handdator

Visa fullständig version : Liggande tricepsextension


Zorban
2011-06-10, 11:54
Har insett att jag behöver bättra på triceps lite. Jag har aldrig kört någon isolationsövning för dem, förutom lite pushdowns ibland. Provade liggande tricepsextensions igår och den känns ganska bra, känns som man kan hantera mycket vikt i den. Har dock sett en miljon olika utföranden av den och har några frågor:

1. Ska man köra med vanlig lång skivstång, eller EZ? Gillar egentligen inte EZ alls, men vet inte riktigt hur jag skulle hantera en vanlig stång, har inget bra ställ för sådana på gymmet.

2. Ska man låsa armbågarna eller låta dem "följa med stången"? Om jag låser armbågarna så får jag inte så stort ROM och lyckas inte heller få stången runt huvudet, utan snarare mot pannan. Å andra sidan kanske det är bättre för axlarna om armbågarna är stilla?

3. Några generella tips för att minska stressen på axlarna/armbågen? Haft axelproblem ett tag, och även lite känningar i armbågen, och jag tyckte övningen kändes lite obehaglig för armbågen. Hur kan jag minimera detta?

vicarious
2011-06-10, 12:16
1. Vanlig rak stång.

2. Låt de följa med bakom huvudet. Detta för att fullständigt aktivera triceps långa huvud.

3. Vet ej.

Zorban
2011-06-10, 12:18
Tack! Men är det inte jobbigt att hantera en lång stång? Eftersom jag har stången bakom huvudet kan jag ju inte använda en vanlig bänkpress-ställning? Känns lättare med en liten kompakt EZ-stång, den kan jag ha i knät typ.

mn8eii
2011-06-10, 12:24
Jag har alltid använt mig av en EZ-stång och det går utmärkt. Du får en aningen mer suppinerad fattning men i ärlighetens namn är rollen den spelar marginell i just tricepsextensions

vicarious
2011-06-10, 12:55
Jag har alltid använt mig av en EZ-stång och det går utmärkt. Du får en aningen mer suppinerad fattning men i ärlighetens namn är rollen den spelar marginell i just tricepsextensions

Det är möjligt, däremot är det nog vanligare med underarmsproblem när man använder sig av EZ-stång i olika övningar, både för triceps och biceps. Jag ser inte anledningen att INTE använda sig av rak.

Ponitus
2011-06-10, 13:27
Dorsalflexerade handleder ska du ha för att inte få ont i armbågen.
Står i Arnes "triceps-program".

edit: Det hjälpte mig att få bort smärta i handleder/armbåge. Så rekommenderar det :)

Oljeblixten
2011-06-10, 13:29
dorsalflexerade handleder ska du ha för att inte få ont i armbågen.
Står i arnes "triceps-program".

Edit: Det hjälpte mig att få bort smärta i handleder/armbåge. Så rekommenderar det :)

+1 =)