handdator

Visa fullständig version : Muskler, vila


sii
2011-06-10, 20:29
Hej hej!

Har bara några frågor angående mage och vila!

Mina "kompisar" har sagt att man kan träna magen varje dag, stämmer detta?

Kan man träna samma muskelgrupp varje dag? om inte, vad kommer att hända?

Sen brukar ni ha med er ett schema som ni skriver på? hur mycket sets, reps ni gör.

Tack på förhand!

Zorban
2011-06-10, 20:37
Det finns folk på forumet som tränar den varje dag med bra resultat. Dock kanske inte extremt tung träning, den tränas ofta statiskt i många andra övningar. Personligen har jag svårt att verkligen belasta magen riktigt tungt. Tunga övningar som t.ex marklyft hade jag aldrig i livet kört två dagar i rad.

Jag tränar inte magen alls, och jag personligen hade aldrig tränat samma "target muskel" utan minst 48 timmars vila. Det råder väl lite delade meningar om hur mycket man faktiskt kan påverka magmusklernas storlek, vill inte uttala mig om det.

Jag brukar skriva in resultaten på min iPhone, iFitness heter appen.

sii
2011-06-10, 21:34
Tack, vilar du "target muskeln" 48 timmar för att du är trött? iallafall för mig, då jag tar ett pass, t.ex armar en dag, så har jag energi till nästa dag med, men de säger väl att man ska vila muskelgrupperna 48 timmar minst? så fast än jag har energi så ska jag avstå från passet? :D eftersom musklerna måste vila, växer?

Crocker
2011-06-10, 21:38
Jag brukar vila tills jag känner mig fräsch för nytt pass, och det beror på volym intensitet och massor av annat. Någon regel att du ska vänta 48h är väl bra tills man lärt känna sin kropp. Jag vilar tex nu 72h per pass ungefär. Men då kör jag med extremt hög volym.

Rusk
2011-06-10, 22:08
Jag brukar vila tills jag känner mig fräsch för nytt pass, och det beror på volym intensitet och massor av annat. Någon regel att du ska vänta 48h är väl bra tills man lärt känna sin kropp. Jag vilar tex nu 72h per pass ungefär. Men då kör jag med extremt hög volym.

Definera extremt hög=p

OT: Mindre smart att träna mage varje dag, speciellt om du böjer/markar.
Behandla magen som vilken annan muskelgrupp.
Själv kör jag endast 6 set cablecrunches i veckan, 3 set på 2 olika pass,
resterande magträning överlåter jag till böj och mark.

Crocker
2011-06-10, 22:13
Definera extremt hög=p

OT: Mindre smart att träna mage varje dag, speciellt om du böjer/markar.
Behandla magen som vilken annan muskelgrupp.
Själv kör jag endast 6 set cablecrunches i veckan, 3 set på 2 olika pass,
resterande magträning överlåter jag till böj och mark.

6-30 reps 2-5 set 5-6 gånger i veckan.

Hodik
2011-06-10, 22:54
Tack, vilar du "target muskeln" 48 timmar för att du är trött? iallafall för mig, då jag tar ett pass, t.ex armar en dag, så har jag energi till nästa dag med, men de säger väl att man ska vila muskelgrupperna 48 timmar minst? så fast än jag har energi så ska jag avstå från passet? :D eftersom musklerna måste vila, växer?

Får du träningsvärk?

Crocker
2011-06-10, 22:58
Får du träningsvärk?
Varför är det relevant?

mattilainen
2011-06-10, 23:05
varför är det relevant?

+1

Zorban
2011-06-10, 23:36
Tack, vilar du "target muskeln" 48 timmar för att du är trött? iallafall för mig, då jag tar ett pass, t.ex armar en dag, så har jag energi till nästa dag med, men de säger väl att man ska vila muskelgrupperna 48 timmar minst? så fast än jag har energi så ska jag avstå från passet? :D eftersom musklerna måste vila, växer?
48 timmar är väl en tumregel som man brukar rekommendera folk att inte ligga under. Har man grym återhämtningsförmåga, eller har tränat ganska lätt, kan man säkert träna tidigare inpå. Har man kört väldigt tungt bör man vila längre. Det har inte bara med energi att göra.

Jag vilar dem mer än 48 timmar, minst 72 och gärna 96. Hade kunnat träna dem tidigare men brukar känna mig ganska sliten. Men så kör jag också mest tunga basövningar och inget fjollande.

För övrigt kan du träna trots träningsvärk, även samma muskel.

Kör du helkroppspass eller? Eftersom du vill träna samma muskel redan nästa dag. Om du kör helkroppspass och är redo att köra för fullt dagen efter så kanske du bör se över ditt pass, om målet är att lyfta tungt iaf :)

Kaerra
2011-06-19, 18:16
Jag brukar vila tills jag känner mig fräsch för nytt pass, och det beror på volym intensitet och massor av annat. Någon regel att du ska vänta 48h är väl bra tills man lärt känna sin kropp. Jag vilar tex nu 72h per pass ungefär. Men då kör jag med extremt hög volym.

Menar du nu att du kör extremt hög volym på magen? för 5 set låter inte speciellt mycket, jag kör te,x 25set på axlar

Crocker
2011-06-20, 11:22
Menar du nu att du kör extremt hög volym på magen? för 5 set låter inte speciellt mycket, jag kör te,x 25set på axlar
25 set axlar är förmodligen bara dumt.

mattilainen
2011-06-20, 11:28
Menar du nu att du kör extremt hög volym på magen? för 5 set låter inte speciellt mycket, jag kör te,x 25set på axlar

tell me more!