handdator

Visa fullständig version : med 100 g kokt basmatiris så menar livsmedelsverket..?


lolleet
2011-06-10, 13:13
med 100 g kokt basmatiris så menar livsmedelsverket
antagligen näringsvärdena för just 100 g kokt basmatiris?
tycker det är märkligt att de inte har med okokt.

gäller ration 100g = 1,25 dl fortfarande då?

vicarious
2011-06-10, 13:14
med 100 g kokt basmatiris så menar livsmedelsverket
antagligen näringsvärdena för just 100 g kokt basmatiris?

Ja. Man brukar mena det man skriver.

Varför läser du inte på förpackningen istället? Där står näringsvärde för okokt.

Här har du det

Energi
359kcal
Protein
9.2g
Kolhydrater
76.7g
Fett
1g

lolleet
2011-06-10, 13:25
Ja. Man brukar mena det man skriver.

Varför läser du inte på förpackningen istället? Där står näringsvärde för okokt.

Här har du det

Energi
359kcal
Protein
9.2g
Kolhydrater
76.7g
Fett
1g

håller på med ett schema för deff. är enklare att mata in data ifrån livsmedelsverket än att behöva köpa och sedan mata in. men tack för hjälpen.

men tror du jag kan räkna på att
100 g okokt ris motsvarar 1,25 dl okokt ris?
100 g kokt ris motsvarar 1,25 dl kokt ris?

King Grub
2011-06-10, 13:27
Är det inte enkelt att kolla själv?

limenka
2011-06-10, 13:28
håller på med ett schema för deff. är enklare att mata in data ifrån livsmedelsverket än att behöva köpa och sedan mata in. men tack för hjälpen.

men tror du jag kan räkna på att
100 g okokt ris motsvarar 1,25 dl okokt ris?
100 g kokt ris motsvarar 1,25 dl kokt ris?

Varför köper du inte en matvåg? Du kommer ha väldiga problem med att räkna rätt annars.

lolleet
2011-06-10, 13:30
hmm jag vet inte. känns lite overkill. torde ju finnas en databas för detta istället för att man ska behöva uppfinna hjulet igen.

men var kan man köpa en matvåg egentligen?

King Grub
2011-06-10, 13:31
Visst finns det en databas, men för att använda den behöver du en våg.

lolleet
2011-06-10, 13:37
Visst finns det en databas, men för att använda den behöver du en våg.


ja jo, men databasen kunde ju vara bättre. Det är förstås effektivare om en person bär kostnaden för att räkna ut X g = Y dl och släpper informationen för alla(vilket ett statligt verk borde göra, dvs erbjuda tjänster och varor som efterfrågas men som marknaden inte kan erbjuda pga strukturella problem ). Alternativet är ju att alla personer som vill ha reda på informationen får räkna på det själva, mycket ineffektivt alltså.

vicarious
2011-06-10, 13:40
ja jo, men databasen kunde ju vara bättre. Det är förstås effektivare om en person bär kostnaden för att räkna ut X g = Y dl och släpper informationen för alla(vilket ett statligt verk borde göra, dvs erbjuda tjänster och varor som efterfrågas men som marknaden inte kan erbjuda pga strukturella problem ). Alternativet är ju att alla personer som vill ha reda på informationen får räkna på det själva, mycket ineffektivt alltså.

Är du seriös?

Skaffa en matvåg.

Eddie Vedder
2011-06-10, 14:26
ja jo, men databasen kunde ju vara bättre. Det är förstås effektivare om en person bär kostnaden för att räkna ut X g = Y dl och släpper informationen för alla

Om mitt decilitermått är utformat lite annorlunda än ditt och rymmer en annan mängd pastaskruvar då? Och du rågar ditt mått men jag inte gör det. Då blir värdena annorlunda. Men de standardmått du efterfrågar finns redan. Problemet är att om man utgår från dom kan felmarginalerna bli ganska stora.

Lepras
2011-06-10, 14:41
Hur mycket väger en näve ris då?

lolleet
2011-06-10, 14:47
Om mitt decilitermått är utformat lite annorlunda än ditt och rymmer en annan mängd pastaskruvar då? Och du rågar ditt mått men jag inte gör det. Då blir värdena annorlunda. Men de standardmått du efterfrågar finns redan. Problemet är att om man utgår från dom kan felmarginalerna bli ganska stora.

bra svar.