handdator

Visa fullständig version : Natrium kalium frågor


Fredrik_S
2011-06-13, 10:14
Jag har ett salt som har 33% natriumklorid och 55% kaliumklorid 10% magensiumsulfat 2% kalciumkarbonat samt <1% zinkoxid kaliumjodid och folsyra
1. Hur mycket är då natrim kalium respektive klorid?

Resorb har
Natrium 0,16 g (7 mmol)
Klorid 0,2 g (5,6 mmol)
Kalium 0,1 g (2,6 mmol)
Citrat 0,7 g (3,7 mmol)

2. Vad är Citrat?

3. Hur mycket natrium, kalium och klorid är bra att få i sig en normal dag respektiv en väldigt svettig dag?

rajjan_dammit
2011-06-13, 13:33
3. Hur mycket natrium, kalium och klorid är bra att få i sig en normal dag respektiv en väldigt svettig dag?

Detta undrar jag också. Baserat på den senaste månadens intag så har jag aldrig kommit över 50 % av RDI för kalium en enda gång. Ofta är det runt 20-30%.
Medför detta några negativa effekter?
Varför är det så svårt att få i sig kalium om man inte trycker potatis och 30 bananer om dagen?
Kan det vara idé att försöka få tag på kalium-tillskott? Finns ju inte i vanliga multivitamin?

Ursäkta om du tycker att jag kapar tråden, Fredrik.

Fugly
2011-06-13, 13:58
Detta undrar jag också. Baserat på den senaste månadens intag så har jag aldrig kommit över 50 % av RDI för kalium en enda gång. Ofta är det runt 20-30%.
Medför detta några negativa effekter?
Varför är det så svårt att få i sig kalium om man inte trycker potatis och 30 bananer om dagen?
Kan det vara idé att försöka få tag på kalium-tillskott? Finns ju inte i vanliga multivitamin?

Ursäkta om du tycker att jag kapar tråden, Fredrik.
Mjölk?

Sniggel
2011-06-13, 14:01
Atommassa
Na 23
Cl 35
NaCl innehåller 23/58*100 = 40% Natrium

Atommassa
K 39
Cl 35
KCl innehåller 39/74*100 = 53% Kalium

Atom/molekylmassa
Mg 24
SO4 96
MgSO4 innehåller 24/120*100 = 20% Magnesium

Atom/molekylmassa
Ca 40
CO3 60
CaCO3 innehåller 40/100*100 = 40% Kalcium

rajjan_dammit
2011-06-13, 14:02
Mjölk?

Jag hade behövt dricka 1,5 liter mjölk om dagen i sådana fall, och det har jag inte lust med, varken smak-, kalcium- eller kalorimässigt.

Sniggel
2011-06-13, 14:11
Broccoli
400mg per 100g

Spenat
470mg per 100g

Potatis
425mg per 100g

Hasselnötter
650mg per 100g

Kokosflingor
600mg per 100g

Fläskfärs (kött! :p)
270mg per 100g

rajjan_dammit
2011-06-13, 14:24
Broccoli
400mg per 100g

[...]

Tackar! Det blir dock en del broccoli och spenat om dagen, men man kanske ska baka sig lite kärleksmums och hasselnötsrutor med kaliuminnehållet som motiviation. :D

Sniggel
2011-06-13, 14:30
Ja alltså om RDI är cirka 3g för en vuxen man?

Äter man 300g färs (det är säkert likvärdigt i nötfärs eller någon annan köttsort) får man i sig 0.8g där. Lägg till ett halvt kilo grönt (spenat/broccoli) blir det 2.2 gram bara där och man är uppe i 3. Sen kan man ju alltid äta 500g potatis o få i sig ytterligare 2g kalium.

rajjan_dammit
2011-06-13, 14:36
Ja alltså om RDI är cirka 3g för en vuxen man?

Äter man 300g färs (det är säkert likvärdigt i nötfärs eller någon annan köttsort) får man i sig 0.8g där. Lägg till ett halvt kilo grönt (spenat/broccoli) blir det 2.2 gram bara där och man är uppe i 3. Sen kan man ju alltid äta 500g potatis o få i sig ytterligare 2g kalium.

Inget att argumentera emot där. Men sen kommer de dagar då man inte alls känner för att äta spenat, broccoli och potatis IGEN. Om man inte gillar smaken blir det genast svårare att trycka det för kaliumets skull.

Frågan är egentligen om det är farligt/dåligt för hälsan/muskeltillväxten att ligga relativt lågt på kalium? Akut och i det långa loppet?
Finns det någon idé att försöka få tag på kaliumtillskott? Det säljs ju inte sådär hej svejs om jag fattat det rätt.

Fredrik_S
2011-06-13, 14:42
Rdi Natrium= 0,5 gram
Rdi Kalium = 3,1 gram

Mitt salt(minosel mineralsalt) har alltså 13 gram natrium per 100 gram och 31 gram kalium(tack sniggel för siffrorna)

Hur mycket kan man tänka sig att behovet ökar med vid aktiva dagar av natrium och kalium. Handlar det om dubbla mängen eller är det 5 gånger så mycket. Vilken skala pratar vi om?

Raasken
2011-06-13, 14:46
Inget att argumentera emot där. Men sen kommer de dagar då man inte alls känner för att äta spenat, broccoli och potatis IGEN. Om man inte gillar smaken blir det genast svårare att trycka det för kaliumets skull.

Frågan är egentligen om det är farligt/dåligt för hälsan/muskeltillväxten att ligga relativt lågt på kalium? Akut och i det långa loppet?
Finns det någon idé att försöka få tag på kaliumtillskott? Det säljs ju inte sådär hej svejs om jag fattat det rätt.

Har för mig att banan (30st), tomat och russin är utmärkta kaliumkällor.

I det här varma vädret hade jag personligen lagt mig i den högre delen av rekommendationerna då jag är en törstig person redan innan 25 graders sol.

Svar på Fredrik S fråga: 1l svett inehåller ca 1,5g salt enligt Exercise Physiology (Mcardle, Katch & Katch). Bara att upskatta din svett och ersätta.

Sniggel
2011-06-13, 15:11
Inget att argumentera emot där. Men sen kommer de dagar då man inte alls känner för att äta spenat, broccoli och potatis IGEN. Om man inte gillar smaken blir det genast svårare att trycka det för kaliumets skull.

Frågan är egentligen om det är farligt/dåligt för hälsan/muskeltillväxten att ligga relativt lågt på kalium? Akut och i det långa loppet?
Finns det någon idé att försöka få tag på kaliumtillskott? Det säljs ju inte sådär hej svejs om jag fattat det rätt.

Använd Minosel då när du saltar maten :D

5g minosel blir väl 1,5 g kalium om vi räknat rätt. Då får du halva dygnsbehovet från en lättåtkomlig och billig källa vilket borde öka upp snittet.
Dessutom är väl RDI satt med marginal.

Sniggel
2011-06-13, 15:12
Har för mig att banan (30st), tomat och russin är utmärkta kaliumkällor.

I det här varma vädret hade jag personligen lagt mig i den högre delen av rekommendationerna då jag är en törstig person redan innan 25 graders sol.

Svar på Fredrik S fråga: 1l svett inehåller ca 1,5g salt enligt Exercise Physiology (Mcardle, Katch & Katch). Bara att upskatta din svett och ersätta.

Sen är det väl så att kroppen kan reglera saltnivåerna till viss del med hjälp av bl a aldosteron. Jag vet själv att jag märkt att när jag haft avbrott i träningen o börjar igen är mitt svett mycket saltare än när jag jobbat upp en regelbundenhet (I can tell för att jag har eksem nästan året runt :p).

Sniggel
2011-06-13, 15:18
Nu blir det lite spam här men brist på kalium är väl rätt allvarligt? Kalium reglerar pulsen så om man har brist kan det vara fara för livet. Fast det kanske finns "lätt brist" också som har mindre allvarliga effekter?
Kramper har ju spekulerats kunna ha att göra med brist på någon/några salter, men Nicklas skrev en bra artikel om kramper på traningslara.se där det snarare verkar vara så att kramper oftast inte beror på mineralobalans utan kanske istället en trötthet i musklerna, vilket påverkar faktorerna (muskelspolar och nånting till vars namn jag har glömt) som ska skydda mot sträckning och/eller överbelastning.

Raasken
2011-06-13, 15:40
Citerar lite löst ur samma bok.
...Svettförlust under intensiv träning initierar en snabb, koordinerad utsöndring av vasopressin, aldosteron och renin, vilka minskar natrium och vätrskeförlusten i njurarna...
...Salttillskott kan vara gynsamma vid långvarig fysiskk aktivitet när vätskeförlusten överskrider 4-5kg...
...8oz (224g) tomat eller appelsinjuice ersätter natrium, kalium och magnesium som förlorats vid 3 liter svett...
Det jag läser ur detta är att om man äter varierat grönt/frukt och inte begränsar saltet (förutsatt att vi inte käkar färdigmat etc) så har man nog sitt på det torra.

Sniggel
2011-06-13, 15:47
Citerar lite löst ur samma bok.
...Svettförlust under intensiv träning initierar en snabb, koordinerad utsöndring av vasopressin, aldosteron och renin, vilka minskar natrium och vätrskeförlusten i njurarna...
...Salttillskott kan vara gynsamma vid långvarig fysiskk aktivitet när vätskeförlusten överskrider 4-5kg...
...8oz (224g) tomat eller appelsinjuice ersätter natrium, kalium och magnesium som förlorats vid 3 liter svett...
Det jag läser ur detta är att om man äter varierat grönt/frukt och inte begränsar saltet (förutsatt att vi inte käkar färdigmat etc) så har man nog sitt på det torra även vid mycket fysisk aktivitet.

La till :)

Raasken
2011-06-13, 16:43
La till :)

:bow:

Sverker
2011-06-13, 17:36
Nu blir det lite spam här men brist på kalium är väl rätt allvarligt? Kalium reglerar pulsen så om man har brist kan det vara fara för livet. Fast det kanske finns "lätt brist" också som har mindre allvarliga effekter?


Brist på kalium är oftast kopplat till missbruk av vätskedrivande läkemedel. Kroppen är rätt dålig på att hålla kvar kalium i blodet.
Med normal blandkost lär du inte få naturlig brist på kalium.


Citrat, är saltet av citronsyra. Men det finns inget kaliumcitrat, eller natriumcitrat med i innehållsdeklarationen:confused:

Fredrik_S
2011-06-13, 18:03
Brist på kalium är oftast kopplat till missbruk av vätskedrivande läkemedel. Kroppen är rätt dålig på att hålla kvar kalium i blodet.
Med normal blandkost lär du inte få naturlig brist på kalium.


Citrat, är saltet av citronsyra. Men det finns inget kaliumcitrat, eller natriumcitrat med i innehållsdeklarationen:confused:

Resorb innehållsförteckning

Druvsocker, citronsyra, natriumbikarbonat, natriumklorid, kaliumklorid, konstituentia (polyetylenglykol), sötningsmedel (sackarin), apelsinarom.

Sniggel
2011-06-13, 18:27
Apropå citronsyra. Har tillsatt sådan en annan form än den naturliga? Alltså har den några stereocentrum som man kan vrida på och därmed skapa skilda kemiska egenskaper?

Sverker
2011-06-13, 18:48
Usch...låter som en fråga på någon organkemikurs.

Finns säkert några sterioisomerer av citronsyran men jag tror att det mesta är fermenterat av jäst eller mögel från naturliga råvaror. Att all citronsyra har samma form och går att utnyttja som energikälla.