handdator

Visa fullständig version : hur ska jag äta före denna aktivitet? hur mkt bränner den?


flodhästen22
2011-06-08, 21:18
ska ut och rolla (inlines) men ett gäng polare, vi brukar göra de rätt ofta nu under sommartid.. vi andvänder stavar för vi tkr de känns bättre och dels för att de går fortare..

hur mkt tror ni man bränner på att rolla med stavar i ca 1 och en halv timme?

eller kanske om man rollar 20km?

måste veta hur mkt man bränner ungefär på detta för jag ska upp i vikt som sagt så får inte ligga på underskott;P

hur kan en frukost se ut innan detta görs? (om vi ni rullar på morgonen)

ceejay
2011-06-08, 21:39
1 ½ timme?

800-1200kcal kanske

flodhästen22
2011-06-08, 21:58
men allvarligt talat? inte så mkt vell?

Oljeblixten
2011-06-08, 22:01
500gram stekt potatis, 1pkt bacon och två stekta ägg, ta en proteinshake till detta.

Där har du en schysst frukost om du ska pressa hårt under dagen och inte får ligga på underskott. :cool:

flodhästen22
2011-06-08, 22:03
men hur mkt bränner man ungefär på 1 och en halv timme rollar med stavar?

inte e de vell upp mot 1000kcal?

ceejay
2011-06-08, 22:06
allt beror på tempot

Vunnis
2011-06-08, 22:18
allt beror på tempot

... och kroppsvikt, kön, ålder, temperatur ute, stavlängd och hur ofta man trillar omkull. Typ.
Lite klurig fråga att svara på exakt så du får helt enkelt gissa, för mer än så kan ingen annan göra heller :)

Multidebba
2011-06-09, 05:41
OT: @ Flodhästen, du är skåning va?

Fredrik_S
2011-06-09, 06:09
handlar det om 1,5 timme konstant åkning i hyfsat tempo får du nog räkna med att det bränner en hel del kalorier. Är det pause lek och snack så blir det mindre. Men mellan 500 och 1500 skulle jag gissa. Fundera på hur sjukt slut du är, eller om det känns som baggis. Går det att snacka undertiden eller är du totalt färdig och skyhög puls hela tiden.

Du måste inte äta alla kcal innan aktiviteten. Viktiga är att du tex får i din 24000 kcal per vecka om du gör av 22000.

flodhästen22
2011-06-09, 06:45
handlar det om 1,5 timme konstant åkning i hyfsat tempo får du nog räkna med att det bränner en hel del kalorier. Är det pause lek och snack så blir det mindre. Men mellan 500 och 1500 skulle jag gissa. Fundera på hur sjukt slut du är, eller om det känns som baggis. Går det att snacka undertiden eller är du totalt färdig och skyhög puls hela tiden.

Du måste inte äta alla kcal innan aktiviteten. Viktiga är att du tex får i din 24000 kcal per vecka om du gör av 22000.

tack fredrik;) du har verkligen kloka svar här på kollo, verkar som du vet vad du snackar om;)

uppskattas;P

men då utgår jag ifrån att jag bränner mellan 600-900kcal på den där tiden jag rullar.. de är ingen jazz tempo men vi kan vell snacka lite då och då men för de mesta rullar vi och kör på;)

tacktack,9

Oljeblixten
2011-06-09, 09:49
tack fredrik;) du har verkligen kloka svar här på kollo, verkar som du vet vad du snackar om;)

uppskattas;P

men då utgår jag ifrån att jag bränner mellan 600-900kcal på den där tiden jag rullar.. de är ingen jazz tempo men vi kan vell snacka lite då och då men för de mesta rullar vi och kör på;)

tacktack,9

Snackar vi åka varje dag, eller någon gång i veckan? Testa att trycka i dig 700 kalorier extra per sådant pass, utspritt över en viss tid då. Och väg dig under några veckor och se om du ökar eller sjunker i vikt? =)

flodhästen22
2011-06-09, 10:51
ngn gång i veckan bara, kanske bara en gång i veckan ibland...

ätter nu 2500kcal om dan för att jag ska gå upp i vikt (500kcal överskott)

ska jag då äta ungefär 3200kcal den dagen jag rullar?;)

Everest
2011-06-09, 11:07
Betydligt mer än löpning eftersom det involverar hela kroppen. Men som sagt det beror på hur tränad du är, vikt, ålder osv osv

Gissar på att jag på mina 80kg skulle bränna strax under 2000kcal på 1,5timme i medeltempo

Eddie Vedder
2011-06-09, 11:16
Betydligt mer än löpning eftersom det involverar hela kroppen.

Löpning involverar definitivt hela kroppen och dessutom jobbar man mot gravitationskraften på ett sätt som inlines inte gör.

Att åka inlines med stavar KAN vara en riktigt multienergiförbrukare men det kan också vara ganska lite. Ju mer teknik som är involverat desto mer måste man träna för att förbruka mycket. Så är man ovan kan man nog inte räkna med jättemycket energiförbrukning. Är man skidåkare kan man enkelt förbruka riktigt riktigt mycket. Samma sak med cyklister på cykel, roddare i rodden etc. Men för den som är ovan lär löpning alltid förbruka mest eftersom den tekniken sitter mest naturligt hos de allra flesta.

Everest
2011-06-09, 11:24
Löpning involverar definitivt hela kroppen och dessutom jobbar man mot gravitationskraften på ett sätt som inlines inte gör.

Att åka inlines med stavar KAN vara en riktigt multienergiförbrukare men det kan också vara ganska lite. Ju mer teknik som är involverat desto mer måste man träna för att förbruka mycket. Så är man ovan kan man nog inte räkna med jättemycket energiförbrukning. Är man skidåkare kan man enkelt förbruka riktigt riktigt mycket. Samma sak med cyklister på cykel, roddare i rodden etc. Men för den som är ovan lär löpning alltid förbruka mest eftersom den tekniken sitter mest naturligt hos de allra flesta.

Jovisst, menade att det inte involverar överkroppen i samma utsträckning som simning, skidor osv

"vi brukar göra de rätt ofta nu under sommartid"

Därför förutsatte jag att tekniken var rätt bra:)

Eddie Vedder
2011-06-09, 11:30
Därför förutsatte jag att tekniken var rätt bra:)

"Vi brukar lira boll rätt ofta nu under sommartid" behöver ju inte direkt betyda att man är en grym fotbollsspelare. :D Men skämt åsido, satsar man på att verkligen ta i och äka varje pass så blir man förstås bra. Glider man runt för att ha trevligt (OMG, är det trevligt är det inte opti!!!*gah!*) så är det skillnad.

flodhästen22
2011-06-09, 15:31
har lirat hockey hela livet så tekniken är på topp.. åkt skidor under vintern sen jag va liten så jag bör vell ha ganska bra teknik..

Per N
2011-06-09, 15:37
Jag trodde den här tråden skulle handla om sex, så sjukt besviken.

Fredrik_S
2011-06-09, 17:06
ngn gång i veckan bara, kanske bara en gång i veckan ibland...

ätter nu 2500kcal om dan för att jag ska gå upp i vikt (500kcal överskott)

ska jag då äta ungefär 3200kcal den dagen jag rullar?;)

att du skulle göra av med 2000 per dag låter otroligt lite. Har svårt att se att någon går upp i vikt på 2500 om man inte mer eller mindre ligger stilla i en säng hela dagen utöver gymbesöket..

flodhästen22
2011-06-09, 18:50
lite fakta om mig snabbt bara;P

kommer från en ätstörning..

lirat hockey och fotboll hela livet.. ca 1 år sen sluta jag me både och gick ner 40kilo..
vägde 93julen 2009 och julen 2010 vägde jag 53
just nu:
man
183cm lång
56kilo

mål: gå upp i vikt så snabbt som möjligt utan att se ut som en gris..

för tillfället har jag ingen ork att träna för att det räcker med att jag bär affärskasserna till bilen och jag är pangdöd..

så jag måste gå upp ngra(många kanske) kilon innan jag vågar ta igen med träning igen..

så fredrik? hur många kalorier per dag skulle du rekomendera för mig då för att gå upp i vikt, så pass mkt att jag ökar på ett bra sätt och inte grisäter BARA FÖR ATT gå upp vikt

edeqvist
2011-06-09, 19:34
För att gå upp är det väl lättast att se till så du får i dig mer kcalorier än vad du bränner? Som sagt det beror helt på vad du gör på dagarna.

Fredrik_S
2011-06-10, 00:30
Jag kan inte gissa hur mycket just du behöver. Men siffran 2000 är väldigt väldigt låg för alla män som inte är blick stilla hela dygnet.
Någonstans mellan 2500-3500 kcal borde räcka för de flesta som gymmar en gång per dag och lever ett normalinaktivt liv för att sakta men säkert gå upp i vikt.

Eddie Vedder
2011-06-10, 09:55
kommer från en ätstörning..

Med tanke på allt du skriver här och på BODY bör du nog rannsaka dig själv och fråga dig om du verkligen kommit ur den. Ditt liv verkar kretsa kring vad du kan/får äta och hur mycket kalorier du förbrukar och den besattheten är lika osund även om du nu vill upp i vikt.

Det är ett stort steg du tagit och det är väldigt starkt gjort. Men vikten är ett symptom, inte orsaken så som jag ser det. Att bli avmagrad är ett symptom på ätstörningen och att du nu vill reparera din kropp och komma upp i vikt är ett friskhetstecken helt klart. Men det är uppenbart att du har massa hjärnspöken kvar.