handdator

Visa fullständig version : Sträckt ryggen? vad gör jag nu?


J T L
2011-06-14, 14:16
Igår körde jag ett tungt bröstpass och när jag körde dips med vikt så märkte jag att det smärta lite i ryggen. Det var inte de klassiska att det drog till eller blixtra till av smärta, utan det smög sig fram när jag tog av mig vikterna. Böjde lite på sidan och så smärta det. Trodde inte det var så farligt så jag körde klart passet. Smärtan höll i sig och nu idag undrar jag om det är särskilt klipskt att köra ett ryggpass?

Det är övre ryggen som smärtar, Nedre delen av trapezius så att säga. Mellan skulderbladen. Känns lite som jag fått ett slag i solarplexus och tappat andan lite ibland. Smärtan är inte alls stor och jag har inge större problem med att röra mig. Smärtan kommer främst när jag vrider överkroppen.

Jag kan tumreglerna om hur man inte ska träna om det gör ont och att man kan behöva vila från större ansträngningar. Grejjen är att smärtan är ganska vek och det känns ändå som jag borde bege mig till gymmet, Har haft ett uppehåll och slipper gärna att sitta hemma och glo.

Jag förstår att jag kanske inte ska maxa marklyften idag men annat från det, är det något särskilt man bör ståöver?

Squatordie
2011-06-14, 16:07
Jag har fått lära sig att om man får en sträckning/bristning i muskeln ska man först stoppa blödningen genom att kyla området och vila i 2-3 dagar. Sen ska man sätta igång att träna igen för att förhindra att det bildas ärrvävnad i muskeln. Lätta set typ 20reps till mjölksyra. Massage kan nog också vara bra efter att blödningen slutat.