handdator

Visa fullständig version : Fråga om progression (Forma Kroppen)


Slartibartfast
2011-06-11, 10:27
Fick hem Eddie&Guddis bok Forma Kroppen igår, och håller på att plöja igenom, den.

I boken står det på sid 161, att om man inte ökar sin förmåga att lyfta tyngre vikter, så kommer man heller inte att utvecklas (bli större). Det står att under ett begränsat antal veckor kan man dock fortsätta öka belastningen genom att addera set, dvs öka volymen, men att man förr eller senare måste öka vikterna man lyfter.

Kan man säga att ifall mitt topset max i t.ex. bänk är 6 reps på 120 kg idag, så måste jag öka detta max till t.ex. 6 reps på 130 kg, inom en viss tid för att kunna bli större. Alltså om jag ett år från nu inte lyfter ett topset på 6 reps med en tyngre vikt än jag gör idag, oberoende hur mitt träningsprogram ser ut i övrigt, med tanke på andra variabler, så har jag helt enkelt inte utvecklats?

Rikard Jansson
2011-06-11, 10:35
Tycker dom överdriver lite isf,

t.ex. så är en långstopps-6a i smalbänk en miljard gånger jobbigare än en studssexa i vanlig bänk på samma vikt

Om man då först klarar en studssexa på 120, för att sedan vara helt död resten av passet, och sedan klara 5 set med stoppsexor med långa stopp (glöm smalbänk) så har man utvecklats riktigt riktigt ordentligt, och vid det tillfället är det ju ganska lämpligt att lägga på lite mer dock...

mikaelj
2011-06-11, 10:40
Alltså om jag ett år från nu inte lyfter ett topset på 6 reps med en tyngre vikt än jag gör idag, oberoende hur mitt träningsprogram ser ut i övrigt, med tanke på andra variabler, så har jag helt enkelt inte utvecklats?

Nej, inte om resten ser identiskt ut. Musklerna växer inte om du inte ställer högre krav på dem på något sätt.

Däremot kan du ha minskat setvila, tiden dina reps tar, eventuellt utföra fler bröstövningar efteråt på högre vikter, m.m. Då har du fortfarande utvecklats.

Slartibartfast
2011-06-11, 10:46
Rickard,

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.

Vad jag undrar är att ifall man efter ett år i ett topset i samma övning, med samma utförande, inte lyfter en tyngre vikt, eller fler reps på samma vikt, så har man inte utvecklats?

Jag har lite snöat in mig på att så länge man varierar programmet, övningar, sets/reps osv, så kommer man utvecklas ändå. Men faktum kvarstår att jag i en viss övning, t.ex böj eller bänk, inte ökat min faktiska styrka på X antal år, och har under samma tid inte heller ökat i muskelmassa. Så det vore onekligen en förklaring.

Slartibartfast
2011-06-11, 10:49
Däremot kan du ha minskat setvila, tiden dina reps tar, eventuellt utföra fler bröstövningar efteråt på högre vikter, m.m. Då har du fortfarande utvecklats.

Jo, det är så jag också resonerat. Men frågan kvarstår. Om man inte ökat sin maxstyrka under ett år, så kan man ju inte ha ökat sin muskelmassa heller? Oberoende av hur programmet ser ut i övrigt?

mikaelj
2011-06-11, 10:56
Jo, det är så jag också resonerat. Men frågan kvarstår. Om man inte ökat sin maxstyrka under ett år, så kan man ju inte ha ökat sin muskelmassa heller? Oberoende av hur programmet ser ut i övrigt?

Jo, din arbetskapacitet kan ha gått upp också. Det är snarlikt maxstyrka men inte riktigt:

Jämför följande.

2010:
stegra upp till ett toppset 120x6 bänkpress
vila 5 minuter
stegra upp till ett toppset 40 x 5 i hantelpress

a)

2011:
stegra upp till ett toppset 120x6 bänkpress
vila 5 minuter
stegra upp till ett toppset 40 x 5 i hantelpress

b)

2011:
stegra upp till ett toppset 120x6 bänkpress
ingen vila
stegra upp till ett toppset 40 x 5 i hantelpress

c)

2011:
stegra upp till ett toppset 120x6 bänkpress
vila 5 minuter
stegra upp till ett toppset 45 x 5 i hantelpress

d)

2010:
stegra upp till 2 toppset 120x6 bänkpress, 5 min vila

2011:
stegra upp till 2 toppset 120x6 bänkpress, 1 min vila

I a) har du inte ökat något, b) har du kanske ökat och i c) och d) har du definitivt ökat.

Om du håller vila, övningsordning m.m. samma (vilket du måste göra när du skall göra en jämförelse), och har samma toppstyrka, så har du inte blivit starkare, och musklerna därmed ingen anledning till att växa.