handdator

Visa fullständig version : Sägs hyreskontraktet upp om jag skriver mig någon annanstans?


Solros
2011-06-09, 16:32
Jag och min sambo står båda på hyreskontraktet i Sthlm.
Jag ska flytta in som C/O i en lägenhet i GBG, men vill ej säga upp kontraktet i Sthlm, eftersom min sambo ska bo kvar.

Kan jag göra en adressändring och skriva mig på min nya adress, utan att hyresvärden får reda på att jag inte bor kvar och vräker min sambo, eller ger mig skit?

kettlebellGuden
2011-06-09, 16:35
Så länge du betalar hyran så är det inga problem.

KlopFer
2011-06-09, 16:52
En släkting till mig har flera lägenheter och för honom verkar det inte vara några probleeemms

Solros
2011-06-10, 09:10
Tack, verkar ju inte vara några problem då :)

Lelle Pelle
2011-06-10, 09:15
Igen aning egentligen, men ska berätta vad som hände ett par arbetskamratar. Person 1 hade ett förstahandskontrakt, och hyrde ut lägenheten till person 2. Efter drygt 8 månader adressändrade person 1 till den plats han bodde, varpå hyresvärden fick reda på detta och vräkte person 2. Hyresvärden var Akelius.

zteve
2011-06-10, 12:59
Rättsligt sätt skall det inte finnas något hinder att göra det du planerat göra. Så länge du betalar hyran och inte missköter dig har inte hyresvärden någon anledning att vräka er. Skulle du dock t ex hyrt ut i andra hand när du flyttade utan att meddela hyresvärden hade han haft rätt att vräka dig.

Mental
2011-06-10, 15:55
Jag och min sambo står båda på hyreskontraktet i Sthlm.
Jag ska flytta in som C/O i en lägenhet i GBG, men vill ej säga upp kontraktet i Sthlm, eftersom min sambo ska bo kvar.

Kan jag göra en adressändring och skriva mig på min nya adress, utan att hyresvärden får reda på att jag inte bor kvar och vräker min sambo, eller ger mig skit?

Enklaste lösningen måste ju vara att skriva in sambon på kontraktet så är det ju löst sedan.

kettlebellGuden
2011-06-10, 16:08
Alltså hyresvärdar skiter ett gott stycke i var du är folkbokförd. De har inget med det att göra.

mini
2011-06-10, 16:15
Alltså hyresvärdar skiter ett gott stycke i var du är folkbokförd. De har inget med det att göra.

Fast de har med andrahandsuthyrning att göra i allra högsta grad.

kettlebellGuden
2011-06-10, 16:17
Fast de har med andrahandsuthyrning att göra i allra högsta grad.

Definitivt. Men det var väl ändå inget TS undrade över?

mini
2011-06-10, 16:19
Definitivt. Men det var väl ändå inget TS undrade över?

Ah, sambon stod också på kontraktet. Då torde det inte vara några problem.

Solros
2011-06-10, 16:19
Enklaste lösningen måste ju vara att skriva in sambon på kontraktet så är det ju löst sedan.

Vi står båda redan på kontraktet.
Vill ej säga upp min del, för då omprövas kontraktet, och pga hög hyra så är det inte helt säkert att hon då ensam får behålla kontraktet.

Edit: Precis, ingen andrahandsuthyrning det är tal om.

kettlebellGuden
2011-06-10, 16:22
Vi står båda redan på kontraktet.
Vill ej säga upp min del, för då omprövas kontraktet, och pga hög hyra så är det inte helt säkert att hon då ensam får behålla kontraktet.

Edit: Precis, ingen andrahandsuthyrning det är tal om.

De kan inte säga upp ett hyreskontrakt bara för att hyran är hög och hon står ensam på kontraktet. Så länge hyran blir betald och ni inte är störiga som fan..