handdator

Visa fullständig version : Grafikkort - Kylningsmoddning (Installation av Arctic Cooling Accelero S1 på mitt HD


mattilainen
2011-06-14, 19:16
Hej!

Jag har beställt hem Arctic Cooling Accelero S1 som jag tänkt ska sitta på mitt HD 4870-kort. Jag har hört att vissa har problem med att få det att passa på kortet medan andra säger att det inte är några problem alls. Några tips ni kan ge redan nu innan jag fått hem grejerna som jag ska tänka på? Får hem det imorgon.

Sedan när jag väl fått det på plats (om jag nu får det) så tänker jag på kylningen. Jag funderar på vad som fungerar bäst. Antingen om man får på 2 st 92 mm fläktar eller om jag ska köra med en 120 mm fläkt. Vad tycker ni? Jag är ute efter så låg temperatur som möjligt till det lägsta ljudet. Några tips på bra fläktar till detta? Hur fäster man fläktarna, är det hemmabygge med stripes som gäller?

Mr.Cosybear
2011-06-14, 19:44
Vad jag ser så är inte problemet om det passar GPUn utan hur VRAMen ska kylas. Hade jag varit du hade jag köpt med små kylflänsar för att sätta det på dem. (Förutsatt att du inte får med några)

Ang fläktarna så gissar jag på att det blir bäst/tystast med två 92mm fläktar som körs på 5volt om de inte är väldigt tysta på 12v. För att fästa dem blir det nog lättast med stripes.

mattilainen
2011-06-14, 20:09
Vad jag ser så är inte problemet om det passar GPUn utan hur VRAMen ska kylas. Hade jag varit du hade jag köpt med små kylflänsar för att sätta det på dem. (Förutsatt att du inte får med några)

Ang fläktarna så gissar jag på att det blir bäst/tystast med två 92mm fläktar som körs på 5volt om de inte är väldigt tysta på 12v. För att fästa dem blir det nog lättast med stripes.

Man får förmodligen med ett par kylflänsar men har hört att dessa inte är allt för bra. Jag funderar på att köpa zalmans på inet för ca 70 kr istället. Kanske testar först. Hur vet man om dessa blir tillräckligt kylda?


Sen vad är skillnaden på Arctic Cooling Accelero S1 och Arctic Cooling Accelero S1 Rev2

Mr.Cosybear
2011-06-14, 20:21
Den skillnaden jag ser är att på rev2 ser GPU-fästet annorlunda ut med fler hål, troligen för att ge stöd för fler grafikkort. Andra skillnaden verkar vara att rev2 är helt passiv dvs den saknar stöd för att fästa speciella fläktar, på rev2 måste man mao fästa fläktar själv.

Om du tror att du får med kylflänsar så kan du ju vänta och se hur ditt kort fungerar innan du möjligen investerar i det. Blir kortet varmt/du ser artefakter på skärmen så vet du att något inte står rätt till :)

mattilainen
2011-06-14, 20:45
Den skillnaden jag ser är att på rev2 ser GPU-fästet annorlunda ut med fler hål, troligen för att ge stöd för fler grafikkort. Andra skillnaden verkar vara att rev2 är helt passiv dvs den saknar stöd för att fästa speciella fläktar, på rev2 måste man mao fästa fläktar själv.

Om du tror att du får med kylflänsar så kan du ju vänta och se hur ditt kort fungerar innan du möjligen investerar i det. Blir kortet varmt/du ser artefakter på skärmen så vet du att något inte står rätt till :)

Ok! Tack för info :) Ska bli intressant att försöka få detta att fungera haha :)

Tror du verkligen två st 92 mm fläktar blir bäst? Det kommer ju låta mer än om jag skulle köra på en nocturn 120 mm fläkt tänkte jag. Hur stor är skillnaden i kylning tro?

Mr.Cosybear
2011-06-14, 21:02
Nu beror det extremt mycket på vilka fläktar man har men jag räknade med att om man kör två 92mm på 5v i väldigt grova drag bör motsvara en 120mm på 12v. Eftersom då de körs i 5v bör de vara tystare förhoppningsvis än en 120mm. Men som sagt, detta är från fläkt till fläkt. Det är ju bara räkna på vad som ger mest luftflöde, jag gissar på två 92mm ger endel mer.

EDIT: Tänker helt fel verkar det som, enligt denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/244471-2-92mm-vs-1-120mm-flaktar/