt? Inte haft sex m ngn, tänkte att det är bättre att prova ut innan man börjar träffa ngn så inte hormonerna kommer o sabbar personligheten (om de hade haft den effekten, känner mig mindre.. charmig (heh) på P-piller tex).

Tacksam för svar! :)

mela
2014-04-09, 22:07
Jag har haft nuvaring men fick tydligen inte ha det pga migrän, och fick mer migrän utav det. Men använde den i drygt ett år. Fungerade bra, fick iofs svamp lättare, men hade kvar den vid sex, den följde med ut som ett pris på...härligheten...en gång, så det kan ju vara bra att ha koll på.


Jag tänkte prata med gyn om p-dator, det är ingenting du har kollat på om du vill vara skyddad, med undvika hormoner?

Lellan
2014-04-09, 22:32
Jag har haft nuvaring men fick tydligen inte ha det pga migrän, och fick mer migrän utav det. Men använde den i drygt ett år. Fungerade bra, fick iofs svamp lättare, men hade kvar den vid sex, den följde med ut som ett pris på...härligheten...en gång, så det kan ju vara bra att ha koll på.


Jag tänkte prata med gyn om p-dator, det är ingenting du har kollat på om du vill vara skyddad, med undvika hormoner?

P-dator hade jag tänkt testa om denna inte funkade. Usch, svamp lät inte kul (haft en gång, kliade o luktade sur mjölk vill jag minnas), isf ryker den på en gång.

Men som sagt, just nu har jag varken sex el partner såatte.. (Hade när jag fick den utskriven o den har ju kort "bäst före" tid så det var både förtest/nyfikenhet o snålhet att slänga bort 350 kr som fick mig att testa).

P-dator låter ju kalas, enda är väl att stå ut utan (kådis är inget för mig) de där dagarna.. Men ska ju ha hög tillförlitlighet, o ffa - inga hormoner!

mela
2014-04-09, 22:54
Njea svamp är kasst asså :/ Men slipper du det och inte är känslig för östrogen så passar säker nuvaringen bra. Har en del tjejkompisar som trivs väldigt bra med sina och får mindre problem med hormonerna jämfört med p-piller.

Det är ju nackdelen med p-dator, att det inte är ett skydd utan bara en information om när det är säkert att mysa lite extra. Fördelen är ju just att slippa mixtra så mycket med kroppen och hormoner.

Halice
2014-04-10, 08:13
Bestämde mig trots allt att testa P-ring, nuvaring, och är nyfiken på om ngn annan provat?

Snart gått 3 veckor så jag ska ta ut den. Vet inte om jag märkt av den så mkt, är vår i luften o brukar bli tröttare o lite lägre stämningsläge då men är inte som ngn "grå ridå" över tillvaron, el PMS-känsla, vilket jag upplevt m andra hormonpreparat.

Om ngn använder nuvaring, tar ni ut den något vid sex el känns den av killen (el dig) på något obehagligt sätt? Inte haft sex m ngn, tänkte att det är bättre att prova ut innan man börjar träffa ngn så inte hormonerna kommer o sabbar personligheten (om de hade haft den effekten, känner mig mindre.. charmig (heh) på P-piller tex).

Tacksam för svar! :)


Jo jag hade nuvaring under ca 2 år.

Vet att det tog ca 2 månader innan jag vande mig. Hade tendens till att trycka ut den. När som helst ;)

Jag tyckte den funkade bra. Tror inte jag fick några humörsvängningar i alla fall...
(dock gjorde jag slut med exet.....hmm....) :MrT:

Det negativa med p-ring tyckte jag var att flytningarna ökade. Ibland väldigt mkt... :(


När jag hade sex brukade jag ta ut den.
(Tjejkompisen gjorde det inte, killen kunde känna den i början men tydligen lägger den sig rätt där inne efter en stund ?).
Men jag tyckte det kändes bäst att ta ut den. Sedan sköljde jag bara av den och satte in den igen.

Griip
2014-04-10, 11:59
1, jag gick in i tråden å tænkte "kanske att det ær något hæftigare æn vad jag tror det ær(jag tror tom. jag fantiserade om att det kunde handlat om en ny testosteron-spiral, ÆVEN om jag såg att det var Lellan som TS. Helt nyvaken fø).

2, det var det inte

3, sluta utsætta er før hormonpåverkande spiraler/tabletter. Vill ni ha sex utan barn - kondom. Dra ut teknik drar ner på risken en del också. Glidmedel = spermiedødare. Jag vill inte spela moralpolis eller något och har absolut ingen kunskap i æmnet jag tycker bara det ær helt sjukt att ni påverkar er kropps hormonbalans på detta sætt. Sjælv drar jag ett rætt stort likhetstecken mellan just hormonbalans och lycka/vælmående.

Melinda
2014-04-10, 13:17
1, jag gick in i tråden å tænkte "kanske att det ær något hæftigare æn vad jag tror det ær(jag tror tom. jag fantiserade om att det kunde handlat om en ny testosteron-spiral, ÆVEN om jag såg att det var Lellan som TS. Helt nyvaken fø).

2, det var det inte

3, sluta utsætta er før hormonpåverkande spiraler/tabletter. Vill ni ha sex utan barn - kondom. Dra ut teknik drar ner på risken en del också. Glidmedel = spermiedødare. Jag vill inte spela moralpolis eller något och har absolut ingen kunskap i æmnet jag tycker bara det ær helt sjukt att ni påverkar er kropps hormonbalans på detta sætt. Sjælv drar jag ett rætt stort likhetstecken mellan just hormonbalans och lycka/vælmående.

Jag är precis likadan.
Nu va ju Lellans situation annorlunda.

Använde p-piller en kortare period som ung sen har jag varit helt utan. Har inte alltid varit lätt att förklara för pojkvänner att jag väljer att avstå att proppa i kroppen hormoner som inte ska va där. Och blir rätt glad över att läsa att så många karlar i tråden här "står på min sida". Kanske blir lättare att försöka förklara framöver nu, då det har varit en rätt svår grej att ta upp.

OT, kul att det iaf verkar funka bättre nu för dig Lellan.
En annan försöker hitta annat med. Testade kopparspiral men min kropp gillade den inte alls :/
Så får hitta en karl som tycker det är ok att ha regnkappa helt enkelt :P

jenni
2014-04-10, 16:50
Någon med erfarenhet av p-spruta? Verkar ett bra alt tror jag, men är fortfarande inte 100%

mela
2014-04-10, 16:55
P-spruta är väl ingenting de rekommenderar någon eftersom du doserar så väldigt höga doser med hormon? Finns ju risker för benskörhet osv och kan ta upp till ett år (!!!) att återfå mensen efter att man avslutat doseringarna. Det får mina varningsklockor att ringa iaf.

Men jag har ingen personlig erfarenhet.

jenni
2014-04-10, 17:08
P-spruta är väl ingenting de rekommenderar någon eftersom du doserar så väldigt höga doser med hormon? Finns ju risker för benskörhet osv och kan ta upp till ett år (!!!) att återfå mensen efter att man avslutat doseringarna. Det får mina varningsklockor att ringa iaf.

Men jag har ingen personlig erfarenhet.

Jo, jag har också hört det med benskörhet, det är nog därför man får ta det endast 2 år i taget, men mensen är inget nödvändigt just nu, inga bebistankar här

mela
2014-04-10, 17:10
Tänker mer att det kanske inte är så hälsosamt för kroppen om det kan leda både till benskörhet och att det tar så lång tid för kroppen att återhämta sig.

jenni
2014-04-10, 17:20
Tänker mer att det kanske inte är så hälsosamt för kroppen om det kan leda både till benskörhet och att det tar så lång tid för kroppen att återhämta sig.

Jo, mycket möjligt att det är så, men alla p-medel har väl liknande biverkningar men i olika grader, känns bara som om p-sprutan är väldigt smidig