handdator

Visa fullständig version : Kroppen vrider sig vid marklyft


dream_theater_
2011-06-12, 19:08
Hej!

Har alldeles nyligen lagt till med en ovana vid marklyft, som en kompis lade märke till förra passet: Jag vrider kroppen åt vänster när jag utför marklyft!

Kör med mixat grepp, och jag antar att det är en bidragande orsak till varför. Jag provade ett par lyft med remmar, och då vred sig inte överkroppen någonting.

Varför vrider jag kroppen? Någon som känner igen detta?

creperiet
2011-06-12, 19:46
Det blir lätt rotation när du kör mixat grepp. Ska du inte tävla i styrkelyft kan du använda vanligt frontgrepp, tumlås när du inte orkar det, och remmar när du inte orkar tumlåset.

dream_theater_
2011-06-12, 20:45
Så antagligen har jag gjort det länge. Jag har alltid resoneras som så, att det är bättre vid ett akut skadetillfälle om något händer i ryggen med att köra mixat grepp, i och med att jag kan släppa väldigt fort. Mot att köra med remmar. Har jag fel?

creperiet
2011-06-12, 21:36
Dra dem bara två varv runt så kan du ju släppa hur som helst?

dream_theater_
2011-06-12, 21:41
Det är väl en lösning förmodar jag. Kan vridningen som sker ligga som grund för skador?

Gabriel Forslund
2011-06-12, 21:48
Det är väl en lösning förmodar jag. Kan vridningen som sker ligga som grund för skador?

Absolut

Spartansk
2011-06-13, 01:27
Vad händer om du håller mixat fast tvärtom mot vad du brukar, vrider sig kroppen åt höger då?

Deceiver85
2011-06-13, 01:54
Är du jämnstark i både höger och vänster ben? I de fall som jag har sett betydande rotation av kroppen i marklyft så har det varit relaterat till en obalans mellan höger och vänster ben (särskilt hamstring/gluteus).

dream_theater_
2011-06-13, 20:06
Vad händer om du håller mixat fast tvärtom mot vad du brukar, vrider sig kroppen åt höger då?

Jag har faktiskt inte provat. Gör det nästa pass.

Är du jämnstark i både höger och vänster ben? I de fall som jag har sett betydande rotation av kroppen i marklyft så har det varit relaterat till en obalans mellan höger och vänster ben (särskilt hamstring/gluteus).


Det där har jag inte tänkt på. Jag har ett opererat knä, och det är kanske en orsak. Men fortfarande, jag vrider mig inte när jag använder remmar?

Spartansk
2011-06-13, 22:28
Jag har faktiskt inte provat. Gör det nästa pass.


Du borde nog ändå testa att variera. Jag kör varannat pass olika, i den mån jag kan komma ihåg.

Donkey Kong
2011-06-14, 10:36
Jag kör också mixat grepp "hockeygrepp", men "vänder greppet" varannat set. Nu kör jag inte längre några "tyngre" marklyft (aldrig varit stark ändå... :P) för ryggen är konstig (ryggskottsvarning lite då och då), utan max 80-90 kilo, så slipper jag dragremmar.
Men nåt som hjälpt mig "enormt" i benträningen(som har mycket med marklyft att göra imho) är att jag tränar numera sen 18 månader enbenspressar/knäböj, samt utfall. Från början var jag väldigt vinglig och svag i vänster ben, men vänster har nu närmat sig höger i styrka. Detta tror jag är väldigt bra för kroppen allmänt och marklyft i synnerhet, vad tror ni?

dream_theater_
2011-06-14, 16:25
Jag tror att det är väldigt bra att göra så, om man nu har olika benstyrka. Annars vet jag inte..:)