handdator

Visa fullständig version : Lagböcker och upplagor


cirkelrak
2011-06-10, 09:48
2007, 2009, 2011. Stor schillnad?

Ska läsa grundkurs i juridik (15p) över sommaren och behöver en lagbok. Spelar det någon större roll om den är något år gammal?

Oljeblixten
2011-06-10, 09:54
Jag har hört att de flesta som läser Juridik och annat där man behöver den stora boken köper en som är något år gammal. Just pga att en sprillans ny är SNORdyr!

cirkelrak
2011-06-10, 10:27
Jo precis därför jag undrar. Men om det innebär att jag behöver jobba extra med hitta ändrad/ny information så pungar jag gärna ut mer för att slippa det.

Vunnis
2011-06-10, 10:39
Det ändras saker årligen, ja.
Jag klarade min sån kurs med lagböcker på nätet, om du nu inte jättegärna vill sitta och bläddra i en riktig bok så är ju det ett alternativ. Billigt som attan =)

Oljeblixten
2011-06-10, 10:44
Du gör som du vill, men som sagt. Hittade 2009boken för 200-300kr på blocket. 2011 årsutgåva kostar dryga 2000kr. :D Jag hade gärna googlat lite extra, Men frågan är huruvida en sommarkurs faktiskt kommer ta upp lagar som ändrats sedan två år? jag menar inte radikala ändringar har väl gjorts ?

Frågan är: Som medborgare har man skyldighet att känna till lagen, varför kostar boken över 2000kr ? :C

cirkelrak
2011-06-10, 10:55
Aha, ja nätet kanske tom är lättare iom att man kan söka? Men man kanske behöver en bok på tentan?

noob76
2011-06-10, 11:43
Du behöver inte köpa årets för en 15p grundkurs.
Men hitta en som är 1 år gammal.

Jag har kanske någon från 2010 liggande tom.

cirkelrak
2011-06-10, 12:09
Du behöver inte köpa årets för en 15p grundkurs.
Men hitta en som är 1 år gammal.

Jag har kanske någon från 2010 liggande tom.

Du har pm!

noob76
2011-06-11, 19:51
Du har pm!


Jag har försökt svara på PM , dock kunde jag inte se om mitt svar verligen gick iväg. men ja har böcker ivf.

Hades
2011-06-12, 10:02
Köp den röda lagboken. Förra årets upplaga brukar funka bra på grundkurserna. Det är ju dessutom sällan kurslitteraturen är helt uppdaterad, så om det är några lagar som ändrats nyligen får ni säkert reda på det under kursens gång.

johanhej
2011-06-12, 10:33
Ändringarna är väldigt väldigt få och det gör ingen skillnad om du har en som är ett par år gammal. Om ni går igenom saker som nyligen blivit ändrade så kommer föreläsaren garanterat nämna detta.

mik
2011-06-12, 10:52
Spelar ingen roll om lagboken är ett par år gammal. Du klarar dig med att köpa den gröna lagboken. Den är smidig och väger knappt något jämfört med den röda eller blåa.

-squat-
2011-06-12, 11:57
Du behöver inte köpa årets för en 15p grundkurs.


Hur är det med civilrätten? funkar äldre upplagor där också?

Hedman
2011-06-12, 12:07
Beror väl lite vad den innehåller. Den nya Konsumentkreditlagen var jag tvungen att skriva ut för den fanns inte i 2010 års upplaga.

Mantus
2011-06-12, 13:34
Köp den röda lagboken. Förra årets upplaga brukar funka bra på grundkurserna. Det är ju dessutom sällan kurslitteraturen är helt uppdaterad, så om det är några lagar som ändrats nyligen får ni säkert reda på det under kursens gång.

Varför skall han köpa den röda tegelstenen för en 15-poäng stor översiktskurs? Det känns ju otroligt onödigt att dra på sig ryggskador för en sådan begränsad tidsperiod. Både den gröna och den blå borde täcka trådskaparens behov alldeles utmärkt.

cirkelrak
2011-09-03, 18:20
Nu har tentan blivit rättad och jag kan säga att det funkade hur bra som helst med en blå lagbok från 2009. Behövde bara skriva ut 3 lagar som uppdaterats på senare år. För övrigt var det 15 lättförtjänta poäng och föreläsningarna var bra så det var kul att gå kursen :thumbup:

limenka
2011-09-03, 18:23
Nu har tentan blivit rättad och jag kan säga att det funkade hur bra som helst med en blå lagbok från 2009. Behövde bara skriva ut 3 lagar som uppdaterats på senare år. För övrigt var det 15 lättförtjänta poäng och föreläsningarna var bra så det var kul att gå kursen :thumbup:

Kul att det gick bra för dig! Läser just nu arbetsrätt och vi behövde tydligen ha den senaste upplagan av Arbetslagstiftningen. Som tur är kostar den bara 400-500 kr :D

Hur såg tentan ut?

Carolinew
2011-09-03, 18:25
Det hjälper ju knappt att ha den nyaste upplagan heller, det kommer ändringar under året också så man måste ändå kolla upp det i SFS för att vara säker.

Jag gjorde också det stora misstaget att köpa lagboken för 2k precis innan de sänkte priset till ~800 kr nu i augusti :P

cirkelrak
2011-09-03, 19:17
Kul att det gick bra för dig! Läser just nu arbetsrätt och vi behövde tydligen ha den senaste upplagan av Arbetslagstiftningen. Som tur är kostar den bara 400-500 kr :D

Hur såg tentan ut?

Det var 6 problemfrågor plockat från olika områden och i stil med: Märta köper en spade av Lasse. Spaden går sönder en vecka efter köpet när Märta slår sin man med den. Lasse som är kompis med Märtas man vägrar ersätta den, vem kan göra vad och vem har rätt?

Som vanligt så är det vinnande konceptet att göra gamla tentor :thumbup:

Jag gjorde också det stora misstaget att köpa lagboken för 2k precis innan de sänkte priset till ~800 kr nu i augusti :P

Surt! Tänk på all vassle du kunde köpt för pengarna :(

limenka
2011-09-03, 19:32
Haha ok :D

Yes
2011-09-04, 11:52
Varför skall han köpa den röda tegelstenen för en 15-poäng stor översiktskurs? Det känns ju otroligt onödigt att dra på sig ryggskador för en sådan begränsad tidsperiod. Både den gröna och den blå borde täcka trådskaparens behov alldeles utmärkt.
Vad är det för skillnad på dessa böcker?

Mantus
2011-09-04, 12:03
Vad är det för skillnad på dessa böcker?

Innehållet.
Den blå är standardupplagan för de flesta myndigheter och advokatfirmor. Den är anrikast och därför per definition bäst enligt det kollektiva juristmedvetandet. Det kan även vara värt att inhandla den då den har en annan indelning av lagar än de andra två böckerna.
Den gröna är mindre omfångsrik än den blå och avpassad för juriststudenter. Den ska räcka de första sex terminerna på juristprogrammet med undantag för vissa skattelagar. Den gröna boken är den till vikt sett lättaste av de tre böckerna. Den är även billigast.
Den röda är den mest omfångsrika tillika den tyngsta. Jag har själv inte bläddrat särdeles mycket i den men den känns mest som något man har i bokhyllan och inte släpar runt på i en väska.

Yes
2011-09-04, 12:59
Innehållet.
Den blå är standardupplagan för de flesta myndigheter och advokatfirmor. Den är anrikast och därför per definition bäst enligt det kollektiva juristmedvetandet. Det kan även vara värt att inhandla den då den har en annan indelning av lagar än de andra två böckerna.
Den gröna är mindre omfångsrik än den blå och avpassad för juriststudenter. Den ska räcka de första sex terminerna på juristprogrammet med undantag för vissa skattelagar. Den gröna boken är den till vikt sett lättaste av de tre böckerna. Den är även billigast.
Den röda är den mest omfångsrika tillika den tyngsta. Jag har själv inte bläddrat särdeles mycket i den men den känns mest som något man har i bokhyllan och inte släpar runt på i en väska.
Vad har den röda som den blå saknar? Jag har en gammal(läs antik) blå upplaga som jag funderar på att förnya, men finns det nåt av intresse i den röda kanske det får bli en sån istället.