handdator

Visa fullständig version : Doppresent


Mokai
2011-06-13, 20:07
Min brors fru ät gravid (fick precis reda på det) och dem sa att ungen kommer ploppa ut i augusti. Dem vill inte säga kön på ungen *grr27*.

Men hur som helst började jag kolla på presenter jag kan ge denna nya familjemedlemmen, någom som har tips?

Googlade i ca 20min och kom till:

- Fond, där jag lägger ca 50-100kr per månad och ger någon sorts fullmakt tills han/hon fyller 18år så han/hon ka ta ut all pengar och göra vad han/hon vill med dem.

- Någon smycken av guld där det står "från farbror J" (J är början på mitt namn).

- ???

Hur som helst upskattar alla idéer jag får. Kommer såklart forsätta googla men man kan väl kasta några nät i forum o se om man får 'napp' =)

Angel
2011-06-13, 20:08
Från farbror J lät lite snuskigt på nått sätt. Kan du inte köpa ett halsband utan text.

G_lund
2011-06-13, 20:33
Silverhantlar.

Mental
2011-06-13, 20:34
Köp ungens första skor, långt innan den kan gå så klart.

http://www.fashionthentic.co.uk/images/imgdw/littleconverse7J233.jpg
Många spar ju sina första skor hela livet.
Annars tycker jag barnkläder är bra, för det är drygt att köpa som förälder för ungen växer ur de på nolltid.

Larsson85
2011-06-13, 21:04
- Fond, där jag lägger ca 50-100kr per månad och ger någon sorts fullmakt tills han/hon fyller 18år så han/hon ka ta ut all pengar och göra vad han/hon vill med dem.


100kr i månaden i 18 år blir 21 600kr. Du tycker inte att du tar dopet på lite för stort allvar? Det är trots allt mer en fest för föräldrarna än vad det är för ungen.

Tolkia
2011-06-13, 21:16
- Fond, där jag lägger ca 50-100kr per månad och ger någon sorts fullmakt tills han/hon fyller 18år så han/hon ka ta ut all pengar och göra vad han/hon vill med dem.
Sinnessjuk overkill. Man undrar hur det ser ut i huvudet på den som föreslog det.

Mokai
2011-06-13, 23:07
Från farbror J lät lite snuskigt på nått sätt. Kan du inte köpa ett halsband utan text.
Nu när du nämner det, ja det låter lite creepy. Vill ha något som typ påminner om mig eller nått.

Silverhantlar.
What? Vart? Ge länk! Köper till mig själv :P

Köp ungens första skor, långt innan den kan gå så klart.

http://www.fashionthentic.co.uk/images/imgdw/littleconverse7J233.jpg
Många spar ju sina första skor hela livet.
Annars tycker jag barnkläder är bra, för det är drygt att köpa som förälder för ungen växer ur de på nolltid.
Humm.. Då måste jag vänta till ungen föds så jag vet om det är en hane eller hona. Lägger den i listan.

100kr i månaden i 18 år blir 21 600kr. Du tycker inte att du tar dopet på lite för stort allvar? Det är trots allt mer en fest för föräldrarna än vad det är för ungen.
Sinnessjuk overkill. Man undrar hur det ser ut i huvudet på den som föreslog det.

Jag vet faktiskt inte om det är overkill eller inte. har aldrig fått mer än 300kr i hands utan att jobba för det. Kanske detta funkar mer för Amerika där dem har "kollege" ? Aja det va en idé iaf :Virro

Mental
2011-06-14, 06:27
Humm.. Då måste jag vänta till ungen föds så jag vet om det är en hane eller hona. Lägger den i listan.


Var det inte en doppresent vi pratade om? Normalt döper man väl barnet efter runt ett halvår eller så.

Morrris
2011-06-14, 06:40
normalt döper man väl barnet efter runt ett halvår eller så.

+1

ddewe
2011-06-14, 09:03
- Någon smycken av guld där det står "från farbror J" (J är början på mitt namn).


http://images.wikia.com/wikiality/images/8/89/Pl-pedo-bear.png

ontopic; som någon innan sa, köp ett par skor eller något? Själv fick jag en zippo i silver med diverse info ingraverat av min gudfar, den har enormt sentimentalt värde hos mig nu.

z_bumbi
2011-06-14, 09:11
100kr i månaden i 18 år blir 21 600kr. Du tycker inte att du tar dopet på lite för stort allvar? Det är trots allt mer en fest för föräldrarna än vad det är för ungen.

Har man råd så ser jag inget konstigt i den summan fast man kan ju slänga in det i klumpsummor vid dop, jul och födelsedagar tidigare i livet istället och på sätt få pengarna att, förhoppningsvis, växa bättre. I början kommer ungen i alla fall bli lika glad för en kartong och omslagspapper som några dyra presenter och då kan man ge något litet och sätta in resten för framtiden. Är man några stycken i familjen som tycker det är en bra idé så kan det t o m bli en bra slant för framtiden.
Iofs tycker jag man bör sätta upp villkor om att pengarna ska gå till studier så att ungen inte blåser allt på sprit när den just fullt 18.

Mental
2011-06-14, 09:20
Iofs tycker jag man bör sätta upp villkor om att pengarna ska gå till studier så att ungen inte blåser allt på sprit när den just fullt 18.

Det här är en bra idé, men svårt rent juridiskt om jag förstått saken rätt. Har en god kamrat som jobbar på bank och som tampas med föräldrar som vill ordna sådana här saker. Ska man kunna styra användandet så får man ha pengarna i sitt eget namn och själv styra med utbetalningar, det går inte att ge över kontrollen till en myndig men med krav på vad det skall användas till, önskemål enbart. Spar man i eget namn så bör man se över vad som sker om man själv kommer på ekonomiskt obestånd, eller avlider eller så. Som sagt, halvlurigt.

Mokai
2011-06-14, 10:10
fuck it köper en
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8GwQo9E7XWJY3ZONhOXXn8vVIsfmkM d_O-i-n8UILdho3bUG3xw

häftig
2011-06-14, 10:13
dop-ing

rajjan_dammit
2011-06-14, 10:52
Alltså, när det är dags för dop lär du väl ha kunnat klura ut vad det är för kön på krypet?

rajjan_dammit
2011-06-14, 10:53
dop-ing

:laugh: Hahaha. Jag tycker det här var skitkul, men jag fattar inte varför.

Masterpan
2011-06-14, 12:22
Hoppas inte ungen blir testad :D