handdator

Visa fullständig version : Jämförelse mellan cirkelträning & traditionell styrketräning för massa och styrka


King Grub
2011-06-11, 11:56
To compare the effects of 8 weeks of high-resistance circuit (HRC) training (3-6 sets of 6 exercises, 6 repetition maximum [RM], ∼35-second interset recovery) and traditional strength (TS) training (3-6 sets of 6 exercises, 6RM, 3-minute interset recovery) on physical performance parameters and body composition, 33 healthy men were randomly assigned to HRC, TS, or a control group. Training consisted of weight lifting 3 times a week for 8 weeks. Before and after the training, 1RM strength on bench press and half squat exercises, bench press peak power output, and body composition (dual x-ray absorptiometry ) were determined. Shuttle run and 30-second Wingate tests were also completed. Upper limb (UL) and lower limb 1RM increased equally after both TS and HRC training. The UL peak power at various loads was significantly higher at posttraining for both groups (p ≤ 0.01). Shuttle-run performance was significantly better after both HRC and TS training, however peak cycling power increased only in TS training (p ≤ 0.05). Significant decreases were found in % body fat in the HRC group only; HRC and TS training both resulted in an increased lean but not bone mass. The HRC training was as effective as TS for improving weight lifting 1RM and peak power, shuttle-run performance and lean mass. Thus, HRC training promoted a similar strength-mass adaptation as traditional training while using a shorter training session duration.

J Strength Cond Res. 2011 Jun 8. Similarity in Adaptations to High-Resistance Circuit vs. Traditional Strength Training in Resistance-Trained Men.

lanzal
2011-06-11, 12:21
Någon som kan säga vad det betyder? Så jäkla svårt att läsa sådana här texter :(

Stoltz
2011-06-11, 12:24
Någon som kan säga vad det betyder? Så jäkla svårt att läsa sådana här texter :(

Kan vara att du försöker läsa den på Grubiska. Vi dödliga läser med mellanrum osv.

To compare the effects of 8 weeks of high-resistance circuit (HRC) training (3-6 sets of 6 exercises, 6 repetition maximum [RM], ∼35-second interset recovery) and traditional strength (TS) training (3-6 sets of 6 exercises, 6RM, 3-minute interset recovery) on physical performance parameters and body composition, 33 healthy men were randomly assigned to HRC, TS, or a control group.

Training consisted of weight lifting 3 times a week for 8 weeks. Before and after the training, 1RM strength on bench press and half squat exercises, bench press peak power output, and body composition (dual x-ray absorptiometry ) were determined.
Shuttle run and 30-second Wingate tests were also completed. Upper limb (UL) and lower limb 1RM increased equally after both TS and HRC training. The UL peak power at various loads was significantly higher at posttraining for both groups (p ≤ 0.01).

Shuttle-run performance was significantly better after both HRC and TS training, however peak cycling power increased only in TS training (p ≤ 0.05).
Significant decreases were found in % body fat in the HRC group only; HRC and TS training both resulted in an increased lean but not bone mass. The HRC training was as effective as TS for improving weight lifting 1RM and peak power, shuttle-run performance and lean mass. Thus, HRC training promoted a similar strength-mass adaptation as traditional training while using a shorter training session duration.

Kanske lättare så när det inte är komplicerade termer inuti varandra som en rebus ;)

difeddy
2011-06-11, 12:31
Significant decreases were found in % body fat in the HRC group only; HRC and TS training both resulted in an increased lean but not bone mass. The HRC training was as effective as TS for improving weight lifting 1RM and peak power, shuttle-run performance and lean mass. Thus, HRC training promoted a similar strength-mass adaptation as traditional training while using a shorter training session duration.

Det var mätbara skillnader i kroppsfett hos cirkelträningsgruppen, där det hade minskat en aning. Båda två hade dock ökat LBM, det vill säga, lean body mass. Står även längst ner att båda två gav liknande ökningar i styrka (även 1RM) samt massa, och att cirkelträningsgruppen därför fick mest gjort sett till tiden.

Pintan
2011-06-11, 12:35
Då kanske man ska börja köra lite crossfitt igen då :)

forslund
2011-06-11, 12:40
Någon som kan säga vad det betyder? Så jäkla svårt att läsa sådana här texter :(

Shuttle run (fram och tillbaka-sprint, typ Idioten) förbättrades för både cirkelträning- och traditionell styrketräningsgruppen.
Uppnådd toppeffekt på cykel ökade bara för styrketräningsgruppen.
Signifikant minskning i kroppsfett sågs endast hos cirkelträningsgruppen.
Båda formerna gav ökning av muskelmassa.

Båda var lika effektiva för att öka 1RM och toppeffekt, shuttle run(idioten) och muskelmassa. Alltså kan man använda cirkelträning för att åstadkomma samma styrke- samt muskelmassaökningar jämfört med vanlig styrketräning men under kortare tid.

hejhopp79
2011-06-11, 12:48
Significant decreases were found in % body fat in the HRC group only; HRC and TS training both resulted in an increased lean but not bone mass. The HRC training was as effective as TS for improving weight lifting 1RM and peak power, shuttle-run performance and lean mass. Thus, HRC training promoted a similar strength-mass adaptation as traditional training while using a shorter training session duration.

Det var mätbara skillnader i kroppsfett hos cirkelträningsgruppen, där det hade minskat en aning. Båda två hade dock ökat LBM, det vill säga, lean body mass. Står även längst ner att båda två gav liknande ökningar i styrka (även 1RM) samt massa, och att cirkelträningsgruppen därför fick mest gjort sett till tiden.

Ja och som vanligt: Vill man veta mer bör man kolla upp fullängdaren och inte bara vad som sägs i abstraktet som en sanning. Hur gick metod och utförande till mer i detalj osv. Vad åt dem etc, confounders.

Springer
2011-06-11, 18:36
Var enda skillnaden att de vilade mindre mellan seten? Var vikterna då lägre, med lite kortare set-vila?

Eddie Vedder
2011-06-12, 07:53
Var enda skillnaden att de vilade mindre mellan seten? Var vikterna då lägre, med lite kortare set-vila?

6 RM i båda. Och jag måste säga att det känns lite konstigt. Naturligtvis behövs det ju för standardiseringens skull men i praktiken leder ju oftast den längre vilan till att man orkar lite mer och det är ju det väsentliga. Man kan ju undra om 6 RM för TS var lika krävande eller om de hade mer i sig.

Fredrik_S
2011-06-12, 08:01
6 RM i båda. Och jag måste säga att det känns lite konstigt. Naturligtvis behövs det ju för standardiseringens skull men i praktiken leder ju oftast den längre vilan till att man orkar lite mer och det är ju det väsentliga. Man kan ju undra om 6 RM för TS var lika krävande eller om de hade mer i sig.

Eller hur, enda anledningen att man vilar 2-3 minuter är ju just för att man ska kunna trycka upp de där tunga vikterna 6 gånger till, Man klarar knappast sitt 6 RM fyra gånger i rad med 30 sek vila.

Ens 4*6 RM med 30 sek vila är defintivt lägre än ens 4*6 RM med 2-3 min.

Undersökningen blir mer eller mindre helt meningslös om man skiter i det.

kettlebellGuden
2011-06-12, 08:05
Då kanske man ska börja köra lite crossfitt igen då :)

Det är ju knappast crossfit som det rörde sig om här.

Xtreme-G
2011-06-12, 08:38
Eller hur, enda anledningen att man vilar 2-3 minuter är ju just för att man ska kunna trycka upp de där tunga vikterna 6 gånger till, Man klarar knappast sitt 6 RM fyra gånger i rad med 30 sek vila.

Ens 4*6 RM med 30 sek vila är defintivt lägre än ens 4*6 RM med 2-3 min.

Undersökningen blir mer eller mindre helt meningslös om man skiter i det.

Innebär inte cirkelträningen att de vilar ett varv innan nästa set på samma övning?

Intressant resultat. Jag brukade träna ungefär såhär hemma när jag var väldigt ung och nybörjare.

Pintan
2011-06-12, 09:07
Det är ju knappast crossfit som det rörde sig om här.

Nej de esant. Men det är ju ett väldigt likt upplägg med kort vila, olika övningar i följd etc. Men jag kanske har missförstått hela grejen med crossfitt, eller studien. :smash:

kettlebellGuden
2011-06-12, 09:16
Som jag läser det hela så kör de vanlig cirkel.. ett set något, vila 30s, ett set något annat, vila 30s, ett set det tredje, vila 30s. genom all 6 övningar och varv på varv. Alltså normal cirkelträning.

Vilan på set 1 till set 2 av övning ett är ju då i princip identiskt med det "traditionella" upplägget. Lokalt samma återhämtning.

Dock mer tidseffektivt och kroppen i stort får mindre vila. == mer fat loss. Inget konstigt här alls.

Då kanske man ska börja köra lite crossfitt igen då :)

Nej de esant. Men det är ju ett väldigt likt upplägg med kort vila, olika övningar i följd etc. Men jag kanske har missförstått hela grejen med crossfitt, eller studien. :smash:

Crossfit körs ju väldigt sällan på 6RM-intensitet, och jag har nu inte läst den här studien men jag gissar hejvilt på att det var helt andra typ av övningar än crossfit generellt kör, och inget idiotiskt fokus på att få in så många reps som möjligt på kortast tid.

kettlebellGuden
2011-06-12, 09:17
Eller hur, enda anledningen att man vilar 2-3 minuter är ju just för att man ska kunna trycka upp de där tunga vikterna 6 gånger till, Man klarar knappast sitt 6 RM fyra gånger i rad med 30 sek vila.

Ens 4*6 RM med 30 sek vila är defintivt lägre än ens 4*6 RM med 2-3 min.

Undersökningen blir mer eller mindre helt meningslös om man skiter i det.

Vilan är ju i princip identisk.

Säg att övninga 1 är bicepscurl. Du kör ett set biceps. sen 5 andra övningar. dvs 6*30 sekunder vila innan nästa set curls. Ser ut som 3 minuter när jag räknar.

Fredrik_S
2011-06-12, 10:44
Sant jag missade att det var cirkelupplägg sorry

Blanda inte in crossfit i det här bara. Det går ju ut på att så snabbt som möjligt slaffsa sig igenom övningar. Där tiden är främsta prioritet och utförande och kontakt är lägsta. Crossfit är ju typ slarvig tokhetsig konditionsträning med styrkeövningar.

Pintan
2011-06-12, 10:53
Sant jag missade att det var cirkelupplägg sorry

Blanda inte in crossfit i det här bara. Det går ju ut på att så snabbt som möjligt slaffsa sig igenom övningar. Där tiden är främsta prioritet och utförande och kontakt är lägsta. Crossfit är ju typ slarvig tokhetsig konditionsträning med styrkeövningar.

Jaha ok å ere inte crossfitt jag kört:smash:

espeto
2011-06-12, 10:55
Sant jag missade att det var cirkelupplägg sorry

Blanda inte in crossfit i det här bara. Det går ju ut på att så snabbt som möjligt slaffsa sig igenom övningar. Där tiden är främsta prioritet och utförande och kontakt är lägsta. Crossfit är ju typ slarvig tokhetsig konditionsträning med styrkeövningar.

Haha, inte alla rätt där kanske :thumbup:

espeto
2011-06-12, 11:06
Jaha ok å ere inte crossfitt jag kört:smash:

Det är säkert Crossfit du har kört..
Många offrar formen för en bättre tid, men det är inte korrekt CF *screwy*
Rätt teknik är alltid prio 1 när man tränar CF.. Tränar man inte så tränar man inte efter crossfit's riktlinjer :smash:

kettlebellGuden
2011-06-12, 11:24
Sant jag missade att det var cirkelupplägg sorry

Blanda inte in crossfit i det här bara. Det går ju ut på att så snabbt som möjligt slaffsa sig igenom övningar. Där tiden är främsta prioritet och utförande och kontakt är lägsta. Crossfit är ju typ slarvig tokhetsig konditionsträning med styrkeövningar.

Nu är väl tanken iofs att man ska hålla strikt teknik, men det vet ju alla som varit runt här och där att många många crossfit-klubbar hellre hetsar på medlemmarna till att få fler reps.

Vad jag mer tycker är problem med crossfit generellt är den totala kaosen i träningsuppläggen. Inte bara var dag för sig, utan när man ser det kanske över 3-4 månaders tid.

Medusa
2011-06-12, 12:05
Arthur Jones hade alltså rätt,och Nautilus är inte så värdelöst som många trodde, hmmmmmmmmmmmmmmmmm what a suprise!!!

kettlebellGuden
2011-06-12, 12:14
Arthur Jones hade alltså rätt,och Nautilus är inte så värdelöst som många trodde, hmmmmmmmmmmmmmmmmm what a suprise!!!

Ser du mycket Arthur Jones och Nautilus i studien?

flipp
2011-06-12, 19:57
Kanske kan man inspireras av resultaten. Istället för att sitta och vänta 3 min mellan seten i bänk, kanske man skulle ta och köra ex. bicepscurl och benböj emellan. Ytterligare att argument för helkroppspass.

kettlebellGuden
2011-06-12, 19:59
Kanske kan man inspireras av resultaten. Istället för att sitta och vänta 3 min mellan seten i bänk, kanske man skulle ta och köra ex. bicepscurl och benböj emellan.

Dave Draper rekommenderar supersettande ungefär så där som lite av det enda vettiga sättet att träna på.