handdator

Visa fullständig version : Te tjejblogz


Asdf
2011-06-10, 08:36
Nu var inte sökfunktionen min vän denna gång heller. Men jag läste nyss en krönika om tjejbloggar i GP som jag tyckte var riktigt välskriven och som hade en hel del bra poänger
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.642038-malin-lernfelt-egoboost-som-ekar-tomt

Jag skulle kunna spinna loss ordentligt men vad tycker ni själva om det detta? Varför ser de mest populära tjejbloggarna ut som de gör?

Lychgate
2011-06-10, 08:55
Efter att snabbt tittat in på blondinbella's blogg antar jag att folk läser det för en verklighetsflykt? Hennes massivaste problem på första sidan var att hon tappat en ädelsten i golvet och såg tusenlapparna flyga från kontot, men det hade gått bra iaf. Eller inlägg så fint nämnda "Det Handlar om Mig!".

Hon är väll en inspirationskälla till tjejer som vill vara framgångsrika, shoppa och köra sitt egna race. Att dom är störst är för det grunda innehållet och spridningen genom tidningar/nätet etc.

Eddie Vedder
2011-06-10, 08:58
Jag tror mycket handlar om att man dras till att läsa om ett liv man själv inte har riktig lust att skaffa sig. Av samma anledning som man läser byggares bloggar utan att egentligen vilja bli riktigt så stor och grov. Eller vad det nu kan tänkas vara. Det vill säga liv som lockar och är lite spännande men som ändå känns för extremt för de allra flesta att faktiskt efterleva.

Jag tror faktiskt att väldigt få av Blondinbellas och Kissies läsare verkligen har en genuin önskan att leva samma liv.

mini
2011-06-10, 09:03
Jag tycker att Andreas hade en mycket relevant fundering i kommentarsfältet:

Vad är en tjejblogg? Har inte skribenten med den benämningen definierat bort alla bra bloggar som skrivs av tjejer/kvinnor? T ex skriver flera kvinnor på ekonomistas.se. Men jag tror att "tjejblogg" används som definition på just blondinbella-liknande bloggar, och därför är det omöjligt att stöta på något annat inom definitionen "tjejbloggar". Varför är dessa bloggar populära, istället för varför skriver tjejer om sånt här. De skriver faktiskt om annat också, men då kallas det inte "tjejblogg".

Brunfel
2011-06-10, 09:04
Jag tror att många plockar enkla poäng när de hackar på dessa bloggar. Jag inkluderad har ju väldigt lätt att ogilla dessa människor utan att ens varit inne på sidorna. Man "vet" att de bara skriver korkade saker som "kÖpTe nY LäpPglanz! **fN1zz!**". Detta parat med att de ser rätt blåsta ut.

spoonchest
2011-06-10, 10:49
Jag tycker att Andreas hade en mycket relevant fundering i kommentarsfältet:

Sant..

young_george
2011-06-10, 10:57
Jag tycker att Andreas hade en mycket relevant fundering i kommentarsfältet:

Precis. På samma sätt som att pojkband inte representerar alla musikband med män i de.

Asdf
2011-06-10, 12:40
Jag tycker att Andreas hade en mycket relevant fundering i kommentarsfältet:

Jag kommer nog aldrig förstå varför tjejbloggar är så omåttligt populära. Det är något jag totalt missat och som skribenterna tydligen har en större insikt av :/

Zhang
2011-06-10, 13:40
Killar (straight sådana) kollar väl mestadels för att få sig en glimt av snygga ( enligt den sociala normens standard), lättklädda tjejer.

Tjejer, som jag vill tro är majoriteten av dem som faktiskt läser bloggarna läser väl på grund av sin egen osäkerhet i sig själva och vänder sig till redan populära och fungerade koncept angående stil och beteende i hopp om att bli lika populära de också.

Självklart kan man ju inte dra könen över en kam utan det finns en klick inom respektive kön som besöker sidorna av diverse anledningar. Jag själv påkommer mig själv besöka Kissie's blogg ibland. Inte för att stirra på henne (eftersom i ärlighetens namn ser hon ganska motbjudande ut) utan oftast eftersom jag har tråkigt eller helt enkelt bara gillar att hålla mig uppdaterad inom det mesta oavsett om jag finner det intressant eller inte

mini
2011-06-10, 13:50
Jag kommer nog aldrig förstå varför tjejbloggar är så omåttligt populära. Det är något jag totalt missat och som skribenterna tydligen har en större insikt av :/

Spinn loss lite om det då.

filmjölk
2011-06-10, 14:26
Hela konceptet med "tjejbloggar" (Livstils och mode- bloggar hade vart ett bättre namn imho, då jag tror, iaf hoppas att dessa inte representerar någon slags norm för tjejer) tror jag är ett uttryck för en slags misslyckad kvinnlig frigörelse. Nån slags avartsfeminism.

En slags avartsfeminism där vissa kvinnor kräver utrymme, makt och vill göra sin röst hörd, men inte på grund av att de har något vettigt att tillföra utan för att de helt enkelt anser sig ha den rätten, för att de är tjejer som har skönhet, pengar, status och en förmåga att skrika högt.

De vill ha jämnlikhet, men inte ge upp sina "fördelar" som kvinnor. de vill bli särbehandlade för att de är snygga, de vill ha rika män, de vill ha status, men inte behöva tillföra något för att få det. Mannen skall jobba, kvinnan skall shoppa och relaxa, nån annan sköta hem och barn.

Det är en ganska rutten version av feminism tycker jag. Peggy Bundyfeminism kanske man skulle kunna kalla det. Om småtjejer helt enkelt slutar att läsa skiten så kanske vi slipper det.

mini
2011-06-21, 22:01
Spinn loss lite om det då.

Bump. Jag är nyfiken på riktigt.

mikaelj
2011-06-21, 22:15
Vad är det att spinna loss om? Hur han inte förstår hur tjejbloggar har blivit så omåttligt populära? Det förstår jag inte heller men jag ser inte heller vad det är att spinna loss om. Vad betyder ens spinna loss i din fråga?

mini
2011-06-21, 22:18
Nu var inte sökfunktionen min vän denna gång heller. Men jag läste nyss en krönika om tjejbloggar i GP som jag tyckte var riktigt välskriven och som hade en hel del bra poänger
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.642038-malin-lernfelt-egoboost-som-ekar-tomt

Jag skulle kunna spinna loss ordentligt men vad tycker ni själva om det detta? Varför ser de mest populära tjejbloggarna ut som de gör?

Vad är det att spinna loss om? Hur han inte förstår hur tjejbloggar har blivit så omåttligt populära? Det förstår jag inte heller men jag ser inte heller vad det är att spinna loss om. Vad betyder ens spinna loss i din fråga?

Jag vet inte, jag väntar på just det.

Tolkia
2011-06-21, 22:20
Vad är det att spinna loss om? Hur han inte förstår hur tjejbloggar har blivit så omåttligt populära? Det förstår jag inte heller men jag ser inte heller vad det är att spinna loss om. Vad betyder ens spinna loss i din fråga?
Tja, att inte göra det är ju ungefär som att skapa en tråd med en Aftonbladetlänk och skriva "diskutera!!111"

Exhale_
2011-06-21, 22:22
Tja, att inte göra det är ju ungefär som att skapa en tråd med en Aftonbladetlänk och skriva "diskutera!!111"

:laugh:

ceejay
2011-06-21, 22:41
finns det ingen snubbe vars blog endast går ut på att smutskasta dessa tjejbloggare? :)

Asdf
2011-06-21, 23:04
Jag tror mycket handlar om att man dras till att läsa om ett liv man själv inte har riktig lust att skaffa sig. Av samma anledning som man läser byggares bloggar utan att egentligen vilja bli riktigt så stor och grov. Eller vad det nu kan tänkas vara. Det vill säga liv som lockar och är lite spännande men som ändå känns för extremt för de allra flesta att faktiskt efterleva.

Jag tror faktiskt att väldigt få av Blondinbellas och Kissies läsare verkligen har en genuin önskan att leva samma liv.

+1

Samtidigt är ändå vi på kolo intresserade av bodybuilding och strävar efter något liknande i vår träning, därför blir bodybuildingbloggarna en form av förebild vi följer för att det ger inspiration åt det vi redan ägnar oss åt

Vad för inspiration ger tjejbloggarna mer än ytlighet/materialism och en falsk form av lycka som inte är genuin? Ingen av dem är förebilder för 5 öre, ändå läser många tjejer dessa bloggar som tokar, ser tjejer dessa som förebilder iaf? För att de står ut och är annorlunda i en tjejs värld? Jag vet inte!

Tricce
2011-06-21, 23:17
+1

Samtidigt är ändå vi på kolo intresserade av bodybuilding och strävar efter något liknande i vår träning, därför blir bodybuildingbloggarna en form av förebild vi följer för att det ger inspiration åt det vi redan ägnar oss åt

Vad för inspiration ger tjejbloggarna mer än ytlighet/materialism och en falsk form av lycka som inte är genuin? Ingen av dem är förebilder för 5 öre, ändå läser många tjejer dessa bloggar som tokar, ser tjejer dessa som förebilder iaf? För att de står ut och är annorlunda i en tjejs värld? Jag vet inte!

Kolla på fjortisarna idag ute i förorterna, tror nog många ändå ser kissie och blondinbella som riktiga förebilder.

Asdf
2011-06-21, 23:25
Kolla på fjortisarna idag ute i förorterna, tror nog många ändå ser kissie och blondinbella som riktiga förebilder.

Förhoppningsvis är det väl bara någon fluga i ung ålder. Blondinbella har iaf skapat ett varumärke och tänkt till, kissie vet jag inte riktigt vad hon är ute efter, sen har vi ju massvis med bloggar av girls w assets som aldrig haft läsare om det inte vore för alla bilder de lägger ut regelbundet på sig

sascha
2011-06-21, 23:28
Galet mycket skitsnack i den här tråden. Folk läser bloggar med hjärndött innehåll av samma anledning som folk tittar på tv, går in på aftonbladet.se, läser Stieg Larsson eller böcker av någon annan värdelös författare, lyssnar på ljudböcker eller kollar på en Adam Sandler-film. Man vill stänga av. Det är skönt, underhållande till och med, att göra så ibland.

Tricklew
2011-06-22, 03:15
+1

Samtidigt är ändå vi på kolo intresserade av bodybuilding och strävar efter något liknande i vår träning, därför blir bodybuildingbloggarna en form av förebild vi följer för att det ger inspiration åt det vi redan ägnar oss åt

Vad för inspiration ger tjejbloggarna mer än ytlighet/materialism och en falsk form av lycka som inte är genuin? Ingen av dem är förebilder för 5 öre, ändå läser många tjejer dessa bloggar som tokar, ser tjejer dessa som förebilder iaf? För att de står ut och är annorlunda i en tjejs värld? Jag vet inte!

Sitter du och skämtar med mig? Blondinbella etc är inga förebilder, däremot random kille med sprutor i skjärten och hundratals bilder på kosttillskot och sina biceps är?

Få kulturer är så ytliga som kroppsbyggar-kulturen.

Asdf
2011-06-22, 09:24
Sitter du och skämtar med mig? Blondinbella etc är inga förebilder, däremot random kille med sprutor i skjärten och hundratals bilder på kosttillskot och sina biceps är?

Få kulturer är så ytliga som kroppsbyggar-kulturen.

Jämför du inte äpplen och päron nu? Det finns betydligt mer bakom bodybuildingkulturen än ytlighet. Jag antar att du kan hålla med mig om faktorer som drivkraft, motivation, tålamod, långsiktighet och självdistans? Det är väl inga dåliga egenskaper att ha eller hur?

Finns säkerligen en hel del liknelser mellan självdestruktiva tjejbloggare och bodybuildare men likväl mycket som skiljer dem åt

pwnyou
2011-06-22, 10:29
Vänsterfeminister...

Det är synd att kvinnor tjänar mer än män, men så fort det kommer framgångsrika kvinnor som visar framfötterna så ska man klanka ner på dem?

How ironic.

Och ni förstår absoluuuut inte varför småtjejerna ser upp till bloggerskorna som tjänar 200 tusen i månaden på att skriva en blogg, som dessutom är stolta över sin kvinnlighet och som det allmänt går bra för, istället för någon tråkig grå tant som försöker se manlig ut, säger att bloggerskor är pinsamma och som enbart har kvotering och särbehandling av kvinnor som lösning?

Jag är själv inte feminist, utan jämställdhetsist.

Eddie Vedder
2011-06-22, 16:42
Jag antar att du kan hålla med mig om faktorer som drivkraft, motivation, tålamod, långsiktighet och självdistans? Det är väl inga dåliga egenskaper att ha eller hur?

Kanske saknar tjejbloggarna självdistans och det kanske byggarna har, jag ser det dock inte som en typisk byggaregenskap direkt. Dock kan jag enkelt tillskriva både Kissie och Blondinbella övriga egenskaper du tar upp. Kanske tar de sig uttryck i beteenden som sticker folk i ögonen men nog har de egenskaperna så det räcker och blir över. Annars skulle de aldrig ha blivit så framgångsrika.

Och angående ditt svar på mitt inlägg tror jag inte ens att hälften av alla som följer byggarbloggar alls vill bli så stora och starka. Visst finns det de som vill bygga men inte till den nivån. Precis som att många tjejer vill festa, ha pengar, få killar och vara smala men utan att vilja vara så extrema som Kissie och Blondinbella.

Sist men inte minst: +1 på sascha.

Tolkia
2011-06-22, 17:10
Det finns betydligt mer bakom bodybuildingkulturen än ytlighet. Jag antar att du kan hålla med mig om faktorer som (...) självdistans?
Nä, det kan jag faktiskt inte. Det finns säkert bloggande kroppsbyggare som utmärker sig genom sin stora självdistans, men att det skulle vara ett utmärkande drag hos gruppen, eller att gruppen kroppsbyggarbloggläsare skulle uppvisa större självdistans än gruppen Blondinbellabloggläsare - inte en chans.

mini
2011-06-22, 17:18
Vänsterfeminister...

Det är synd att kvinnor tjänar mer än män, men så fort det kommer framgångsrika kvinnor som visar framfötterna så ska man klanka ner på dem?

How ironic.

Och ni förstår absoluuuut inte varför småtjejerna ser upp till bloggerskorna som tjänar 200 tusen i månaden på att skriva en blogg, som dessutom är stolta över sin kvinnlighet och som det allmänt går bra för, istället för någon tråkig grå tant som försöker se manlig ut, säger att bloggerskor är pinsamma och som enbart har kvotering och särbehandling av kvinnor som lösning?

Jag är själv inte feminist, utan jämställdhetsist.
Nä, det klankas inte ner på framgångsrika kvinnor. Menar du förresten att Asdf är vänsterfeminist? Och vad är din definition på framgång här?

Har du läst många "tjejbloggar"? Hur menar du att bloggerskorna är stolta över sin kvinnlighet? Jag förstår inte riktigt på vem du slår i ditt inlägg.

mini
2011-06-22, 17:20
Asdf's utlovade roidrage blev inte så mycket roligare än en för tidig utlösning. Besvikelse.

Asdf
2011-06-22, 18:27
Asdf's utlovade roidrage blev inte så mycket roligare än en för tidig utlösning. Besvikelse.

Jag känner till din cyniska/kritiserande natur och tänker inte mata den iaf denna gång ;)

mini
2011-06-22, 18:33
Jag känner till din cyniska/kritiserande natur och tänker inte mata den iaf denna gång ;)

Är du nöjd själv med din analys och kritik av "tjejbloggarna"?

Asdf
2011-06-22, 18:56
Är du nöjd själv med din analys och kritik av "tjejbloggarna"?

Du behöver inte sätta citationstecken på tjejbloggarna när du vet vad benämningen innebar. Nej är inte nöjd alls, några anledningar finns det säkert varför det ser ut som det gör, men det är inget jag kan komma på mer än vad Malin eller Eddie har skrivit redan

Det ytliga och materiella livet är väl lockande när man som tjej själv inte alltid uppnår den standarden själv jämfört med sina manliga kollegor? Det blir en form av feminism som baserar sig på yttre attribut och som ger ett bryskt uppvaknande senare i livet? Jag har svårt att tro att dessa tjejer finner sann lycka eller glädje i det

Det är nästan så att feminister som vill maskulinisera kvinnan håller en högre standard

Vinter
2011-06-22, 19:04
Det har väll generellt med internet att göra. Spelnördar ser på spelforum och fördriver tiden, träningsfolk hänger på träningsforum. En del tjejer hänger på tjejbloggar. Livet var ganska annorlunda innan internet..