handdator

Visa fullständig version : Minimalt intag av protein för att uppbyggnad ska bli möjlig vid överskott?


Crocker
2011-06-10, 21:19
Har funderat och funderat över detta ämne ett tag.
Har själv testat abnormt med kostupplägg, allt från Raw fruit vegitarian till LCHF. Det jag har märkt är att jag bygger lika bra på det mesta från ca 0.8g-4g/kg (kv). Visst, jag märker att jag får bättre tryck vid högre intag av protein, men jaja.
Jag har provat att sporadiskt i flera veckor(4-6);
Att ligga på 0.8g 1.5g,2.0g,3.0g,4.0g,+5g/kg. Alla vid balans,överskott. Utav detta drar jag slutsatsen att jag bygger ungefär lika bra av de olika intagen. Och när jag äter mer kolhydrater så känner jag mig fräschare. Typ 20%p 60%k 20%f känner jag mig opti med.
Då till frågan undrar jag om det finns studier på unga friska (tränande) människor där man sett vilket % av energiintaget man sett positiv kvävebalans? Om det inte finns in vivo studier, så funkar andra också.
MVH

Fredrik_S
2011-06-10, 21:26
hur har du mätt muskevolymökningsskillnaden från de olika uppläggen? hur många år låg du på de olika intagen. exakt hur många kilos skillnad i muskelmassa gav de olika uppläggen?

på 4-6 veckor bygger man kanske maximalt 100-300 gram muskler om alla yttre omständigheter är optimala, det är absolut omöjligt att se visuuelt en så liten massaskillnad.
Alla skillnader du observerat är psykiska och/eller effekten av ett högt/låg kaloriintag INTE pga x gram protein....

Crocker
2011-06-10, 21:29
Jag var nyfiken på riktigt nogranna utförda studier, med tanke på det jag sett. Det skulle lika gärna vara tvärtom. Det var inget påstående jag kom med, snarare en av mina miljontals tankebanor. Förstår du bättre?

Fredrik_S
2011-06-10, 21:34
jupp :)

jag tror att muskelvolymökningen är mest beroende av tiden(alltså att man ser till att träna regelbundet år efter år) totala kaloriintaget och en anpassning till träningen. jag tror inte att det behövs speciellt mycket för att bygga en snygg fysik, men desto mer kanske behövs om man vill fortsätta växa år efter år efter år när man redan blivit stor.
Skulle kunna tänka mig att tex 100-200 gram protein 200-500 gram kolhydrater och 50-100 gram fett funkr alldeles utmärkt bra jävla länge...

Här gissar jag hej villt eof :)

Crocker
2011-06-10, 21:36
Jo jag förstår vad du menar. Intensiv och ihärdig träning med ok kost och bra sömn typ. Fortsätt spamma teorier och studier!

Spartansk
2011-06-10, 21:37
Har för mig att det inte finns några vetenskapliga bevis på att med än 1,2 g protein per kg kroppsvikt behövs för att bygga.

Rickard
2011-06-10, 21:39
Den här kan nog vara lite intressant i sammanhanget också. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136698

Crocker
2011-06-10, 21:45
Den här kan nog vara lite intressant i sammanhanget också. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136698
Intressant, ska lusläsas när jag är piggare.

hejhopp79
2011-06-10, 21:48
Det behövs inte mycket protein för att ligga på positiv kvävebalans, nej.

Förutsatt att det är överskott. Många överdriver helt klart proteinintaget (enligt min åsikt) när de försöker lägga på sig muskler och ligger på kcal+.

Det är kolisar man ska överäta efter att proteinbehovet tillgodosetts. Att dubbla proteinintaget från typ 120 g till 250 g är nog mest bortkastade pengar, faktiskt. Den enda gången högre proteinintag egentligen är bra är väl under deff.

Kolla bara på det klassiska exemplet på fångar i fängelse som klarar sig rätt bra på små mängder protein och rätt kass mat.

Crocker
2011-06-10, 21:50
Det behövs inte mycket protein för att ligga på positiv kvävebalans, nej.

Förutsatt att det är överskott. Många överdriver helt klart proteinintaget (enligt min åsikt) när de försöker lägga på sig muskler och ligger på kcal+.

Det är kolisar man ska överäta efter att proteinbehovet tillgodosetts. Att dubbla proteinintaget från typ 120 g till 250 g är nog mest bortkastade pengar, faktiskt.
Hur ligger det till på balans?

olle111
2011-06-10, 21:50
"Det var ingen skillnad på muskeltillväxten, oavsett kaloriintag, proteinintag, kolhydratintag eller fettintag." ok.

Crocker
2011-06-10, 21:52
"Det var ingen skillnad på muskeltillväxten, oavsett kaloriintag, proteinintag, kolhydratintag eller fettintag." ok.
Vart skrev jag det?

olle111
2011-06-10, 21:52
Tog det från studien, men ni skrev lite imellan.

Livankaret
2011-06-10, 21:53
Har själv legat rätt lågt i protein hela tiden och lyckats få till en helt ok mängd med muskler. Är inte i tävlingsform på något vis men att bygga en rejäl hydda går absolut utan att dundra på med allt för mycket protein.

Personligen så tycker jag att kolhydrater är a och o, proteinet kommer på köpet med kolhydraterna.

Crocker
2011-06-10, 21:54
Tog det från studien, men ni skrev lite imellan.
Vad jiddrar du om? :confused:

olle111
2011-06-10, 21:55
King Grub, andra sidan:
Det är just det den här studien handlar om.

Den handlar inte om kosttillskott. Den handlar om maten.

Citat:
we found no differences among response clusters in daily intakes of energy (mean +/- SEM: non 102 +/- 8; mod 111 +/- 6; xtr 109 +/- 5 kJ.kg-1.day-1), protein (non 0.97 +/- 0.08; mod 1.07 +/- 0.07; xtr 1.05 +/- 0.06 g.kg-1.day-1), carbohydrate (non 3.02 +/- 0.24; mod 3.18 +/- 0.20; xtr 3.14 +/- 0.17 g.kg-1.day-1), and fat (non 0.95 +/- 0.09; mod 1.05 +/- 0.08; xtr 1.03 +/- 0.08 g.kg-1.day-1), which generally met or exceeded dietary recommendations.
Det var ingen skillnad på muskeltillväxten, oavsett kaloriintag, proteinintag, kolhydratintag eller fettintag.

hejhopp79
2011-06-10, 21:57
Hur ligger det till på balans?

Eftersom man aldrig egentligen ligger på kcal-balans, så är det nog ganska egalt. Det är när överskottet blir tydligt, d v s minst typ 200 kcal som proteinbehovet kanske går upp om man vill behålla muskler vill säga.

Tänkte själv lägga mig på någonstans kring 1.5 g protein per kg kroppsvikt snart när jag tänkte lägga på mig vikt. Resten kolhydrater träningsdagar och så lite fett som möjligt och tvärtom vilodagar då jag tänkte ligga aningen under kcal-balans.

Dessutom innebär mer kolisar och mindre protein i kosten ökad mängd tryptofan och således serotonin och mindre mängd fenylalanin, tyrosin och således dopamin och katekolaminer, vilket kan vara gynnsamt för återhämtning och för att minska stress. Men alla är olika och trivs med olika upplägg.

Crocker
2011-06-10, 21:58
Eftersom man aldrig egentligen ligger på kcal-balans, så är det nog ganska egalt. Det är när överskottet blir tydligt, d v s minst typ 200 kcal som proteinbehovet kanske går upp om man vill behålla muskler vill säga.

Tänkte själv lägga mig på någonstans kring 1.5 g protein per kg kroppsvikt snart när jag tänkte lägga på mig vikt. Resten kolhydrater träningsdagar och så lite fett som möjligt och tvärtom vilodagar då jag tänkte ligga aningen under kcal-balans.
Jo såklart går det inte att mäta in vivo. Tänkte personliga erfarenheter längre perioder på ett ungefär bara.

hejhopp79
2011-06-10, 22:01
Jo såklart går det inte att mäta in vivo. Tänkte personliga erfarenheter längre perioder på ett ungefär bara.

Då är det bättre att ligga på ett litet överskott, eftersom du annars riskerar att hamna på underskott om du försöker sikta på den minimala punkt som är "balans".

Menade för övrigt "underskott" på 200 kcal ovan och inte överskott.

Sverker
2011-06-11, 05:44
Dessutom innebär mer kolisar och mindre protein i kosten ökad mängd tryptofan och således serotonin och mindre mängd fenylalanin, tyrosin och således dopamin och katekolaminer, vilket kan vara gynnsamt för återhämtning och för att minska stress. Men alla är olika och trivs med olika upplägg.



Det där var en mycket djärv sammanfattning. Säkert inte fel ifall man studerar varje detalj för sig men hur får du ihop det på slutet ?

Är inte omsättningen av katekolaminerna mer beroende av aktivitet vs återhämtning. Att vi tillåter oss att vila och koppla av mellan träningspassen.

nisse1976
2011-06-11, 06:19
Har själv legat rätt lågt i protein hela tiden och lyckats få till en helt ok mängd med muskler. Är inte i tävlingsform på något vis men att bygga en rejäl hydda går absolut utan att dundra på med allt för mycket protein.

Personligen så tycker jag att kolhydrater är a och o, proteinet kommer på köpet med kolhydraterna.

Hur mycket protein per kilo kroppsvikt kör du på på ett ungefär?

hejhopp79
2011-06-11, 10:01
Det där var en mycket djärv sammanfattning. Säkert inte fel ifall man studerar varje detalj för sig men hur får du ihop det på slutet ?

Är inte omsättningen av katekolaminerna mer beroende av aktivitet vs återhämtning. Att vi tillåter oss att vila och koppla av mellan träningspassen.

Ånej, det stämmer rätt bra. Slutet är lite av min egna spekulation men tycker du själv att det ligger långt ifrån verkligheten att anta att en minskning av syntetisering av stresshormon och ökade nivåer av tryptofan i blodet, sannolikt främjar en bättre återhämtning för majoriteten?

Jo katekolaminerna är självklart beroende av vår motoriska och mentala aktivitet vad gäller aktivitet kontra återhämtning, men dessa påverkas ju liksom av katekolaminer och i slutändan av nivåer av tryptofan (>5-HT), fenylalanin och tyrosin i blodet. Soma och psyke är samma sak när det kommer till kritan.

Mer läsning (står en mängd väldigt intressant i fullängdarna):

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261561410002220

Effect of a high protein meat diet on muscle and cognitive functions: A randomised controlled dietary intervention trial in healthy men

http://www.sciencedirect.com.proxy.lnu.se/science/article/pii/S0195666397901550

Does Carbohydrate-rich, Protein-poor Food Prevent a Deterioration of Mood and Cognitive Performance of Stress-prone Subjects when Subjected to a Stressful Task?

Eddie Vedder
2011-06-11, 10:10
Det är kolisar man ska överäta efter att proteinbehovet tillgodosetts. Att dubbla proteinintaget från typ 120 g till 250 g är nog mest bortkastade pengar, faktiskt. Den enda gången högre proteinintag egentligen är bra är väl under deff.

Då var det dags igen. Hur vet du allt det här som du om och om igen påstår som absoluta sanningar? Skillnaden man sett vid överätning är initialt så vitt jag vet. Några långtidsstudier på riktigt höga proteinintag för byggare känner inte jag till.

Gör du?

hejhopp79
2011-06-11, 10:15
Då var det dags igen. Hur vet du allt det här som du om och om igen påstår som absoluta sanningar? Skillnaden man sett vid överätning är initialt så vitt jag vet. Några långtidsstudier på riktigt höga proteinintag för byggare känner inte jag till.

Gör du?

Då var det tydligen dags igen. Ärligt talat verkar det som att du borde läsa på mer om DNL och val av substrat vid överätning.

Lyle McDonald skriver lite om DNL och kolisar här som berör diskussionen:

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-hydroxycitrate-on-net-fat-synthesis-as-de-novo-lipogenesis.html

One study (Acheson et. al., 1982) in humans gave the subjects 500 grams of carbohydrates (2000 calories) all at once; conversion of carbs to fat was insignificant. The majority of research in humans has not found DNL to contribute significantly to fat gain except under a few very extreme conditions. They are

An artificially low-fat diet: less than 10% of total calories which well-meaning but otherwise misguided athletes and bodybuilders sometimes try to achieve.

Chronic massive carbohydrate overfeeding: one study (Acheson et. al., 1988) gave 700-900 grams of carbohydrates for 3 straight days following glycogen depletion. In the first 24 hours, as glycogen was refilled, there was no net DNL. Over the next 2 days, as carb intake remained massive and sustained, DNL increased and a significant amount of fat was synthesized. This is part of why diets like Bodyopus and my Ultimate Diet 2.0 taper carbohydrates down as the carb-load continues.

Nej, det finns väl inte men du vet själv hur litteraturen på området när det kommer till styrketräning och proteinintag ser ut. Var någonstans sägs det att man behöver 250 g protein för att bygga optimalt? Really, now.

Eddie Vedder
2011-06-11, 10:22
Då var det tydligen dags igen. Ärligt talat verkar det som att du borde läsa på mer om DNL och val av substrat vid överätning.

Lyle McDonald skriver lite om DNL och kolisar här som berör diskussionen:

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/effects-of-hydroxycitrate-on-net-fat-synthesis-as-de-novo-lipogenesis.html

Var det inte initiala effekter menar du?

Nej, det finns väl inte men du vet själv hur litteraturen på området när det kommer till styrketräning och proteinintag ser ut. Var någonstans sägs det att man behöver 250 g protein för att bygga optimalt? Really, now.

Ingenstans. Vilket är hela min poäng. Därför påstår jag inte lika säkra saker som du.

hejhopp79
2011-06-11, 10:27
Var det inte initiala effekter menar du?

Självklart är det initiala effekter, men det är hela poängen med att cykla makronutrienter också. Att konstant ligga på högt intag av kolhydrater och väldigt lågt på fett leder som McDonald också poängterar till ökad DNL.


Ingenstans. Vilket är hela min poäng. Därför påstår jag inte lika säkra saker som du.

Alltså, vad menar du nu. Alla "initierade" rekommendationer när det kommer till idrott och nutrition nämner siffror kring 1.2-2.0 g protein/kg kroppsvikt och de lägre siffrorna brukar ofta nämnas som tillräckligt för positiv kvävebalans vid kcal-överskott.

Men visst, ingen av oss vet om det kommer att skilja några gram muskler efter ett års träning mellan 120 g och 250 g protein per kg kroppsvikt.

eriksvensson
2011-06-11, 10:40
mellan 120 g och 250 g protein per kg kroppsvikt.

120-250 gram protein/kg kroppsvikt? :D

kettlebellGuden
2011-06-11, 10:52
Självklart är det så att studier på populationer inte säger något alls om vad som fungerar för dig som individ.

Livankaret
2011-06-11, 11:24
Hur mycket protein per kilo kroppsvikt kör du på på ett ungefär?

Svårt att säga då jag inte räknar proteinet allt för noga men ligger nog omkring 1-1,5g/kg uppskattningsvis.