handdator

Visa fullständig version : Protein - när?


lofito
2011-06-09, 18:11
När är det som viktigast att ta protein? Jag antar att det är precis efter träningen?
Gör det något om man tar en shake precis innan man börjar träna samt en efter precis när man tränat?
Eller behöver man inte ta den innan?

Och dessutom, en annan fråga: Hur snabbt bör jag få i mig proteinet efter träning? Snabbast möjliga i guess, men gör det något om man ska hem, tar typ 15-20 min och tar det då? Gillar att ta protte shejken som dryck till maten, eller blir det sämre effekt på så vis?

Tacksam för svar!

JesperL
2011-06-09, 19:57
Det är såklart bra om du har aminotillförsel innan träning men om du måste prioritera så är behovet som störst efter träning, klart du kan ta en shake direkt efter träning för att sedan åka hem o käka mat inom nån timme..

nån får gärna rätta mig om ja har fel :b

JiZZiE
2011-06-09, 20:03
Ta den efter träning, drick mjölk till maten.
Ett glas mjölk ~ 5g protein,
dricker man då 3 glas vid varje måltid, 4 gånger om dagen. Blir det helt plötsligt 60g protein om dagen (bara från dricka!!)



Ta en shake vid frukost (då aminosyre-nivån i kroppen är låg på morgonen)
eller som mellanmål om det är lång tid mellan måltider.

Zorban
2011-06-09, 21:29
Ta den efter träning, drick mjölk till maten.
dricker man då 3 glas vid varje måltid, 4 gånger om dagen. Blir det helt plötsligt 60g protein om dagen (bara från dricka!!)

Kan vara värt att poängtera att då hamnar kalciumintaget en bra bit över rekommendationerna.

lanzal
2011-06-09, 21:37
Kan vara värt att poängtera att då hamnar kalciumintaget en bra bit över rekommendationerna.

Nyfiken, på vilket sätt är kalcium dåligt? Om man äter väldigt mycket mejeriprodukter, som jag t ex. *gah!*

Crocker
2011-06-09, 21:39
Ta den efter träning, drick mjölk till maten.
Ett glas mjölk ~ 5g protein,
dricker man då 3 glas vid varje måltid, 4 gånger om dagen. Blir det helt plötsligt 60g protein om dagen (bara från dricka!!)



Ta en shake vid frukost (då aminosyre-nivån i kroppen är låg på morgonen)
eller som mellanmål om det är lång tid mellan måltider.
Tja.. Beror på glasets storlek. Jag tycker att 3dl är normalt. Mao 10.1g.

benacii
2011-06-09, 21:42
Kan vara värt att poängtera att då hamnar kalciumintaget en bra bit över rekommendationerna.

om man ska hålla på och leta proteinkällor och vara rädd för att överskrida sitt rdi% av kalcium så får man nog ha en lite fetare plånbok..

vicarious
2011-06-09, 21:45
Nyfiken, på vilket sätt är kalcium dåligt? Om man äter väldigt mycket mejeriprodukter, som jag t ex. *gah!*

Search and you will find!

om man ska hålla på och leta proteinkällor och vara rädd för att överskrida sitt rdi% av kalcium så får man nog ha en lite fetare plånbok..

Inte alls. Går att hitta billigt kött utan större svårigheter.

StampChamp
2011-06-10, 00:59
Ta den efter träning, drick mjölk till maten.
Ett glas mjölk ~ 5g protein,
dricker man då 3 glas vid varje måltid, 4 gånger om dagen. Blir det helt plötsligt 60g protein om dagen (bara från dricka!!)



Ta en shake vid frukost (då aminosyre-nivån i kroppen är låg på morgonen)
eller som mellanmål om det är lång tid mellan måltider.

Är du seriös? 3 liter mjölk per dag? Det blir runt 1200kcal bara från mjölken, inte speciellt smart under deff. Jag försöker undvika mjölk under deff.

lofito
2011-06-10, 05:44
Hej!
Förr i tiden kunde jag dricka 2 l mjölk per dag, jag fullkomligen bara älskar mjölk. Men numera då jag deffar så har jag inte druckit någon mjölk alls sen dess. Visst, lite skadar inte, mjölk är ju väldigt nyttigt. Men i större mängder blir det mkt kcal och det vill jag ju undvika vid deff.

Kör alltid vatten med min proteinshake. Så jag kan egentligen skippa protten före träning? Vet att det är viktigast att ta det efter, men kan det vänta 15-20 min innan jag får i mig proteinet eller måste jag ta det direkt i samband med att jag tränat klart?

Tack!

RobinSilver
2011-06-10, 05:57
Jag kör alltid min proteinare i mjölk för att få med lite kolhydrater också så kroppen tar upp det snabbare.

OneManArmy
2011-06-10, 05:59
När du ska ta protein?
HELA TIDEN! ;)

vicarious
2011-06-10, 06:58
Kör alltid vatten med min proteinshake. Så jag kan egentligen skippa protten före träning? Vet att det är viktigast att ta det efter, men kan det vänta 15-20 min innan jag får i mig proteinet eller måste jag ta det direkt i samband med att jag tränat klart?

Tack!

Det beror på hur du har ätit. Har du ätit innan träningen så bör det rimligtvis finnas tillgång till aminosyror ändå och då är det inte lika bråttom. Försök ta det direkt efter avslutad träning. Om det absolut inte funkar och det går 15-20minuter så är nog inte det hela världen.

Jag kör alltid min proteinare i mjölk för att få med lite kolhydrater också så kroppen tar upp det snabbare.

Mjölken kommer snarare ge motsatt effekt. För det första innehåller mjölken fett. Fett gör så att magsäckstömningen går långsammare. För det andra är 80% av proteinet i mjölken kasein vilket är ett långsammare protein än vad vassle är.

Pretorian
2011-06-10, 07:12
Jag tar mitt protein till:
frukost
mellanmål
lunch efter träning
mellanmål
middag
kvällsdrink (vi kan kalla det för nightcap)

lofito
2011-06-10, 07:42
Pretorian: Oj =) Hur många gram / dl tar du under de olika måltiderna?
Blir väl ganska mkt om du kör sådär varje dag i stort sett, många protte påsar per månad i guess? :)

Pretorian
2011-06-10, 07:52
Det är ca 1 dl pulver vid varje tillfälle.