handdator

Visa fullständig version : TPC testar sin disciplin - DEFFFFF '11 !!


TPC
2011-06-11, 14:56
Hejhej Kolo,

Namnet är TPC. Startar journalen främst av disciplinära skäl. Är arton år gammal, tog nyligen studenten, och planerar alltså att gå hårt hårt in på en deffperiod nu under sommaren. Hur länge denna skall vara, eller hur många kilo jag ska gå ner är okänt. Jag vill bli smalare. Få mitt genetiskt feta arsle att försvinna. Mindre lovehandles. Allt för att förbättra självkänslan och verkligen känna mig nöjd.


174 cm
72,5 kg

Har under året som gått tränat till och från, i våras körde jag fem gånger i veckan ett tag för att sedan ge upp träningen helt fram tills nu. Kändes helt enkelt inte motiverande med alla resor och grejer som var inplanerade. Visste med mig att jag inte skulle klara kosthållningen så den senaste tiden har varit tuff. Har inte gått upp särskilt mycket i vikt sen tidigare, men känner verkligen att det är läge att deffa ner mig nu.

Har levt som en slusk den senaste veckan med studenter, fylla, och framförallt bakfyllemat. En veckas lång hyllning till sluskens vardag med allt som hör till. Den här helgen ger jag in för allt sug jag har, oavsett vad det kan handla om. Helgen kantas av ölkorv, pizza, kaloriproppade drycker i mängder och chocklad.Testar ifall jag kan "mätta" mig lite på det här sättet inför kommande "svältperiod". Får se huruvida det fungerar eller inte. Annars var det iallafall en bra ursäkt till att få käka skräp.

Fanns någon formel, något i stil med "sparris & bengt-metoden", att räkna ut sitt basala näringsbehov med i deffguiden här på kolo. Den gav mig ett värde på 2720 kcal för att behålla min vikt. Hade tänkt lägga mig någonstans runt 1300-1500 kcal/dag. Synpunkter på det tas gärna emot. Ska köra gym åtminstone minst två gånger i veckan, försöka hinna med tre. Börjar jobba på lager nu också, så blir inte stillasittande iallafall.(multiplicerade alltså med 1.5 i formeln med detta i åtanke)

Ska leva som en slusk idag med. Uppdaterar med bilder imorgon. Önska mig lycka till och kom gärna med kritik/synpunkter!

*popcorn* :bumbi

tomn
2011-06-11, 15:01
Låter som ett ganska stort överskott, risk att tappa för snabbt och muskler. Nu vet jag ju inte vilka förutsättningar du har och hur mkt kroppsfett heller..

PetterHultin
2011-06-11, 15:07
deffa = definiera muskler, ergo: det måste finnas muskler att definiera.

tomn
2011-06-11, 15:29
deffa = definiera muskler, ergo: det måste finnas muskler att definiera.

Muskler har han, det är en sak som är säker.

TPC
2011-06-11, 18:58
PetterH: Även om jag är långt ifrån ett muskelberg tycker jag ändå att jag lyckats få lite muskler sedan jag började gymma på allvar, (sommaren 2010). Förhoppningsvis finns det något att definiera fram.

Tomn: När du säger "för snabbt", vad syftar du på då ? Jag antog att jag skulle tappa lite muskler men att jag ändå med hjälp av en proteinrik kost och regelbunden tung styrketräning skulle kunna få behålla det mesta...

tomn
2011-06-11, 23:00
PetterH: Även om jag är långt ifrån ett muskelberg tycker jag ändå att jag lyckats få lite muskler sedan jag började gymma på allvar, (sommaren 2010). Förhoppningsvis finns det något att definiera fram.

Tomn: När du säger "för snabbt", vad syftar du på då ? Jag antog att jag skulle tappa lite muskler men att jag ändå med hjälp av en proteinrik kost och regelbunden tung styrketräning skulle kunna få behålla det mesta...

Formulerade mig nog lite konstigt. Syftade på att med ett för högt kaloriöverskott(för högt, dvs ej har så mycket kroppsfett matchande underskottet) så finns det en stor risk att man tappar onödigt med muskelmassa. Även om en proteinrik kost och tung styrketräning är bra, så skulle jag rekommendera ett lite lägre underskott (om du nu inte vill ha resultat jättesnabbt.. då får du räkna med lite förlust)

TPC
2011-06-12, 19:33
Formulerade mig nog lite konstigt. Syftade på att med ett för högt kaloriöverskott(för högt, dvs ej har så mycket kroppsfett matchande underskottet) så finns det en stor risk att man tappar onödigt med muskelmassa. Även om en proteinrik kost och tung styrketräning är bra, så skulle jag rekommendera ett lite lägre underskott (om du nu inte vill ha resultat jättesnabbt.. då får du räkna med lite förlust)

Tror nog fan jag tar den smällen. Tack för synpunkterna. :)

Uppdatering i min journal:
Vart och handlat grejer att äta nu, tonfisk, kyckling, kvarg, keso, mängder med wok/grönsaker, och annat nyttigt trams.

Lets have it! :whipped:

TPC
2011-06-13, 17:46
Dag 1:

Första dagen på nya jobbet, första dagen med deffen. Började dagen med en skål gröt med mjölk och mängder med vatten runt klockan 12. Stod sig bra och jag blev inte hungrig förrän för en 45 minuter sedan. Inget gym idag.

35 kcal gröt
40 kcal mjölk frukost
100 kcal banan


190 kcal, Tonfisk 90g
235 kcal keso grillad paprika 250g

Sammanlagt 600 kcal denna dagen hittills.

TPC
2011-06-14, 00:26
Uppdatering:
Stannar på c:a 1000 kcal för dagen. Lite väl stort underskott, 1700 kcal. Är dock inte alls hungrig. Får trycka i mig mer protein imorgon också. Överlag en helt ok början, trodde jag skulle dö av hunger efter typ en kvart.

TPC
2011-06-14, 19:53
Går mycket bättre än förväntat, inget sug efter någon form av tjockisföda trots arbete i matbutik... 600 kcal nere för dagen. Keso, kvarg, och tonfisk är effektivt. Gröt också.

TPC
2011-06-19, 17:35
Då har då en vecka passerat, och jag är nere ganska exakt ett kilo. Känns helt okej med tanke på att jag syndat två gånger med fest denna veckan. *cupid*

Trodde verkligen inte att jag besatt den mentala styrkan som krävs för att hålla sig undan allt onyttigt dagen efter. Har gått alldeles utmärkt.

RESULTAT VECKA 1

vikt: 71.5 kg
-1.0 kg

Kommentar:

Två kvällar med alkohol =två bakisdagar. Gått mycket bättre än förväntat. Känner mig väldigt motiverad att fortsätta.

kwame
2011-06-19, 17:41
Jag gick ner 4kg på 6 veckor genom att ligga på 2800 kalorier per dag (500 kcal underskott ungefär) ökade i ALLA övningar och fick mycket synligare magrutor och mer väldefinerad kropp.

Hade förövrigt inte ens mycket fett innan, nu har jag _nästan_ bara hud kvar på magen. Så tycker du borde ligga på åtminstone 2000 kcal..

TPC
2011-06-21, 00:08
Får göra en extrauppdatering till min kära journal. Vägde mig vid ett dåligt tillfälle igår tydligen då det stod 70,3 kilo på vågen i morse. 2kg ner alltså.

Jag gick ner 4kg på 6 veckor genom att ligga på 2800 kalorier per dag (500 kcal underskott ungefär) ökade i ALLA övningar och fick mycket synligare magrutor och mer väldefinerad kropp.

Hade förövrigt inte ens mycket fett innan, nu har jag _nästan_ bara hud kvar på magen. Så tycker du borde ligga på åtminstone 2000 kcal..

Hejdu, tack för din kommentar.

Nu är jag väl möjligtvis i en annan sits då jag trots allt med handen på hjärtat har rätt mycket fett på kroppen. Inget extraordinärt, bara som vilken "otränad" kille som helst (även om jag trots allt tränar en hel del har jag aldrig jobbat bort fettet förrut).

Vad jag är rädd för är att jag ska tappa motivationen, därför har jag valt det kcalunderskottet jag ligger på nu. Jag är väldigt otålig som person och kommer ha svårt som fan att se vågen minska 0,5 kg per vecka. Jag får helt enkelt vara beredd på att tappa muskler och vara aningen spinkig om ett par veckor. Även om jag håller på relativt ordentligt i veckorna, både på jobb och på fritiden och hoppas på inte alltför mycket tapp på muskelbiten.

TPC
2011-06-27, 11:53
Veckans uppdatering -

Igår stod vågen på 69.7 kg, antar att den står på 69,6 om någon timme när jag tänker väga mig.

Inte helt nöjjd med tanke på den snabba viktnedgången jag hade första veckan, men å andra sidan, det är nedgång det med. Får hålla striktare koll på kcal-intaget denna veckan även om jag tycker mig ha lyckats hålla mig runt 1400-1500 kcal per dag. Midsommarfirandet och dagen efter gjorde ju såklart sitt också.

Kommentar: kan vara ren inbillning men känns redan lite bättre i t-shirt och så vidare. Lika motiverad att fortsätta som efter förra veckan. Lets have it..

Pusshej

TPC
2011-07-12, 17:23
Oj vad dålig jag är på att föra journal, vart tvungen att kika in här för att se hur länge jag hållit på nu och vilken förändring jag åstadkommit. Idag är det exakt en månad sedan jag började med dieten, och trots ett par undantag i form av alkoholförtäring har jag skött mig väl.

Är nere nästan 5 kilo nu vilket jag är fullt nöjd med, har inte tappat alltför mycket styrka. Behöver dock tänka på att öka proteinintaget något då jag sällan lyckas komma upp i den mängd per dag jag egentligen behöver.

Förändringen börjar märkas på riktigt nu och jag stortrivs med att se någonting hända. Är fortfarande väldigt motiverad i min viktnedgång och är i ärlighetens namn lite imponerad över självdisciplinen jag uppvisat, som jag inte trodde att jag hade.

Ett par veckor till alltså, sen borde jag ha nått min målvikt. Kul.

Nu, tonfisk med ägg, rödlök och majonäs - en ny personlig favorit.
Let's have it..