handdator

Visa fullständig version : Springer vill ha tekniktips!


Springer
2011-06-14, 22:20
Nu tog jag mod till mig och filmade. Först böj. Tyvärr hade jag ont i knäet, så det blev bara 20kg. Vet inte om det säger något, men i alla fall. Har väl böjt 3x5x60 kg som mest.

E-knpLMxLRI

Sedan prövade jag marklyft för första gången, 60 kg.

WKeYKOUQuhM

Ni får gärna komma med tips och råd om hur jag förbättrar lyften!

ekmanc
2011-06-14, 22:31
Säger som man får göra i varenda marklyftstråd någonsin. Ta av dig skorna om du ska köra mark... ;)

ChrisDEFC
2011-06-14, 22:38
Marken ser riktigt bra ut, fortsätt så. Och skorna gör du som du vill med, du ser ut att ha en platt sula och då ser jag inte vad det skulle spela för roll om du har dem på (förutom 1cm längre lyftväg och lite stabilare). Böjen tycker jag är en aning grund, dvs jag vill att du ska gå en aning djupare. Stången ligger rätt högt upp på nacken, jag skulle rulla ner stången så långt det går men att det fortfarande ska kännas hyfsat bekvämt. Svår vinkel att bedöma tekniken men det ser helt okej ut. Nästa gång du filmar så gör det som du filma marken och filma tyngre vikt (det är först där tekniken sviker om den gör det). För övrigt två bra övningar som du börjat med, borde göra dig stabilare i kroppen vilket borde va en fördel i löpningen.

Springer
2011-06-14, 22:44
Börjat och börjat, har böjt sedan i september... ;) Marken är ny, det var ju kul att den ser bra ut. Kändes som en väldigt roligt övning, som tar både här och där. :D

Böjen funderar jag på om jag fäller mig för mycket, och inte rätar upp kroppen ordentligt i toppläge. Sen så håller jag med om att videon är dålig, som sagt var jag gjorde bara ett testset för knäets skull.

Skorna är lättviktslöparskor som är platta. De är ganska stabila.

lurk
2011-06-14, 22:48
Börjat och börjat, har böjt sedan i september... ;) Marken är ny, det var ju kul att den ser bra ut. Kändes som en väldigt roligt övning, som tar både här och där. :D

Böjen funderar jag på om jag fäller mig för mycket, och inte rätar upp kroppen ordentligt i toppläge. Sen så håller jag med om att videon är dålig, som sagt var jag gjorde bara ett testset för knäets skull.

Skorna är lättviktslöparskor som är platta. De är ganska stabila.
Hade samma problem. Blev mycket bättre när jag började ha stången längre ner.

ChrisDEFC
2011-06-14, 22:52
Om du inte rätar ut dig maximalt spelar inte så stor roll och du lär känna det när det blir lite vikt på för då får du aldrig tid att vila om anspänningen ligger på konstant på musklerna. Tycker inte att du fäller dig för mycket heller, tycker det ser bra ut. Är du orolig för att tappa ryggen kan du hålla upp hakan och trycka fram bröstet före du börjar böja och försöka att hålla fram bröstet (big chest som man ofta hör i tekniktips videos och trådar), det brukar hjälpa (plus naturlig svank).

Springer
2011-06-14, 22:55
Okej, hörs bra. Jag har försökt ta efter Elitefts video med matt wenning. Nått måste man ju gå på. Rumpan långt bak... ;)

Bluesparv
2011-06-15, 00:29
Hade samma problem. Blev mycket bättre när jag började ha stången längre ner.

Har inte riktigt fattat varför man ska se det som ett problem för, så länge man klarar av att hålla formen i övrigt bara. Är ju bara gött för röv och hamstrings att få lite extra jobb :)

lurk
2011-06-15, 00:53
Har inte riktigt fattat varför man ska se det som ett problem för, så länge man klarar av att hålla formen i övrigt bara. Är ju bara gött för röv och hamstrings att få lite extra jobb :)
Men det är ju just det där med att "hålla formen i övrigt" som kan vara trixigt som nybörjare. För mig personligen blev formen waay bättre när jag flyttade ner stången. individuellt förmodligen men eventuellt något för ts att åtminstonde testa.

espeto
2011-06-15, 13:41
Jag tycker att det ser lite "ryckigt" ut precis i början på några av repsen.. Spec det första lyftet. Risken är att ryggen inte orkar hålla emot när vikterna blir tyngre och du tippar frammåt.. ;)

I övrigt riktigt fina lyft :thumbup:

Edit: Snackar så klart om marklyften :D

Springer
2011-06-15, 14:13
Jo,jag såg också rycket i första, men redan andra var bättre. Tack för uppmuntran! :)

Springer
2011-08-29, 12:49
Lagt upp en ny böjfilm, med lite tyngre stång och lite friskare knä.

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=-FczXLJfyqY

Några uppenbara problem?

lurre86
2011-08-29, 13:22
är det bara jag som reagerar på att höften åker upp och sen kommer ryggen och resten?
tänker på första filmen på marklyftet.

jag kanske är helt fel ute, om så är falet ursäkta mig=)