handdator

Visa fullständig version : C-körkort


Gabriel Forslund
2011-06-10, 23:27
Funderar på att ta ett lastbilskort. Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet, hur ni gick till väga och vad det kostade att ta det.. :D

Frantic
2011-06-11, 06:07
Jag kontaktade en körskola och tog körlektioner tills min handledare tyckte jag var redo. Läste nästan all teori själv. Det gick på 12 000 och i det ingick en missad uppkörning.

Exdiaq
2011-06-11, 09:46
Via lumpen, 0:-

Exdiaq
2011-06-11, 09:46
Jag kontaktade en körskola och tog körlektioner tills min handledare tyckte jag var redo. Läste nästan all teori själv. Det gick på 12 000 och i det ingick en missad uppkörning.

Det var inte särskilt många körlektioner då väl?

pilt77
2011-06-11, 10:03
30-40 000 kommer det kosta dig, sedan dom n ya reglerna är det knappt 70 pers i hela sverige som tagit det privat. Satsa på en gymnasieutbildning istället

Exdiaq
2011-06-11, 10:18
Lägg sedan till det där satans yrkeskompetensbeviset (http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Yrkesforarkompetens1/Grundlaggande-kompetens/) om du ska jobba som lastbilsförare. När jag kollade upp vad den långa utbildningen på 280h (var under 21) skulle kosta så fick jag svaret 35 000-40 000 och tar ca 6 veckor. Jag tog det inte.

martikainen
2011-06-11, 10:38
Är det så jäkla dyrt?!

OK att det ska vara hårda krav på vilka man släpper ut på vägarna med såna fordon, men om vi tar den vanliga fördomen att lastbilschaffisar inte är de vassaste knivarna i lådan, då har de säkerligen inte mest pengar i börsen heller!
Så frågan är vem som ska köra lastbil om några år förutom de som går via gymnasiet?

Gabriel Forslund
2011-06-11, 11:02
Lägg sedan till det där satans yrkeskompetensbeviset (http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Yrkesforarkompetens1/Grundlaggande-kompetens/) om du ska jobba som lastbilsförare. När jag kollade upp vad den långa utbildningen på 280h (var under 21) skulle kosta så fick jag svaret 35 000-40 000 och tar ca 6 veckor. Jag tog det inte.

Haha, okej. Låter lite väl omständigt. Hur fan tänkte dom här? Om 10-20 år kommer vi knappt ha några lastbilschaufförer för det är ingen som har råd att ta ett kort utanför lumpen/gymnasieutbildning.

kettlebellGuden
2011-06-11, 11:11
Åk ner till Polen?

kettlebellGuden
2011-06-11, 11:11
Haha, okej. Låter lite väl omständigt. Hur fan tänkte dom här? Om 10-20 år kommer vi knappt ha några lastbilschaufförer för det är ingen som har råd att ta ett kort utanför lumpen/gymnasieutbildning.

Mer sannolikt är att vi inte kommer att ha några här eftersom svenska lastbilschaufförer kostar betydligt mer än t.ex. polska.

Exdiaq
2011-06-11, 11:16
Så frågan är vem som ska köra lastbil om några år förutom de som går via gymnasiet?

Försupna polacker och pårökta holländare som inte har samma krav på sig som svenska har (?).

Kebab-Arne
2011-06-11, 12:53
Trodde Yrkeskompetensbeviset endast gällde de som tog nya körkort. Tog själv mitt C-kort hösten 2006 innan kraven infördes. Senast jag kollade det så tolkade jag det som att jag inte var tvungen att ha ett men enligt Exdiaq länk så verkar det som det. Det ställer till mitt sommarjobb litegrann isånafall. :(

pilt77
2011-06-11, 13:02
Trodde Yrkeskompetensbeviset endast gällde de som tog nya körkort. Tog själv mitt C-kort hösten 2006 innan kraven infördes. Senast jag kollade det så tolkade jag det som att jag inte var tvungen att ha ett men enligt Exdiaq länk så verkar det som det. Det ställer till mitt sommarjobb litegrann isånafall. :(

Hade du kortet innan oktober 2009 så har du dispens ifrån ykb. Du måste dock ha skaffat det inom 7 år, och därefter ska det förnyas var femte år. Sen krävs det bara en utbildning på 35timmar. och den kan man dela upp över en femårsperiod.

Exdiaq
2011-06-11, 13:13
Trodde Yrkeskompetensbeviset endast gällde de som tog nya körkort. Tog själv mitt C-kort hösten 2006 innan kraven infördes. Senast jag kollade det så tolkade jag det som att jag inte var tvungen att ha ett men enligt Exdiaq länk så verkar det som det. Det ställer till mitt sommarjobb litegrann isånafall. :(

Beror också lite på vad det är för jobb då det finns en del som inte behöver detta, bland annat sopgubbe som jag jobbade som.

Kebab-Arne
2011-06-11, 13:26
Hade du kortet innan oktober 2009 så har du dispens ifrån ykb. Du måste dock ha skaffat det inom 7 år, och därefter ska det förnyas var femte år. Sen krävs det bara en utbildning på 35timmar. och den kan man dela upp över en femårsperiod.

Hittade infon själv på länken:
I lagen finns en övergångsregel som kallas ”hävdvunna rättigheter” och innebär att förare i vissa fall inte behöver gå den grundläggande utbildningen och göra provet. Detta gäller förare med körkortsbehörigheterna C, CE, D och DE, om deras körkort med tunga behörigheter är utfärdade första gången innan lagen började gälla. (Datum för utfärdandet finns angivet på körkortets baksida).

Förare med hävdvunnen rätt som ska gå sin första fortbildning i Sverige, ska ha genomfört fortbildningen inom sju år från lagen började tillämpas. Det innebär senast 10 september 2015 för persontransporter, och senast 10 september 2016 för

Skönt besked.

Exdiaq: Kör distributionslastbil så är möjligt det är undantaget kravet på YKB. Stod på länken att arbetsgivarna är skyldiga att deras förare har det och min arbetsgivare har inte under något år sagt nåt om det. Blir min fjärde sommar för samma företag.

Får tacka för båda svaren.

Degpekka
2011-06-12, 02:00
Så vad tror ni man kan räkna med om man inte vill ha ykb? 10-15 000? Hur pass mycket svårare är det att köra tung lastbil jämfört med lätt? Många säger att det börjar bli knepigt när man ska ta CE men att C är ganska enkelt.

pilt77
2011-06-12, 06:55
Så vad tror ni man kan räkna med om man inte vill ha ykb? 10-15 000? Hur pass mycket svårare är det att köra tung lastbil jämfört med lätt? Många säger att det börjar bli knepigt när man ska ta CE men att C är ganska enkelt.

Inte vill? Man måste ha ykb, annars får du inte köra.

Fidde_Mannen
2011-06-12, 10:04
Fick mitt CE kort i torsdags. Gick komvux 5-6 månader skit slappt. Fick ett studielång på 29000kr. Då fick man ju YKB me. Bara ykb kostar väll en 20-25k att ta privat.

Pungis
2011-06-12, 10:05
Frågade en körskola nyligen. 12-15k brukar de flesta få pynta sade dom.

Detta är utan beviset för att få köra lastbil i tjänsten, som jag hört ska vara pissdyrt.

Anders The Peak
2011-06-12, 10:24
Haha, okej. Låter lite väl omständigt. Hur fan tänkte dom här? Om 10-20 år kommer vi knappt ha några lastbilschaufförer för det är ingen som har råd att ta ett kort utanför lumpen/gymnasieutbildning.

Branschen skor sig på statens pengar(våra skattepengar) och ser till att utbilda största delen av behovet via arbetsförmedlingen.

Yrkesförarutbildning (http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Vara-utbildningar/Sok-lansvis.html?url=821430583%2Fafutb%2Fvisautb.do%3F yrke%3D13%26lan%3D01%26lnr%3D42344%26retur%3Dlan&sv.url=12.554e6fd11d6248daa68000531)

Sök via län där ni bor för att kontrollera om det finns yrkesförarutbildning där du bor.

Jag tycker att man kontrollerar om man kan göra sig behörig att söka den via arbetsförmedlingen för att minimera den egna kostnaden.
Kraven för att få delta i utbildningen (http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec5127ddccec778000356/amu.pdf)

Exdiaq
2011-06-12, 10:42
Hur pass mycket svårare är det att köra tung lastbil jämfört med lätt? Många säger att det börjar bli knepigt när man ska ta CE men att C är ganska enkelt.

Det kräver att du vet vad du gör även vid C-körkort så det är inte "lätt" alltid. Övningskörning i centrala delarna av Lund, som jag fick göra, är allt annat än lätt kan jag berätta. Samtidigt som man får en bättre överblick tack vare backspeglarna så är det också betydligt mer att hålla koll på också jämför med bil.

Degpekka
2011-06-15, 01:05
Inte vill? Man måste ha ykb, annars får du inte köra.

Jag skall inte jobba som chaffis, vill bara ha c-kortet.

Kebab-Arne
2011-06-17, 18:01
En annan sak jag undrat angående de jäkla kör och vilotiderna. Jag har mest kört med analog färdskrivare men har digitalt färskrivarkort men använt detta 7-8 gånger bara. När man går ut till lastbilen på morgonen och ska köra iväg så har jag fattat det som att man ska knappa in vad man gjort innan. Dvs haft vila sedan man parkerade lastbilen förra gången. Men när jag frågat kollegorna så har de alltid sagt att de bara trycker nej på frågan om manuell inmatning och sen bara tutat och kört. Så har gjort så med. Men får man göra så? Om det är "tomt" på färdskrivarkortet räknas det automatisk som vila?
På manuella färskrivarblad brukar jag skriva på baksidan vad jag gjort men en kollega har påstått att även det är onödigt.