handdator

Visa fullständig version : Blodsockerhöjande mat ger samma kick som nikotin


mikaelj
2011-06-13, 14:49
På tal om rökning och matberoende, från http://www.rotoruadailypost.co.nz/local/news/study-identifies-carbs-rush/3955420/

According to research by Auckland University lecturer Dr Simon Thornley, carbohydrates found in heavily processed foods are almost as addictive as cigarettes and could trigger the same part of the brain that leads people to nicotine and alcohol addictions.

Heavily processed carbohydrates in foods such as cornflakes, sweets and croissants, raise the amount of sugar in the blood and Dr Thornley believes the rush of sugar stimulates the same areas of the brain involved with nicotine and drug addictions.

Matberoende och hetsätning till följd av kolhydrattäta blodsockerhöjande energikällor, som flingor, bröd, pasta o dyl.

stevebc
2011-06-13, 14:56
Skönt. Detta underlättar min viktuppgång enormt, och förklarar varför jag tycker livsmedel som dem du nämner är så goda och lättätliga.

Sniggel
2011-06-13, 15:07
High-sugar foods förstår jag. Vi är genetiskt betingade att vilja äta saker med socker i (frukt och bär) då det tyder på värdefulla kalorier.
Kanske är det något liknande med mat som är kolhydratstätt generellt?

Men... finns det inte studier som även tyder på att fettrik mat aktiverar belöningssystem och har liknande effekt? Mycket av den typiska LCHF-maten är ju faktiskt också rätt så "processed" (grädde, ost, majonnäs, inget man "hittade i naturen" precis).

LillSkalman
2011-06-13, 15:12
Det var en högst informationsfattig liten artikel, inget konkret slås väl fast annat än en hänvisning till mer eller mindre sunt förnuft? :)

"Dr Thornley believes the rush of sugar stimulates the same areas of the brain involved with nicotine and drug addictions."

"If his claims were supported..."

Varpå resten var referat till vad en tant som hade ett gym hade för åsikter ;)

mikaelj
2011-06-13, 15:13
Jodå, råttstudier har visat att högfettkost är lika beroendeframkallande som kokain.

Hade högfettkosten varit lika beroendeframkallande om kolhydraterna skurits ned rejält? Tveksamt:

Jag skulle bara vilja tacka dig så innerligt för att du och din bok har förändrat mitt liv. Jag led av hetsätningar i 6 år och jag har provat allt för för att bli av med det. Jag hade gett upp, jag orkade inte ens försöka mer. Jag kände mig helt deprimerad. Men för ca 2 månader sedan läste jag på Bloggkommentatorernas blogg om din bok, och bestämde mig för att testa. Sedan dess har jag varit fri från mitt matmissbruk, och det är ett mirakel! Det känns som att jag har fått ett nytt liv, att jag äntligen är fri – jag är så himla, himla tacksam.

hurril
2011-06-13, 15:14
"the same areas". Nikotin verkar inte via samma områden primärt som t ex belöningsorienterade beroenden. Orka borka hetsa upp sig över en artikel i readers digest.

hejhopp79
2011-06-13, 15:51
Hmm, låter inte helt otroligt nej. Att båda påverkar belöningssystemet råder det nog inga tvivel om. Socker frisätter ju i alla fall adrenalin, vilket även nikotin gör.

hurril
2011-06-13, 15:51
Hmm, låter inte helt otroligt nej. Att båda påverkar belöningssystemet råder det nog inga tvivel om. Socker frisätter ju i alla fall adrenalin, vilket även nikotin gör.

Var kan jag läsa om socker som frisätter adrenalin?

Ronn
2011-06-13, 15:54
Så mat är beroendeframkallande? Det var som fan.

hejhopp79
2011-06-13, 15:55
Var kan jag läsa om socker som frisätter adrenalin?

Lite random länk, men här:

http://www.nytimes.com/1995/03/15/us/study-sees-a-sugar-adrenaline-link-in-children.html

Ola Wallengren
2011-06-13, 16:46
Högt blodsocker, insulin, leptin och adrenalin dämpar alla aptiten. Insulin och leptin verkar dämpa belöningen efter matintag.
GI, dvs blodsockerhöjningen i sig är därför sannolikt inte det som ger folk en "kick" av att äta något de tycker är gott.

Är det någon som har känt sig beroende av maltodextrin eller vitargo? Denna typ av beroende borde i så fall var lika vanligt som rökning (om inte ännu vanligare) här på kollo.

kettlebellGuden
2011-06-13, 17:05
"The same areas that are involved in nicotine and drug addiction"... behövs dumheten här ens kommenteras?

och förstås igen: stimulans är inte detsamma som beroende.

Sverker
2011-06-13, 17:17
På tal om rökning och matberoende, från http://www.rotoruadailypost.co.nz/local/news/study-identifies-carbs-rush/3955420/



Matberoende och hetsätning till följd av kolhydrattäta blodsockerhöjande energikällor, som flingor, bröd, pasta o dyl.

Nu drog du alldeles för långa slutsatser mikaelj.

Du kan inte jämföra pasta och cornflakes m a p blodsockerhöjningen. De flesta insulinbehandlade diabetiker vet att cornflakes är extremt på att höja blodsockret. T o m snabbare än Frosties;)

Bröd är inte samma sak som croissant. Croissants är långt mer förädlad än en svensk limpa eller en finsk tegelsten. Stärkelsen är nästa extruerad.

Jämställer du flingor med puffat och honungsdoppade vetekorn så får jag hålla med:D Men mina flingor baseras främst på havregryn och veteflingor.

hejhopp79
2011-06-13, 23:36
"The same areas that are involved in nicotine and drug addiction"... behövs dumheten här ens kommenteras?

och förstås igen: stimulans är inte detsamma som beroende.

Vad är skillnaden mellan stimulans av belöningssystemet och beroende exakt menar du?

Vi kan bli mer eller mindre beroende av allting som påverkar belöningssystemet av den enkla anledningen att vi mår bra av det.

Anton Fräs
2011-06-14, 00:07
Högt blodsocker, insulin, leptin och adrenalin dämpar alla aptiten. Insulin och leptin verkar dämpa belöningen efter matintag.
GI, dvs blodsockerhöjningen i sig är därför sannolikt inte det som ger folk en "kick" av att äta något de tycker är gott.

Är det någon som har känt sig beroende av maltodextrin eller vitargo? Denna typ av beroende borde i så fall var lika vanligt som rökning (om inte ännu vanligare) här på kollo.

+1

Samverkan av smaker/dofter/psykiska faktorer/preferenser påverkar kanske mer än vilken makronutrient man intar?

maRRtin
2011-06-14, 06:46
Ursäkta mig men, jösses vilken skräpartikel.