handdator

Visa fullständig version : Whey på tom mage - pengar "down the toilet"?


Pretorian
2011-06-14, 08:44
Stämmer det att mycket av proteinet (whey) man dricker går rätt igenom kroppen om man tar det på fastande mage?

Är det då bättre att FÖRST försöka äta något fast och SEN dricka sitt whey?

Anders Carlsson
2011-06-14, 08:50
Stämmer det att mycket av proteinet (whey) man dricker går rätt igenom kroppen om man tar det på fastande mage?

Är det då bättre att FÖRST försöka äta något fast och SEN dricka sitt whey?

Nej varför skulle det göra det? Störst ökning av proteinsyntesen är ju just när du tar det på tom mage!

vicarious
2011-06-14, 08:54
Stämmer det att mycket av proteinet (whey) man dricker går rätt igenom kroppen om man tar det på fastande mage?

Är det då bättre att FÖRST försöka äta något fast och SEN dricka sitt whey?

Är man helt tom i magsäcken så är det tänkbart ja. Tarmarna hinner helt enkelt inte med. Ingen som vet med stor säkerhet var gränsen går dock.

Ligger det redan massa annat i vägen där är det tänkbart att det tar lite längre tid och att man då kan ta större doser utan att riskera att något går till spillo.

Zhang
2011-06-14, 09:08
Det är ju på tom mage det har sin syntes-höjande effekt. Doser på 20-30g borde inte vara några problem men efter det får du nog räkna med lite spill i toaletten.

Sheogorath
2011-06-14, 09:08
Det finns studie(r?) som visar att max 30 g vassleprotein tas upp på fastande mage, så att lägga sig mellan 20-30 g protein (vilket motsvarar sådär 25-39 g pulver beroende på renhet) är vettigt. Klart du vill ta det på tom mage eftersom det är där vassleproteinet kan ge effekt utöver det du får av vanlig mat. :)

Edit: pucktvåa på Zhang.

Pretorian
2011-06-14, 09:45
Cool. Då kan jag ta min drink på ca 1 dl pulver på fastande mage utan att vara orolig att det goes down the drain.

RassK
2011-06-14, 09:51
Cool. Då kan jag ta min drink på ca 1 dl pulver på fastande mage utan att vara orolig att det goes down the drain.

1dl är ca 45g om jag inte missminner mig. Så det är lite pengar i toaletten.

Eddie Vedder
2011-06-14, 10:40
1dl är ca 45g om jag inte missminner mig. Så det är lite pengar i toaletten.

Det behöver det väl inte vara? En sådan gräns KAN finnas men jag har då aldrig sett mätningar på fecesprotein från olika mängder av vassleproteinpuvler på tom mage.

SirOrigami
2011-06-14, 11:19
1dl är ca 45g om jag inte missminner mig. Så det är lite pengar i toaletten.

1dl whey från GV är 25g protein iaf enligt min högst säkra Lidl Köksvåg.*drool*

Pretorian
2011-06-14, 11:30
1dl är ca 45g om jag inte missminner mig. Så det är lite pengar i toaletten.

Jag tror mitt ger ca 30 gram protein på 1dl pulver.

RassK
2011-06-14, 12:23
Jag tror mitt ger ca 30 gram protein på 1dl pulver.

Aight. 22g väger min ½dl av mitt. (Bodyscience 100% Whey)

Sheogorath
2011-06-14, 14:16
Alltså, det kan (*host host*) ju ha att göra med hur mycket man packar sitt pulver i decilitermåttet. En deciliter av mitt pulver kan väga allt ifrån 30 till 43 g beroende på hur hårt det packas.

HondaRider
2011-06-15, 17:56
Stämmer det att mycket av proteinet (whey) man dricker går rätt igenom kroppen om man tar det på fastande mage?

Är det då bättre att FÖRST försöka äta något fast och SEN dricka sitt whey?

Nej, när det gäller din kropps syn på saken ÄR det mat.

Sen är det så att den enda anledningen till att välja just vassle är den snabba absorbtionen och att äta innan förstör just det, då är det bättre att äta något någon halvtimme-timme senare för att just komplettera den utökade insulinproduktionen som ett så snabbt protein ger.

HondaRider
2011-06-15, 18:01
Alltså, det kan (*host host*) ju ha att göra med hur mycket man packar sitt pulver i decilitermåttet. En deciliter av mitt pulver kan väga allt ifrån 30 till 43 g beroende på hur hårt det packas.

Heh, ett mått kan aldrig motsvara en vikt om det inte är en vätska man mäter så du har helt rätt.

En deciliter wheyprotein är ungefär 30 gram taget direkt ur burken, struket mått och opackat, det gäller oavsett märke.

carl0
2011-06-16, 01:09
Heh, ett mått kan aldrig motsvara en vikt om det inte är en vätska man mäter så du har helt rätt.

En deciliter wheyprotein är ungefär 30 gram taget direkt ur burken, struket mått och opackat, det gäller oavsett märke.

uhm så en halv dl är 15 gram? jag kör goldstandard och där står det att 1 skopa motsvarar 30g.