handdator

Visa fullständig version : Bygga ådriga underarmar?


Danne2k
2011-06-12, 11:07
Jag har legat i deff sen början av mars och har gått ner en del i vikt/fettmassa men skulle vilja ha fler synliga/stora ådror på underarmarna.

Förstår att detta främst är en fråga om storleken på underarmsmuskeln samt kroppsfett% men finns det några övningar som ni tycker är extra bra för att bygga snygga/stora/ådriga underarmar?

Eller är det bara att nöta underarmscurl, hammercurl och tunga marklyft utan remmar samt fortsätta gå ner i bf%?

Vad tror ni om uthållighetsträning, typ barholds och farmers walk liknande övningar?
Skapar väl en hel del blodgenomströmning?

kettlebellGuden
2011-06-12, 11:10
Böja stål är nummer ett för underarmar.

rajjan_dammit
2011-06-12, 11:13
Reverse grip curl med rak stång har fått mina underarmar att växa i alla fall. Ådror är mest en fråga om lågt bf och till viss del högt blodtryck om jag inte är ute och cyklar.

Tom Warrior
2011-06-12, 11:14
Jag har mycket synligare ådror på underarmarna nu än när jag var yngre, trots att jag har mer fett överlag på kroppen nu, har fortsatt och träna och blivit äldre.

Ponitus
2011-06-12, 11:27
Mina ådror började komma fram när jag satte igång med reverse stångcurl. Riktigt bra underarmsträning, imo!

Springer
2011-06-12, 12:58
Är inte det genetiskt mycket? Annars tyckte jag klättring funkade bra... ;)

HulkH
2011-06-12, 14:14
Det är rätt mycket genetiskt ja, men som alltid så kan man påverka rätt mycket själv också.

Om man tränar underarmarna mycket så vidgas blodådrorna för att kunna pumpa mera blod till musklerna, är iaf vad jag har hört. Så underarms curl eller grippers skulle jag föreslå.

Mats J
2011-06-12, 14:31
Jag har mycket synligare ådror på underarmarna nu än när jag var yngre, trots att jag har mer fett överlag på kroppen nu, har fortsatt och träna och blivit äldre.

+1

Är till stor del en frågan om träningsmognad. Dvs. träning under många år.

Pectus C
2011-06-12, 15:24
+1

Är till stor del en frågan om träningsmognad. Dvs. träning under många år.

Ehm, jag har inte tränat under många år, bara testat på när jag var ännu yngre och tränat seriöst nu i några månader, har ändå ådror som sticker upp som satan, även när jag inte tränar. Haft det ända sen puberteten började tror jag.

Mycket genetiskt för mig alla fall, pappa har det också. :hbang:

Danne2k
2011-06-12, 17:52
Reverse grip curl med rak stång har fått mina underarmar att växa i alla fall. Ådror är mest en fråga om lågt bf och till viss del högt blodtryck om jag inte är ute och cyklar.

Mina ådror började komma fram när jag satte igång med reverse stångcurl. Riktigt bra underarmsträning, imo!

Detta är intressant, kanske borde börjar köra lite mer sånt.
Fler som provat?

Volym/frekvens/intensitet/reps?


Är inte det genetiskt mycket? Annars tyckte jag klättring funkade bra... ;)

Så är det nog, när jag tänker på det så ser man en del riktigt tunna snubbar (som kanske väger under 60 kg på 180 cm) som ändå har en del ådror, fast å andra sidan har dom med hyfsat grova underarmar en hel del ådror, trots att dom är långt ifrån deffade.

Klättring kan jag tänka mig är bra för starka underarmar/grepp, ska ta och prova på det nån dag!

Ponitus
2011-06-12, 18:08
Volym/frekvens/intensitet/reps?


Reverse stångcurl har jag med i ett tree-set till biceps.

Stångcurl - Reverse stångcurl - Hammercurls. 4x6

Danne2k
2011-06-12, 18:09
Reverse stångcurl har jag med i ett tree-set till biceps.

Stångcurl - Reverse stångcurl - Hammercurls. 4x6

Ok men det säger inget om intesitet, dvs. hur tung vikt du har.
Antar att vikten är ganska lätt om du ska orka 4x6 i alla övningar utan vila.

Lindrian
2011-06-12, 18:45
Har alltid haft synligare ådror. Ju tyngre jag lyfter och intensivare, ju tydligare blir dem. Detta har blivit tydligare och tydligare med åren. Tunga drag/lyft. Utnyttja ditt grepp! Jag har knappt kört någon underamrsträning.

StarkaUlf
2011-06-12, 18:49
Min farbror är rejält överviktig, men hans ådror på underarmarna är inte att leka med.
Hans 3 bröder (inkl min far) är väl smått överviktig, men likadant på deras underarmar.
Så det är nog ganska mycket genetiskt tror jag, har själv riktigt synliga ådror. Samma mina bröder.

JojjeG
2011-06-12, 18:49
Mina har växt 8cm sedan december -10. Har mest tränat hammercurl med Axons uförande, omvända stångcurls och jag tror även att all bowling jag tränar hjälper något enormt. Man får ej heller förglömma att det finns 1 väldigt skönt sätt att träna underarmen/arna ;)

kettlebellGuden
2011-06-12, 19:05
levering med slägga eller dylikt lär ju vara grejt.. och så klart igen: böj.

Danne2k
2011-06-12, 20:05
Mina har växt 8cm sedan december -10. Har mest tränat hammercurl med Axons uförande, omvända stångcurls och jag tror även att all bowling jag tränar hjälper något enormt. Man får ej heller förglömma att det finns 1 väldigt skönt sätt att träna underarmen/arna ;)

Not sure if serious...

Menar du omkresten på underarmen? Vi pratar nämligen mest ådror här.

Men 8 cm ökad omkrets låter löjligt mycket, isåfall måste du gått upp en hel del i vikt under samma period.

Danne2k
2011-06-12, 20:07
Har alltid haft synligare ådror. Ju tyngre jag lyfter och intensivare, ju tydligare blir dem. Detta har blivit tydligare och tydligare med åren. Tunga drag/lyft. Utnyttja ditt grepp! Jag har knappt kört någon underamrsträning.

Jag har aldrig rört en dragrem i hela mitt liv så greppet utnyttjar jag så mycket jag bara kan, både i och utanför gymmet.

Har dock ganska små händer, vet inte om det kan inverka.

Lindrian
2011-06-12, 20:12
Jag har aldrig rört en dragrem i hela mitt liv så greppet utnyttjar jag så mycket jag bara kan, både i och utanför gymmet.

Har dock ganska små händer, vet inte om det kan inverka.

Då är det bara att fortsätta kämpa. Det kommer med tiden och med lågt kroppsfett. Att träna underarmar specifikt kan du alltid prova.

Danne2k
2011-06-12, 20:30
levering med slägga eller dylikt lär ju vara grejt.. och så klart igen: böj.

Bra övning för någon med svaga handleder som jag, men tränar man inte framförallt just handlederna?

kettlebellGuden
2011-06-12, 20:42
Bra övning för någon med svaga handleder som jag, men tränar man inte framförallt just handlederna?

handleder.. dvs muskulatur i dina underarmar. Exakt vilka beror liiite på om du kör klassisk levering fram/bak eller ut/in. I princip all greppträning är enormt intensivt för dina underarmar.. eftersom de flesta muskler som påverkar grepp/handled sitter i underarmarna.

Tanken är då att användar man dem mer så behövs mer blod transporteras.


Levering generellt är lite basövning för greppträning... greppets marklyft om man så vill.


Det som periodvis får mig att ådra till mest är definitivt böj dock.. Kanske för det sätter så jävla stor belastning på greppet (dvs underarmarna) i fucked up vinklar.


Kan väl tro att det annars är mycket genetiskt och blir en kombination av att träna underarmar ordentligt + låg BF. Jag bara tycker inte att handledscurl och så där är opti alls. Eller ens roligt. Böja saker däremot.. det är roligt. :cool:

begt
2011-06-12, 22:04
Löpträna mycket så får du ådriga underarmar. Det har jag fått i vilket fall.

Springer
2011-06-12, 23:37
Klättring kan jag tänka mig är bra för starka underarmar/grepp, ska ta och prova på det nån dag!

Var försiktig, är man stark (och tung) kan man dra sönder något. Sliter på senor och leder, särskilt i händer/underarmar. Det hänger INTE på stora biceps. ;)

Man lär sig att göra mikrorörelser i alla delar av kroppen för att komma vidare. Gärna assyemtriskt.

Så ser mina styrkeövningar ut som de gör också (skyller allts min dåliga tekik på klättring, det ni!)

Pretorian
2011-06-13, 07:41
Mina ådror blev tydligare när jag började deffa. Vet inte om någon övning gör så de kommer fram konstant men stående armcurl (heter det så?) med skivstång lyfter fram ådrorna extra mycket några sekunder.

Eller är det min Hot Blood som kanske gör det? hmm...

Sniggel
2011-06-13, 12:53
Är naturligt ådrig och har blivit ådrigare med träningen. Givetvis syns det mer när man är deffad men helt nya ådror kan faktiskt skapas (och mindre ådror kan bli större) om kroppen känner ett behov för det. Det är vad jag hört iaf samt sett på mig själv - eftersom jag har många ytliga blodådror är det väldigt synbart om det dyker upp någon ny ådra som inte funnits där tidigare (eller iaf inte varit lika stor).

Danne2k
2011-06-13, 13:01
Är naturligt ådrig och har blivit ådrigare med träningen. Givetvis syns det mer när man är deffad men helt nya ådror kan faktiskt skapas (och mindre ådror kan bli större) om kroppen känner ett behov för det. Det är vad jag hört iaf samt sett på mig själv - eftersom jag har många ytliga blodådror är det väldigt synbart om det dyker upp någon ny ådra som inte funnits där tidigare (eller iaf inte varit lika stor).

Intressant. Hur skapar man ett behov då? Mer underarmsträning I guess..

Du har inga personliga favoriter?

JojjeG
2011-06-13, 13:04
Not sure if serious...

Menar du omkresten på underarmen? Vi pratar nämligen mest ådror här.

Men 8 cm ökad omkrets låter löjligt mycket, isåfall måste du gått upp en hel del i vikt under samma period.

Helt seriös, har tappat ca 1-2kg. Tro mig eller ej. Men det är sant. :Virro

Donkey Kong
2011-06-13, 14:18
Man får ej heller förglömma att det finns 1 väldigt skönt sätt att träna underarmen/arna ;)
LOL

Alla vet vi att damerna älskar grova, ådriga underarmar och händer, det kanske påminner dem om något annat manligt, grovt och ådrigt? :D

Hur man får dessa underarmar är dock inget jag vet mycket om, men gissar på all form av "greppträning", vilket blir mycket ryggövningar (inklusive chins) och kanske kettlebells? Hur är det med frivändningar? Eller kanske spenat? ;)

begt
2011-06-13, 14:21
LOL

Alla vet vi att damerna älskar grova, ådriga underarmar och händer, det kanske påminner dem om något annat manligt, grovt och ådrigt? :D

Hur man får dessa underarmar är dock inget jag vet mycket om, men gissar på all form av "greppträning", vilket blir mycket ryggövningar (inklusive chins) och kanske kettlebells? Hur är det med frivändningar? Eller kanske spenat? ;)

Löpträna mycket så blir du av med fettet. Det har jag gjort, väger drygt 68 kg och är 182 cm lång...

Vaknade en en dag och såg på min högerarm och tänkte "jävlar". :=)

Sniggel
2011-06-13, 14:37
Intressant. Hur skapar man ett behov då? Mer underarmsträning I guess..

Du har inga personliga favoriter?

Jag vet faktiskt inte. Misstänker att generellt utsätta musklerna för syrebrist och uppbyggnad av mjölksyra borde öka behovet?
Ådrorna kommer smygande, det är inte så att de helt plötsligt kommer för att jag börjat köra någon ny övning utan snarare att man hittar "nya motortrafikleder" på armen som man inte hade förra året. Styrketräning tror jag har större effekt än kondition eftersom konditionsträning har den "negativa" effekten av att göra kärlen mjukare, vilket säkert kan vara bra för blodtrycket men inte för det visuella :P
Så det är väl bara att träna regelbundet, år efter år och att försöka hålla en låg fettprocent.

rajjan_dammit
2011-06-13, 14:43
Så... hur mycket spelar blodtrycket in?