handdator

Visa fullständig version : Bli av med min ölmage.


Melkor
2011-06-10, 11:25
Hej!

Nu är det så att jag har en vad jag kallar för "ölmage". Jag är ganska smal och lång och jag har ett normalt BMI. Men min mage putar något så fruktansvärt! Jag ser gravid ut och jag är inte en kvinna..
Det tycker jag inte om förstår ni så jag tänkte att jag skulle börja jogga varje morgon innan frukost för att bli av med den. Sen funderar jag på om jag ska komplettera med några magövningar i samband med att jag är ute och springer. Situps eller dylikt tänker jag på då.

Eftersom jag nu är en nybörjare när det gäller jogging så undrar jag ifall det finns något speciellt man ska tänka på när man joggar. T.ex vilka skor ska man ha på sig, ska man använda en pulsräknare och vilken puls ska man isf ligga på. Finns det annat tänka på så är jag tacksam för allas tips och råd.

För de som undrar så väger jag ca 80 kilo och är ca 183 cm lång.

Tack!

jbaa
2011-06-10, 11:55
För att få en platt mage (magrutor) behöver du i praktiken inte göra en enda situp, allt handlar om att bli av med fettet kring magen.
Däremot så skadar det inte att göra några situps för att träna magmuskulaturen, men du får inte en plattare mage av det.
Tänk inte så mycket på utrustning och tekniska bitar. Ta på dig ett par joggingskor och bara ut och spring.
Lyssna till kroppen, du märker vad du orkar och väljer tempo utefter det.
Du behöver dock inte ut och springa 1 mil första passet, börja lugnt och jobba dig "uppåt" mot längre distanser och högre tempo
Ett annat tips som säkert kommer att komma är att promenader huvudsakligen förbränner fett medans att jogga/springa främst bränner kalorier
Jag föreslår dock att jogga/ springa framför promenader då du tränar konditionen/hjärtat i större utsträckning

mn8eii
2011-06-10, 12:18
För att få en platt mage (magrutor) behöver du i praktiken inte göra en enda situp, allt handlar om att bli av med fettet kring magen.
Däremot så skadar det inte att göra några situps för att träna magmuskulaturen, men du får inte en plattare mage av det.
Tänk inte så mycket på utrustning och tekniska bitar. Ta på dig ett par joggingskor och bara ut och spring.
Lyssna till kroppen, du märker vad du orkar och väljer tempo utefter det.
Du behöver dock inte ut och springa 1 mil första passet, börja lugnt och jobba dig "uppåt" mot längre distanser och högre tempo
Ett annat tips som säkert kommer att komma är att promenader huvudsakligen förbränner fett medans att jogga/springa främst bränner kalorier
Jag föreslår dock att jogga/ springa framför promenader då du tränar konditionen/hjärtat i större utsträckning

Ehrm, "bränner" kalorier? Kalorier är bara ett sätt att mäta energi, kalorier kommer du bränna oavsett de kommer från fett, glykogen eller glukos. Och även om vi bortser från det så ja, procentuellt sett kanske du har förbränt mer fett under en promenad på 1h än en joggingtur. Du kommer dock alltid ha förbrukat mer energi om du springer samma sträcka, och därigenom "förbränt mer fett".

King Grub
2011-06-10, 12:19
Ett annat tips som säkert kommer att komma är att promenader huvudsakligen förbränner fett medans att jogga/springa främst bränner kalorier

Innan man skriver sådana där saker är det rekommendabelt att man själv lär sig grunderna, så man vet vad kalorier är för något.

mn8eii
2011-06-10, 12:27
Innan man skriver sådana där saker är det rekommendabelt att man själv lär sig grunderna, så man vet vad kalorier är för något.

Fast resten av hans råd var ju ganska förnuftigt, det måste vi ge honom.

jbaa
2011-06-10, 12:35
Onödigt att vara besserwisser ;) vet mycket väl vad kalorier är
Det var fel ord, ska vara KOLHYDRATER istället för kalorier
Så ta det lugnt:cool:

Zorban
2011-06-10, 12:37
Det gör ändå ingen märkbar skillnad för dygnets totala fettförbränning så länge kaloriunderskottet är samma.

Nykropp
2011-06-10, 12:38
Bränner inte gång och löpning samma saker?

mn8eii
2011-06-10, 12:45
Fast att byta ut kalorier mot kolhydrater i ditt ursprungliga påstående gör det ju inte mer sant. Det förklarade jag för dig i mitt första inlägg.

jbaa
2011-06-10, 12:52
Fast att byta ut kalorier mot kolhydrater i ditt ursprungliga påstående gör det ju inte mer sant. Det förklarade jag för dig i mitt första inlägg.

okeej :S
Det jag har lärt mig är i allafall att vid lågintensiv träning som promenader använder kroppen huvudsakligen fett som energikälla, då det inte krävs lika mycket syre för att kroppen ska hinna bryta ner & tillgodogöra sig fett som huvudsaklig energikälla.
Medans vid högintensiv träning som jogging så räcker inte syret till för att kroppen ska hinna bryta ner & tillgodogöra sig fett som huvudsaklig energikälla, och därmed använder sig kroppen till större delen av kolhydrater som energikälla men såklart även fett.

Sagolikt
2011-06-10, 12:58
okeej :S
Det jag har lärt mig är i allafall att vid lågintensiv träning som promenader använder kroppen huvudsakligen fett som energikälla, då det inte krävs lika mycket syre för att kroppen ska hinna bryta ner & tillgodogöra sig fett som huvudsaklig energikälla.
Medans vid högintensiv träning som jogging så räcker inte syret till för att kroppen ska hinna bryta ner & tillgodogöra sig fett som huvudsaklig energikälla, och därmed använder sig kroppen till större delen av kolhydrater som energikälla men såklart även fett.

Det stämmer säkert och jag har hört liknanade. Men vad tror du händer med alla kolhydrater du ätit och inte ännu använt energin ifrån? Det säger inte puff och försvinner i avföringen tyvärr :(

vicarious
2011-06-10, 13:13
Fast resten av hans råd var ju ganska förnuftigt, det måste vi ge honom.

Vad exakt var förnuftigt i det inlägget? Helhetsintrycket av inlägget är ju att man måste springa för att få fram sexpacket, vilket är inkorrekt.

jbaa
2011-06-10, 13:21
Vad exakt var förnuftigt i det inlägget? Helhetsintrycket av inlägget är ju att man måste springa för att få fram sexpacket, vilket är inkorrekt.

Du får tolka det på vilket sätt du vill, däremot tycker jag att din tolkning är en aning missvisande. Jag förstår inte riktigt hur du kan missa att jag menar att man inte får fram magrutorna genom att göra situps utan det handlar om att bli av med fettet som döjer rutorna. Hur man ska göra detta är självfallet valfritt, om man väljer att t.ex. jogga eller promenera. Personligen föredrar jag att jogga

NyKille
2011-06-10, 15:11
Är Jogga alltså bättre för att bli av med fett runt magen ? eller är det mer effektivt att springa med ett högt tempo. (blev lite krångligt för mig :P)

Sagolikt
2011-06-10, 15:16
Är Jogga alltså bättre för att bli av med fett runt magen ? eller är det mer effektivt att springa med ett högt tempo. (blev lite krångligt för mig :P)

Ju högre tempo ju mer energi förbrukar du, och i slut ändan mer fett. Ju snabbare du springer ju mer fett kommer du att förbränna.

Men du måste väga in att du orkar hålla på längre i ett lägre tempo och kan på så sätt kanske förbruka mer energi över en längre tid. Men förutsatt att du tränar lika länge så är ett högre tempo bättre.

Sen vet jag inte om man ska ta hänsyn till att du kanske blir hungrigare av ett långt löppass på 1h än en promenad på 1h och kompenserar därför energiförlusten med mer energiintag :)

delta_mats
2011-06-10, 15:16
Är Jogga alltså bättre för att bli av med fett runt magen ? eller är det mer effektivt att springa med ett högt tempo. (blev lite krångligt för mig :P)


Löpning/joggning eller vad man nu vill kalla det är jobbigare än promenader och förbrukar mer energi. I slutändan är det energin som är det intressanta ifall man kommer gå ner i vikt eller inte. Att jogga är en bra metod att öka energiförbrukningen så man slipper dra ner så mycket på maten, vilket kan kännas tråkigt. Sen är ju konditionsträning bra på många andra sätt såklart. Kombinera med styrketräning.

Melkor
2011-06-10, 15:57
Jag tackar för alla era svar!
Även om jag inte riktigt förstår vad det är ni snackar om ibland, hehe.

Jag tänkte kolla med er även hur ni står er till olika sk "tillskott", min gode vän som är "bodiebuilder" tycker att jag borde dra i mig en kopp kaffe på tom mage innan jag begär mig ut för att springa en runda. Han berättade även om olika fettförbrännande medel som finns att köpa, men de där kemikalierna vågar jag i stoppa i mig.. eller?

Jag ska nog även vara lite jobbig med att fråga er om det är viktigt att värma upp inför en jogging runda och hur man isf bär sig åt. Slutligen undrar jag då också hur pass länge man ska springa runt sjön innan man börjar bränna fett.

Tack för era svar!

Spartansk
2011-06-10, 16:01
Jag hade exakt samma problem som du. Jag joggade regelbundet i flera år utan att märka minsta skillnad.

Det enda som fick problemet att försvinna var en väl planerad deff. Med andra ord, när kroppsfettet försvann, så plattade magen till slut till sig. Dock var jag tvungen att deffa ner mig väldigt mycket innan jag märkte någon skillnad, så pass att jag nästan var äckligt mager i ansiktet.

Fredron
2011-06-10, 16:09
Magen är en populär fettdepå för kroppen och den försvinner endast ifall kroppen behöver frigöra den energin. Du måste alltså ligga på kaloriunderskott och antagligen tappa en hel del kilon innan magen plattar ut sig.
Att jogga i sig löser inte problemet.
Tänk dig att du behöver 2500 kalorier/dag, då vore det lämpligt om du la dig på 2000 kalorier/dag, alltså åt mindre. Men du skulle också kunna springa mer och därför hamnar ditt dagsbehov på 3000, men du fortsätter äta för 2500 och ett underskott skapas.
Det må vara sant att man bränner mer fett om man springer på tom mage och liknande, men kroppen justerar det här dock och bränner mindre fett resten av dagen. Det finns alltså inga genvägar förutom att se till så det totala intaget är lägre än förbrukningen.
Fettförbrännande medel är skit generellt sett.

Enkla tips är att skära ner ordentligt på godis/glass/kakor/chips/läsk samt promenera/springa/träna mer, vad du nu tycker är roligt.

Sagolikt
2011-06-10, 17:08
Det må vara sant att man bränner mer fett om man springer på tom mage och liknande, men kroppen justerar det här dock och bränner mindre fett resten av dagen.
Det borde faktiskt vara bättre att springa med mat i magen, eller med en ryggsäck med vikter i :)