handdator

Visa fullständig version : Normal fettprocentförlust vid deff?


fenzyn
2011-06-09, 09:32
Ni som mäter eran fettprocent konstant, hur många % förlorar ni per vecka / månad? Svarar ni så får ni gärna ange eran fettprocent, vikt+vikt minus per vecka / månad och hur mycket minus kcal ni ligger på om ni kan :)

Rhods
2011-06-10, 13:30
Om man tar det teoretiska värdet för vad kroppens fettreserver kan omvandla sig i energi per dag så tycker jag mig ha sett att ca 70kcal*Kgfettmassa är det forat verkar gå på.

Om jag har förstått det rätt så är det det just fettmassa*70 som ger gränsen för hur stort underskott man kan ligga på utan att bränna FettFriMassa (I teorin).
Så tar vi det som gräns för våra räkningar så borde vi få fram att:

1kgfett=7000kcal

70/7000= 0,01 dvs 1% hmmm

Kan vi inte säga att 1%*Kgfett är den dagliga nedgången i fett?

Den varierande faktorn blir i allas fall deras Kgfettmängd så någon universal konstant procentändring fick jag inte.

meeen vi kan ju räkna på det som du kanske ville veta dvs din fettprocentändringen :)

Vi fortsätter lite till!

1% är det vi max vill gå ner per dag som vi redan räknat ut. dvs 0.99 av fettmassan e kvar
beteckningar:
x0=FFM (FettFriMassa)
x1=FM (kgfett) lägger vi ihop x0 och x1 får vi totala kropsvikten.
f(x)=Fettviktsprocentändring (wow) på en dag

f(x)= ((x1*0.99) /(x0+(x1*0.99)))-(x1/(x0+x1))

Vi fick inte ut en konstant nu heller men ett skoj uttryck för fett%ändringen per dag.

OBS! Det som jag räknade på nu är bara några teoretiska siffror som jag som ej insatt läst mig till här på forat. I räkningarna antar jag att dessa siffror stämmer och har bara räknat på teoretiskt max (INGA ANDRA FAKTORER ÄN 70*Kgfettmasssa/dag har jag räknat på). Dessutom antar jag att förlusten på FFM är noll (dvs konstant) vilket inte är rimligt (tror jag??).

Detta kanske e en helt förkastligt dålig modell att dra några slutsatser på men om du vill veta just din procentnedgång borde den duga.
Slutsatsen var väll att nedgången beror bara på vilken BF du har. ex: Johan på 200kg har ett BF på 50% hans nedgång procentmässigt kommer ligga i samma takt som Lisa 100kg som också hon ligger på BF 50% om båda kör på max underskott.

peta in dina värden så kan du se hur lång tid det tar i teorin. E väll inte att rekomendera att ligga på den teoretiska max gränsen vad jag har läst (eller?).

Jag kan ha räknat fel o då är det här ett långt inlägg med en massa värdelöst strunt om inte är det mest strunt =)

Glad sommar!

nisse1976
2011-06-11, 06:16
Fenzyn: Har tyvärr inget svar på din fråga då jag inte mäter min fettprocent konstant

Rhods: Dina siffror stämmer och det var absolut inte värdelöst strunt :)
Skulle vara ganska intressant att veta vad som händer i praktiken när man ligger på ett stort underskott med lågt BF.
Olle väger 80 panner och har 10% BF. Alltså 8 kg fett. Han kan alltså släppa 560 kcal fett per dag (Jag är medveten om att 70 kcal per kg kroppsfett är en teoretisk siffra och man skall absolut ta den med en nypa salt men lite kul att bolla med siffrorna).
Om Olle ligger på ett underskott på 800 kcal per dag och har ett perfekt styrketräningsprogram, då borde i teorin en av två saker hända:

1: Han går konstant ner i vikt (tappar sina 80 gram (560/7000) fett varje dag) och blir samtidigt svagare (tappar muskler motsvarande ett underskott på 240 kcal per dag).
2: Han går konstant ner i vikt (tappar sina 80 gram (560/7000) fett varje dag plus muskler motsvarande ett underskott på 240 kcal per dag) och blir samtidigt starkare eller ligger kvar på samma styrka då musklerna han lägger på sig från styrketräningen motsvarar de musklerna han tappar av kaloriunderskottet.

Låter inte särkilt troligt att man skulle lägga på sig muskler motsvarande 240 kcal per dag.
Man borde alltså bli svagare och svagare på gymmet trots ett exemplariskt styrketräningsprogram vid ett underskott på 800 kcal per dag om man har 8 kg fett på kroppen?

Jag vet att det är ett perverst bollande med teoretiska siffror men det borde ju finnas folk som legat på ett stort underskott trots lågt BF och hårt styrketränande, hade vart intressant att höra hur deras gymresultat påverkats.

Hoppas jag inte blev alltför mycket off topic.