handdator

Visa fullständig version : träna inte mer än en timma?


sandberg93
2011-06-09, 21:44
Hej, undrar om detta är skitsnack eller inte? tränar för styrka.

hurril
2011-06-09, 21:45
Det är bs.

benacii
2011-06-09, 21:47
har tränat runt 1,5 timmar hela tiden. gett rätt hyffsade resultat trots allt. tror dessutom arnold nämner i pumping iron ett par gånger "you have to work out 2-3 hours every day..."

sandberg93
2011-06-09, 21:49
har tränat runt 1,5 timmar hela tiden. gett rätt hyffsade resultat trots allt. tror dessutom arnold nämner i pumping iron ett par gånger "you have to work out 2-3 hours every day..."

vet inte om ass påverkar hur länge du kan träna och fortfarande har effektiv träningstid, men jag kan tänka mig att ass har något med det att göra?

vicarious
2011-06-09, 21:50
Det är väl en gammal "myt" som bottnar i att kroppen börjar utsöndra kortisol när man kliver över ungefär en timmes träningstid.. påståendet stämmer så vitt jag vet (att kortisol utsöndras) men att det på nåt vis skulle vara super-mega-katabolt som alla mytspridare vill få det att verka kan man ju fundera över..

benacii
2011-06-09, 21:51
vet inte om ass påverkar hur länge du kan träna och fortfarande har effektiv träningstid, men jag kan tänka mig att ass har något med det att göra?

stämmer.

Bson
2011-06-09, 21:51
har tränat runt 1,5 timmar hela tiden. gett rätt hyffsade resultat trots allt. tror dessutom arnold nämner i pumping iron ett par gånger "you have to work out 2-3 hours every day..."

Visst, men inte 2-3 timmar per pass? Han menade väl totalt över en dag?
Tränar själv 45min per pass, men det gör också att jag måste köra 4-5 pass per vecka för att hinna med det jag vill.

pialia
2011-06-09, 21:58
Visst, men inte 2-3 timmar per pass? Han menade väl totalt över en dag?
Tränar själv 45min per pass, men det gör också att jag måste köra 4-5 pass per vecka för att hinna med det jag vill.

Jag tränar ~3 timmar per pass, inkl. uppvärmning och komplementövningar utöver lyftningen, 6 dagar i veckan. Kommer jag att dö i förtid?

ceejay
2011-06-09, 22:02
nej, du kommer bli övermänskligt stark pia!

Bson
2011-06-09, 22:02
Jag tränar ~3 timmar per pass, inkl. uppvärmning och komplementövningar utöver lyftningen, 6 dagar i veckan. Kommer jag att dö i förtid?

Jepp, ingen återvändo.*kissass*
Hur håller du uppe fokusen och energin genom ett helt pass? Hur delar du upp kroppen i fina pass?
Jag har testat 1,5 timme men då tappar jag så mycket teknik i slutet och börjar aktivera fel muskler etc så jag slutade med det.

TheMuffin
2011-06-09, 22:03
Well, det beror väl på enligt vilken träningsprincip man kör efter. Vissa förespråkar ju full fokus och satsning i varje set och rep du gör. Tränar man enligt en sån princip så är det svårt att hålla fokus i mkt mer än 1 timme. Andra träningsprinciper bygger ju mer på att nöta många set på en lägre intensitetsnivå, detta kräver förmodligen inte samma fokus så då kan man nog träna längre pass.

hugok
2011-06-09, 22:10
Dom programmen som gett mej mest är: Sheiko (SL) och Ehrlings armprogram (bygge). Båda dessa har väldigt långa pass. Så min slutsats uteifrån detta och annat är att långa pass är rätt bra.

pialia
2011-06-09, 22:12
Jepp, ingen återvändo.*kissass*
Hur håller du uppe fokusen och energin genom ett helt pass? Hur delar du upp kroppen i fina pass?
Jag har testat 1,5 timme men då tappar jag så mycket teknik i slutet och börjar aktivera fel muskler etc så jag slutade med det.

Fokusen har aldrig varit ett problem. Tävlar man med 5-6 andra lyftare under passen så brukar det lösa sig själv. Energin finns eftersom jag inte är kräsen när det kommer till mat :-D

Jag delar inte upp kroppen. Nawt reely. Alla pass består huvudsakligen av huvudmomenten, ryck och stöt. Uppdelningen av kroppen syns väl mer i komplementövningarna, i guess. Jag brukar komplettera med övre rygg/skuldror, röv/hammies och spänst, samt ett presspass på rullande band efter varje pass.

Dagens pass (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5108038&postcount=908)

Jag passade på att leka lite utomhus pga the fina weather.

Bson
2011-06-09, 22:18
Bra jobbat! Jag ska nog testa på ett längre pass igen och se om jag kan få ut något positivt av det.

mattilainen
2011-06-09, 22:25
bra att du frågar och faktiskt tänker efter och söker svar innan du fint meddelar vidare myter :)

Källkritiska personer gillar vi!

Spridis
2011-06-10, 06:42
Man ska träna som man trivs annars blir det bara till skit.

sandberg93
2011-06-10, 10:37
Man ska träna som man trivs annars blir det bara till skit.

väletablerad myt.

mikaelj
2011-06-10, 10:41
väletablerad myt.

Vad?

mpersson
2011-06-10, 10:43
Total Bzzzzzzzz

Birkharju
2011-06-10, 11:16
Det handlar ju såklart om intensiteten under passen. Jag tappar fokus och har knappt någon ork kvar efter en timme, men det bottnar ju i att jag gillar superset och triset :-)

hejhopp79
2011-06-10, 11:19
Jag gillar att hålla mina pass korta och intensiva, gärna kring 45-50 min.

Spridis
2011-06-10, 11:24
väletablerad myt.

Med skit menar jag inte progression utan att man helt struntar i att träna för att man inte trivs med upplägget. Vill man träna i 3 timmar så ska man göra det.
Träning är inte endast progression och fina resultat, det kan lika gärna vara en livsstil och ett redskap för välmående!

hurril
2011-06-10, 15:32
Det handlar ju såklart om intensiteten under passen. Jag tappar fokus och har knappt någon ork kvar efter en timme, men det bottnar ju i att jag gillar superset och triset :-)

Eller i att du är dåligt tränad.

lirberr
2011-06-10, 19:38
väletablerad myt.

+ en miljon.

Birkharju
2011-06-10, 19:42
Eller i att du är dåligt tränad.

Nix.

Crocker
2011-06-10, 22:15
Eller i att du är dåligt tränad.
Jämför 10 set intensiva bensparkar, och 5 set magövningar intensivt. Eller 6-8 lågreppare i böj med lång vila. Vilken blir du fortast slut av?

Baler Evans
2011-06-10, 23:33
Jepp, ingen återvändo.*kissass*
Hur håller du uppe fokusen och energin genom ett helt pass? Hur delar du upp kroppen i fina pass?
Jag har testat 1,5 timme men då tappar jag så mycket teknik i slutet och börjar aktivera fel muskler etc så jag slutade med det.

Settvila is the shit!

Baler Evans
2011-06-10, 23:35
Jag tränar ~3 timmar per pass, inkl. uppvärmning och komplementövningar utöver lyftningen, 6 dagar i veckan. Kommer jag att dö i förtid?

Utan tvekan! du kommer missa höjden på ett ryck och krossa ditt söta lilla ansikte så att vi måste hålla minnestjänsten med stängd kista :/....

O:T hur länge man orkar träna effektivt har ju också med i hur bra form man är i.. efter ett långt uppehåll så dödar ett 1,5 timmes pass med 2 tunga övningar av mig. Men ca 6 månader senare när jag börjar komma i någurlunda form igen blir ett 2 timmars pass med 5 övningar inga problem. Oftast blire runt 2 timmar för mig och på den tiden runt 3 övningar.