handdator

Visa fullständig version : Börja med EAA


Bezon
2011-06-09, 00:32
Har läst mig snurrig i alla EAA trådar och för varje fråga som jag lyckas besvara så poppar två nya upp. Mitt upplägg ser ut såhär just nu.

Frukost (1 dryg timme innan träning):

Gröt med olika goa fröer som jag varier med kanel, honung, äpple, lingonsylt och/eller äppelmos.
Ett par dl mjölk
Omega 3 2000mg
2000 IU D-vitamin
Fairings multivitamin tab


20 minuter efter träning drar jag i mig en portion protargo (kombination av vassle och kassein som jag förstått det) och en näve lakritsgodis.

Kan jag bara sticka in EAA:t precis innan och efter träning där?

En del verkar säga att det inte ger någon effekt alls att ta EAA innan, andra säger att man bara ska ta innan och vissa säger att det ger sämre effekt om man, som jag, äter innan. Har protargon och/eller godiset negativ inverkan på EAA:T?

Ean
2011-06-09, 01:16
Ta det innan och byt ut protargon mot EAA också om du vill. Ät inom rimlig tid efteråt bara.

Ronn
2011-06-09, 08:32
Den stora fördelen med EAA är att ta den innan passet på tom mage.

Du kan fortsätta med pulver efterråt om du vill.

lirberr
2011-06-09, 21:30
Va redo på det äckligaste du någonsin smakat.

vicarious
2011-06-09, 21:46
Du behöver inte ens skaffa EAA.

Bezon
2011-06-10, 00:21
Hehe, det var inte ett unisont svar direkt. Verkar inte vara glasklart det här med hur EAA fungerar. I avsaknad av motiveringar och hänvisningar så kör på Vicarious råd så länge eftersom han har flest inlägg (Tool-avataren väger tungt också :P ).

Tack för svaren!

mathsa
2011-06-10, 07:57
Har lagt ner eaa pga att jag tränar på eftermiddagen och att detta tydligen ska tas på fastande mage och svårt att ha fastande mage på eftermiddagen efter en dags jobbande.

vicarious
2011-06-10, 08:13
Har lagt ner eaa pga att jag tränar på eftermiddagen och att detta tydligen ska tas på fastande mage och svårt att ha fastande mage på eftermiddagen efter en dags jobbande.

Det är inget "ska". Man får maximal akut stimulans av proteinsyntesen om man tar det på fastande mage. Det innebär inte det är bortkastat om man inte är fastande. Har man dock ätit innan och överlag håller en proteinrik kost man man ställa sig frågan om tillskottet är nödvändigt.

Galningen
2011-06-10, 08:49
Va redo på det äckligaste du någonsin smakat.

Jag måste vara speciell för jag har faktiskt börjat njuta av kolos persiko EAA. Sen är det ju självklart så att den tas ur sortimentet då jag börjar tycka att den smakar bra :smash:

Zorban
2011-06-10, 09:28
EAA är gott! Helt ok iaf, förutom första gången kanske. Tränar man fastande och är lite hungrig ser man fram emot det :)

Eddie Vedder
2011-06-10, 09:30
Om du tränar så tätt inpå frukost finns ingen som helst anledning med EAA före. Om du skiter i frukosten kan det vara idé. Protargo är protein + Vitargo så dina godisar känns ju rejält onödiga. Mitt tips är att förbruka din Protargo och därefter köra vanligt billigt Whey80 med godiset. :) Om du nu inte får Protargo gratis förstås.

lirberr
2011-06-10, 12:01
Jag måste vara speciell för jag har faktiskt börjat njuta av kolos persiko EAA. Sen är det ju självklart så att den tas ur sortimentet då jag börjar tycka att den smakar bra :smash:

Jag dricker fairing melon, får testa persiko nästa gång kanske.

Pretorian
2011-06-10, 12:43
Kan inte säga att jag tvingar i mig vattenmelonsmaken från Xtend från Scivation.

Ronn
2011-06-10, 12:48
Kan inte säga att jag tvingar i mig vattenmelonsmaken från Xtend från Scivation.

Fast det är väl BCAA? Brukar oftast vara tusen gånger godare än EAA. :)

mathsa
2011-06-10, 23:59
Det är inget "ska". Man får maximal akut stimulans av proteinsyntesen om man tar det på fastande mage. Det innebär inte det är bortkastat om man inte är fastande. Har man dock ätit innan och överlag håller en proteinrik kost man man ställa sig frågan om tillskottet är nödvändigt.E ju så jag tänker nu eftersom jag tycker jag äter ganska proteinrik kost över dagen eftersom jag tränar på kvällen,fast det var inget jag visste om innan jag köpte eaa så det känns jäkligt onödigt nu.Sen så smakar det ju skit med :) fast man vänjer ju sig efter ett tag lite...

daff__
2011-06-11, 07:33
BodyScience EAA-X XX och XXX watermelon är alla goda iaf. Ni som säger att EAA är "det äckligaste ni smakat" kör ni neutralt utan smak då? Och varför? :P

TheMuffin
2011-06-11, 09:17
BodyScience EAA-X XX och XXX watermelon är alla goda iaf. Ni som säger att EAA är "det äckligaste ni smakat" kör ni neutralt utan smak då? Och varför? :P

EAA var helt horribelt när det dök upp på marknaden för några år sen, Tycker det hänt massor med smaken där. Själv kör jag med Esapro och har även testat nån annan variant med med helt ok smak

lirberr
2011-06-11, 22:23
Det är inget "ska". Man får maximal akut stimulans av proteinsyntesen om man tar det på fastande mage. Det innebär inte det är bortkastat om man inte är fastande. Har man dock ätit innan och överlag håller en proteinrik kost man man ställa sig frågan om tillskottet är nödvändigt.

Jag har hört motsatsen, just när man gör allt annat perfekt så får man den där extra boosten av EAA. Tror det var Martin Löwgren som skrev det.

kettlebellGuden
2011-06-11, 22:28
Eftersom vi alla är så olik så är det bäst att prova om det ger något extra eller inte.

Bezon
2011-06-12, 22:11
Om du tränar så tätt inpå frukost finns ingen som helst anledning med EAA före. Om du skiter i frukosten kan det vara idé. Protargo är protein + Vitargo så dina godisar känns ju rejält onödiga. Mitt tips är att förbruka din Protargo och därefter köra vanligt billigt Whey80 med godiset. :) Om du nu inte får Protargo gratis förstås.

Tack för tipsen! Fick faktiskt den här batchen gratis men nästa får jag betala för så då kör jag på ditt råd.

Eftersom vi alla är så olik så är det bäst att prova om det ger något extra eller inte.
Vad jag förstått så är det ganska svårt att märka skillnaden själv.