handdator

Visa fullständig version : TV dödar!!!


Nitrometan
2011-06-15, 06:33
Ja, en AB-rubrik.

En i artikel i JAMA redovisar en meta-analys av 8 kohortstudier där de ser att folk som tittar mycket på TV ökar risken för typ 2 diabetes, hjärtproblem och ökade risken att dö i förtid.

http://jama.ama-assn.org/content/305/23/2448.short

Mer än två timmar framför tv:n per dag ökade risken för typ 2-diabetes och hjärtproblem medan mer än tre timmar per dag ökade risken att dö i förtid.

Från JAMA:
Context Prolonged television (TV) viewing is the most prevalent and pervasive sedentary behavior in industrialized countries and has been associated with morbidity and mortality. However, a systematic and quantitative assessment of published studies is not available.

Conclusion Prolonged TV viewing was associated with increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and all-cause mortality.

Den är ny på JAMA:s sida så jag tror inte att fullängdaren finns gratis än.

DN skriver om det: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tv-tittande-kan-orsaka-for-tidig-dod

– Slutsatsen är enkel. Att skära ner på tv-tittandet kan märkbart minska riskerna av typ 2-diabetes, hjärtproblem och för tidig död, säger professor Frank Hu, en av författarna bakom studien, till AFP.

Prankie
2011-06-15, 06:45
Det finns en korrelation, men det behöver inte vara en kausalitet.

Ungefär som om man nu finner de som titta på tv är fetare så är det inte tv-tittande som gör de feta utan chipspåse som de äter när de titta på tv.

Eddie Vedder
2011-06-15, 06:48
Ungefär som om man nu finner de som titta på tv är fetare så är det inte tv-tittande som gör de feta utan chipspåse som de äter när de titta på tv.

Kosten kan man förvisso kontrollera för men visst är det en fråga om livsstil. Men dock finns ju väldigt mycket intressanta mekanismer om sittande som oberoende riskfaktor. Oavsett om man tränar mycket.

Men naturligtvis gäller det oavsett om du sitter framför TVn eller ej. ;)

Nitrometan
2011-06-15, 06:49
Excellent.

Bra tänkt.

Men om korrelationen är stark kanske man ska akta sig ändå?

DennisJ
2011-06-15, 08:48
Det finns en omvänd mekanism, vilket påpekas av Andreas Bergh (http://berghsbetraktelser.squarespace.com/blogg/2011/6/15/blir-man-sjuk-av-att-titta-paring-tv.html).

Nitrometan
2011-06-15, 08:52
Det finns en omvänd mekanism, vilket påpekas av Andreas Bergh (http://berghsbetraktelser.squarespace.com/blogg/2011/6/15/blir-man-sjuk-av-att-titta-paring-tv.html).

Omvänd? Mindre TV-tittande ger längre liv och bättre hälsa?






Att det är stillasittande, dålig (nåja) kost, högt kaloriintag och högt BMI som är riskfaktorer förvånar väl ingen. Men nu fokuserade de ju på TV-tittandets skadliga effekter. Tror jag. Iaf baserat på rubriken på deras undersökning.

DennisJ
2011-06-15, 08:58
Omvänd? Mindre TV-tittande ger längre liv och bättre hälsa?

Att det är stillasittande, dålig (nåja) kost, högt kaloriintag och högt BMI som är riskfaktorer förvånar väl ingen. Men nu fokuserade de ju på TV-tittandets skadliga effekter. Tror jag. Iaf baserat på rubriken på deras undersökning.

Inte tv-tittande leder till dålig hälsa, utan dålig hälsa medför mer tv-tittande.

kettlebellGuden
2011-06-15, 09:04
Hade ju varit intressant att se någon studie på alla de här som jobbar sittandes.

Nitrometan
2011-06-15, 09:13
Hade ju varit intressant att se någon studie på alla de här som jobbar sittandes.

Nej. Det vill vi inte.

Det räcker med att jag vet att stillasittande är en riskfaktor, jag behöver inte se det specikt studerat... :(

kettlebellGuden
2011-06-15, 09:27
Nej. Det vill vi inte.

Det räcker med att jag vet att stillasittande är en riskfaktor, jag behöver inte se det specikt studerat... :(

Om det hade hjälpt alla de här som faktiskt har jobb där de sitter ner till att ändra på sin arbetssituation så hade det varit grejt... Kan själv inte för mitt liv förstå att t.ex. programmerar och kontorsfolk inte står upp istället för att sitta ner.

Visst sitta ner 10-15 minuter var trejde timme är väl rätt gytt, men annars liksom.. wtf. obehagligt.

PowPow
2011-06-15, 09:35
Om det hade hjälpt alla de här som faktiskt har jobb där de sitter ner till att ändra på sin arbetssituation så hade det varit grejt... Kan själv inte för mitt liv förstå att t.ex. programmerar och kontorsfolk inte står upp istället för att sitta ner.

Visst sitta ner 10-15 minuter var trejde timme är väl rätt gytt, men annars liksom.. wtf. obehagligt.

Står du vid datorn hemma?

Nitrometan
2011-06-15, 09:39
Kan själv inte för mitt liv förstå att t.ex. programmerar och kontorsfolk inte står upp istället för att sitta ner.

Det finns tyvärr inte bord i rätt höjd överallt.

kettlebellGuden
2011-06-15, 09:59
Står du vid datorn hemma?

Ja.

Det finns tyvärr inte bord i rätt höjd överallt.

Nej, tyvärr är det så. Defitivt något som SAC mfl. borde kämpa för.

Nitrometan
2011-06-15, 10:01
Syndikalisterna?

De skiter väl i skrivbord? Det är väl bara direktörer, slipsnissar, bourgare och andra klassfiender som har skrivbord?

kettlebellGuden
2011-06-15, 10:05
Syndikalisterna?

De skiter väl i skrivbord? Det är väl bara direktörer, slipsnissar, bourgare och andra klassfiender som har skrivbord?

HAM-BOURGARE?! fan nu blev jag hungrig. Man hinner inte ens börja på dieten och så börjar folk redan försöka förstöra den!?

Men jooo direktörer ja.. Efter man har låst in dem på kontoret så kan ju knegarna ta deras skrivbord? .. å lägga verktyg på eller nått. Alternativt bygga något fint av dem, som skor av däck - kambodja style.

Skämtåsido så syftade jag på fackföreningar generellt. Men med all säkerhet finns det även kontorsnissar som kör SAC istället för t.ex. TCO.

Sniggel
2011-06-15, 10:59
Tyvärr tycker jag det är väldigt skönt att sitta. Att stå upp får jag väldigt ont i ryggen av om jag ska göra det i mer än 20 minuter. Då är det mycket bättre att gå. Hade blivit svårt att skapa en arbetsplats där man kan gå samtidigt som man jobbar "framför datorn". Får ha någon upphängningsanordning.

kettlebellGuden
2011-06-15, 11:01
Tyvärr tycker jag det är väldigt skönt att sitta. Att stå upp får jag väldigt ont i ryggen av om jag ska göra det i mer än 20 minuter. Då är det mycket bättre att gå. Hade blivit svårt att skapa en arbetsplats där man kan gå samtidigt som man jobbar "framför datorn". Får ha någon upphängningsanordning.

http://images.paraorkut.com/img/funnypics/images/p/portable_computer-12153.jpg