handdator

Visa fullständig version : jumping squat(hopp knäböj)


Tricklev
2003-12-10, 18:06
funderar på att byt aut mina knäböj mot den hoppande variationen men före jag gör det vill jag veta om det finns nått dåligt med den hoppande variationen, nån faktor som kan försämra min kampsport på nått sätt eller nått som kan vara direkt skadligt på kroppen?

JAM
2003-12-10, 23:31
Om du vill ha explosiva muskler så är det väl alldeles utmärkt. Vanligt att de som tränar för ishockeyn kör hoppande. Se bara till att ha bra balans... ;)

Droog
2003-12-11, 10:13
Se bara till att ha en låg vikt så du aktiverar rätt muskelfibrer. Du skulle ju annars kunna köra explosiva böj följt av pushpress bakom nacken. Då tvingas du ju automatiskt att använda "rätt" belastning.

z_bumbi
2003-12-11, 10:35
Tricklev: Hur stark är du i böjen?
Hur länge har du tränat kampsport repsektive styrka?
Har du någon som kollar tekniken?
Har du tränat andra typer av spänstträning innan?

Karl_alfred
2003-12-11, 10:43
borde inte denna typ av träning vara väldigt farlig för knäna och ryggen?

aliquis
2003-12-11, 12:18
Originally posted by Karl_alfred
borde inte denna typ av träning vara väldigt farlig för knäna och ryggen?

Låter ju som något som kan slita rätt hårt på knäna iaf.

Karl_alfred
2003-12-11, 12:39
och ryggen, tänk när man landar efter hoppet.

Fartman
2003-12-11, 16:20
Originally posted by Karl_alfred
borde inte denna typ av träning vara väldigt farlig för knäna och ryggen?
håller med, låter fan livsfarligt

Huffo the A-LagaRe
2007-08-25, 22:40
Körde Hopp-böj igår och det var ju skitskönt, dock körde jag bara med 30 kg, tänk att ramla med större vikter:laugh:

stevebc
2007-08-25, 22:47
Jump Squats är slitsamt ja, därför man kör på låga vikter. Så lite som 10-20% av 1RM. Jag föredrar nog att hoppa utan stång på axlarna...

Dav0d
2007-08-25, 22:49
Skulle tro att 90% av max vikt på vanliga knäböj bygger bättre explosivitet än 20% på "hopp knäböj". Varför? För man kopplar in mycket mer muskelfibrer och rätt typ av dem.

major Pectoralis
2007-08-25, 22:51
Tyngre knäböj med hopp är defintivt ingen säker övning som man bör pyssla med om man inte måste av följande anledningar:

1) Man "landar i tungt", vilket innebär en stor stöt och belastning rakt genom kotpelaren. Vill minnas att skillnaden mellan en mjuk och en tung landning är 700% (men jag kan ha fel här).

2) Momentet efter landar skivstången mot axlarna och det blir en kraftig stöt "från andra hållet".

Om man kan hitta på någon lösning där skivstången stannar i toppläget har man vunnit mycket.

Skall man köra knäböj med hopp bör man väja lätta vikter (ca 30% av 1RM) och vara noga med att landa mjukt (dvs. främre fotvalv tar stöten). OBS! Belastningen i hoppträning behöver i regel inte vara så stor för att vara effektiv, ofta räcker betydligt lägre vikter än man tror (i de flesta fall är kroppsvikten fullt tillräcklig).

Som tidigare nämnts kan vissa OL-övningar (eg. push-jerk och styrkeryck) utföras som "en form knäböj med hopp" men med den skillnaden att man kan få en något gynnsammare landning.

gibfel
2007-08-25, 23:07
Tyngre knäböj med hopp är defintivt ingen säker övning som man bör pyssla med om man inte måste av följande anledningar:

1) Man "landar i tungt", vilket innebär en stor stöt och belastning rakt genom kotpelaren. Vill minnas att skillnaden mellan en mjuk och en tung landning är 700% (men jag kan ha fel här).

2) Momentet efter landar skivstången mot axlarna och det blir en kraftig stöt "från andra hållet".

Om man kan hitta på någon lösning där skivstången stannar i toppläget har man vunnit mycket.

Skall man köra knäböj med hopp bör man väja lätta vikter (ca 30% av 1RM) och vara noga med att landa mjukt (dvs. främre fotvalv tar stöten). OBS! Belastningen i hoppträning behöver i regel inte vara så stor för att vara effektiv, ofta räcker betydligt lägre vikter än man tror (i de flesta fall är kroppsvikten fullt tillräcklig).

Som tidigare nämnts kan vissa OL-övningar (eg. push-jerk och styrkeryck) utföras som "en form knäböj med hopp" men med den skillnaden att man kan få en något gynnsammare landning.


Jag kör en del knäböjhopp på order av en hel del olika tränare på hög nivå. Jag har inte märkt av något större slitage.

Zakath
2007-08-25, 23:07
Skulle tro att 90% av max vikt på vanliga knäböj bygger bättre explosivitet än 20% på "hopp knäböj". Varför? För man kopplar in mycket mer muskelfibrer och rätt typ av dem.

Håller med, knäböj på lägre reps bygger ju en enorm explosivitet. :thumbup:

major Pectoralis
2007-08-25, 23:08
Jag kör en del knäböjhopp på order av en hel del olika tränare på hög nivå. Jag har inte märkt av något större slitage.

Inte än kanske. Djurgården Hockey tappade halva spelartruppen efter en försäsong en gång....
Jag vet att många tränare använder sig av hopp-böj. Många gör det också inte.

gibfel
2007-08-25, 23:11
Inte än kanske. Djurgården Hockey tappade halva spelartruppen efter en försäsong en gång....
Jag vet att många tränare använder sig av hopp-böj. Många gör det också inte.


Nepp. Handlar nog ganska mycket om teknik också. Landningen behöver nödvändigtvis inte va särskilt hård om man har bra tajming och inte gör tvärstopp när fötterna tar i golvet. Jag tycker inte det gör ont någonstans om jag ska va ärlig.

major Pectoralis
2007-08-25, 23:14
Nepp. Handlar nog ganska mycket om teknik också. Landningen behöver nödvändigtvis inte va särskilt hård om man har bra tajming och inte gör tvärstopp när fötterna tar i golvet. Jag tycker inte det gör ont någonstans om jag ska va ärlig.

Nej, ont behöver det absolut inte göra men det innebär inte att det inte sliter (många "opedagogiska inten" i den meningen *rolleyes* ). Naturligtvis är tekniken viktig (som jag skrev).

gibfel
2007-08-25, 23:16
Nej, ont behöver det absolut inte göra. Det innebär dock inte att det inte sliter. Naturligtvis är tekniken viktig (som jag skrev).


Då får vi vänta och se om några år. Min tränare håller fortfarande efter 20år av knäböjhopp ;)

major Pectoralis
2007-08-25, 23:18
Då får vi vänta och se om några år. Min tränare håller fortfarande efter 20år av knäböjhopp ;)

Ja, du får vänta, se och hoppas på att du tillhör "de lyckliga".
Ozzy Osborne lever också fortfarande - trots 50 år av knarkande...

gibfel
2007-08-25, 23:22
Ja, du får vänta, se och hoppas på att du tillhör "de lyckliga".
Ozzy Osborne lever också fortfarande - trots 50 år av knarkande...


Tror inte man behöver va så lycklig. Jag litar på mina tränare till 100% och med den erfarenheten dom besitter både genom egen kunskap och forskning på landslagsnivå så finns det ingen anledning för mig att inte göra det. Så upp till bevis i framtiden*flex*

major Pectoralis
2007-08-25, 23:28
Tror inte man behöver va så lycklig. Jag litar på mina tränare till 100% och med den erfarenheten dom besitter både genom egen kunskap och forskning på landslagsnivå så finns det ingen anledning för mig att inte göra det. Så upp till bevis i framtiden*flex*

Du tror inte det, nä.
Det är bra du litar på dina tränare. Fortsätt med det. Men som sagt: vänta och se. I hockey finns dock visserligen många moment som är långt mycket farligare än hoppböj men det är en annan fråga.

gibfel
2007-08-25, 23:32
Du tror inte det, nä.
Det är bra du litar på dina tränare. Fortsätt med det. Men som sagt: vänta och se. I hockey finns dock visserligen många moment som är långt mycket farligare än hoppböj men det är en annan fråga.

Precis:)

Dav0d
2007-08-26, 00:12
Biografi:
Liten envis knatte som kämpar sin väg genom vardagen.

När du växt ifrån knatte åldern kommer du nog märka att blint förtroende för en tränare inte är ett bra karaktärsdrag. Om du kommer hit och frågar om "hopp knäböj" och alla avråder dig. Borde du fortfarande lyssna blint på din tränare tills du en dag inte kan fortsätta träna hockey på högnivå?

Dessutom krävs det inte mycket logik för att inse att det sliter för mycket att använda denna övning istället för vanliga knäböj, där du dessutom får precis lika bra resultat om inte bättre. Jag tror det är ett välkänt faktum att brevbärare har stora problem med knäna. Tror du att en hockeyspelare som tränar/spelar timmar med hockey och dessutom kör "hopp knäböj" sliter mindre på knäna?

Tiden har svaren till frågorna, men oftast är det bättre att försöka lösa dem själv innan hon ger svaret. För i många fall är det då försent.

gibfel
2007-08-26, 00:17
När du växt ifrån knatte åldern kommer du nog märka att blint förtroende för en tränare inte är ett bra karaktärsdrag. Om du kommer hit och frågar om "hopp knäböj" och alla avråder dig. Borde du fortfarande lyssna blint på din tränare tills du en dag inte kan fortsätta spela på högnivå?

Dessutom krävs det inte mycket logik för att inse att det sliter för mycket att använda denna övning istället för vanliga knäböj, där du dessutom får precis lika bra resultat om inte bättre. Jag tror det är ett välkänt faktum att brevbärare har stora problem med knäna. Tror du att en hockeyspelare som tränar/spelar timmar med hockey och dessutom kör "hopp knäböj" sliter mer mindre på knäna?


Jag är en liten envis knatte ja. 1.70 lång;) Jag kör både knäböj och knäböjhopp och hopp m stång och alla möjliga övningar som tar på knän och ryggen till viss del. Så jag ersätter INTE knäböj med benböjhopp.
Jag kommer fortsätta förlita mig till mina tränares kunskaper om hockey och dess fysträning eftersom jag tror dom kan mer på det området än alla som har skrivit i denna tråden. Mitt lag är ju knappast dom första som kör det. Jag vet bland annat att hela HV71 a-lag kör det och väldigt många andra därtill.
Så länge det inte kommer ut överväldigande vetenskap som bekräftas av alla tränare och läkare så håller jag mig till vad mina tränare säger.

major Pectoralis
2007-08-26, 08:50
Jag kommer fortsätta förlita mig till mina tränares kunskaper om hockey och dess fysträning eftersom jag tror dom kan mer på det området än alla som har skrivit i denna tråden. .

Du skall inte vara så säker på att dina tränare kan mer. Dessutom kan man fråga sig: mer om vadå, vilken typ av övning, vilken typ av träning?
Du skall även ha klart för dig att hockey-tränare historiskt är kända för att pressa adepter hänsynslöst; de har varit alltför fixerade vid att nå snabba resultat och, bättre vetande till trots, accepterat "visst svinn". Hockey har en stor överrepresentation när det gäller idrottsskador; en bekant sjukgymnast kallade t.o.m. sporten för "barnmisshandel". Så långt går inte jag men sporten har en solklar s.k. Historia.
Jag kan garantera dig att jag m.f.l. inte är de enda tränarna som varnar för hoppböj och då räknar jag in tränare på "allra högsta nivå", som du själv skrev.
Dock är jag fortfarande av den uppfattningen att man skall lyssna på sina tränare eftersom en idrottsverksamhet annars inte fungerar i stort. Man kan säga så här:

regel 1: tränaren har alltid rätt.
regel 2: om tränaren har fel, se regel nummer 1.

Jag misstänker dessutom att du inte är så gammal, vilket egentligen gör det ännu mera problematiskt att dina tränare låter dig köra tunga hoppböj.
Jag vill åter poängtera att jag vänder mig mot hoppböj på stora vikter. På mindre belastningar (ca 30%)kan det vara en bra övning.

Aasa
2007-08-26, 09:50
Var kritisk mot alla gibfel. Även dina tränare.

pejo
2007-08-26, 12:34
Jag håller med om att man inte bör lita blint på någon. Jag håller dessutom med om att hoppböj kan vara skadligt, men för en hockeyspelare kan det vara värt risken, för en kampsportare eller sprinter är det dock tveksamt.
Jag tycker det bästa är att köra riktigt djupa hoppböj, på det sätter minskar man risken att man bromsar upp för hårt. Det är som sagt detta som kan vara farligt. Om man tränar in en säker rörelse där man ej bromsar för snabbt så kommer man absolut inte upp i några 700%.

gibfel
2007-08-26, 12:43
Du skall inte vara så säker på att dina tränare kan mer. Dessutom kan man fråga sig: mer om vadå, vilken typ av övning, vilken typ av träning?
Du skall även ha klart för dig att hockey-tränare historiskt är kända för att pressa adepter hänsynslöst; de har varit alltför fixerade vid att nå snabba resultat och, bättre vetande till trots, accepterat "visst svinn". Hockey har en stor överrepresentation när det gäller idrottsskador; en bekant sjukgymnast kallade t.o.m. sporten för "barnmisshandel". Så långt går inte jag men sporten har en solklar s.k. Historia.
Jag kan garantera dig att jag m.f.l. inte är de enda tränarna som varnar för hoppböj och då räknar jag in tränare på "allra högsta nivå", som du själv skrev.
Dock är jag fortfarande av den uppfattningen att man skall lyssna på sina tränare eftersom en idrottsverksamhet annars inte fungerar i stort. Man kan säga så här:

regel 1: tränaren har alltid rätt.
regel 2: om tränaren har fel, se regel nummer 1.

Jag misstänker dessutom att du inte är så gammal, vilket egentligen gör det ännu mera problematiskt att dina tränare låter dig köra tunga hoppböj.
Jag vill åter poängtera att jag vänder mig mot hoppböj på stora vikter. På mindre belastningar (ca 30%)kan det vara en bra övning.


Jag är 17år så vuxen är jag ju inte direkt. jag förlitar mig ändå till mina tränare. Sedan dom började träna vår träningsgrupp har vi fått 3 juniorer till landslaget (u-16) och två spelare som varit och tränat för Frölundas j-20 och troligtvis blir draftade (sveriges bästa j-20). Så träningen funkar tämligen bra måste jag säga. Benböjhopp är trots allt ett så litet moment av det vi gör att det knappast är något jag oroar mig för.
Att historien berättar om grymma ryska tränare som drillar sina adepter till omänsklighet är inte något vi sysslar med i min klubb iaf. Alla eventuella skador tas på fullt allvar och analyseras av landslagsläkare och sjukgymnaster för att bygga hjälpa till. Om det skulle va så att stora delar av laget skulle skadas så skulle vi självfallet inte fortsätta med övningen men jag vet iaf att mina tränare inte använder oss som försökskaniner utan har själva tränat andra och sig själva med samma övningar i många år.

major Pectoralis
2007-08-26, 15:05
Jag är 17år så vuxen är jag ju inte direkt. jag förlitar mig ändå till mina tränare. Sedan dom började träna vår träningsgrupp har vi fått 3 juniorer till landslaget (u-16) och två spelare som varit och tränat för Frölundas j-20 och troligtvis blir draftade (sveriges bästa j-20). Så träningen funkar tämligen bra måste jag säga. Benböjhopp är trots allt ett så litet moment av det vi gör att det knappast är något jag oroar mig för.
Att historien berättar om grymma ryska tränare som drillar sina adepter till omänsklighet är inte något vi sysslar med i min klubb iaf. Alla eventuella skador tas på fullt allvar och analyseras av landslagsläkare och sjukgymnaster för att bygga hjälpa till. Om det skulle va så att stora delar av laget skulle skadas så skulle vi självfallet inte fortsätta med övningen men jag vet iaf att mina tränare inte använder oss som försökskaniner utan har själva tränat andra och sig själva med samma övningar i många år.

Jag tror inte er tränare använder er som försökskaniner och det är bra att skador tas seriöst.
Det finns emellertid många exempel på svenska tränare som lagt upp "farliga" träningsprogram. Det är inte för inte som man ibland pratar om "hockey-böj".

Angående rysk träning. I forna Sovjet var tränarna i regel proffs eftersom de hade ett centralstyrt idrottssystem istället för ideel idrottsverksamhet, med alla problem den innebär. Det ryska systemet byggde på en treenighet som bestod av en tränare, en eller flera aktiva och en fysiolog. Således hade man en närmast perfekt kombination av "råvara" och kunskap grundad på erfarenhet och vetenskap.
Den kunskap de gamla sovjetiska tränarna besatt är än idag starkt efterfrågad i västvärlden; jag skulle till och med drista mig att säga att specielstyrketräning för idrott utvecklades av Sovjet. Många ryska tränare tillämpade även den s.k. treårsregeln, vilket innebar att man skulle ha tre år av rationell träningsbakgrund innan man började tränade tungt i stora skivstångsövningar.

major Pectoralis
2007-08-26, 22:30
Tänkte reda ut den här frågan en gång för alla och vem gör det inte bättre än den världsberömde ryske styrketräningsgurun professor Youri Verchochansky. För er som inte känner till honom kan jag berätta att han är en levande legend inom idrottsstyrketräningen. Sedan 1960-talet har han varit en av världens ledande idrottsvetenskapsmän.
Verchochansky är känd för hit-shock-metoden och för att ha uppfunnit blockträningssystemet och specialstyrketräningen för olika idrotter; Verchochansky var bred och via Sovjets Olympiska kommitté involveverad i många sporter men hans specialitet var friidrott och hoppgrenar. I Sverige har Nils Holmdahl, erkänd fystränare tillika en SISU:s idrottsutbildare, blivit Verchochanskys lärjunge.

Detta är Verchochanskys svar på frågor om hopp-böj:

Dear Yosef,

5-10 sequence ketllebell jumps standing on two parallel high benches and 5-10 sequence barbell jumps are quite similar exercises if it is used the same weight of overload. These two exercises can be used for the explosive strength development, varying them from one training session to another to avoid the monotony of training process.
Both exercises are dangerous for the vertebral column if the athlete hasn’t the perfect technique of their execution: a correct vertical position of back (lumbar curve well evidenced) and a correct (soft) landing impact.
These exercises should be introduced very gradually in training process after the period of the non overload jump exercises use. In this way it’s possible to strengthening gradually the back muscles and vertebral column discs ligaments and to avoid accidents. In this period it’s very important keep under observation their execution technique.
What exercise could be more preferable? All depend on the level of the athlete and on the objectives of his training.
The barbell jumps are more harmful because it’s more difficult to maintain the correct back position in this movement and also because, if the landing impacts are too hard, the barbell can bump the vertebral column.
The ketllebell jumps are less harmful but their training potential have a limit – the weight of overload can’t be more than 32 kg. When the athlete already has a very high level of explosive strength but he needs to increase it more, he should use another exercise: the 5-6 single-sequence jumps with overload of 50-60 % (with brief relaxations of legs between every jumps). In this exercise can be used only one type of overload – the barbell. This exercise can be performed only with a belt, because it is very harmful for the vertebral column if the athlete has not a perfect technique of execution. A good technique of execution could be previously learned through the use of the squat jumps with light barbell.
So, if the athlete doesn’t need a very high level of explosive strength to increase his sport result, he can substitute the barbell squat jumps with the kettlebell squat jumps.
If the athlete’s future training objectives are connected with a very high increase of explosive strength (as in track and field jump disciplines, basket, volleyball, ski jumping), at the beginning of his preparation period (or at the beginning of his sport carrier) he needs the use of barbell jumps to improve gradually their execution technique and also to strengthening previously his back muscles and discs ligaments.

Yuri Verkhoshansky