handdator

Visa fullständig version : Sjukskrivning


Lerdric
2011-06-15, 10:53
Jag är 20 år och jag började göra lumpen i augusti 2010 och var tvungen att hoppa av lumpen i januari 2011 pga att jag skadade ryggen. Jag kan inte sitta och stå för länge för då får jag smärta och måste lägga mig ner i ca 30min.
Håller på med sjukgymnastik 3ggr i veckan och min jobb möjligheter finns inte pga kan inte ens genomför vanliga hemma sysslor.

Sen dess har jag har jag levt på jobbgarantin men nu säger AF att jag kanske inte borde vara kvar i jobbgarantin för att jag inte kan vara med på aktiviteter.
Dom anser att jag kanske borde bli sjukskriven.

Jag har aldrig haft nåt arbete och undrar om man får nån inkomst som sjukskriven då?

MrPowa
2011-06-15, 10:56
Skada du dig under lumpen så brukar FM stå för konstnader för sjukhusbesök samt besök hos sjukgymnast.

Annars går det väll att sjukskriva sig hos försäkringskassan då om du har sjukintyg.

Lerdric
2011-06-15, 11:04
Skada du dig under lumpen så brukar FM stå för konstnader för sjukhusbesök samt besök hos sjukgymnast.

Annars går det väll att sjukskriva sig hos försäkringskassan då om du har sjukintyg.

Alla kostnader har jag stått för själv, håller på med försäkringskassan och få skade ersättning från FM.

Men hur mycket får man från försäkrings kassan då?

MrPowa
2011-06-15, 11:41
Har du antecknat skadan i FM eller tog du den civilt de kan spela stor roll om du ska få ersättning.
Ring och prata med dem, boka tid. Se till att ha intyget med.

Lerdric
2011-06-15, 13:20
Har du antecknat skadan i FM eller tog du den civilt de kan spela stor roll om du ska få ersättning.
Ring och prata med dem, boka tid. Se till att ha intyget med.

Jag var ju oss sjukgymnast och läkare i FM med sedan när jag kom hem så besökte jag sjukgymnast på min hemma ort. Så försäkringskassan har ju fått journaler från både FM Och mitt egna sjukhus.

pragmatist
2011-06-15, 13:56
Det låter som du är en kandidat för aktivitetsersättning. Har du ingen SGI så är det i så fall garantiersättning som gäller, det handlar då om 90-100,000 per år, plus bostadstillägg om du inte bor hemma.