handdator

Visa fullständig version : Trapsträning


weistedt
2011-06-13, 19:26
Hej! Tänkte höra lite hur ni föredrar att träna era traps! Ser en miljon olika sätt på gymmet, vissa konstigare än andra. Har förstått att man inte ska rulla axlarna för att undvika skador. Testade att köra med en skivstång bakom mig o dra uppåt, vilket kändes ganska bra men måste jag köra framifrån också? äh, lite tips skulle vara nice

SiSenior
2011-06-13, 19:34
Hej! Tänkte höra lite hur ni föredrar att träna era traps!

vilket kändes ganska bra men måste jag köra framifrån också?

Tränar inte traps isolerat. Förr körde jag däremot alltid shrugs och marklyft.

Beror på vad du har för mål och hur du tränar i övrigt men förmodligen inte.

JiZZiE
2011-06-13, 19:39
Lånar tråden.

Räcker 5 sets militärlyft, 3 sets axelpress, 5 sets sidolyft, 3 sets Baksida rygg i maskin, 5 sets Latsdrag, 5 sets chins osv (?) - varje vecka för trapz eller bör man ha separat träning för det?

SiSenior
2011-06-13, 19:43
Lånar tråden.

Räcker 5 sets militärlyft, 3 sets axelpress, 5 sets sidolyft, 3 sets Baksida rygg i maskin, 5 sets Latsdrag, 5 sets chins osv (?) - varje vecka för trapz eller bör man ha separat träning för det?

Växer de i samma utsträckning som resten av kroppen?

solari
2011-06-13, 19:43
Kör ingen trapzisolering och tycker de utvecklas väl bra som "det andra"
Kör mark/kronlyft.

Sheogorath
2011-06-13, 19:44
Lånar tråden.

Räcker 5 sets militärlyft, 3 sets axelpress, 5 sets sidolyft, 3 sets Baksida rygg i maskin, 5 sets Latsdrag, 5 sets chins osv (?) - varje vecka för trapz eller bör man ha separat träning för det?

Vad någon annan tycker räcker är oväsentligt för dig. Verkar dina traps utvecklas proportionerligt? Med andra ord: tycker du att det ser bra ut? Om inte får du börja lägga in träning för att ändra på den saken. Ser det bra ut så varför ändra på ett vinnande koncept?

JiZZiE
2011-06-13, 19:49
Svårt att yttra mig om de växer med resten av kroppen eftersom jag bara tränat ett halvår..

weistedt
2011-06-13, 19:51
okej, ska nog omformulera mig. Låt säga att jag vill isolera trapsträningen.

Hur föredrar ni att köra era shrugs?

Sheogorath
2011-06-13, 19:52
Svårt att yttra mig om de växer med resten av kroppen eftersom jag bara tränat ett halvår..

Fair enough. Traps brukar hänga med bra utan specifik träning. Om du tycker att de börjar släpa efter kan du börja köra t.ex. barholds (hålla en tungt lastad stång så länge som möjligt) och shrugs med stång bakom eller framför kroppen, eller med hantlar (välj vad som känns bäst bara).

Woody R
2011-06-13, 20:07
Brukar köra shrugs i smith med låg vikt och bra kontakt, har börjat med hantlar nu och det tar ännu bättre, kör alltid 2 traps övningar i samband med axelpasset!

rooz
2011-06-13, 20:09
Marklyft, kronlyft, barholds.

Dom växer inte på något annat sätt för mig*popcorn*

alau
2011-06-13, 20:10
Precis gått över till shrugs med hantlar.

Livankaret
2011-06-13, 20:18
Fattar inte hur ni lyckas köra shrugs med stång bakom ryggen, för mig blir det som att stå och bolla med arslet. :D

Antinge har ni armar ner till knäna eller så saknar ni röv.

Till ämnet så kör jag oftast högrep med hantlar samt rodd med bara skuldrorna.

mpersson
2011-06-13, 20:21
Min variant på att få upp volym i övre ryggen är hög frekvens (3 gnr i veckan), och relativt låg volym på rodd, latsdrag mm (3-5 set) men avslutar med lite halv strikta framåtlutade hantellyft.

von huff
2011-06-13, 20:24
Varierar mellan strikta hantelshrugs och tunga fuskshrugs med stång.Utöver det så blir det lite axelpressar och marklyft

Sheogorath
2011-06-13, 20:29
Fattar inte hur ni lyckas köra shrugs med stång bakom ryggen, för mig blir det som att stå och bolla med arslet. :D

Antinge har ni armar ner till knäna eller så saknar ni röv.

Till ämnet så kör jag oftast högrep med hantlar samt rodd med bara skuldrorna.

Långa ben. Med en fast bakdel behövs inte så mycket vikt på stången eftersom spänsten erbjuder gott motstånd. ;)

Grapeman
2011-06-13, 20:38
Äckeltunga shrugs bakom ryggen, då växer dem så det knakar för mig iaf ;)

Rusk
2011-06-13, 22:31
4 set, 8 reps mark och 3 set, 12 reps hantelshrugs räcker gott och väl för mig.
Kör du diagonal stångrodd så tar även det mkt på övre traps också.

luderlasse
2011-06-13, 23:27
Tycker skivstångsshrugs framför kroppen är en bra övning, den ger statisk bålträning, greppträning samt trapsträning, rätt funktionellt skulle jag vilja påstå :)

weistedt
2011-06-14, 12:32
Tack för alla åsikter och tips! Blir att exprimentera lite

eJohansson
2011-06-14, 13:07
Jag kör alla möjliga varianter av shrugs. Hantelshrugs ena veckan, skivstångsshrugs andra osv osv. Tycker att mina traps har utvecklats bra av detta.

Turbo Rico
2011-06-14, 13:11
Ryck-och-stötdrag.

z_bumbi
2011-06-14, 13:15
okej, ska nog omformulera mig. Låt säga att jag vill isolera trapsträningen.

Hur föredrar ni att köra era shrugs?

Med hantlar vid sidan av kroppen och med skivstång framför kroppen. Fullt sträck i botten och vikten så högt det går i början men i slutet av ett pass och i en tung period så blev det korta ryck i mellanläget. Mellan 6-12 reps.
I båda fallen med remmar på de tyngre seten.

Skivstång bakom har aldrig funkat då jag varken kan få på remmarna där, får stången runt röven eller har någonstans att göra av med stången då jag måste lägga den ifrån mig.

LillSkalman
2011-06-14, 15:21
Shrugs med hantlar kör jag just nu, känns jävligt stadigt att kötta på 3x15 som sista övning i ett överkroppspass :)

Woody R
2011-06-14, 15:23
Bra film!
http://www.youtube.com/watch?v=cnPOuwt-tY8&feature=related

luderlasse
2011-06-14, 16:17
Bra film!
http://www.youtube.com/watch?v=cnPOuwt-tY8&feature=related

man kan inte anklaga scooby för att ha ett vackert ansikte...

Sheogorath
2011-06-14, 16:39
man kan inte anklaga scooby för att ha ett vackert ansikte...

Han kompenserar för det med både mössa och ljuva stämma.

Gädda
2011-06-14, 16:49
Kör periodvis marklyft och periodvis nån blanding mellan upprätt rodd och shrugs som jag gillar, man liksom rycker upp stången en bra bit mha trapzen. Funkar bra.

PetterHultin
2011-06-14, 16:56
Hur mycket påverkar egentligen trapsen bredaxelheten så att säga? Tycker inte det ger någon större skillnad, kör hellre ett extra set chins isåfall.

rajjan_dammit
2011-06-14, 18:37
man kan inte anklaga scooby för att ha ett vackert ansikte...

...eller stora trapz för den delen.

hugok
2011-06-14, 21:45
Tidigare har jag nästan aldrig kört speciell trapsträning utan enbart marklyft. Men nu vill jag ha brutala traps så jag har börjat slänga in det en gång i veckan, 3-4 set. Jag supersettar det med chinsen. Kör skivstångsshrugs framför kroppen, tunga och ganska ostrikta. Jag tror att de har växt en del sedan jag börjat med detta.

z_bumbi
2011-06-15, 07:59
Hur mycket påverkar egentligen trapsen bredaxelheten så att säga? Tycker inte det ger någon större skillnad, kör hellre ett extra set chins isåfall.

Trapsen kan omöjligt göra axlarna bredare, å andra sidan så har inte heller chins något med axelbredden att göra...

filmjölk
2011-06-15, 12:04
Jag gillar att kombinera traps och greppträning, halvtunga shrugs utan remmar. Visst det blir inte optimalt för vare sig trapezius eller grepp, men det är två oerhört tråkiga saker att träna, så jag slår två flugor i en smäll:)

Sheogorath
2011-06-15, 12:11
Jag gillar att kombinera traps och greppträning, halvtunga shrugs utan remmar. Visst det blir inte optimalt för vare sig trapezius eller grepp, men det är två oerhört tråkiga saker att träna, så jag slår två flugor i en smäll:)

Fast frågan är om du inte är ganska opti ändå? Inte i en PT-bok men vem bryr sig? Jag är inte så jävla övertygad om att träning med full rörelselängd, än mindre kvarhåll i toppläget är att föredra för traps. Att hålla ryggraden upprätt med snortung vikt i händerna och att inte låta skuldrorna falla ner och fram, d.v.s. egentligen barholds fast med lite annat fokus tror jag mer på i så fall. Eller farmers walk etc.

Rikard Jansson
2011-06-15, 12:15
Farmers Walk är kung för grofva traps :)

mangemani
2011-06-15, 13:33
tycker att trapsen kommer automatiskt då man kör rygg/baksida axlar/axlar.
har försökt att köra med vissa övningar fokuserade på just trapsen,men har kommit fram till att det är rätt så onödigt,blir lite kaka på kaka av det hela.

PetterHultin
2011-08-09, 06:40
Trapsen kan omöjligt göra axlarna bredare, å andra sidan så har inte heller chins något med axelbredden att göra...

Om de inte har med axelbredden att göra (!?) så måste de ju åtminstone ge synvillan av att man är mer bredaxlad?

Vad ÄR bra för att bli bredaxlad isåfall (förutom press)?

Pungis
2011-08-09, 06:53
Kör tunga shrugs med stång, framför..

Egentligen är väl hantelshrugs skönare och mer naturligt, men det är så jävligt att fästa remmarna i hantlar..

Pungis
2011-08-09, 06:54
Om de inte har med axelbredden att göra (!?) så måste de ju åtminstone ge synvillan av att man är mer bredaxlad?

Vad ÄR bra för att bli bredaxlad isåfall (förutom press)?

Egentligen träning av alla muskler ovanför midjan

Lord Humungus
2011-08-09, 06:56
Om de inte har med axelbredden att göra (!?) så måste de ju åtminstone ge synvillan av att man är mer bredaxlad?

Vad ÄR bra för att bli bredaxlad isåfall (förutom press)?

hantellyft och allt annat som tränar mittersta deltoids. pressar är ju mer för främre deltoids

PetterHultin
2011-08-09, 07:10
kvalitativt.

vicarious
2011-08-09, 07:15
hantellyft och allt annat som tränar mittersta deltoids. pressar är ju mer för främre deltoids

+1 på hantellyft men även pressar över huvudet tränar mittendelts i viss mån. Går att styra lite med greppvidden i pressarna.

Marklyft, shrugs, barholds m.m. bra för trapsen.

RobbanColeman
2011-08-09, 07:19
Klart man ska träna trapzen. Det är enligt mig kanske det svåraste att få till för den rena byggaren. De som dopar sig svarar däremot galet snabbt just där. Jag har sett detta irl i över 15 års tid nu så jag är mer än säker. Dessutom har jag mycket få ggr förutom på SM i bodybuilding sett ngn med bra trapezius. Jag har ännu mer sällan sett ngn som tränar dessa på ett effektivt sätt. Jag tycker det är som med vader, det lastas vikter men var fan är musklerna?

Anders The Peak
2011-08-09, 09:18
Den här övningen gör att man isolerar övre trapz på ett bra sätt. Börja med en lättare vikt. (http://www.muscleandstrength.com/exercises/seated-dumbbell-shrug.html)

Matsa
2011-08-10, 00:51
Jag gillar att kombinera traps och greppträning, halvtunga shrugs utan remmar. Visst det blir inte optimalt för vare sig trapezius eller grepp, men det är två oerhört tråkiga saker att träna, så jag slår två flugor i en smäll:)

Det kanske inte är så optimalt för traps men fan vet om det inte är det för greppet. Shrugs med dubbelt överhandsgrepp och ganska högt i repsantal har nog gjort mer för mitt grepp än något annat, mer än barholds och att pincha viktskivor i alla fall. Jag matar på tills jag tappar stången och sedan plockar jag upp den och försöker igen, typ. Mitt grepp är fortfarande inget märkvärdigt men det är i alla fall ingen större begränsning i mark längre.

Andy Bolton har sagt att han gillar shrugs som greppträning. :)

Lavesson
2011-08-10, 00:56
Kör på varje axel/ryggpass, shrugs med stång.