handdator

Visa fullständig version : EAA eller proteinpulver


Discogymmar
2011-06-13, 15:02
Tjenare!
Kort och gott, om ni fick välja mellan att antingen köpa EAA eller proteinpulver, inte båda, vad hade ni tagit?
Och varför?

MvH

SiSenior
2011-06-13, 17:26
Vassle. Mer protein för pengarna.

Gädda
2011-06-13, 17:33
Vassle. Mer näring och ett bra komplement till kosten i övrigt för min personliga del.

vicarious
2011-06-13, 17:44
Vassle. Mer protein för pengarna.

.. men mindre essentiella aminosyror för pengarna.

Jag hade valt vassle för det är godare och eftersom det inte är helt klarlagt vilka tänkbara negativa effekter EAA som tillskott kan ha på oss människor.

Exhale_
2011-06-13, 17:45
EAA ftw!

Masterpan
2011-06-13, 18:02
Eaa används ju som läkemedel vid muskelnedbrytande sjukdomar som Als och.. kommer inte på några fler. Det bör ju indikera på en rätt schysst anabol effekt

Sniggel
2011-06-13, 18:36
Hade tagit vassle pga att det har påvisade hälsoeffekter samt att det innehåller mikronutrienter, vilket EAA inte gör. Plus att vassle är mer flexibelt och lättare kan användas i mat på olika sätt och vis.

Ponitus
2011-06-13, 19:48
Vassle.

Crocker
2011-06-13, 19:51
.. men mindre essentiella aminosyror för pengarna.
Nope, vassle är fortfarande billigare. Nu tror jag det handlade om 0.04 kr/g men jaja.

vicarious
2011-06-13, 20:07
Nope, vassle är fortfarande billigare. Nu tror jag det handlade om 0.04 kr/g men jaja.

Inte när jag räknade sist. Beror väl på hur mycket essentiella aminosyror vasslet innehåller och det kanske skiljer från märke till märke. Är det runt 50% för de flesta?

Crocker
2011-06-14, 10:54
Japp 50%.

Tar man 500g kollo EAA, för 189x2=378/1000=0.378kr/g(100%EAA)
Tar man 1000g kollo vassle, för ca 140 kr/kg(Pallade inte räkna exakt.) 140/1000=0.14 kr/g(50%EAA).x2=0.28 kr(100% EAA). Så du spar 9.8 öre/g med vassle.

difeddy
2011-06-14, 11:20
Nu tycker jag att man kan använda vassle som ett mellanmålsprotein (p.g.a. det vicarious nämnde), men EAA är inte nödvändigtvis dyrare med tanke på att motsvarande mängd vassle inte alls innehåller lika många essentiella aminosyror. :) Bara en tanke.

vicarious
2011-06-14, 11:27
Japp 50%.

Tar man 500g kollo EAA, för 189x2=378/1000=0.378kr/g(100%EAA)
Tar man 1000g kollo vassle, för ca 140 kr/kg(Pallade inte räkna exakt.) 140/1000=0.14 kr/g(50%EAA).x2=0.28 kr(100% EAA). Så du spar 9.8 öre/g med vassle.

Kolozzeums EAA är inte 100% utan 94-95%. Jag tror inte det finns någon smaksatt EAA-produkt som har 100% aminosyror. EAA FX Naturell påstås innehålla 100% aminosyror.

Priserna kan ju variera beroende på reor och kampanjer (samt lägre pris vid storköp) så det blir lite skevt att säga att den ena eller den andra är dyrare/billigare. Det verkar vara ganska lika så det känns hugget som stucket.

Medusa
2011-06-14, 11:57
båda två, samtidigt, intravenöst..! jag är seriös för övrigt, man behöver båda..

Sniggel
2011-06-14, 12:04
båda två, samtidigt, intravenöst..! jag är seriös för övrigt, man behöver båda..

Man behöver båda?
Hur gjorde Ronnie, Dorian och de andra när det inte fanns EAA?

Dat dere celltech...

King Grub
2011-06-14, 12:04
Man behöver varken EAA eller vassleproteintillskott för maximal muskeltillväxt.

Medusa
2011-06-14, 12:09
Man behöver båda?
Hur gjorde Ronnie, Dorian och de andra när det inte fanns EAA?

Dat dere celltech...

meeeen ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHH kom igen, jag vet att detta är internet, men du vet vad jag menar... ok, fel av mig, dåligt ordval, båda kan vara bra, speciellt med EAA och före och efter och vassle / kasein någon form av proteinpulver övrig tid för att trycka upp proteinintaget, förstod du nu? *kissass*

Medusa
2011-06-14, 12:12
Man behöver varken EAA eller vassleproteintillskott för maximal muskeltillväxt.

nej givetvis inte men det är betydligt enklare än att sitta och trycka i sig kilovis med kött eller vad man nu vill äta istället om man inte använder någon form av koncentrerat proteintillskott.......

fast det är klart, en rejäl http://www.boredworkers.com/photos/wys/Misc/grilledsirloinsteak.jpg har man ju aldrig tackat NEIN till... :naughty:


edit: Robert Burnieka kör riktigt högt proteinintag, och det funkar!!
en00hWfFY-g

Dotpec
2011-06-14, 18:53
Eaa används ju som läkemedel vid muskelnedbrytande sjukdomar som Als och.. kommer inte på några fler. Det bör ju indikera på en rätt schysst anabol effekt
Protein bygger ju upp människor från grunden när man föds.. Det bör ju indikera på en rätt schysst anabol effekt

Sniggel
2011-06-14, 22:16
meeeen ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHH kom igen, jag vet att detta är internet, men du vet vad jag menar... ok, fel av mig, dåligt ordval, båda kan vara bra, speciellt med EAA och före och efter och vassle / kasein någon form av proteinpulver övrig tid för att trycka upp proteinintaget, förstod du nu? *kissass*

;)

Jo jag använder också båda. EAA efter för att det förmodligen är optimalt. Vassle vid andra tillfällen främst för att öka proteinintaget och för att jag inte vill ta en massa fria EAA varje dag.

Medusa
2011-06-14, 22:37
;)

Jo jag använder också båda. EAA efter för att det förmodligen är optimalt. Vassle vid andra tillfällen främst för att öka proteinintaget och för att jag inte vill ta en massa fria EAA varje dag.

jaså det gör du. vad bra sniggel jag tappade nästan hoppet där, men pro baddybuilding gets rough sometimes so... :D grymt att du tränar i hässlan, får titta in på ditt gym nästa gång jag är där! :thumbup:

morc
2011-06-15, 10:18
Om man var tvungen att välja ena, vilket var TS krav, hade jag valt vassle. Mest för att jag får i mig ganska lite protein under dygnet utan det.

manekin
2011-06-15, 10:37
nej givetvis inte men det är betydligt enklare än att sitta och trycka i sig kilovis med kött eller vad man nu vill äta istället om man inte använder någon form av koncentrerat proteintillskott.......

fast det är klart, en rejäl http://www.boredworkers.com/photos/wys/Misc/grilledsirloinsteak.jpg har man ju aldrig tackat NEIN till... :naughty:


edit: Robert Burnieka kör riktigt högt proteinintag, och det funkar!!
en00hWfFY-g

men HERREGUD, han kör ju smith....då kan man ju inte bli grov på överkroppen!!!
Någon borde maila honom....

Sniggel
2011-06-15, 10:47
jaså det gör du. vad bra sniggel jag tappade nästan hoppet där, men pro baddybuilding gets rough sometimes so... :D grymt att du tränar i hässlan, får titta in på ditt gym nästa gång jag är där! :thumbup:

Haha. Jaså det säger du. Var tränar du själv? Antar att det är Lödde med tanke på vad det står på din ort :D

Medusa
2011-06-15, 10:54
men HERREGUD, han kör ju smith....då kan man ju inte bli grov på överkroppen!!!
Någon borde maila honom....

jag har skickat mail nu, titulerade mig själv "swedish net expert" så han borde ha lite respekt iallafall, no more smith for burnieka... :Virro

Haha. Jaså det säger du. Var tränar du själv? Antar att det är Lödde med tanke på vad det står på din ort

X-Act gym i lödde samt LTK i lund, du får komma förbi om du har tid och lust :thumbup:

NiHa
2011-06-15, 12:05
Valet hade blivit riktigt rent vassleisolat annars EAA. Har man ätit något mål tidigare under dagen som innehåller protein är det ju inte så noga med att ta något innan passet utan mest en "mental" grej. Det är det för mig i alla fall då man känner sig lite mer pepp då.

HondaRider
2011-06-15, 17:40
EAA, det funkar bättre än vassle för vad vassle är till för och blir billigare i längden, vid andra tidpunkter än när man behöver ett verkligt snabbt tillskott av aminorsyror funkar mat lika bra om inte bättre än vassle.

HondaRider
2011-06-15, 17:48
Man behöver varken EAA eller vassleproteintillskott för maximal muskeltillväxt.

Det är ett modigt påstående, jag skulle vilja påstå att ett tillskott av EAA i stort sett alltid ger en ökad muskeltillväxt än om det inte skulle intas med tanke på hur stor roll leucin spelar när det gäller just maximal muskeltillväxt.

Under normala "all natural" omständigheter naturligtvis, ett extremt kaloriintag eller vissa preparat kan mycket väl göra att EAA tillskott inte gör någonting alls för maximal muskeltillväxt.

(observera också att jag menar MAXIMAL muskeltillväxt, vilket innebär att till och med en liten ytterligare tillväxt räknas)

macsacre
2011-06-18, 05:05
Jag skulle köpa BCAA... Men det är jag det.

kettlebellGuden
2011-06-18, 07:26
Jag skulle köpa BCAA... Men det är jag det.

Varför?