handdator

Visa fullständig version : Snabbt resultat


Sponkie
2011-06-13, 18:30
Jag har satt mig i en knepig sits.
Jag behöver komma i form ganska akut.
Det låter sjukt, men nu behöver jag er hjälp.

Jag är ganska otränad (inte fet), men några kilon övervikt. Jag är 163 väger runt 70kg. Är tjej och 25år.
Har inga direkta resultat som behöver klaras av men behöver förbättra mig markant. Främst då konditon men även en del styrka.
Jag hade tänkt mig att springa 3km under 15minuter.
JUst nu springer/går jag 2km på lite över 15.

Vet inter hur ja ska lägga upp träningen nämligen.

Så tips och råd ?

Vad ska man äta för att gå ner i vikt.

Ja plzz help me.

Tidsgränsen är augusti typ...

thomast
2011-06-13, 18:36
Bröllop på g? Något lopp?

Det är bra om du berättar vad det är du ska vara i form för.

Zorban
2011-06-13, 18:39
Vad är viktigast? Kondition, din vikt eller styrka? Varför har du tidsgräns? :)

mikaelj
2011-06-13, 18:40
Sponkie: den här artikeln kan vara av intresse vad gäller viktnedgången: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Sponkie
2011-06-13, 18:46
Jag har kommit in på en fysisk krävande skola.
Som jag inte hade trott att jag skulle komma in på.

Viktigast är nog konditonen.
Jag har jätte dålig motivation när det gäller det, får lätt håll ont i knä och leder.
Har även förkorta hälsenor och ankfötter (har inlägg för det).

Tack för länken ska kolla in den.

mikaelj
2011-06-13, 18:48
Om du har problem med kroppen: uppsök sjukgymnast.

Zorban
2011-06-13, 18:54
Om du har problem med kroppen: uppsök sjukgymnast.
+1

Du kan ju köra crosstrainer ändå för konditionen. Lägg till lite styrketräning om du vill. Om du vill gå ner i vikt också gör du det lättast genom att dra ner på maten.

MrPowa
2011-06-14, 10:03
Har du nån bekant du kan träna med, det är lätt att motivera varandra.

begt
2011-06-14, 10:22
Kör mycket löpning i backig terräng, gärna i något elljusspår.. Lägg in någon spurt där det är plant (mer än 30 sekunder i hög fart men ändå kontrollerad löpning). Försök att vänja dig vid att springa de första veckorna, sedan kan du pressa dig ganska hårt i en del pass. Du kommer känna av träningsvärk i början, förmodligen i vaderna. Blir det mycket träningsvärk kan du vila en dag eller så men låt dig inte nedslås av det. Efter några veckor slipper du värken helt.

Om du inte redan har vanan inne så kanske du ska äta ett ägg till frukosten (inte bara ett ägg), det mättar bra. Men bara genom att du springer lär du gå ned en del i vikt så det ska du inte behöva bekymra dig över.

Allt det här förutsätter förstås att du är frisk och inte får ont i kroppen av träningen, då ska du förstås sluta och kanske ta kontakt med en sjukgymnast.

Har du problem med håll kan det delvis bero på att du ätit för tätt inpå träningen. Vänta minst 2 timmar efter en större måltid innan du tränar.