handdator

Visa fullständig version : Bra utgångsläge för att bygga muskler eller bör jag fortsätta min bantning?


wallemf
2011-06-15, 08:07
Hej!, tror NI att detta är ett bra utgångsläge för att bygga muskler, eller bör jag gå ner ytterliggare i vikt?, Har jag fortfarande ganska hög fett% eller är det huden som lurar ögat? Det är mest "manboobsen" jag är orolig över, skulle ytterliggare viktnedgång "ta bort" dessa?, jag förstår att det är väldigt svårt att ge raka svar på minaf rågor, men vad tror ni :)?

Har tränat hård styrketräning sen augusti 2010 och gått ned 43kg

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR/TIPS!

83-84kg"viktstabil" @185cm

81099

81100

81101

Pepz
2011-06-15, 08:14
Grattis till en mycket lyckad viktnedgång!!
Manboobsen ser ut att vara mest hud och det får du vänta och hoppas att de drar ihop sig

Du ska passa dig för att "bulka" då du en gång har varit överviktig så kommer största delen av din viktuppgång bestå av fett.

eftersträva kaloribalans och en mycket långsam viktuppgång.
OCh stenhård styrketräning! fokusera på att bli stark imho


edit: jag är mycket imponerad av din viktnedgång!

wallemf
2011-06-15, 09:47
Tack så hjärtligt! :).

Sidnotering: Jag är inte ute efter någon beachkropp, jag vill inte se ut som en anorektiker, jag vill bli muskulärt stor!

Chaliza
2011-06-15, 09:48
Oj det var inte en dålig viktnedgång, stort grattis!

Tycker du ska göra som Pepz säger.

Sniggel
2011-06-15, 10:51
Ja om du vill bli stor får du förstås tillåta viss viktuppgång. Men som Pepz säger är det nog bra att ta det lugnt med viktuppgången. Eftersom du varit tjock tidigare har kroppen lättare för att lagra in fett. Låt dock inte det hindra dig, det finns exempel på tjockisar som blivit ordentligt biffiga för att de gett sig f-n på det. Fortsätt med den hårda styrketräningen och få i dig mycket protein.

Sheogorath
2011-06-15, 11:30
Håller med föregående talare! Mycket imponerande. Långsam viktuppgång med fullt fokus på ökad muskelstyrka med bibehållen (om bra;)) teknik is the way to go now :thumbup: Vill du optimera kosten för ändamålet föreslår jag i runda slängar kv i kg x 2 g protein, kv i kg x 0,5 g fett och resten kolhydrat från bra källor (pasta, bröd, ris, potatis, bulgur etc). Grönsaker är bra men du behöver ju inte vräka i dig söta sorter eller frukt. Om du inte orkar pilla med kostdetaljerna så fokusera bara på tillräckligt mycket protein totalt över dygnet och en rejäl laddning kolhydrat som första målet mat efter träning. Vassle motsv minst 20 g protein eller EAA direkt efter träning är också tillräckligt lätt att ordna för att vara värt att lägga ner tid och energi på.

wallemf
2011-06-15, 11:46
Tack så mycket för alla tips :), känns som att jag verkligen har fått svar på mina frågor!

Just nu drar jag i mig 2-3g protein per kg/kv, och sen fyller jag med lagom mycket fett och resten kolhydrater.

~30min före träning drar jag i mig 400mg koffein, 10g EAA precis innan träning, 10g EAA precis efter samt ~80g malto :).

Sen försöker jag att äta så mycket grönsaker jag orkar, jag är väldigt van med att gå hungrig så känns konstigt att få äta sig belåten!

Sheogorath
2011-06-15, 12:04
Tack så mycket för alla tips :), känns som att jag verkligen har fått svar på mina frågor!

Just nu drar jag i mig 2-3g protein per kg/kv, och sen fyller jag med lagom mycket fett och resten kolhydrater.

~30min före träning drar jag i mig 400mg koffein, 10g EAA precis innan träning, 10g EAA precis efter samt ~80g malto :).

Sen försöker jag att äta så mycket grönsaker jag orkar, jag är väldigt van med att gå hungrig så känns konstigt att få äta sig belåten!

Låter toppen! Kör hårt! :thumbup:

hejhopp79
2011-06-15, 12:13
Håller med föregående talare! Mycket imponerande. Långsam viktuppgång med fullt fokus på ökad muskelstyrka med bibehållen (om bra;)) teknik is the way to go now :thumbup: Vill du optimera kosten för ändamålet föreslår jag i runda slängar kv i kg x 2 g protein, kv i kg x 0,5 g fett och resten kolhydrat från bra källor (pasta, bröd, ris, potatis, bulgur etc). Grönsaker är bra men du behöver ju inte vräka i dig söta sorter eller frukt. Om du inte orkar pilla med kostdetaljerna så fokusera bara på tillräckligt mycket protein totalt över dygnet och en rejäl laddning kolhydrat som första målet mat efter träning. Vassle motsv minst 20 g protein eller EAA direkt efter träning är också tillräckligt lätt att ordna för att vara värt att lägga ner tid och energi på.

Tycker du att pasta och bröd rent generellt är "bra" kolhydratskällor? Dina råd är ofta bra och pedagogiska men jag tycker en del är lite uppåt väggarna.

Jag kan komma på hundra bättre kolhydratskällor än vitt bröd och vit pasta. Allting handlar inte om muskelbyggning och deff.

Nykropp
2011-06-15, 12:16
Så starkt jobbat!!!!

Pepz
2011-06-15, 12:32
Tycker du att pasta och bröd rent generellt är "bra" kolhydratskällor? Dina råd är ofta bra och pedagogiska men jag tycker en del är lite uppåt väggarna.

Jag kan komma på hundra bättre kolhydratskällor än vitt bröd och vit pasta. Allting handlar inte om muskelbyggning och deff.

vart skrev han vitt bröd? och vad är det för fel på pasta?

Erik_Hellström
2011-06-15, 13:15
Tycker du att pasta och bröd rent generellt är "bra" kolhydratskällor? Dina råd är ofta bra och pedagogiska men jag tycker en del är lite uppåt väggarna.

Jag kan komma på hundra bättre kolhydratskällor än vitt bröd och vit pasta. Allting handlar inte om muskelbyggning och deff.

Vad skulle i din mening vara negativt med kolhydrater från (vitt) bröd/pasta om man som Sheogorath säger fyller upp med "...och resten kolhydrat..." där man dessutom prioriterar intaget av detta kring/efter träningspasset?

hejhopp79
2011-06-15, 14:20
Vad skulle i din mening vara negativt med kolhydrater från (vitt) bröd/pasta om man som Sheogorath säger fyller upp med "...och resten kolhydrat..." där man dessutom prioriterar intaget av detta kring/efter träningspasset?

Det är en annan sak såklart och acceptabelt helt klart.

Sheogorath
2011-06-15, 15:53
Tycker du att pasta och bröd rent generellt är "bra" kolhydratskällor? Dina råd är ofta bra och pedagogiska men jag tycker en del är lite uppåt väggarna.

Jag kan komma på hundra bättre kolhydratskällor än vitt bröd och vit pasta. Allting handlar inte om muskelbyggning och deff.

Så länge man inte väljer socker- (eller sirap)-sötat bröd tycker jag visst att man kan säga att bröd är en "bra" kolhydratkälla. Däremot: om man har problem med hunger är ju det mesta bröd ett skapligt dumt alternativ och man kan välja annat, typ potatis. Men även vitt bröd och vit pasta är ju "bättre" än t.ex. rent druvsocker eller malto mikronutrientsmässigt. Det finns dessutom en mängd sorter med skapligt högt proteininnehåll med lite tag-along-vitaminer och mineraler i diverse fröer, nötter med mera. Om du tillåter ett exempel från mig, så har jag just nu ett basintag på 2400 kcal med valfri utfyllnad (upp till kanske 1000 kcal eller så) för att komma över energibalans men i min basföda finns sex skivor bröd och då äter jag ändå både rågflingor (skapligt stor portion gröt) och pasta (två gånger per dag). Det finns med andra ord utrymme för en hel del kolhydrat i min diet. Hunger är inget bekymmer för mig och jag ser inte vitsen att stå och fiffla med varken ris eller potatis eftersom näringsbehovet är säkrat redan genom grönsaker, animalier och mejeriprodukter. Färdigskivat bröd is the shit för mig under uppbyggnad och tidig deff. :thumbup:

Bson
2011-06-15, 16:26
Vilket jävla jobb du har gjort! :bow:

Tacos
2011-06-16, 08:32
Frukstansvärt bra jobbat!

Så jäkla starkt att ta tag i det och verkligen genomföra en sådan viktnedgång.

Nu är det ju "bara" finlir kvar. Borde vara en promenad i parken för dig :)

Pepz
2011-06-16, 08:39
Så länge man inte väljer socker- (eller sirap)-sötat bröd tycker jag visst att man kan säga att bröd är en "bra" kolhydratkälla.:

fast många bröd med sirap i innehåller inte socker i den färdiga produkten eftersom det äts upp av jästsvamparna. så att per definition kalla allt bröd med sirap i för dåligt håller inte heller

Eddie Vedder
2011-06-16, 08:41
fast många bröd med sirap i innehåller inte socker i den färdiga produkten eftersom det äts upp av jästsvamparna. så att per definition kalla allt bröd med sirap i för dåligt håller inte heller

Å andra sidan framgår det ju. Står det "varav sockerarter x gram" och brödet är tveksamt mörkt för att vara så stor andel vetemjöl så vet man ju. :) Typ Lingongrova, det är ju mer kaffebröd än matbröd.

Tacos
2011-06-16, 08:43
fast många bröd med sirap i innehåller inte socker i den färdiga produkten eftersom det äts upp av jästsvamparna. så att per definition kalla allt bröd med sirap i för dåligt håller inte heller

Läste någonstans att om socker/sirap står efter jäst i innehållsförteckningen så äts det upp av jästen.

Pepz
2011-06-16, 09:14
Å andra sidan framgår det ju. Står det "varav sockerarter x gram" och brödet är tveksamt mörkt för att vara så stor andel vetemjöl så vet man ju. :) Typ Lingongrova, det är ju mer kaffebröd än matbröd.


jo precis.
men att undvika alla bröd med sirap för att man är rädd för socker är larvigt då man missar många riktigt bra brödsorter.

Läste någonstans att om socker/sirap står efter jäst i innehållsförteckningen så äts det upp av jästen.

nja går nog inte att säga så då 1g jäst "äter" mer än 1g socker (beroende på jästsort och jästid osv)

Eddie Vedder
2011-06-16, 09:16
jo precis.
men att undvika alla bröd med sirap för att man är rädd för socker är larvigt då man missar många riktigt bra brödsorter.

Jo absolut. Vi uppfattar nog Sheo lite olika kanske. "Sötat" innebär för mig just att man tillsatt i en mängd för att söta brödet. Inte bara använda det som gästnäring. Så jag tolkar det som att Sheo menar samma sak.

wallemf
2011-06-16, 13:42
Tack så jättemycket för alla svar! Det betyder massor!!!

Nu är det bara att äta på och träna HÅRT! :)

Sheogorath
2011-06-16, 14:12
jo precis.
men att undvika alla bröd med sirap för att man är rädd för socker är larvigt då man missar många riktigt bra brödsorter.



nja går nog inte att säga så då 1g jäst "äter" mer än 1g socker (beroende på jästsort och jästid osv)

Hej och hå. Gör nu inte en höna av en fjäder. Jag menar naturligtvis, precis som Eddie skriver, att produkten faktiskt är sötad med socker eller sirap (vilket jag också skrev). Det går ju enkelt att se hur stor andel av kolhydraterna som utgörs av sockerarter.

Big Sleazy
2011-06-16, 15:36
Jag tror att du fortfarande har tillräckligt mycket fett och tillräckligt lite muskler för att fortsätta bygga och tappa fett på samma gång med ett svagt kaloriunderskott.