handdator

Visa fullständig version : Träna hela kroppen på två dagar, farligt?


madballz
2011-06-10, 11:40
Hej! Är det farligt att träna kroppen på två dagar? Just nu kör jag:

Måndag: Bröst, Triceps, Axlar.
Tisdag: Rygg, Biceps, Ben, Mage.
Onsdag: Bröst, Triceps, Axlar.
Torsdag: Rygg, Biceps, Ben, Mage.

Är detta farligt? Hört att man ska låta varje muskelgrupp vila minst 72 timmar, jag vilar 48h.

Har bytt till detta träningsschema då jag ska börja jobba på måndag, och jag vill hålla mina pass till 45-60 minuter.

Rickard
2011-06-10, 11:42
Nej det är inte farligt.

Zorban
2011-06-10, 11:42
För det första beror det på hur hårt du kör (intensitet / volym). För det andra är det rätt individuellt hur snabbt man återhämtar sig. Prova, om du inte känner dig sliten och lyckas prestera bra på alla pass så är det bara att köra.

madballz
2011-06-10, 11:43
För det första beror det på hur hårt du kör (intensitet / volym). För det andra är det rätt individuellt hur snabbt man återhämtar sig. Prova, om du inte känner dig sliten och lyckas prestera bra på alla pass så är det bara att köra.

Kör tungt, 6-7 reps, 4 set.

Zorban
2011-06-10, 11:48
Beror ju ändå på hur många övningar du kör för en muskelgrupp. Som sagt, prova och se.

Pepz
2011-06-10, 11:52
För det första beror det på hur hårt du kör (intensitet / volym). För det andra är det rätt individuellt hur snabbt man återhämtar sig. Prova, om du inte känner dig sliten och lyckas prestera bra på alla pass så är det bara att köra.



oavsett så är det ju inte "farligt"
sen om det är ett bra upplägg är en annan fråga

Zorban
2011-06-10, 12:01
oavsett så är det ju inte "farligt"
sen om det är ett bra upplägg är en annan fråga
Antog att han menade risk för överträning / skador. Vad mer skulle kunna hända liksom.

mn8eii
2011-06-10, 12:09
fullständig multipel organsvikt:naughty:

Fredrik_S
2011-06-10, 12:13
Det är extremt likt mitt standard upplägg.

Måndag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Tisdag: Mage Rygg, Biceps
Onsdag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Torsdag: Mage Rygg, Biceps
Fredag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Lördag: Mage Rygg, Biceps
Söndag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.

Jag kör med varierande intensitet olika övningar volym tempo osv från pass till pass helt utan perioder eller struktur
optimalt? njea... roligt? extremt!

StampChamp
2011-06-10, 12:21
Det är extremt likt mitt standard upplägg.

Måndag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Tisdag: Mage Rygg, Biceps
Onsdag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Torsdag: Mage Rygg, Biceps
Fredag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Lördag: Mage Rygg, Biceps
Söndag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.

Jag kör med varierande intensitet olika övningar volym tempo osv från pass till pass helt utan perioder eller struktur
optimalt? njea... roligt? extremt!

Fast tydligen verkar det fungera, tycker jag ser ökningar på dig sen du började med denna vansinnesträning. :D

Hur kan ett typiskt pass se ut för dig på ett ungefär? Jag funderar själv på börja köra en tresplit som jag rullar helt utan vilodagar. Bröst/triceps/axlar, rygg/biceps, ben/mage börja om.. borde fungera ett tag!

madballz
2011-06-10, 12:22
Beror ju ändå på hur många övningar du kör för en muskelgrupp. Som sagt, prova och se.

Jag kör 2 max 3 övningar per muskelgrupp :)

Fredrik_S
2011-06-10, 12:31
Fast tydligen verkar det fungera, tycker jag ser ökningar på dig sen du började med denna vansinnesträning. :D

Hur kan ett typiskt pass se ut för dig på ett ungefär? Jag funderar själv på börja köra en tresplit som jag rullar helt utan vilodagar. Bröst/triceps/axlar, rygg/biceps, ben/mage börja om.. borde fungera ett tag!

Tror det är en synvilla för jag deffat, men några millimeter kanske man lyckats lägga på sig.

Har svårt att ange typiska pass. men 40-90 min 5-10 övningar 3-5 set per övninga 30 sek - 5 minuers vila ofta kort vila som fan när jag är själv.. längre om jag tränar med någon.
det är ganska vanligt att det blir två gymbesök och då sker mage plus kontidion på andra besöket eller att jag separerar armar till den andra träning

Idag körde jag efter dorian yates ryggpass som han körde med kai green i ett klipp från 2010
Tungt som fan 3*8 på alla rätt lång vila
pullovermaskin
hammerrowdown lever
standing barbell 35 grader low row
Reated row
halv mark

Men normalare är massa latsdrag roddar pullups chinups bicepscurls stång hantel kabel etc med typ 30 sek vila och 10-15 reps

Presdagarna har dock nästan alltid hantelpressar tunga 3-4 set 5-8 reps. flyes 10-15 reps långsamma djupa Dips 3 gånger Failure divers tricepsövningar Samt mycket handstående träning...

JB12K
2011-06-10, 12:43
Borde väl funka. När jag började träna ,typ första 2 åren, så körde jag bänkpress måndag, tisdag och onsdag. Sen vila resten av veckan. Inget dåligt upplägg.

StampChamp
2011-06-10, 15:19
Tror det är en synvilla för jag deffat, men några millimeter kanske man lyckats lägga på sig.

Har svårt att ange typiska pass. men 40-90 min 5-10 övningar 3-5 set per övninga 30 sek - 5 minuers vila ofta kort vila som fan när jag är själv.. längre om jag tränar med någon.
det är ganska vanligt att det blir två gymbesök och då sker mage plus kontidion på andra besöket eller att jag separerar armar till den andra träning

Idag körde jag efter dorian yates ryggpass som han körde med kai green i ett klipp från 2010
Tungt som fan 3*8 på alla rätt lång vila
pullovermaskin
hammerrowdown lever
standing barbell 35 grader low row
Reated row
halv mark

Men normalare är massa latsdrag roddar pullups chinups bicepscurls stång hantel kabel etc med typ 30 sek vila och 10-15 reps

Presdagarna har dock nästan alltid hantelpressar tunga 3-4 set 5-8 reps. flyes 10-15 reps långsamma djupa Dips 3 gånger Failure divers tricepsövningar Samt mycket handstående träning...

Ja fast du lyckats behålla allt väldigt bra också trotts deff, verkar onekligen fungera för dig :)

Men det låter riktigt tufft, två gånger i veckan max tre skulle funka för mig under en period. Jag fick däremot problem med axlar när det blev för mycket. Körde du likadant under deff?

Stoltz
2011-06-10, 16:18
Måndag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Tisdag: Mage Rygg, Biceps
Onsdag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Torsdag: Mage Rygg, Biceps
Fredag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.
Lördag: Mage Rygg, Biceps
Söndag: Mage Bröst, Triceps, Axlar.


http://www.pressplayshopping.tv/images/shop/pd/001666.jpg
:D

kettlebellGuden
2011-06-10, 16:26
Farligt? Hur menar du.. att du typ ska explodera eller något?

Nej det är inte farligt alls.

Spartansk
2011-06-10, 16:27
Haha, det är väl inget konstigt att fråga om det är farligt, vilket några verkar påskina? Han menar såklart om det är hög skaderisk, överträningsrisk etc.

kettlebellGuden
2011-06-10, 16:32
Haha, det är väl inget konstigt att fråga om det är farligt, vilket några verkar påskina? Han menar såklart om det är hög skaderisk, överträningsrisk etc.

Jag har nog helt missat det här om att det skulle vara farligt. *grr*

Fredrik_S
2011-06-10, 16:47
Ja fast du lyckats behålla allt väldigt bra också trotts deff, verkar onekligen fungera för dig :)

Men det låter riktigt tufft, två gånger i veckan max tre skulle funka för mig under en period. Jag fick däremot problem med axlar när det blev för mycket. Körde du likadant under deff?

Jag kör typ sådär jämt, 3-4 gånger i veckan per muskel är det som jag tycker är roligast. Hatar å vänta flera dar innan man får pumpa upp biceps eller bröst.

Fast deff och deff, eller jo det är deff på riktigt(glömmer bort att deff numer betyder viktnedgång och bantning oftare än det betyder definition av muskler vid redan hyfsat lågt fetttal)
... det har varit mer eller mindre kcalballans.. snittvikten är bara ca 3 kilo mindre idag än när jag började "deffa" för 11 veckor sen.