handdator

Visa fullständig version : Biomekanisk analys av marklyft med rak och hexagonal stång


King Grub
2011-06-11, 11:55
The purpose of the investigation was to compare the kinematics and kinetics of the deadlift performed with 2 distinct barbells across a range of submaximal loads. Nineteen male powerlifters performed the deadlift with a conventional straight barbell and a hexagonal barbell that allowed the lifter to stand within its frame. Subjects performed trials at maximum speed with loads of 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, and 80% of their predetermined 1-repetition maximum (1RM). Inverse dynamics and spatial tracking of the external resistance were used to quantify kinematic and kinetic variables. Subjects were able to lift a heavier 1RM load in the hexagonal barbell deadlift (HBD) than the straight barbell deadlift (SBD) (265 ± 41 kg vs. 245 ± 39 kg, p < 0.05). The design of the hexagonal barbell significantly altered the resistance moment at the joints analyzed (p < 0.05), resulting in lower peak moments at the lumbar spine, hip, and ankle (p < 0.05) and an increased peak moment at the knee (p < 0.05). Maximum peak power values of 4,388 ± 713 and 4,872 ± 636 W were obtained for the SBD and HBD, respectively (p < 0.05). Across the submaximal loads, significantly greater peak force, peak velocity and peak power values were produced during the HBD compared to during the SBD (p < 0.05). The results demonstrate that the choice of barbell used to perform the deadlift has a significant effect on a range of kinematic and kinetic variables. The enhanced mechanical stimulus obtained with the hexagonal barbell suggests that in general the HBD is a more effective exercise than the SBD.

J Strength Cond Res. 2011 Jun 8. A Biomechanical Analysis of Straight and Hexagonal Barbell Deadlifts Using Submaximal Loads.

bigtraps
2011-06-11, 14:46
Jag är själv en lycklig ägare av en shrugbar (trap bar hexbar). Tyvärr så tillåter inte min gamla och utslitna kropp så mycket marklyftsträning nuförtiden.
Shrugbaren är skonsammare mot ryggen men jag är starkare med min vanliha Eleiko. Tyvärr tror jag inte det är många i Sverige som provat en Shrug bar

pialia
2011-06-11, 15:12
Studier som denna är väl anledningen till att många gym i USA använder sig av trap bars när dom marklyfter. Ett exempel är Defranco's Training i NJ.

kettlebellGuden
2011-06-11, 15:14
Har hört från Z-healthare att trapbar för marklyft ger stora fördelar när det gäller "bone rythm" i markandet.

Hade varit intressant att se hur det gick om SL i stort bytte om till trap-bar-mark.

bigtraps
2011-06-11, 16:22
Skulle förmodligen gynna de som drar mera med benen än med ryggen.
Finns ju även trap bars som handtagen sitter på samma sätt som på en vanlig stång. Skulle vara kul att testa en sån

agazza
2011-06-11, 17:54
Skulle förmodligen gynna de som drar mera med benen än med ryggen.
Finns ju även trap bars som handtagen sitter på samma sätt som på en vanlig stång. Skulle vara kul att testa en sån

Tror du att du kan få fram en bild eller video på denna version? jag förstår inte riktigt hur den ser ut

Spridis
2011-06-11, 18:17
http://www.biggerfasterstronger.com/uploads/340179s-800.jpg

dream_theater_
2011-06-11, 18:38
Coooolt! Vilken grej!:)

-squat-
2011-06-11, 20:35
Guds gåva till mänskligheten enligt Stuart McRobert, typ. Skulle helt klart vara skoj att prova en trapbar/shrugbar.

Sheogorath
2011-06-11, 21:18
Guds gåva till mänskligheten enligt Stuart McRobert, typ. Skulle helt klart vara skoj att prova en trapbar/shrugbar.

Traditionella hacklift bör ta likvärdigt men det är lite småmeckigt att komma förbi baklåren med stången ibland. Det är rätt små marginaler. Men har man ingen trap-bar så. :)

bigtraps
2011-06-11, 21:27
Traditionella hacklift bör ta likvärdigt men det är lite småmeckigt att komma förbi baklåren med stången ibland. Det är rätt små marginaler. Men har man ingen trap-bar så. :)

Sant! Har själv dragit på mej skador när man ska passera med stången "runt" baken

BonkyBo
2011-06-11, 21:28
Har aldrig sett en trapbar på något gym ... men jag skulle vilja prova.

Sheogorath
2011-06-11, 21:32
Sant! Har själv dragit på mej skador när man ska passera med stången "runt" baken

Oj! Skador? För mig brukar stången bara fastna i baklåren och så blir det lite trögt att få upp den. Gäller att få ut den från kroppen ganska tidigt i draget. Var skadade du dig? Ryggen?

filmjölk
2011-06-11, 21:40
eh man startar ju typ 5cm högre med trapbaren med, konstigt att man lyfter mer då liksom:)

Hemi
2011-06-11, 21:58
Har provat att köra med två vanliga stänger i bland, borde bli nåt liknande? Eller med hantlar, fast då blir det lättare vikt.

bigtraps
2011-06-11, 22:06
Oj! Skador? För mig brukar stången bara fastna i baklåren och så blir det lite trögt att få upp den. Gäller att få ut den från kroppen ganska tidigt i draget. Var skadade du dig? Ryggen?


Ja ryggen fick sig en smäll.

bigtraps
2011-06-11, 22:07
eh man startar ju typ 5cm högre med trapbaren med, konstigt att man lyfter mer då liksom:)


Inte med alla modeller

Sheogorath
2011-06-11, 22:07
Ja ryggen fick sig en smäll.

Jepp, lätt att det blir fuldrag när man drar fast stången. Svår övning men jävlar vad fint den piskar quadsen.

hurril
2011-06-11, 22:09
Grejen är sannolikt att man får kraften mer samlad eftersom den kommer att vara precis över tyngdpunkten på hela schabraket. Jag försöker själv utnyttja det maximalt i vanliga marklyft.

Hemi
2011-06-11, 22:18
Jag drog ett personbästa i "marklyft" med 2 stänger en gång. Fast dagarna efter slog jag det med vanligt mark. Fast jag är ingen tävlande lyftare heller.

dobarj3
2011-06-11, 22:29
Det står att HBO är en mer effektiv övning än SBD, vad menar dem? Att man klarar mer vikt med en så istället för raka marklyft?


Är en övning mer effektiv bara för att man klarar att lyfta mer vikt med den?

sunkan
2011-06-11, 22:35
eh man startar ju typ 5cm högre med trapbaren med, konstigt att man lyfter mer då liksom:)

modellen på bilden är det ju bara att vända på så startar du ju i normal höjd