handdator

Visa fullständig version : Förkrympt vänster huvud på höger gastrocnemius


Spartansk
2011-06-10, 13:59
Detta är ett fenomen jag har. Alltså att på min högra vad så har jag bara en (den yttersta) av två "bulor" som ska finnas högst upp på vaden. Känner man där den andra ska sitta så känner man bara en sena. Jag tror min vadmuskel har kompenserat detta genom att öka storleken på gastrocnemius andra huvud, och på soleus.

Går detta att träna till rätta?

Är detta något som kommer påverka mig negativt på något sätt?

Här är en suddig, spegelvänd bild på fenomenet. Framifrån, för det syns tydligt så.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4df2150ca11ae_vaddd.jpg

muddler
2011-06-10, 14:21
Well jag har ingen aning men själv lider jag av förkrümpt triceps :(

Spartansk
2011-06-10, 14:22
Well jag har ingen aning men själv lider jag av förkrümpt triceps :(

Min triceps är en förkrümpt kameltå. :(

Sniggel
2011-06-13, 16:01
Om det är något genetiskt, vilket det låter som så kan du nog aldrig rätta till det. Alltså om du faktiskt saknar det ena huvudet på ena vaden eller om det är mycket mindre av någon anledning.
Du kan kanske försöka kompensera med att träna den vaden extra mycket men det kommer ju att synas en skillnad mellan vaderna om nu det ena huvudet alltid kommer att vara markant mindre.

LillSkalman
2011-06-13, 16:26
Jag har sett flera denna vår när jag varit ute på mina morgonpromenader som har en markant större vad än den andra, alltid klurat på om de sysslar med någon speciell sport som favoriserar ena benet före det andra. Tankarna går kring höjdhopp eller kanske handboll eller något dylikt. Du har inte pysslat med nån sån sport i unga dagar Spartansk? Jag är alltså mest intresserad och nyfiken, har inget direkt att tillföra. :)

phrack
2011-06-18, 08:53
Har också synlig skillnad, dock inte lika mycket. Har du olika rörlighet/styrka i benen? Tränar du övningar på ett ben?

Spartansk
2011-06-18, 17:39
Alltså om du faktiskt saknar det ena huvudet på ena vaden eller om det är mycket mindre av någon anledning

Det finns där, men det är mycket mindre. Nästan som en sena bara. Dessutom är det mycket svårare att spänna. På det normala benet kan jag spänna huvudet med vilje, men det kan jag inte på det andra.

Du har inte pysslat med nån sån sport i unga dagar Spartansk?

Nej. :)

Har du olika rörlighet/styrka i benen? Tränar du övningar på ett ben?

Jag tror jag har lite olika styrka och rörlighet i benen på andra ställen. Har inte kollat upp det så noga, men jag kommer ner olika långt när jag försöker gå ner i spagat på olika håll. Och jag har råkat lägga märke till att min ena skinka är större än den andra.

Har inte tränat några enbensövningar på länge, men ska börja med utfall, hade jag tänkt.