handdator

Visa fullständig version : Vill få in fler ryggövningar..


KalleTeodor
2011-06-14, 17:38
Just nu ser mitt ryggpass ut såhär: (kör även biceps när jag kör rygg)

Marklyft 5x4
Kabelrodd 8-10x3
Latsdrag 8-10x3
Reverse pecdec 8-10x3

Jag har nyligen börjat med reverse pecdec de andra övningarna har jag kört i 3 månader men jag vill få in hantelrodd och shrugs också men vet inte vilken övning jag ska byta ut.
Vill helst inte köra mer än 4 övningar för rygg absolut max 5. Så hur ska jag göra?

Birkharju
2011-06-14, 17:46
Alla övningar behöver ju inte vara huggna i sten. Du kan ju alternera från pass till pass. Jag gillar till exempel att varva latsdrag med chins och kabelrodd med stångrodd.

zipper90
2011-06-14, 17:58
Chins är ju något du verkligen borde lägga in. Väldigt bra och rolig övning, är svår i början men jävligt skoj när man lyckas göra fler och fler med tiden.

Sheogorath
2011-06-14, 18:01
En annan variant är ju att köra igenom ryggen två gånger per vecka. T.ex. kan man köra verikaldrag (chins, latsdrag) på en dag och horisontaldrag (roddar, reverse pecdec) på en dag. Eller alla dom övningarna på en samlad dragdag men sen kötta mark och specifika ländryggsövningar när man kör ben. Finns många sätt att snickra ihop det.

KalleTeodor
2011-06-14, 18:02
Alla övningar behöver ju inte vara huggna i sten. Du kan ju alternera från pass till pass. Jag gillar till exempel att varva latsdrag med chins och kabelrodd med stångrodd.

Nej jag vet men jag försöker köra samma övningar i 3månader och i varje pass göra en extra rep eller öka vikten lite lite grann för att gradvis öka och då blir det lite problematiskt att köra varannan gång då jag bara kör igenom kroppen i gång i veckan. Kör 3 split varannan dag.

Chins är ju något du verkligen borde lägga in. Väldigt bra och rolig övning, är svår i början men jävligt skoj när man lyckas göra fler och fler med tiden.

Bättre att köra chins istället för latsdrag för att lägga på sig massa eller?

Sheogorath Hur blir mitt schema då egentligen. Jag kör 3-4 pass i veckan och rullar på en 3 split där jag kör drag övningar en dag, tryck övningar en dag och ben en dag. Sen rullar jag på det. Om jag ska köra igenom ryggen 2 gånger per vecka borde jag inte göra de med resten av kroppen då också? Då blir det 6 gånger per vecka och det har jag inte tid med plus att ja kommer bli övertränad.

HulkH
2011-06-14, 18:04
good morning är en skön övning :)

Sheogorath
2011-06-14, 18:14
Nej jag vet men jag försöker köra samma övningar i 3månader och i varje pass göra en extra rep eller öka vikten lite lite grann för att gradvis öka och då blir det lite problematiskt att köra varannan gång då jag bara kör igenom kroppen i gång i veckan. Kör 3 split varannan dag.



Bättre att köra chins istället för latsdrag för att lägga på sig massa eller?

Sheogorath Hur blir mitt schema då egentligen. Jag kör 3-4 pass i veckan och rullar på en 3 split där jag kör drag övningar en dag, tryck övningar en dag och ben en dag. Sen rullar jag på det. Om jag ska köra igenom ryggen 2 gånger per vecka borde jag inte göra de med resten av kroppen då också? Då blir det 6 gånger per vecka och det har jag inte tid med plus att ja kommer bli övertränad.

Rullande tre-split fyra dag i veckan är bra skit. :)

Med din fördelning, hamnar "drag" någon gång direkt inpå bendagen (dvs ingen vilodag emellan)? Om inte kan du lägga marklyft där och få en plats "ledig" på dragdagen. Om den gör det kan du fortfarande köra marklyft på bendagen men då är det vettigt att köra roddövningar där ländryggen avlastas, typ rodd med bröstplatta istället för kabelrodd eller skivstångsrodd. Hantelrodd är jag också tveksam till om jag skulle köra dagen innan marklyft.

KalleTeodor
2011-06-14, 18:18
Rullande tre-split fyra dag i veckan är bra skit. :)

Med din fördelning, hamnar "drag" någon gång direkt inpå bendagen (dvs ingen vilodag emellan)? Om inte kan du lägga marklyft där och få en plats "ledig" på dragdagen. Om den gör det kan du fortfarande köra marklyft på bendagen men då är det vettigt att köra roddövningar där ländryggen avlastas, typ rodd med bröstplatta istället för kabelrodd eller skivstångsrodd. Hantelrodd är jag också tveksam till om jag skulle köra dagen innan marklyft.

Jag kör oftast 1 dag emellan passen så det blir såhär
dag1 rygg biceps
dag2 vila
dag3 bröst axlar triceps
dag4 vila
dag5 ben
dag6 vila
dag7 rygg biceps
osv osv

Ibland händer det att ja kör 2 dagar irad och sedan vilar två dagar. blir aldrig mer än 4 pass i veckan iaf.
Men menar du att jag ska köra marklyft den dagen jag kör ben och inte den dagen jag kör rygg? :S isåfall blir det ett jobbigt benpass med både böj och mark...

Sheogorath
2011-06-14, 18:22
Jag kör oftast 1 dag emellan passen så det blir såhär
dag1 rygg biceps
dag2 vila
dag3 bröst axlar triceps
dag4 vila
dag5 ben
dag6 vila
dag7 rygg biceps
osv osv

Ibland händer det att ja kör 2 dagar irad och sedan vilar två dagar. blir aldrig mer än 4 pass i veckan iaf.
Men menar du att jag ska köra marklyft den dagen jag kör ben och inte den dagen jag kör rygg? :S isåfall blir det ett jobbigt benpass med både böj och mark...

Det är ett förslag för att få mer plats till övningar på ditt dragpass vilket var det du frågade om. Det går bra att köra mark och böj samma pass. Klart det är jobbigt, men det går.

KalleTeodor
2011-06-14, 18:31
Det är ett förslag för att få mer plats till övningar på ditt dragpass vilket var det du frågade om. Det går bra att köra mark och böj samma pass. Klart det är jobbigt, men det går.

kan ju testa iaf, blir nog böj före mark då eller ska man köra tvärtom? :P

tack för tipset :)

Sheogorath
2011-06-14, 18:42
kan ju testa iaf, blir nog böj före mark då eller ska man köra tvärtom? :P

tack för tipset :)

Prova dig fram vilket som känns bäst. Jag föredrar mark först eftersom jag måste ha låren fräscha för att marka ordentligt.